vissza a főoldalra

 

 

 2009.02.13. 

Magyarország csődbiztosa az IMF

A kormány a válságot illetően rossz úton jár, félrekezeli azt. Ennek következtében drámaivá vált a munkanélküliség, soha nem látott szegénység van kibontakozóban és a forint lavinaszerű zuhanását tapasztalhatjuk, ami a jelentős mértékű devizahitel miatt tovább rontja a családok, állampolgárok helyzetét. A csődhelyzetről Boros Imre közgazdászt kérdeztük.

 – Miniszter úr, államcsőd van Magyarországon?

 – Nézzük meg, mi a csőd definíciója. Amikor egy cég nem tudja fizetni a kötelezettségeit, akkor két út áll előtte, vagy beszél a hitelezőkkel, hogy maradjanak veszteg, és adjanak haladékot, ameddig összeszedi magát, ilyenkor benyújt egy szanálási tervet, vagy ha erre nincs esély, a céget felszámolják. Magyarországon az elmúlt háromnegyedévben ugyanez történt. A magyar állam egyre nehezebben kapott hiteleket. Amikor kötvényeket akart kibocsátani, nem tudott. Valószínűleg a vezetőink nyelvi bravúrjait senki nem éri fel, de ezt akárhogyan is magyarázzák, ez bizony csőd. Az államkasszából elfogyott a pénz, és közben a kötelezettségeit teljesítenie kellett volna az országnak, de ezt már a múlt évben sem tudta. Emlékezzünk arra, mikor Draskovics visszatartotta az áfa kifizetést. Azóta már bevett szokás lett, hogy mindig késve, vagy utolsó pillanatban fizet az állam. A pályázati pénzeket a szokásos 30-60 napos határidő helyett 180 naptól 360 napig is elhúzzák. Ezek már mind annak a jelenségnek a mutatói, hogy bizony itt az állam csődbe jutott. A magyar államnak nincs erre ereje, pénze, mert a piacon már pénzt nem kap, ezért nem tudjuk orvosolni a gazdaságban felmerülő problémákat sem. A magyar gazdaság rendkívül nagy külföldi befolyásolás alatt áll. Ez azt jelenti, hogy a kulcságazatokban, ilyenek az exportágazatok, az energiaszolgáltatás, a pénzügyi szektor, szinte kizárólagosan a külföldi tőke uralkodik. A magyar államcsőd megijesztette ezeket a külföldi „játékosokat”, akik elég szép profitot szedtek össze maguknak az elmúlt évtizedben. Most úgy tűnt, hogy az idáig biztos nyereségüktől elbúcsúzhatnak, sőt a cégük piaci értékétől is. Akik az államot hitelezték, szintén megijedtek, mert egy csődbe jutott állam nem tud visszafizetni. Nálunk a tesze-tosza kormány azt se tudta, mit csináljon. Össze-vissza beszéltek arról, hogy hozzánk nem jön be a válság, aztán bejött.

 – Mit lehet tudni a felvett IMF-hitelekről, mennyi lett elköltve és hova?

 – Mindenki üti, vágja az IMF-et, talán nem véletlenül, de sokszor nem azért bántják a nemzetközi pénzintézetet, amiért kéne. Magyarország, amikor szerződést kötött, egy zavarodott helyzet megoldására kapott hitelt, egy akkora összeget, amelyhez hasonlót senki nem kapott még. Körülbelül nyolcszor akkora pénzt, mint amennyi az alapszabály és a magyar kvótabefizetés szerint járna. Az történt, hogy a csődidőszakra az IMF adott egy meghatározottan nagy összeget, azért, hogy zavartalan legyen a nemzetközi cégek itteni működése, hogy az ez évi profitjukat szépen haza tudják utalni. Tehát az IMF szerepét úgy is felfoghatjuk, mint egy csődbiztosét, aki ad egy lélegzetvételnyi időt 2010 áprilisáig. Most az IMF tartja felettünk a plafont, mert a közfalak kidőltek. Ahhoz, hogy az állam hitelképes legyen ismét, semmi ötlete nincs, mert nem meri azt mondani, hogy szüntessük meg a multik adókedvezményeit. Csupán a magyar állampolgárok, magyar vállalkozók lerablása folytatódik, ameddig csak lehet. Mivel látja a kormány, hogy legálisan ezt nem tudja bevezetni, beszedni, jön az illegális módszer, az infláció. Ezért gyalázzák a forintot. A „független” jegybank szerint lehet akár 300 forint is az euró, vagy annál több is, és lám, a szót tett követte, most már át is léptük a bűvös határszámot.

 – Most pedig jön az új, ezermilliárdos Gyurcsány-csomag?

 – Rendkívül kicsi a mozgástér, de azért vannak még lehetőségek. Mondok néhány példát. Ma is adókedvezménnyel működik nagyon sok nemzetközi cég. Azt kéne nekik mondani, nagyon jól működtök itt, azonban most szüneteltetjük az adókedvezményeteket. Ebből százmilliárdos többletadó keletkezne, hiszen csak a profitkiutalások hatnyolcszáz milliárd forintot tesznek ki évente ezeknél a cégeknél. Aztán itt vannak a magyar export-import kapcsolatok. Ezeket nemzetközi cégek bonyolítják, és a rendszerváltás óta folyamatosan romlanak a cserearányok, azaz nekünk egyre többet kell fizetni az importért, miközben az exportért nem kapunk arányosan növekvő összeget. Az összes cserearányunk romlása 1989 óta 15 százalék, tehát évente körülbelül 150 millió eurót bukunk. 1989 óta emelkedő munkatermelékenység mellett, stagnáló bére van a magyar munkavállalóknak. Hova tűnik a többlet? Az iszonyatosan nagy export-import különbözet ezt a többletet kihömpölyögteti az országból. Említhetném a budapesti 4-es metrót, ami 5-600 milliárd forintnyi költekezést jelent, aminek a felét EU-s alapok biztosítanák, másik felét a kormány, de ez még nincs eldöntve, miközben már megy az építkezés. Amennyiben ezt lefújnák, az a pénz megmaradna, az uniós részét át lehetne irányítani kis- és középvállalatok fejlesztésére, a kormányzati részét pedig megtakaríthatnák, és el lehetne kezdeni a magyar vállalatoknál a munkahelyteremtést, állami támogatással. A következő terület a fogyasztás. Ma az emberek be vannak kényszerítve a multikhoz, vevő, termelő egyaránt. Előtérbe kéne helyezni a közvetlen termékkereskedelmet, főként az élelmiszerek területén. Az önkormányzati piacokat vissza kéne állítani, rendszeresíteni. Vannak itt lehetőségek, csak bizonyos lobbikörök nem engedik, hogy az általam említett területekhez hozzányúljanak.

 

Oláh János József