2009.02.20.
Isten,
család, tánc
Dalotti Tibor
koreográfus 1963. május 11-én született Budapesten értelmiségi
családban. A Toldy Ferenc Gimnáziumban letett érettségi után
elvégezte a Budapesti Műszaki Egyetemet, ahol okleveles biológus-vegyészmérnök
diplomát szerzett. A tánccal 10 éves korában került
kapcsolatba. Ekkor kezdett el versenyszerűen jégtáncolni. Ebben
a műfajban 6-szor nyert korosztályában országos bajnoki címet
és 19 éves korában, válogatott kerettagként hagyta abba. 16
éves korától kezdve a versenytáncban is indult versenyeken,
ahol több Budapest-, és országos bajnoki címet szerzett. Az
egyetemi tanulmánya mellett elvégezte a Népművelési Intézet
társastánc-pedagógusképzőjét, melyet kitűnő eredménnyel
fejezett be. Ekkor alapította meg táncpartnerével a Botafogo Táncegyüttes
jogelődjét. Együttesével 1986-tól kezdve résztvevője a
miskolci Nemzetközi Formációs Fesztiválnak, ahol az elmúlt több,
mint két évtized alatt nem volt olyan év, amikor ne kapott
volna koreográfiai-, pedagógiai-, vagy egyéb más értékes díjat.
A Botafogo Táncegyüttes az ő irányításával és koreográfia
munkássága nyomán olyan különleges táncnyelvet alakított
ki, mely egyedülálló Magyarországon és az egész világon is,
ami ugyanakkor közérthető és élvezetes. Az együttes számtalan
világverseny győztese. Munkásságát a Táncpedagógusok Szövetsége
nívódíjjal jutalmazta. 2002-től tanára a Magyar Táncművészeti
Főiskolának, ahol koreográfiai ismereteket tanít. 2003-ban a
Botafogo székhelyén, Pestszentlőrincen, a városért végzett
munkássága elismeréseként Pro Urbe Pestszentlőrinc díjat
vehetett át. 2004 –2007 között igazgatója volt a Budakeszi
Erkel Ferenc Művelődési Központnak. 2008. november 28-án született
ötödik gyermeke. A négy fiúgyermek és egy leány édesanyja Bágyoni-Szabó
Zsuzsanna, akivel 14 éve él boldog házasságban.
-2009. január 10-én a Thália Színházban került sor
a Botafogo új táncjátéka premierjének, a Sakknak a bemutatására.
A plakáton azt írják: izgalmas a téma.
-Valóban az. Amikor kitaláltuk a témát, nem gondoltunk arra,
hogy milyen nehézségekbe fogunk ütközni. Egy sakkjátszmát álmodtunk
a színpadra, élő bábokkal, táncosokkal, izgalmas, fordulatos
cselekménnyel. Ez végül is maradéktalanul sikerült.
Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a sakk színházi, vagy
dramaturgiai szemmel nézve megoldhatatlan játék, hiszen 32 játékosunk
van a színen, s mindig csak egy lép, míg a többiek állnak, s
a végén egyre kevesebben vannak a színpadon. Ezért a sakk csupán
gondolataink hordozójává vált, és egy rendkívül izgalmas
darab formálódott a kezünk alatt.
-Kik irányítják a „bábokat”?
-Ez nagyon fontos kérdés. A bábokkal a sakkozó lép.
Ebben a darabban a sakkozók jelenítik meg a mindenkori felsőbb
hatalmat, akik bábuként, tárgyként, vagyis nem érző,
gondolkodó emberként használnak minket.
-Még a királyt és a királynőt is?
-Hogyne. Ez a felsőbb hatalom irányítja a vezéreket is.
Ezért van egy kis áthallás a darabban a mindenkori politikai
hatalomra utalva. A táncjátékban a bábok hiába szeretnek egymásba,
hiába próbálnak meg békét kötni, hiába vannak saját ambícióik,
ha a sakkozó másként dönt. Minden a sakkozó kezében van, s
így átvitt értelemben a mi életünk is. Sajnos azt már nem
tudtuk beleszőni ebbe a leíró darabba, hogy a sakkozó felett
is áll egy olyan hatalom, aki nélkül ő sem lehetne az, aki.
-Még minket is meglepett a hatalmas közönségsiker. Nem ritka,
hogy fellépéseink után 10 -15 perces ováció tör ki a
nézőtéren, vagy a sportcsarnokokban, de most még ennél is
nagyobb sikert aratott a darab. A szakma is pozitívan fogadta a
Sakkot. A darabnak nagyon sok rétege van. Ha valaki csak szórakozni
szeretne a színházban, ugyanúgy megkapja azt, amire vágyik,
mint az, aki a mögöttes gondolatokat keresi.
