2009.02.27.
„A nemzeti oldalt akarom helyzetbe hozni” – Interjú Tőkés Lászlóval
–
Az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács és az RMDSZ között olyan
egyezség született, amely polgári oldalon kemény vitákat váltott
ki. Az MPP elnöke, Szász Jenő szerint az RMDSZ semmit nem változott,
amióta az ön tiszteletbeli elnöki tisztségét megszűntették,
ugyanakkor Toró T. Tibor, az EMNT alelnöke lapunknak adott
interjújában úgy fogalmaz, hogy az egyezségnek nem volt
alternatívája, mivel a romániai magyarság legfontosabb célkitűzései
ügyében csak összefogással lehet továbblépni. Lát-e esélyt
arra, hogy a polgári oldalon tartós békét teremtő kiegyezés
történjen?
– Toró T. Tibor alternatívára vonatkozó kijelentéséhez
kapcsolódva hadd mondjam azt, hogy a Magyar Polgári Párt által
képviselt alternatívateremtés meggyengült. Az MPP nem tudott
magának olyan politikai súlyt és rangot kivívni, amely az
RMDSZ-t arra kényszeríthette volna, hogy partnerként fogadja
el, és koalícióra lépjen vele. Megítélésem szerint ebben a
helyzetben egy lehetőségem maradt, ezért jött létre a
megegyezés. A hiányzó alternatívát próbáltam pótolni,
kihasználva a lehetőséget arra, hogy azok a szervezetek,
amelyek 2007-ben az európai parlamenti választáson támogattak,
most megegyezés révén fogjanak össze az RMDSZ-szel, és minél
szélesebb összefogást alakítsunk ki. Téves az a beállítás,
hogy az EMNT külön békét kötött, külön utas politikát
folytat. Végig egyeztettünk azokkal a szervezetekkel, amelyek
2007-ben részt vettek a megválasztásomon. Kétfordulós
egyeztetést tartottunk: az egyikre nem jött el a Magyar Polgári
Párt... Nem mentem volna bele a megegyezésbe, ha a támogató
szervezetek elzárkóznak ettől.
– Nem merül fel a függetlenként való indulás lehetősége?
– Ez a lehetőség adva van, de megítélésem szerint a
2007-es eset, amikor egyéni indulásommal alternatívát nyújtottam,
olyan egyedi eset volt, amely nem ismételhető meg, másrészt
nem rendezkedhetünk be a külön utas politizálásra. Az autonómia,
a nemzeti önrendelkezés ügye föltétlen összefogást igényel.
Az Európai Parlamentben magam győződhettem meg arról, amit dél-tiroli
vagy a katalán barátaink mindig hangoztattak: az autonómia ügyének
hatékony képviseletére semmi esélyünk nincs, ha nem fogunk össze.
Ha az RMDSZ-képviselők mást mondanak, mint amit képviselőként
én mondok, már nem vesznek komolyan bennünket az Európai
Parlamentben. Azt mondják, előbb tisztázzuk egymás között,
hogy mit akarunk. A legfontosabb nemzeti létérdekeink teszik szükségessé
az összefogást.
– Önt és az egész polgári oldalt többször megbántotta
és megalázta az RMDSZ. Aki ellenzi ezt az összefogást, az éppenséggel
az RMDSZ őszinteségében nem hisz...
– Érdekesnek tartom, hogy helyettem mások még mindig
meg akarnak sértődni amiatt, hogy a tiszteletbeli elnökségből
kidobtak, hogy ügynökséggel rágalmaztak meg. Nekem felül
kellett emelkednem az RMDSZ-szel szembeni jogos ellenérzéseimen.
