2009.01.02.
A nemzeti és európai magyar politika szerkezeti és műveleti
szempontjai
Duray Miklós tanulmánya
A IX. Jakabffy Elemér Napok alkalmából,
a „Kárpát-medencei magyar egység – megosztottság” címmel
megrendezett konferencián (Szatmárnémetin, 2008. május 24-én)
Duray Miklós előadásnak a Magyar Konzervatív Alapítvány
Magyar Nemzetstratégia tanulmánykötete számára átdolgozott,
bővített változata. A kötet - mely az alapítvány és a Püski
Kiadó gondozásában jelent meg - bemutatója 2008. december 11-én
volt Budapesten.
A
nemzet az egyénnek és a népnek olyan társadalmi szerveződése,
amely a történelme és társadalmi értékei – nyelvi,
szellemi, kapcsolati műveltsége, közös élményei és közösségi
emlékezete – által teljes keresztmetszetében összefogott három,
egymásra merőleges sík által kialakított tér – akárcsak
az egyenesek és a síkok egymás mellé és egymás fölé helyezésével
kialakult háromtengelyű szerkezet.
A
nemzet ebben a térmértani szerkezetben leginkább a kristályrácsra
emlékeztet. Elemei külön-külön vizsgálhatók, de a
szerkezetben szervezeti és kapcsolati kötődésekben jelennek
meg. Ha ugyanaz az elem egy más kapcsolatrendszerben jelenik meg,
már más vegyület részét alkotja. Ha zárványt vagy szórványt
alkot más szerkezetben, akkor őrzi eredeti szerkezetének
tulajdonságait, és nem lép az új közeggel szerkezeti
kapcsolatba. Az elemek nem önállóan, hanem valamilyen külső
hatásra válnak ki a szerkezetből. Mint ahogy a nemzet sem az
egyéneknek a napi elhatározása szerint létezik – pl., ma
magyar vagyok, holnap nem –, hanem a részek cselekvő kötődései
által. Amint említettük, a szerkezetben megjelenhetnek zárványok
(idegen elemek), ezek esetenként kioldhatók, beolvaszthatók,
esetleg elszigetelhetők, vagy keletkezhetnek belső, fejlődési
rendellenességre utaló szerkezeti torzulások, ezeket a
szerkezet saját energiájával rendezheti, de nyomuk kitörülhetetlenül
megmarad – ezért azt is tudjuk, hogy a legértékesebb kristály
a sérülésmentes. Az egykristály szétzúzható, de letört
darabjainak, szilánkjainak eredete, azonossága és egybetartozása
kétségbevonhatatlan – a bennük levő zárványok és a
szerkezeti sérülések ellenére is. Ám a kristály törmelékei
előbb-utóbb óhatatlanul homokká, majd porrá lesznek.
A
politikai szolgálat kerete
A
politika sajátosan emberi eredetű jelenség, jelen van minden
emberi társadalomban. Az élővilág nem emberi részében csak
szerkezetek és biológiai programok léteznek, ezeket a természetes
rendszerek alakítják ki és jól, célszerűen működtetik.
Ezek természetszerűen átalakuló szerkezetek. Az emberben és
az emberi közösségekben is – mondhatni, természeti örökségként
vagy teremtett adományként – fokozottan létezik a
szerkezetalkotásra és a rendszerteremtésre való hajlam, ám társadalmukat
az emberek – különbözve más szervezetektől – tudatosan,
tehát folyamatos módosításokkal alakítják, fejlesztik és működtetik.
Noha
a politika ugyancsak a szellemi felépítmény része, jelen van
benne az emberi tudatosság, mégis hátrányosan befolyásolja az
ember szerkezetalkotási és rendszerteremtési hajlamát. Ezzel
szemben csupán egy eszközünk van, mégpedig ha: céltudatosan
tervezünk szellemi szerkezeteket és teremtünk helyzeteket
rendszerelvű működtetésükre.
Ezért
a politikát is szerkezetelvűen kell áttekinteni.
Az
ún. nagypolitikát – a tisztánlátás kedvéért – néhány
főtípusra kell osztanunk. Ezek közül négy:
–
a kormánypolitika
–
az állampolitika
–
az országpolitika és
–
a nemzetpolitika
meghatározó
politikatípus, amelyet különleges figyelemmel kell követnünk.
A
különbségtétel e politikatípusok között azért fontos, mert
a négyéves választási időszakokkal feldarabolt hivatásos
politikában csak részleges azonosság, illetve átjárhatóság
létezik közöttük.
Ezeken
kívül további három politikai alaptípust is meg kell említeni.
Ez a
–
civil politika és vele párhuzamosan
–
a települési (vagy a megyei) önkormányzatok által képviselt
politika, valamint a
–
pártpolitika.
A
civil politikáról azonban csak a többi politikával való
vonatkozásában kívánok szót ejteni, ugyanis a közszolgálatnak
ezt a részét sokan nem tekintik politikának – noha nem osztom
véleményüket. A pártpolitika pedig nagyrészt hatalmi stratégiák
függvénye.