-A táncjátékoknak is ugyanúgy hódolói vannak a közönség
körében, mint mondjuk a musicalnek?
-Igen, de nem ők alkotják a Sakk közönségének zömét. A szűk
rajongói táboron kívül elég széles skálán mozog a közönség
összetétele. A darab egyaránt szól fiatalnak, idősnek, sakkozóknak
és laikusoknak, férfiaknak és nőknek. A premier utáni háttérbeszélgetésekből
kiderült, hogy még olyan gondolatok is megfogalmazódtak a nézőkben,
amelyekre mi direkt utalásokat nem is tettünk.
-Latin zenét hallunk a játék közben?
-Első sorban nem, mert a sakkot nem tudjuk egyetlen
nemzethez, vagy egyetlen korhoz kötni. Még a története is homályba
vész. Így a zenei összeállítás nagy időszakot ölel fel és
több stílus követi egymást. Vivaldi zenéjétől indulunk és
oda érkezünk meg, de közben pl. a fiatalok által szeretett,
Nightwish együttes számai is felhangzanak. A válogatás alapja
az igényesség. Egy zene nem attól jó, vagy rossz, hogy mikor
keletkezett és milyen stílust képvisel, hanem az ötletek sokasága
és a kidolgozás mívessége a döntő.
-Hogyan jön létre egy adott koreográfia?
-Egy több szakaszból álló folyamatról van szó. Első lépésként
meghatározzuk a dramaturgiát, azt, hogy mit fogunk eltáncolni.
A dramaturgiát jelenetekre bontjuk, amikhez zenét keresünk.
Csak ezután jönnek létre a konkrét mozdulatok, s megszületik
a tánc.
-Vannak azért ötletgazdák is?
-Igen, ez egy csapatmunka. Nem is tudnék mindent magamra vállalni.
Amiben nem vagyok járatos, abban segítséget kérek. Így a
dramaturgia megalkotásában, leírásában, de a jelmezeket, díszleteket
is hivatásosok tervezik. A zeneválasztás, a rendezés, a
koreografálás, valamint a fény és látványterv a sajátom,
ezekben érzem magam otthonosan.
-Régebben a zene, tánc, ének együvé tartozott. Ha egy
kisgyermek énekel, tudattalan mozog is a dallamra… Mikortól jár
külön utat a tánc meg a zene?
-A középkorig kell visszamenni, amikor az ének szakrális része
elvált a tánctól. Évszázadokkal ezelőtt az egyház olyan
szabályokat hozott, mely szerint a tánc tiltott dolog. Az ókorban
természetes volt a szöveg, a zene, a mozgás egysége. Korábban
jártam Dominikán, s elmentem egy katolikus misére, ahol nem
csak énekeltek, hanem táncoltak is a hívek. Ez szerintem kultúrkör-és
hagyományfüggő dolog.
-Térjünk rá az ön életére, pályájára. Kérem, beszéljen
felmenőiről. Honnan eredeztethető a Dalotti család? A nevet
hallva itáliai származásra gondolok.
-A XVII. században, Buda visszafoglalásakor olasz tisztek is részt
vettek a harcokban. Így az egyik ősapám is, aki érdemeiért
nemesi rangot kapott. Magyar lányt vett el feleségül, s családot
alapított hazánkban. Az ősök révén egyébként egészen a
XIII. századig visszakereshető édesanyám felmenő ága.
-Nemesi ősei vannak. Ők adnak önnek egyfajta tartást?
-Minden embernek tudnia kell, honnan jön, földi értelemben
honnan ered, ezért is fontosak a gyökereim. Sok kiváló
gondolkodó volt őseim között. Rokonságunkhoz tartoznak pl. az
1848-49-es szabadságharcban érdemet szerzett Madarász-testvérek,
László és József. De ugyanígy Kleblersberg Kuno, vagy éppen
Vikár Béla is oldalági rokonunk. Az ősök pedig mindig átadnak
valami szellemi örökséget a következő nemzedéknek. Ez a
szellemi örökség pedig mindenképpen hatott a gondolati fejlődésemre.
-Sportolók, vagy művészek voltak az ősök között?
-Erről nincs tudomásom. Főleg tudósok és tanáremberek
voltak.
-Miért a korcsolya volt első sportszere?
-Édesanyám nagyon szeretett korcsolyázni, levitt a jégre, s én
ott ragadtam.
-Mikor is lett országos bajnok és válogatott kerettag?
-Tizenkét éves koromtól rendszeresen versenyeztem, korosztályos
bajnokságokat nyertem. Ezek a sikerek 12-19 éves korom közé
tehetők.
-Ez a sport naponta mennyi edzést kívánt?