Nem változott meg a véleményem az RMDSZ-ről, de ebből nem
lehet megélni. Most új politikai helyzet teremtődött: megnyílt
a lehetőség arra, hogy jól meghatározott formában és
keretekben összefogjunk. Ez nyitott helyzet: miért félnek attól,
hogy veszítünk a megegyezésen? Az EP-listán lévő arány jó:
ha bejutunk hárman, akkor 2:1, ha bejutunk négyen, akkor 2:2 az
arány az RMDSZ és a polgári oldal között. Nem lenne közömbös
a Magyar Polgári Párt számára sem, ha elmondhatná, hogy van
egy képviselője az Európai Parlamentben. Pályára kerül! Én
azt a célt követtem, hogy hozzam helyzetbe a nemzeti oldalt,
akiket kiszorított az RMDSZ. Nem elég mindig a pálya széléről
bekiabálni, és szidni az RMDSZ csapatának a játékát. Be kell
kerülni a közszereplők sorába: csak így rúghatunk labdába,
csak így rúghatunk gólt. Ha adott helyzetben a legoptimálisabb
lehetőséget kihasználom, miért volna bűn ezt elfogadni? Miért
mérnek kettős mércével? Miért jó az, ha Sepsiszentgyörgyön
együtt tiltakozik RMDSZ, MPP, mindenki, sőt négy éves szerződést
kötnek önkormányzati szinten, és ugyanazt, ha mi csináljuk,
az hiba, és megbotránkozást kelt? Amúgy a megegyezéstől való
viszolygás azt az esetet juttatja eszembe, amikor egy édesanya féltve
óvja gyermekét a vízbe fulladástól, és azt mondja, nem menj
vízbe. A helyes megoldás az, hogy meg kell tanulni úszni, ahhoz
pedig be kell menni a vízbe. Azt nem vitatja senki, hogy amiatt
nem tudunk felmenni a pályára, mert az RMDSZ kiszorít, most
azonban felenged a pályára.
– Meg tudná győzni az MPP-ét, hogy elfogadja az
EP-lista negyedik helyét?
– Nemcsak a negyedik helyet, hanem a rendelkezésünkre álló
mintegy tucatnyi helyet úgy osztanánk fel, hogy az tükrözze a
nemzeti oldal összetételét. Egyedül a Magyar Polgári Párt pártérdeke
sérül, azonban azáltal, hogy az MPP helyzetbe kerül, sokkal több
lehetősége van arra, hogy pártérdekeit érvényesítse. Ha a
PDL nem akar szövetkezni a PNL-vel, akkor azt tudomásul kell
venni. Most álljon meg a világ, mert egyik párt nem akar szövetségre
lépni a másikkal? Ha nem tudott bejönni a főbejáraton, ebben
a helyzetben bejön a hátsó ajtón a Magyar Polgári Párt. Amúgy
nagymértékben felelősség terheli az MPP-ét ennek a helyzetnek
a kialakulásában: nem lehet minden felelősséget az RMDSZ-re hárítani.
A Magyar Polgári Párt is követett el olyan hibákat, amelyek
miatt olyan helyet foglal el a magyar politikai életben, amilyent
elfoglal.
– Közel másfél éves mandátum áll ön mögött az
Európai Parlamentben. Megvonta már ennek az időszaknak a mérlegét?
– Egyfelől tudomásul kell venni, hogy az Európai
Parlament egy gyenge jogosítvánnyal rendelkező testület,
amelynek ugyan egyre növekszik a szerepe, súlya, és ezzel együtt
az európai képviseleti rendszer is egyre erősödik, mindazonáltal
csupán egy vagyok a nyolcszáz képviselő közül, ráadásul
egy kicsiny frakcióban. A formális demokratikus szabályoknak
megfelelő érdekérvényesítő erőm ennek következtében
gyenge. Ebben nem én vagyok az egyedüli. Ezt általában
elmondhatjuk valamennyi képviselőről. Van azonban egy másik
megközelítése a dolognak: az Európai Parlament által megvalósuló
erdélyi magyar nemzetközi képviselet tág teret biztosít arra,
hogy erdélyi ügyeinket nemzetköziesítsük. Páratlan lehetőség,
hogy egy európai fórumon megnyilatkozhatunk. Hogy ezt mennyire
használta ki az Európa Tanács közgyűlésén egyik vagy másik
magyar politikus, azt hadd ne elemezzem. Ez a lehetőségek világa.
