2009.02.20.
Megrepedt a kölcsönös bizalmatlanság fala – Interjú Toró T.
Tiborral
–Február 12-én jutott révbe kétfordulós
tárgyalás után az RMDSZ és az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács
közötti egyezség. Mit tartalmaz ez a megállapodás, és
rendelkezik-e azokkal az ellenőrzési mechanizmusokkal, amely
mindkét fél részére számonkérhetővé teszi a megállapodások
betartását?
– Bár a megállapodás szövegszerű egyeztetése még
folyamatban van és az ördög sokszor a részletekben bújik el,
a fontosabb kérdésekben megegyeztünk. Kezdetben eléggé távoli
álláspontokat kellett a megállapodáshoz szükséges kritikus közelségbe
hozni. Az RMDSZ vezetőit bevallottan csak az érdekelte, hogy Tőkés
Lászlót – és személyében mindazt a politikai-erkölcsi tőkét,
amivel rendelkezik – megnyerje saját EP-jelöltlistája számára.
Az EMNT küldöttsége fontosnak, de csak másodlagosnak –
kihasználandó helyzetnek – tekintette az európai parlamenti választásokat:
elsődlegesen azoknak az együttműködési felületeknek a létrehozására
koncentráltunk, amelyek túlmutatnak a választásokon. Olyan
megoldásokat kerestünk, amelyek megteremtik a közös nevező
kialakításának intézményes lehetőségét, hiszen enélkül
nehezen érvényesíthetőek autonómia-törekvéseink. A „két
igenes” megállapodás végül is mindkét fél számára kielégítőnek
mondható. Tőkés László igent mondott arra, hogy vezesse azt a
jelöltlistát, amely jogilag az RMDSZ neve és jele alatt indul
ugyan, de az összefogás lehetőségét hordozza magában. Akkor
lesz ebből „magyar összefogás”, amennyiben a jelöltlista tükrözi
az erdélyi magyar társadalom politikai-közéleti pluralizmusát
és ennek a sokszínűségnek érvényt tudunk szerezni a kampány
során, mind vizuálisan, mind a választási program tematizálásában.
Az RMDSZ vezetői pedig ezúttal igent mondtak olyan intézményteremtő
kezdeményezéseinkre, mint az Erdélyi Magyar Egyeztető Fórum létrehozása,
továbbá a közös fellépés egyéb fórumainak megteremtésére
a Székelyföld területi autonómiája vagy a magyar települések
sajátos jogállása érdekében. Fontos eredmény továbbá, hogy
a megállapodás megnyitja annak lehetőségét is, hogy az RMDSZ
aradi kongresszusán – főleg kommunikációs megfontolásból
– papírra vetett, de mindmáig meg nem alakított Kulturális
Autonómia Tanácsa (KAT) ne csak egy újabb üres pártstruktúra,
hanem az RMDSZ és az EMNT által közösen létrehozott és a
személyi elvű autonómia működtetésében illetékes közéleti
intézmény legyen.
Ami
a garanciákat illeti: belső koalícióról lévén szó, a megállapodást
szabályozó dokumentumnak nincs jogi relevanciája. Politikai súlya
viszont van, betartásának legfőbb ellenőrzési eszköze a
nyilvánosság, a közösség odafigyelése, a civil társadalom
megfelelő visszajelzése minden szószegésre.
– Ön szerint mivel magyarázható az
RMDSZ hirtelen megváltozott magatartása, ami néhány héttel
ezelőtt Tőkés László elutasításától elvezetett a tárgyalás
újrakezdéséig, majd a kiegyezéshez?
– Gondolom, felülkerekedett a józan ész a zsigeri
indulatokon. Az RMDSZ döntéshozóinak volt idejük alaposabban
megnézni a parlamenti választások adatsorait, szembesülni a hiányzó
200.000 szavazattal, a töretlenül csökkenő támogatási
trenddel és belátni, hogy a parlamenti képviselet monopóliuma
ugyan megmaradt, de ez nem pótolja a legitimitás-deficitet.
Ugyanakkor a kormányból való kiesés, az ebből eredő pozíciók
és a központi költségvetés csapjai feletti ellenőrzés
elveszítése is rádöbbentette az RMDSZ vezetőségét, hogy érdemes
a magyar szolidaritás visszaépítése érdekében
kompromisszumot kötni. Hogy ez a békeidő meddig tart, nem
tudom, de azt határozottan érzem, hogy vétek lenne nem élni a
történelem által kínált lehetőséggel és a már amúgy is létező
magyar-magyar szembenállás frontjait keresztbe metszeni a
magyar-magyar együttműködés intézményeivel.
– A polgári oldalon nem fogadta egyöntetű
lelkesedés az EMNT és az RMDSZ tárgyalásait. A Magyar Polgári
Párt egyes tisztségviselői szerint az EMNT nem politikai tömörülés,
következésképpen nem lenne joga párttal kötni választási
egyezséget. Kiérződik ezekből a vélekedésekből az MPP csalódottsága,
mivel nem jött létre RMDSZ-MPP koalíció. Jóvá lehet-e tenni
ezeket a nézeteltéréseket?