-Minden nap két edzésünk volt, ami összesen majd’ 5 órát
tett ki. Nagyon komoly felkészülést igényelt a korcsolyázás.
-Önt mire nevelte a sport?
-Elsősorban kitartásra. Ha ez hiányzik, akkor biztos, hogy
elbukunk az első megmérettetéskor. Fegyelemre és kötelességtudatra
is nevelt a sport. Segítséget jelentett személyiségem fejlődésében
is. Természetesen az egészségünk megőrzésében is fontos
szerepe van a sportolásnak.
-Miért hagyta abba a korcsolyázást?
-Ennek két oka volt: az egyetem és a szerelem. Érettségi után
a BME Vegyészmérnöki Karára jártam. Az egyetemi tanulmányokat
akkoriban nem lehetett összeegyeztetni az élsporttal, legalább
is én nem tudtam. A vegyészkaron olyan kötelező
laborgyakorlatokon kellett részt venni, amelyek reggel 8-tól
este 8-ig tartottak. Aki ezen nem vett részt, nem kapta meg a félévét.
S pont erre az időszakra tehető, mikor szerelmes lettem, s akkor
számomra többé nem is létezett más, mint a szerelem.
-Vegyészmérnöknek tanult. Tehát reál beállítottságú
ember?
-Egy igazán jó kutató, vagy matematikus jó művész is
egyben. Az igazi nagy felfedezések mindig valamilyen
ihletettségből jönnek. A csak reáltudományokkal foglalkozó
tudós valószínű, hogy nem fog elérni olyan nagy eredményt,
mint az, akinek van egy kis affinitása a művészetek iránt. Jómagam
mind humán, mind reál területen kaptam valamilyen talentumot az
Istentől, s ezért nem mondom magamat csak művésznek, vagy csak
reálosnak, hanem inkább „földhözragadt” művésznek.
-Igaz, hogy jelölték az egyetemen ösztöndíjra, de mégsem
élt a lehetőséggel?
-Pontosítsunk: ez már nem az egyetemi évek alatt történt. Miután
megszereztem diplomámat, két évig, mint biológus dolgoztam az
Onkológiai Intézetben. 1989-ben egy amerikai ösztöndíjat
nyertem, ám visszaléptem. Győzött a tánc és a haza iránti
szeretetem.
-Mikor kezdett el táncolni, s miért pont a társastáncot
választotta?
-Már tizenhat éves koromban -a korcsolyával párhuzamosan-
kezdtem el táncolni. Sokféle táncműfajt kipróbáltam, s
megragadtam a társastáncnál. A társastáncot már könnyebben
össze tudtam egyeztetni egyetemi tanulmányaimmal. Egyetemi éveimre
datálódik versenytáncos múltam.
-Egy interjúkötetben olvastam: fiatal felnőttként tért
meg. A gyülekezet egyes tagjai miként tekintettek önre? Vannak,
akik gyanúsan méregetik a felnőttként megtérteket…
-Az a gyülekezet, ahol megtaláltam a hitemet egyáltalán nem
gyanakodva tekintett rám, sőt örültek a hívek, hogy valaki
odafordult Krisztushoz. Az igazi hívő ember örül annak, ha egy
másik lélek is Istenhez talál, hiszen ezt a parancsot kaptuk:
„tegyetek tanítványokká minden népeket…”.
-Miért a református egyházat választotta?
-Mindenki arra halad, amerre Isten vezeti. Igaz, engem római
katolikusnak kereszteltek, azonban Isten kegyelméből olyan
lelkipásztorok közelébe kerültem, akik mellett hitben
folyamatosan erősödtem. Feleségem református vallású, s
rajta keresztül ismerkedtem meg ezzel a felekezettel. Azóta
konfirmáltam is, így ennek az egyháznak váltam a tagjává, de
tudom, hogy Krisztusban minden hívő ember a testvérem.
-Eperjes Károly azt nyilatkozta: halálközeli élmények hatására
tért meg. Ön?
-Háromszor kerültem olyan helyzetbe, amikor csoda történt és
életben maradtam. Ezek után át kellett gondolnom életemet;
egyre jobban vágytam Isten közelségére, és életemet nagy
lelki tusák árán, végül Krisztus kézébe tettem le.
-A felnőttként megtértek közül többen kezdetben eléggé
bigottak vallási kérdésekben. Ez önnél is előfordult?
-A frissen megtértek lelkesedésével én is sokszor túlságosan
kemény voltam másokkal. Azt hittem, hogy már mindent tudok,
mindent helyesen látok. Mindenkinek elmondtam, hogy szerintem mit
csinál rosszul az életében, néha túlságosan is szeretetlenül.
Ez a típusú hevesség mára alábbhagyott, sokkal megértőbb
lettem.
-A szektákkal szemben is?