Bekerül az ember a kisebbségi ügyek iránt érzéketlen, a
nemzetállami eszme előítéleteitől terhelt európai, nemzetközi
politikai életbe – azt is mondhatnánk, hogy egy bozótba –,
meg kell keresni az utat, a megnyilatkozási lehetőségeket, meg
kell próbálni nemzeti érdekeink artikulálását, hogy eljusson
a tudatukig: létezik egy Erdély. Stilisztikai túlzással élve,
ezt olyan politikusok előtt kell megtenni, akik összetévesztik
Bukarestet Budapesttel – így nagyon nehéz eredményt elérni.
Erdély kérdését fel kellett tornászni az Európai Parlament
figyelmébe. Ebben a munkában nem voltunk egyedül. Az úttörő
munkát már elvégezték a magyarországi képviselők, elsősorban
a magyar néppárti delegáció, a fideszesek, a kereszténydemokraták,
köztük is Gáll Kinga képviselőasszony, de meg kell említenem
Tabajdi Csaba és Szentiványi István nevét is. Ők már megtették
az első lépéseket, bennük szövetségesekre találtunk. Amit
lehet, azt megtettem. A mediatizálás, a nemzetköziesítés
bonyolult bel- és külpolitikai folyamat, mert adott esetben
Bukarestben csapódik le a Brüsszelben elmondott nyilatkozat, és
onnan gyűrűzik tovább nemzetközi hullámhosszon. Számomra
inasévnek számít az eddig eltöltött egy év és két hónap:
teljesen új pászmára léptem, új műfajt kezdtem el. Ítélje
meg a média, a közvélemény, hogy ez mennyit ért.
– A Brüsszelből és Strasbourgból érkező hírek
szerint a román politikusok megpróbálnak mindenféle magyar érvet
lehengerelni a magyarság kollektív jogaival kapcsolatban. Ön
szerint, ezekben a témákban ki lehet-e alakítani párbeszédet
a román politikusokkal?
– A román politika beleragadt az 1989 előtti politizálás
kátyújába. A román külpolitika ma is a Ceauşescu időkbeli
szlogeneket eleveníti fel, miszerint megoldódott a kisebbségi kérdés,
Románia példaértékűen teljesíti a kisebbségekkel szembeni
elvárásokat, megfelel minden európai követelménynek, más szóval
az a kirakatpolitika folytatódik, amely a kommunizmus korabeli
román kisebbségpolitikát jellemezte. A napokban is Ceauşescu
érabeli statisztikákat idézték a román EP-képviselők. Volt
egy megemlékezés az Európai Parlamentben a Bolyai Egyetem megszűntetésének
ötvenedik évfordulója alkalmából, de úgy írták ki a plakátra,
hogy a Babeş–Bolyai Egyetem ötvenedik évfordulója. Jellemző,
hogy népes vezetői küldöttség utazott ki Brüsszelbe a Babeş–Bolyai
Egyetem részéről éppen azzal a céllal, hogy hatékonyan
fenntartsák az egyetem multikulturalizmusának a látszatát.
Tudomásom szerint nem is hívták meg őket erre az alkalomra. De
ugyanez mondható el a szlovákokról is. Ők is a kisebbségpolitika
bajnokaiként állítják be magukat, és állandóan piros
pontokat akarnak gyűjteni Európában. Ameddig nem történik irányváltozás
a román kisebbségpolitika terén, ameddig nem revideálják, nem
vizsgálják felül a kisebbségek elsorvasztására irányuló
kilencven éves kisebbségpolitikájukat, addig érdemi változás
nem történhet. Addig nem tudunk szót érteni. Vannak humanista
beállítottságú jótét lelkek a román értelmiség körében,
akiknek néha lelkiismeret furdalásuk van, és másokban is
lelkiismeret furdalást próbálnak kelteni, hogy mi magyarok miért
nem működünk együtt a románokkal? Világosan kell látni,
hogy mi együttműködnénk, de nincs politikai súllyal rendelkező
partnerünk. Vannak kisebbségbarát, éppenséggel az autonómiát
is elfogadni tudó román értelmiségiek, de ezek olyan ritkák,
mint a fehér holló. Nincs politikai partnerünk a románok körében.
