2009.02.20.
Erdély fotóművészeti múzeumáért
Nem
kisebb vállalkozásba fogott egy gyergyótekerőpataki
civilszervezet, mint létrehozni Erdély fotográfiai múzeumát.
A célt maga a szervezet neve jelöli meg: Erdélyi Fotográfia Múzeumért
Egyesület (EFME). A régi képek gyűjtése, digitalizálása,
archiválása már elkezdődött, az anyag hozzáférhetővé tétele
érdekében. –írta az erdely.ma hírportál. Az egyesület céljairól,
alapításáról a Hargita Megyei Kulturális Központtal való
együttműködésről Molnár Attilával az Erdélyi Fotográfia Múzeumért
Egyesület elnökével beszélgettünk.
-Az egyetemen, de előtti is megpróbáltam megütni egy
olyan mércét, hogy felvételt nyerjek a felsőoktatásba. Gyergyószentmiklóson
végeztem elektrotechnikai szakon. Ezt követően a Scoula
Transilvanica Alapítvány ösztöndíjasa lettem. Két évig
turisztikai technikumba jártam, s a gyergyószentmiklósi művészeti
iskolában rajzot, festészetet és fotózást tanultam. 2000-től
2002-ig a nagyváradi Ady Endre Sajtókollégium diákja voltam.
2002-től négy évig a Képzőművészeti és Design Egyetemen
tanultam, s annak elvégzése után a mesterképző programban
vettem részt. Közben szülőfalumban, Tekerőpatakon dokumentálom
fényképen és filmen hagyományainkat.
-Ádám Gyula Csángóföldön fotózott sokat. Önt
melyik tájegység vonzza különösképpen?
-Én Székelyföldben gondolkozom, amikor fotózásról esik
szó. A csángók lakta települések színesek, archaikusak, de
nem szabad elfeledni Erdélyt sem. Említhetem a Brassó Megyéhez
tartozó Székelyzsombort, ami egy hihetetlenül csodás világ.
Alig várom, hogy elmenjek oda fotózni.
-Sokak számára ismert a Falusi társak c. fotója. Ezen
öt feketébe öltözött asszony látható. Igaz, hogy ezek az
asszonyok észre sem vették, hogy lefotózza őket?
-Így van. Ezzel a fotóval a pesti 100-féle Erdély
professzionális fotópályázat fődíjasa lettem. Egy temetésről
jöttek haza főleg falumbeli cigányok. Először a férfiakat
fotóztam le, majd oldalra néztem, megláttam az asszonyokat, s
egyből, 2 másodperces reakcióidő múlva őket is lefényképeztem.
Akkor nem is sejtettem, hogy ebből pályanyertes alkotás lesz.
-2008. decemberében adta hírül az erdélyi sajtó,
hogy erdélyi fotográfiai múzeumot létesítenének. Gondolom,
egyesületük ennél hamarabb jött létre.
-Úgy van, az EFME, közvetlenül megalakulása után 2007
októberében a gyergyóremetei fotótáborban kezdte meg tevékenyégét
a régi fotográfiák begyűjtésével. Ebben segítséget kaptunk
a település polgármesterétől. Nem csak Gyergyóremetén, de Kászonon,
Dánfalván és Pusztinán is rendeztünk fotótábort hasonló céllal.
A sajtóban csíkszeredai egyesületnek mondanak minket, pedig egy
vidéki kezdeményezésről van szó. Igaz, Csíkszeredában
lakom, s felvettem a kapcsolatot a város kulturális központjával
és Ádám Gyula fotóművésszel. Az egyesületet vele és édesapámmal,
Molnár Jánossal együtt alapítottuk. A célunk, hogy létrehozzuk
egy több lépcsős folyamatban Erdély fotógráfiai múzeumát.
Fel akarjuk kutatni, meg akarjuk örökíteni Erdély múltját és
jelenét fotográfiák által. Ehhez szakszerű kutatás, kultúrantropológiai
feltérképezés szükséges. További célunk a hagyományos
falukép, életmód, a tradíciók képi világának megörökítése
a jelen fotográfiák által. Szükséges még a fellelt fotódokumentumok
digitalizálása is. Folyik a testületi tagok toborzása, mert
illúzió lenne azt hinni, hogy egy maroknyi ember elképzeléseit
sikerre tudja vinni.