-Ez más kérdés…A megtérésemnek köszönhetően tisztán látok
a mindennapokban, a szektákban történő eseményeket is hívő
szemüvegemen keresztül láthatom. Nem tudnak félrevezetni. Amíg
az ember nem tér meg Istenhez, s úgy találkozik veszélyes
lelki dolgokkal, szektákkal, rendkívül káros lehet az egyén
szempontjából, -mint tudjuk a történelemből- akár halállal
is végződhet. A megtért ember viszont világosan látja a problémákat.
Nem rekeszti ki a szektákban élőket, hanem imádkozik értük.
Az embert tiszteli, de a cselekedetét elítéli.
-Úgy tudom: egy időben –még megtérése előtt - érdekelte
az ezoterika, s az okkultizmus. Ha bemegyünk egy nagyobb könyvesboltba,
akkor rengeteg mágiával, Grállal, ezoteriával kapcsolatos
kiadványt látunk. Mit gondol: esetünkben a cél a történelmi
egyházak gyengítése, hiteltelenítése?
-Így van. A földön a Sátán és Isten harca folyik az
emberi lelkekért. S ebben a harcban az ördög minden eszközt
felhasznál célja elérése érdekében, így az Isten pecsétjét
magán nem viselő tanokat is. Én azt a kegyelmet kaptam meg,
hogy ezeken tévtanokon keresztül, de azokon túllépve, jutottam
el a hitre. Viszont ha valaki ezen tanok bűvkörébe kerül, az
nagyon veszélyes lehet.
-Említettük: a papok tiltották a középkorban a tánc
bizonyos vállfajait. Ördöginek mondták. Tehát a tánc kísértést
hordoz magában?
-Igen, mert a tánc a test mozgásán és a testiségen alapul.
Kerteletlenül egy férfi egy nővel érintkezik. Szinte mindenki
kísértésbe esik ettől és sokan el is buknak emiatt. A test imádata
viszont elszakít a lélek rezdüléseinek megérzésétől.
Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy a test egyben a szentlélek
temploma, vagyis ha képesek vagyunk elvonatkoztatni a testiség kísértésétől,
akkor a mozdulatokat és annak szépségét is átélhetjük és
megmutathatjuk másoknak. Munkám során én erre törekszem.
-A tánc gyógyító erejét is ismerjük.
- Ez a
műfaj hatalmas figyelmet követel meg a partner iránt. Meg kell
tanulni a másikra odafigyelni. Működő terápiás hatása van a
páros táncnak: számtalan házasság jött létre vagy jött már
rendbe felnőtt-tánciskoláimban.
-Minden együttesben, csapatban adódnak nézeteltérések.
Tartanak a Botafogóban ún. konfliktuskezelő tréningek?
-Erre
igen nagy szükség van. A technikai képzésen kívül
rendszeresen leülünk, s átbeszéljük a problémákat. Az
ellentéteket kezelni kell, bocsánatot kell kérni a másiktól.
Ha nem eresztjük ki a gőzt, az könnyen egy-egy adott produkció,
vagy a munka rovására mehet.
-A tánc hányadik helyet foglalja el életében?
-Az első Isten, Őt követi a család, s csak a harmadik a munka.
Ha az első a helyén van, akkor az összes többi a helyén
marad. Ellenkező esetben káosz jön létre. Ha nincs erős családi
hátterem, akkor a munkámat sem tudom jól elvégezni, ha nem
figyelek Istenre, akkor a családban is gondok adódhatnak. Természetesen
én az ideális állapotról beszélek. Sajnos néha még az öt
gyermekem mellett is időszakosan előtérbe kerül a tánc, mint
például most, a Sakk bemutatója kapcsán. Minden művész életében
vannak ilyen pillanatok, de tudom, hogy hová kell visszatérnem
és ez mindig erőt ad.
-Ön a Jobb Kor Polgári Egyesület vezetője, alapítója.
A”jobb” esetünkben politikai oldalt jelent?
- Távolabbról kezdem. A Botafogo neve -nem véletlenül- nagyon
sok jelentéssel bír. Meg is szokták kérdezni: mit jelent a
Botafogo neve, honnan a név? Pl. van egy ilyen focicsapat Brazíliában,
de létezik ilyen nevű öböl Rióban. Sőt a szamba alapfigurája
a botafogo, de ezen kívül számtalan asszociáció kapcsolódik
a névhez. Így van ez a polgári egyesületnél is. Nem gondolom,
hogy Vörösmarty a kérdésben felvetett értelmet is adott volna
e szavaknak, és én azt mondom, hogy a névbe mindenki azt lásson
bele, amit neki leginkább jelent. Úgyis az elvégzett munkánk
minősít minket.
Medveczky Attila
|