– Az RMDSZ és az EMNT közötti együttműködés formája
a belső koalíció, tehát, mint mondottam, nem a választási
jog szabályozza, így nem is tilthatja. Kétségtelen, hogy a két
párt, az RMDSZ és az MPP közötti választási koalíció a
magyar összefogásnak teljesebb keretet adhatott volna és ennek
a jelenlegi választási törvény nem szabott akadályt. Az EMNT
azonban nem rendelkezik elegendő eszközzel, hogy a két magyar pártot
egy ilyen választási koalíció megkötésére rákényszerítse.
A politikai akarat hiányát mi nem tudjuk pótolni, márpedig
ebben az esetben az RMDSZ részéről ez teljesen hiányzott.
Minden bizonnyal nagyobb lett volna részükről a koalíciós
kedv, ha az MPP választási eredményei nemcsak a Székelyföldre
szűkülnének, illetve a pártépítésnél is előrébb tartana.
Jelenleg azonban eléggé ferdén áll a mérleg nyelve, ezt Tőkés
László teljes politikai súlya sem tudta kiegyensúlyozni. Az összefogás
elodázása azonban az autonómia-programot sodorhatja végveszélybe,
ezért született ez a kompromisszum. Az MPP tagságának csalódottsága
érthető, hiszen ebben a keretben közvetlenül nem választási
szereplők. Véleményem szerint nehezen lehetett volna elképzelni
olyan, a reálpolitika talaján maradó helyzetet, amelyben az MPP
választási szereplő lehet az EP-választásokon, az előbbiekben
kifejtett okok miatt, ez érezhető volt az MPP elnökének
ellentmondásos nyilatkozataiból is. A csalódottság tehát főleg
ennek a helyzetnek tudható be, bár ezt sokan az RMDSZ-EMNT megállapodásra
vetítik rá. Ha sikerül ezen túltenni magukat, gyorsan beláthatják,
hogy a látszólagos kudarcot eredményre is lehet váltani, ha
felsorakoznak Tőkés László mellé, akinek hitelességét nem a
lista választási jele adja, hanem a töretlenül képviselt
keresztény-nemzeti értékrend és az autonómia ügyének következetes
felvállalása. Erre pedig, az EMNT és az MPP közötti stratégiai
partnerség keretében minden lehetőség megvan, nem csak az
optimista becslések szerint befutónak számító negyedik hely közös
kijelölésében, hanem a szoros együttműködésben a közös célok
érdekében, akár ebben a választási kampányban is, hiszen
feltételül szabtuk, hogy a felek a kampány során is megőrizhetik
saját arcukat, a közös választási keretprogram mellett képviselhetik
saját értékrendjüket és prioritásaikat. Én bízom benne,
hogy az MPP keretén belül a „Tőkés-párt” győz és erre jó
alkalom lehet a márciusi Országos Gyűlés. Különben az MPP
„ideje” legközelebb a 2012-es helyhatósági választásokon
jön el, addig kell a pártot csúcsra járatni. Ebben viszont nem
segít a többfrontos harc, segíthet viszont a helyreállított
bizalom az EMNT és az MPP vezetői között.
– A megállapodás egyik sarkallatos kérdése
az Erdélyi Magyar Egyeztető Fórum létrehozása. Milyen esélyt
lát arra, hogy ez a konzultációs keret valóban beváltsa a
hozzá fűzött reményeket, ahol érdemi egyeztetések folynak
majd, és nem válik amolyan Szövetségi Egyeztető Tanáccsá (SZET),
ahol a párthoz lojális civil szervezetek a régi mederben
folytatnának eszmecserét?
– Az RMDSZ aradi kongresszusán hivatalosan is kimúlt,
jobb sorsra érdemes SZET valóban kirakatintézmény volt, hiszen
tagjainak többségét Markó Béla jelölte közvetlenül vagy közvetett
módon, így nem is tölthette be azt a szerepet, amit kitalálói
– az akkori, de azóta rég szétszéledt belső ellenzék –
szánt neki: a civil társadalmi kontrollt a politikum ténykedései
felett. Az EMEF azonban megszületése pillanatában más: a paritás
elvét követő egyeztető testület – felét Markó Béla, másik
felét Tőkés László nevesíti szervezeteik belső rendje
szerint, így ez a magyar-magyar párbeszéd olyan intézményes
keretévé válhat, amely az erdélyi magyar társadalom politikai
pluralizmusát tükrözi és lehetőséget teremt a vélt vagy valós
nézetkülönbségek ütköztetésére, továbbá a közös álláspont
kialakítására a közös fellépést igénylő kérdésekben. A
létrejöttét szabályozó megállapodásban benne foglaltatnak
azok a témák, amelyek a felek szerint közös álláspontot és
fellépést igényelnek, de ezek sora közös megegyezéssel bővíthető.
