2009.02.27.
Janus-arcú a hazai oktatás
A
kiszámíthatatlan oktatásirányítást tartják az egyik legfőbb
gondnak azok a pedagógusok, akik részt vettek a tárca kezdeményezésére
a pedagógusok munkaterhelésének felmérésben. A vizsgálatból
kiderült az is, hogy minden tizedik iskola pedagógushiánnyal küzd,
miközben az elmúlt két évben tízezer álláshely szűnt meg a
kötelezőóraszám-emelés és a forráskivonások miatti intézménybezárások
következtében.
Túlterhelt
a pedagógusok harmada, heti óraszámuk több mint húsz százalékkal
meghaladja a központilag előírt kötelező óraszámot – derült
ki az oktatási minisztérium megbízásából a Tárki Tudok Tudásmenedzsment
és Oktatáskutató Központ Zrt. által készített felmérésből.
Tavaly ősszel 108 iskola 3285 pedagógusához juttatták el a kérdőívet,
amelyben a munkaterhelésükre vonatkozó kérdésekre kellett válaszolniuk.
A vizsgálatban részt vevő tanárok mégsem a munkaidő-terhelés
nagyságát és aránytalan eloszlását tartják a legnagyobb
problémának, hanem az oktatásirányítás kiszámíthatatlanságát.
A pedagógusok heti átlagos óraszáma 23, vagyis az átlag
is meghaladja a kötelezően meghatározott óraszámot. A tárca
a nem szaktanítást végző pedagógusok kötelező óraszámát
eggyel, a szakos és a középiskolai tanárokét kettővel emelte
meg 2007 szeptemberében. Ennek nyomán, illetve az oktatásban végrehajtott
forráskivonás miatt tízezer pedagógus-álláshely megszűnt.
Az elbocsátott tanárok munkáját térítésmentesen átvették
kollégáik, a többletmunka miatt azonban romlott az oktatás minősége.
A PDSZ az intézkedés előre látható következményei miatt a kötelezőóraszám-emelésre
vonatkozó rendelet visszavonását népi kezdeményezéssel próbálta
meg elérni. Több mint hatvanezer aláírást gyűjtött össze,
de az Országgyűlés kormánypárti többsége visszautasította
a pedagógusok kérését. Éveken át az Országgyűlés
szakbizottsága akadályozta meg a pedagógusok terheléséről szóló
felmérés elkészítését.
A minisztérium 2008 őszén a Tárkitól mégis megrendelt
egy felmérést. El is készült, s kitűnik belőle, hogy a tanárok
becslése alapján az iskola épületében átlagosan 31 órát
dolgoznak, az intézményen kívül heti további tízórányi
"iskolai" munkát végeznek. A tanárok túlterheltsége
két tényezőből fakad: a túlórákból és a munkáltató által
előírt többletórákból. Harminc százaléka a megkérdezetteknek
önként és munkáltatói utasításra is végez feladatokat.
Ennek hátterében az a kiszolgáltatottság állhat, hogy a pedagógusok
85 százalékának egyetlen munkahelye van, az iskola. Jelentős
eltérések vannak a terhelésben a tantestületeken belül, s ez
feszültséget okoz. A szakiskolákban a legnagyobb a tanárok
terheltsége, emiatt sokkal kevesebb figyelem jut egyénileg a
tanulókra, miközben ezekben az intézményekben tanul arányaiban
a legtöbb hátrányos helyzetben lévő diák. A közoktatásban
– állapítja meg a felmérés – egyszerre van jelen a pedagógus-munkanélküliség
és a pedagógushiány. A felmérés rámutat, hogy bár van
szabad pedagógusstátusz az intézményben, de nincs rá
jelentkező, illetve ha mégis, az nem megfelelő. Az iskolák 57
százaléka hiába hirdette meg az állást, nem tudta betölteni.
