2009.02.20.
Annál rosszabb a tényeknek? (meg nekünk?)
Gyakran
hallottam mostanában enyhítő körülményként emlegetni a „doktrinér”
minősítést, a kormány népnyúzó, sőt népirtó intézkedéseire.
De ha kicsit a dolgok mélyére nézünk, mindig kiderül, hogy
nem kétbalkezességről, hozzá nem értésről, ügyefogyottságról
van szó, nem feltétlenül szakmai hozzá nem értésről, bár
az is majdnem ugyanolyan jellemző, mint az ötvenes években, a
bumburnyákok rémuralma idején. Hanem arról, hogy ami látszólag
értelmetlen, öncélú, bürokrácia vagy ideologikus merevség,
ami azoknak is ártalmára van, akik képviselik, az valakiknek
nagyon is hasznos és fontos, és az egy irányba ható, mutató
kormányzati lépések tudatosan az ő érdekeiket szolgálják.
Erősen megkérdőjelezhető az is, hogy voltak-e egyáltalán a
vonalas elvtársak, a kommunista doktrína hívei közt jóhiszeműek,
vagy ha igen, akkor mennyire keveredett ez éralovag mivoltukkal.
Mert többnyire nagyon is jól megéltek belőle, hogy képviselték
és terjesztették a „szocialista” ideológiát, még azok is,
akik ezt kevésbé erőszakosan tették. Úgy tűnik, hogy ma már
a doktrinerség csak az a köntös, amely mögé elbújnak (vagy
elbújtatják őket) azok, akik jó bolsi hagyomány szerint
idegen érdekeket kiszolgálva tudatosan háborút viselnek saját
hazájuk, népük ellen. Saját?
A
kommunista diktatúra anatómiáját tanulmányozva kiderült,
hogy a vérbeli, mai szóval „vérprofi” bolsinak nincs is hazája,
csupán „működési területe”. A hatalma pedig annál
nagyobb, minél inkább be van kötve az idegen érdekeket szolgáló
hálózatba, minél közvetlenebbül kapta jogosítványát a
legmagasabb világhatalmi tényezőktől, vagy a hierarchia
valamilyen fokán álló megbízottaitól. Ez jutott eszembe akkor
is, mikor az egyik tv-műsor író szereplője elég sarkosan, de
alighanem inkább pontosan fogalmazva kimondta: a fő
„doktriner” párt egyik érettségizett parlamenti prominense
(vagyis, aki ennél többre, legalábbis legális iskolázottságát
tekintve, nem vitte), egyszerűen lediktálta az igazságügyi
miniszternek, hogy milyen határozatot kell hozni, bármiféle
vizsgálat előtt, a „rasszista” kijelentésre vetemedett
miskolci rendőrkaptányról és további pályafutásáról.
Honnan lehet vajon egy ilyen gusztusos eljárást alkalmazó ifjúembernek
ekkora hatalma? Csak nem az élenjáró szovjet (pardon! az új
gazdit akartam volna megnevezni) titkosszolgálat hiperszuper,
korszerűen, tudományosan felkészült, hazánkban akkreditált
tanácsadóitól? (Fúj, összeesküvéselmélet!) Lehetséges,
hogy a hirtelen döntés ugyanolyan hirtelen visszavonása valóban
sokat ártott a minisztérium, illetve az egész kormány tekintélyének?
Hogy bízhatunk benne: sikerként könyvelhetjük el, ami történt,
mert „mégsem merték meglépni”? Csakhogy hol van itt már
tekintély és hol van itt már tekintetbe vétele annak, hogy a
„lakosság” melyik döntéshez mit szól? Talán még annak is
külön üzenetértéke van, hogy bármilyen banánköztársaságot
idéző „böszmeséget” következmények nélkül el lehet követni.
És vajon miért? Hiszen egy ilyen „következetes” miniszteri
fellépés nemhogy Nyugaton, az EU alapító országaiban, de a
posztkommunista régióban, az EU-hoz frissen csatlakozott tagállamokban
is azonnali lemondást, bukást vonna maga után! Hihetjük azt,
hogy ami itt történik, az EU illetékeseinek, nagytekintélyű
hivatalnokainak trükkös átverésétől a legképtelenebb,
legnevetségesebb juszticmordokig és korrupciós tobzódásokig,
idétlenségnek álcázott önkényeskedésekig, arról az EU
semmit nem tud, vagy, ha igen, akkor semmit sem tud tenni ellene?
Vagy kénytelenek vagyunk belátni, hogy különleges, „kitüntetett”
helyzetben vagyunk, amennyiben tudnának, de nálunk nem akarnak
ezen jelenségek ellen föllépni. Ha valaki erre az esélyre még
nem gondolt volna, annak érdemes az IMF-kölcsön felvételének
körülményeire, visszafizetésének feltételeire figyelnie,
beleértve ez utóbbi kezdetének a 2010. tavaszi, immár inkább
valószínű, mint lehetséges kormányváltás idejére időzítését
is. Mint ahogy tudniuk kell azt is a „politikai korrektség”
bajnokainak, határainkon innen és túl: egy mostoha sorsú
kisebbséget nem úgy lehet fölemelni, hogy „ti csalhattok,
lophattok, rabolhattok, erőszakoskodhattok, üthettek,
gyilkolhattok, nagy valószínűséggel csak ejnye-bejnyét kaptok
érte, vagy azt se. De aki észre meri venni, vagy pláne ki meri
mondani, hogy húszból húsz bűnesetet a ti soraitokból kikerülők
követnek el, immár szinte mindenütt, az megnézheti magát!”
Felemelni és a társadalmi normák elfogadására nevelni kizárólag
kultúrával, iskoláztatással, oktatási programokkal lehetne.
Ennek szabotálása viszont nyilvánvalóan tudatosan történik,
mert nem a fölemelés a cél, hanem a jelenlegi alacsony szinten
való rögzítés, vagy inkább a lejjebb taszítás, hiszen ez
teszi alkalmazhatóvá a „divide et impera” örökifjú
politikai trükkjét. Aki pedig, mint a vajda, e mellé a kulturális
program mellé áll, síkra száll amellett, hogy igenis, van cigánybűnözés,
és a cigánybűnözőket etnikai öntudattal úgy tekinti, mint
akik szégyent hoznak a cigányságra, az nyilvánvalóan az
etnikai közösség árulója, netán az ellenzék bérence.
Nevetségességében ijesztő az a legutóbbi miniszteri magyarázkodás
is, amely szerint lehet ugyan a rendőrségnek és elöljárójának
a bűnözők etnikumát tudomásul venni, számon tartani, ám
ennek kimondásával vigyáznia kell, még ha tény is, amit
kimond. Mert alkalmas lehet politikailag inkorrekt álláspontok
megerősítésére, terjesztésére. Valaha, ideológiai fejtágítókon,
a szubjektív idealizmus elmarasztalására idézgettük elrettentő
példaként az egyik filozófus álláspontját: hogyha a tények
nem alkalmazkodnak a mi elképzeléseinkhez, akkor „annál
rosszabb a tényeknek”. Meg Lenin elvtársat idézgettük lépten-nyomon,
amit egyébként nélküle is tudtunk, hogy „a tények makacs
dolgok”. Ha valaki mérleget kíván vonni, hogy miben vagyunk
alatta még a kommunista diktatúrának is, az ebből is némi
fogalmat alkothat róla. Hogy az akarnokság, a voluntarizmus, a tényeket
s ezzel együtt minket, az itt élőket semmibe vevő szubjektív
önkény immár vállaltan is az állami politika rangjára
emelkedett.
Kiss István
|