A
felsorolt politikatípusok az egyes nemzetekben történelmi
sorsuk függvényében különböző módon jutnak szerephez.
Állampolitika
és kormánypolitika mindenütt van. Az állampolitika teremti meg
az állam működéséhez szükséges szervezeti kereteket, ezért
a kormány a felelős. Ha a kormánypolitika nem erre összpontosít,
hanem pártpolitika vagy csoportérdekek szerint cselekszik, akkor
az állampolitika, sőt, az állam működése is veszélybe kerül.
Az
állampolitika kulcskérdés, még a gyöngülő államban is. A
rossz vagy téves kormánypolitika miatt rosszul működő államban
a meglevő igazgatási eszközökkel nem lehet kezelni sem a természeti
katasztrófák, sem a világgazdasági mechanizmusok által
keletkező vészhelyzeteket, mert az eszközök nem működnek. Másrészt
a rosszul működő államban a felsorolt politikatípusok közül
leginkább a pártpolitika nyomulhat előre, arról pedig köztudomású,
hogy hatalmi stratégiákkal van átszőve. Ennek következtében
a hatékony politizálást kampányszerű vagdalkozások válthatják
fel, teret kapnak a csoportérdekek, az államháztartásban felüti
a fejét a korrupció vagy akár a szabadrablás. Ez a szétzilált
kormánypolitika és a szétesés jeleit mutató állampolitika következménye.
A
rosszul működő államban a politika magánérdekek kiszolgálójává
züllik, és benne elsősorban a hatalmi visszaélések működnek,
mert az állam központja – a kormány – csak azon lehet úrrá,
amire közvetlen hatalmi befolyása van. Tehát visszaélhet a
titkosszolgálattal, a rendőrséggel, az adóhivatallal – ezért
a rosszul működő (gyengülő) állam csak egyre növeli és mélyíti
saját hibáit. Ez a neoliberalizmus vagy inkább a libertinizmus
államelméletének a csődje, és általában nemcsak az anyagi
értékek esnek neki áldozatul (lásd a zömmel hitelpolitikát
folytató bankok időnkénti csődjét), hanem az erkölcsi és közösségi
értékek is (ilyenkor törnek felszínre a szélsőségesek,
illetve válnak a reményt vesztettek szélsőségessé).
Legnyilvánvalóbb
mai példája ennek Magyarország 2002 óta tartó időszaka.
Ebben a kormánypolitika szakmai és erkölcsi züllése miatt
veszélybe került az összes felsorolt politikatípus. Ez alól a
civil politika az egyetlen kivétel, ez felelősségteljesen megerősödött.
A kormány parlamenti ellenzékével párhuzamosan polgári ellenzéki
arcvonalat alakított ki, és a szakszervezetek részvételével
2008 tavaszán védelmébe vette a társadalmat a kormány,
illetve a kormánykoalíció rossz egészségpolitikai döntéseivel
szemben.
Csakhogy
a civil politika sérülékeny is. Egyrészt azért, mert hatalmi
praktikákkal megosztható, könnyen a soraikba férkőzhetnek
tudatos zavarkeltők, ügynökök. Másrészt egy rosszul felépített
alkotmányos rendszerben a civil társadalom nem tudja vagy csak
elhanyagolható mértékben tudja érvényesíteni az általa
megjelenített közakaratot. Pl., nem tud kikényszeríteni kormányváltást,
még ha a társadalom túlnyomó része – mint Magyarországon
2007-ben és 2008-ban – ezt óhajtja is. Ilyen esetben a
civilszervezetek elfáradnak, és ez magával vonhatja az egész
civil társadalom célvesztését is.
A
civil szervezeteknek kisebbségi létkörülmények között még
nehezebb a helyzetük, mint a rossz alkotmányos körülmények között
levő civil társadalmi kezdeményezéseknek, hiszen polgári,
polgárjogi érdekvédelmi feladataikat csak látszólagosan tudják
ellátni, bármiféle siker nélkül. Sőt, nemcsak az államhatalommal
kerülnek szembe, hanem a többségi társadalommal is. Ilyen körülmények
között felértékelődik a „kabinetpolitika”, az azonban társadalmilag
ellenőrizhetetlen helyzeteket teremt.
A
magyar nemzetnek a XX. században kialakult helyzete szempontjából
a felsorolt politikatípusokat három nagy csoportra oszthatjuk:
1.
Az államhatár keretei között megvalósuló politikára. Ide
tartozik a kormánypolitika és
az állampolitika;
2.
Az államhatárt átlépő politikára. Ide tartozik a
nemzetpolitika, a civil politika és a
települési (és megyei) önkormányzatok kapcsolati
politikája;
3.
Az országpolitikára – ennek az államhatárt átlépő politikákra
van közvetlen befolyása.
Sikeres
országpolitikára támaszkodva lehet sikeres nemzetpolitikát művelni.