Magyarországon minden tizedik iskola pedagógushiánnyal küzd. A
fiatalok szakképesítésük ellenére sem lépnek a tanári pályára
annak kiszámíthatatlansága miatt. Tizenöt év múlva pedagógushiány
lesz hazánkban, mert a jelenlegi középkorúak nagy számban
vonulnak nyugállományba. A megkérdezettek szerint jól átgondolt
pedagógusi életpályamodellre lenne szükség.
89 százaléka támogatta a tanároknak az Orbán-kormány
időszakában kidolgozott pedagógus-életpályamodellt, amely a béremelés
mellett szakmai életutat is kijelölt a katedrára lépőknek. Az
elképzelés fő eleme az önálló bértábla volt, amely a pályán
töltött évek arányában emelte volna a fizetéseket. A modell
az egyetemi végzettségű pedagógusoknak legalább százezer
forintos kezdőbért jelölt meg, és biztosította az előmeneteli
lehetőségeket is. A kiemelkedő munkát végző pedagógusokat
mestertanári, valamint mesterjelölti címek bevezetésével
ismerték volna el. A pályakezdőket segítő tapasztalt pedagógusok
munkájukért mentori díjazást kaptak volna. Az életpályamodell
szorgalmazta a kistelepülések iskoláiban dolgozó pedagógusok
bérének az átlagosnál nagyobb mértékű emelését. A pedagógus-életút
bevezetése – amit Pálinkás József minisztersége idején
dolgoztak ki – a számítások szerint nem járt volna létszámleépítéssel,
óraszámemeléssel, sőt a tanórákon kívüli felkészülést a
kötelező óraszámnak megfelelő javadalmazással illette volna.
Az életpályamodell azonban a 2002-es kormányváltással lekerült
a napirendről.
További vizsgálatokat sürget a Pedagógusok Demokratikus
Szakszervezete (PDSZ) a pedagógusok munkaterhelésével
kapcsolatban. Hiller István tavaly augusztusban megígérte, hogy
a PDSZ-szel közösen terhelésvizsgálatot készíttet. A
miniszter ezt anélkül jelentette be, hogy beszélt volna a korábban
hasonló témában Tárkitól megrendelt vizsgálatról. A Tárki
felmérése alapvetően az oktatási intézményen belüli munkavégzésre
vonatkozott, miközben a pedagógusi munka jelentős része az intézményen
kívül folyik. A felmérés a tanárok önbevallását használja,
s ezzel az érdekvédelmi szervezet szerint az a gond, hogy az
emberek általában rosszul emlékeznek egy-egy tevékenységre
fordított időre. A PDSZ az oktatási tárcával közösen olyan
felmérést kezdeményez, amely egy héten át folyamatos időmérleg-feljegyzésen
alapulna. A Tárki jelentéséből a szakszervezet állásfoglalása
szerint kiderült, hogy a pedagógusok több mint harminc százaléka
vállal túlórát, és elvégzi a munkáltató által elrendelt
pluszmunkát is, s ez a pedagógusok kizsákmányolására utal. A
PDSZ a felmérés adatai alapján megállapította, hogy a pedagógusok
harmadánál a heti óraszám több mint húsz százalékkal
magasabb a kötelezőnél, vagyis a túlterhelés a tanárok tízezrei
esetében jelentős. A szakszervezet korábbi álláspontját is
igazolva látja a vizsgálatban, s azt kéri, hogy a pedagógusok
esetében számítsák bele a kötelező óraszámba azt az időt
is, amelyet a szakmai szervezetbe való bekapcsolódással, kölcsönös
óralátogatással és szakmai konzultációval töltenek. A PDSZ
szerint a Tárki kutatásának hiányosságait pótolhatja a
szakszervezet és az oktatási tárca készülő felmérése,
amelyben a hangsúlyt az intézményen kívüli munkavégzésre
helyezik. Mérik a szülő–pedagógus és a tanár–diák találkozásokat,
amelyek nem az oktatáshoz, hanem a neveléshez szükségesek,
valamint a tanulók érdekében a pedagógusok és más
szervezetek közötti egyeztetéseket, valamint a munkába és a
munkából való utazás idejét.
(Forrás:
Magyar Hírlap)
|