-Ez a múzeum a Hargita Megyei Kulturális Központban
lenne? Hiszen ez az intézmény üdvözölte a kezdeményezést, s
Péter Boglárka, a kulturális központ szaktanácsadója azt
nyilatkozta, hogy kiváló technikai eszközökkel kezdte meg a
munkáját az Erdélyi Fotogárfiai Múzeumért Egyesület.
-Erről még korai beszélni. Hargita megyében és Csíkszeredában
gondolkozom, egy többszintes, legalább hét teremmel rendelkező
épületre lenne szükségünk. Egy múzeumhoz nem csak kiállító
teremre, hanem archiváló teremre is szükség van. A magyarországi,
kecskeméti fotográfiai múzeum sem rögtön a terv megszületését
követően jött létre. Örülünk neki, hogy a Hargita Megye Tanácsa
felvállalta kezdeményezésünket, s 30 ezer lejjel támogattak
minket. Így kaptunk két professzionális fényképezőgépet, két
kiváló digitalizáló szkennelt. Az egyikkel mindent tudunk
digitalizálni. A Hargita Megyei Kulturális Központ könyvtárában
kap helyet a fotókat digitalizáló műhely, a szakmai felügyelet
és tanácsadás.
-Milyen a
kapcsolatuk a budapesti Hagyományok Házával?
-Ezen intézménnyel a kiváló, hírneves csíki fotográfus,
Ádám Gyula révén vagyunk kapcsolatban. Ő nemrég kapta meg a
Magyar Művészetért díjat. A budapesti szakemberek pedig felajánlották,
hogy Csíkszeredában képzést tartanak a digitalizáló munkáról.
Szeretnénk, ha ez minél hamarabb megvalósulna.
-A múzeum kapcsán
a sajtóban megemlítette Veress Ferenc nevét is. Róla mit kell
tudni?
-A régi fotók gyűjtése közben találkoztam a 19. században
élt kolozsvári fotográfus Veress Ferenc egyik gondolatával.
Veress 1862-ben felhívással fordult céhtársaihoz, hogy közös
erővel gyűjtsék be a tudomány, a művészet, az ipar és a
kereskedelem témakörétben készült felvételeiket és albumba
összegyűjtve adják be a hazai múzeumokba. Ez akkor nem jöhetett
létre, de elgondolása most is aktuális. Veress Ferenc aranyművesként
kezdte, s utána tért át a fotográfiára. Házában, a Sétatér
utcában 1868-ban létrehozott egy kis múzeumot, kiállítótermet.
-Azt írja a
sajtó, hogy Székelyudvarhelyen is hasonló kezdeményezés született.
Ez nem jelent problémát?
-Nem, sőt az a jó, ha minél több hasonló kezdeményezés
születik. Erdély, a mai történelmi helyzetében, a kultúramentést
figyelembe véve jóval veszélyeztetettebb zóna, mint Magyarország.
Ezért jó lenne, ha minden erdélyi városban fotóközpont jönne
létre. Mentsük meg azt, ami még menthető! Ha ezt nem tesszük,
akkor elkallódnak a fotótörténeti dokumentumok. Tapasztaltam,
hogy a különböző múzeumokban, levéltárakban hatalmas
feldolgozatlan vagy elfekvő fotóanyag szunnyad, amit legalább
digitalizált formában közkinccsé kéne tenni. Tény, hogy a
családi archívumokban rengeteg értékes régi és kortárs erdélyi
fényképanyag vár arra, hogy megmentsék az utókornak. Jó
lenne meggyőzni az embereket, hogy néhány eredeti fotóról
mondjanak le a múzeum javára. Az első lépés egy virtuális múzeum
létrehozása lenne. Egy professzionális honlapból állna, amely
mindenünnen könnyen elérhető, s amely egyelőre a mi saját
digitális és valóságos, régi és kortárs képállományunk
állandó bővülésével párhuzamosan, keresőmotorral ellátva,
bárkinek a rendelkezésére áll a világon. Az internetes múzeum
tájékoztatást nyújtana szándékainkról, állományunkról,
az újdonságokról, a begyűjtési módszerekről, feltüntetve a
forrásokat és az adatközlőket, illetve az ismert
jogtulajdonosokat. De mindez csak apró lépésekkel valósulhat
meg, aki egyszerre szeretne eredmény elérni, kudarcra van ítélve.
Legalább tíz évbe kerül, amíg egy komoly vizuális gyűjteményhez
juthatunk. Ide pedig olyan fotográfiák beküldését várjuk,
amelyek a helyi közösségre jellemző, sajátos történelmi-néprajzi
információt hordoznak.
Medveczky
Attila
|