Kifejezetten a román politikumon múlik az, hogy a magyarok párbeszédet
tudnak-e folytatni velük, vagy sem. Ilyen szempontból érdekes Băsescu
elnök magatartása: adott pillanatban úgy tűnt, hogy szakítani
akar az elzárkózó román politikai attitűddel, és
leereszkedik a néphez a Székelyföldre. Nyíltan megbeszéli a
problémákat, az iskolakérdést, Székelyföld elmaradottságának
okait. Félek, hogy ez is csak kirakatpolitikai bukfenc. Azt a látszatot
kelti, hogy ő különbözik a többi román politikustól, amikor
viszont tétre megy a játék, ő is besorol a többi
nacionalista, posztkommunista vezető közé.
– Idehaza és külföldön is arról szól a történet,
hogy az erdélyi magyarság különböző autonómiaformáit szabályozó
törvényeket a bukaresti parlamentnek kell elfogadnia. Ilyen előzmények
után lehet-e ilyesmiben reménykedni?
– Európai összefüggésben látom annak esélyét, hogy
Románia teljes revízió alá vegye a Trianon utáni és
kommunista időbeli kisebbségpolitikáját, és az európai
demokratikus szabályoknak megfelelően leüljön tárgyalni a
magyarság képviselőivel. Ezt kilencven óta javasolom: úgy képzelem
el, mint a nyolcvanas évek végén létrejövő magyarországi
rendszerváltó kerekasztalt. A románoknak előbb-utóbb le kell
ülniük a magyarokkal. Ha mindig megtalálják maguknak a Magyar
Népi Szövetségüket, az RMDSZ-szüket, a kedvükre való
magyarokat, akkor soha nem fog ez sikerülni, de hogyha egységes
magyar érdekképviseletet tudunk kialakítani, akkor megkerülhetetlen
tényezővé válunk. Nem lehet rólunk, nélkülünk dönteni.
Elsősorban mi vagyunk illetékesek abban, hogy megmondjuk, mi jó
nekünk. A román képviselők arról nyilatkoztak Brüsszelben,
hogy milyen jó nekünk. Mondtam is egyiküknek, hogy David úr,
elsősorban minket kérdezzenek meg, hogy mi jó nekünk, és ne
maguk magyarázzák el. Szerintem kellő összefogással és
politikai következetességgel sikerülhet olyan helyzetbe hoznunk
magunkat, hogy Románia ne seperhesse tovább szőnyeg alá ezt a
kérdést. A demokrácia játékszabályai szerint kénytelen lesz
ezen üggyel foglalkozni. Van még egy nagy esélyünk, a
nemzetpolitikai eszköz. Hogyha a magyar ügyet a maga egészében
tudnánk képviselni, egy erős anyaországgal és a többi határon
túli nemzetrésszel összefogva – ebbe az irányba mutat a Kárpát-medencei
Magyar Autonómiatanács–, akkor tulajdonképpen két európai
uniós nációról van szó: a magyarról és a románról. Itt már
nem olyan nagyok a súlybeli eltolódások, mint belpolitikai téren
a román többség, és a magyar kisebbség között. Egy húszmilliós
nemzet egy tizennégy-tizenöt milliós nemzettel együtt tagja az
Európai Uniónak, és az Unióban felmerül egy közös kérdés.
Ezt a fajta Kárpát-medencei egységet kellene megvalósítani,
mert akkor a számarányunknak megfelelően politikai súlyunk is
hozzátársul a helyzetünkhöz, és ha jól is politizálunk, végre
megszabadulhatnánk Trianon maradandó örökségétől.
Makkay József
(Forrás: Erdélyi Napló)
|