Gyengesége, hogy konszenzussal hoz döntést, amely nem kötelező
érvényű a politikai és közéleti szereplők számára. Ha
azonban kellő tekintélyt vív ki magának, gyengesége – a
konszenzuális döntéshozatal – erejévé válhat: párt legyen
a talpán, amely szembe mer menni a közakarathoz legközelebb álló
egyezséghez.
– A romániai magyarság nagy kihívások
előtt áll. Az alkotmányozó többséggel rendelkező kormánykoalíció
gyakorlatilag bármit megtehet a magyarság ellenében. Ennek
jelei már jól láthatóak a Székelyföldön, ahol szinte napi
rendszerességgel adja valaki a magyarok tudomására, hogy önrendelkezésről,
autonómiáról szó sem eshet. A mostani, európai parlamenti választásokra
körvonalazódó összefogás bővítheti-e a romániai magyar
politizálás mozgásterét?
– Egyértelműen igen, hiszen a jelenlegi kormánykoalíció
szinte korlátlan hatalmával csak a közösségi szolidaritás különböző
formáinak minél szélesebb spektruma, illetve az önálló külpolitika
állítható szembe. Ezt szolgálná egy széles társadalmi támogatottságú
– az RMDSZ és az EMNT által közösen létrehozott - KAT, a már
említett két munkacsoport, továbbá a székelyföldi megyei önkormányzatok
és a megyei jogú városok elöljárói által kezdeményezett Székelyföldi
Memorandum közös felvállalása, vagy egy hasonló szellemiségű,
Erdély interetnikus régióiban élő magyar közösségek problémáit
feltáró Erdélyi Memorandum közös képviselete a hazai és
nemzetközi fórumok előtt. Ugyanakkor az önálló, erdélyi
magyar érdekeken érvényesítését célzó külpolitika zászlóshajója
egy mind számszerűségében, mind összehangoltságában megerősödött
erdélyi magyar EP-képviselet, főleg, ha annak hangadója Tőkés
László.
– A 2007-ben
beindult, majd többször megszakadt és újrakezdett Markó-Tőkés
párbeszéd szervezőjeként, moderátoraként hogyan látja: új
korszak kezdődik a romániai magyar politizálásban? El lehet-e
ásni a csatabárdokat? Őszinte és megalapozott a mostani
kiegyezés?
-Naiv lennék, ha azt hinném, hogy ezzel a megállapodással
beáll a mennyei béke állapota. Ez az állapot, azon túl, hogy
e földi létben lehetetlen, szerintem nem is kívánatos, nem
szolgálná sem a demokrácia, sem a magyarság ügyét. Az erdélyi
magyar társadalom politikai sokszínűsége tagadhatatlan, az MPP
létrejöttével immár intézményesen is valósággá vált. Többször
mondottam, most is vallom, a verseny a demokrácia velejárója, a
politikai képviselet minőségének szükséges, bár nem elégséges
feltétele. Egy egységes jellegéről nyíltan és homogenizáló
törekvéseihez burkoltan ragaszkodó többségi nemzetállam szorításában
azonban – ha meg akarunk maradni, márpedig mi erősen akarjuk
ezt - ki kell tudnunk alakítani olyan játékszabályokat,
amelyek alapján a konkrét helyzettől függően a politikai
szereplők közötti megméretkezésnek és az együttműködésnek
egyaránt helye van. Ezen a választáson az összefogásé a főszerep.
Mint ahogy az autonómia-törekvések érvényesítése során is
ezen van a hangsúly. Ha ezt elegendően sokan értik meg általában
a közélet és kiemelten politika prérijén vadászgató szereplők
közül, összeállhat a kritikus tömeg egy új korszak kezdetéhez.
A régi – az egypártrendszert, a képviseleti kizárólagosságot,
a nemzeti egység helyett hamis pártegységet hirdető –
korszak ugyanis lezárult, még akkor is, ha ezt egyesek nem
hajlandók észrevenni. Ezzel a kölcsönös érdekek, de legalább
annyira a közös felelősség belátásából született megállapodással
egyelőre esélyt teremtettünk, nem garanciát. Amennyire hatékonyan
működnek a megállapodás nyomán létrehozott intézmények,
annyira lesz gyors és sikeres a rendszerváltás az erdélyi
magyar politikában. A párbeszéd kudarca a tartós konfrontációra
való berendezkedést jelenti a magyar-magyar kapcsolatokban. Számomra
ez nem kívánatos jövőkép, ezért szorgalmaztam minden alkotó
energiámmal a párbeszédet. Úgy tűnik, most sikerült
megrepeszteni a kölcsönös bizalmatlanság falát. A kölcsönös
bizalomig azonban még hosszú és rögös az út.
(Forrás:
Erdélyi Napló)
|