Az országpolitika e sajátossága miatt egybefonódik a
nemzetpolitikával, mert a magyar nemzetpolitika
–
országpolitikából,
–
a nemzetnek az államhatáron túli részére vonatkozó politikából,
–
valamint a Magyarország államhatárán túl megvalósuló magyar
közösségi, civil- és pártpolitikából tevődik össze.
Magyar
nemzetpolitikán tehát elsősorban a kárpát-medencei magyar
politika értendő, kitekintéssel a rajta kívül élő magyar közösségekre,
szórványokra és maradványokra.
Ha
ebben a rendszerben vizsgáljuk az ún. határon túliak, tehát a
Trianonban elcsatolt területeken élő elszakított magyarok
politikáját, abban két politikai alaptípusnak kellene elsősorban
megjelenni. Ezeknek egyike
-
az országpolitika –
ezt a magyar közösség által lakott területre vonatkozó
politikának kell tekinteni, és ezért területi vagy regionális
politikaként kell értelmezni. Ez a politika adott régiókban élőkre
vonatkozik, a régiókat lakó állampolgárok egész
csoportjára, tehát a különböző nemzetiségűek együttélésére
is. Ezt egészíti ki a települési önkormányzatok politikája.
A
másik politikatípus
-
a nemzetpolitika –
ezt a magyar közösség sajátos érdekeinek a védelmében és
sajátos céljainak az elérésében kell hadrendbe állítani.
Ennek a politikának a feladata az egész nemzeten belüli
kapcsolatok, az ún. magyar–magyar kapcsolatok építése és ápolása
is.
A
pártpolitika
A
kommunista uralom mintegy fél évszázados tobzódása a pártosságot
és a pártoskodást – a széthúzást, az ellenségeskedést, a
gyűlölködést stb. – nem tudta és nem is akarta kiölni az
emberekből, de a szilárd értékrendre és a demokrácia elveire
épülő, demokratikus elvek szerint működő pártpolitikai
szervezkedés képességét kisöpörte a köztudatból. Az összes
volt kommunista országban záporszerűen, több hullámban következett
be a rendszerváltozás után a pártalapítási folyamat. A
kaotikusan alakuló, megszűnő, majd újabban alakuló pártok
megjelenésének közepette lassan húsz éve zajlik a közélet.
A pártpolitikai szerkezet egyetlen volt kommunista országban sem
állapodott meg.
Sajátos
a helyzet Magyarországon, mert itt a rendszerváltozáskor három
történelmi párt újraalakításával is kísérleteztek (a
szociáldemokraták, a kisgazdák és a kereszténydemokraták),
de a kísérletek előbb vagy utóbb csődbe jutottak – először
a szociáldemokratáké, majd a kereszténydemokratáké, végül
a kisgazdáké. Az oka egyértelmű: sikeresek voltak a pártokba
beépült, egykori kommunista titkosszolgálati ügynökök,
akiknek az volt a feladatuk, hogy szétverjék a hagyományos értékekre
alapozó politikai pártokat. Ezt a feladatot a kommunista pártok
még a Komintern időszakában kapták meg, és utódaik mindmáig
híven teljesítik. Az erkölcsi csődbe juttatott történelmi pártok
tevékenységének megújítása még nehezebb, mint amilyen a
rendszerváltozás idején az újraalakításuk volt.
Figyelemre
méltó, hogy vagy nem jutott vissza a hatalomba a Magyarországgal
szomszédos posztkommunista országokban a bukott politikai
rendszer átmentett személyzeti bútorzata, vagy ha igen, kisebb
súllyal és rövidebb időre, mint Magyarországon. Csehországban
1992-től kiszorultak a hatalomból, de név szerinti utódaik
alkották esetenként a cseh parlamentben a mérleg nyelvét.
Szlovákiában nem sikerült őket kizárni, különféle álcákban
megjelentek és most is jelen vannak a szlovákiai politikai mezőnyben
a hagyományos Oroszország-barát politika szószólóiként, de
nem ők határozták meg a kormánypolitikát. Lengyelországban
Kwaśnievski személyében látszólag megerősödtek a rendszerváltozás
előtti politikai erők, de ez csak pünkösdi királyság volt.
Romániában a bukott rendszer átalakult maradványai ugyan kikiáltották
magukat rendszerváltóknak, annak árán is, hogy megölték a
korábbi diktátort, de végül ők is megbuktak. Szerbiában
ugyan még 2008-ban is folytatódnak az utódlási küzdelmek, de
ott inkább a Jugoszláv – azaz a nagyszerb – maradványok
vagy arculat megmentéséért folyik a harc. Egyetlen kivétel
Magyarország. Itt a demokrácia szabályaival ügyesen élve és
visszaélve kis megszakítással már a harmadik választási időszakban
őrzik a hatalmat a kádáristák, a kommunisták, az 56-os
forradalom vérbefojtói, illetve kiképzett utódaik, összefogva
a neoliberálisokkal egy sajátos – a kommunizmuséval
hasonlatos, csak éppen piaci elvű – globalista érdeknek a
megjelenítőiként. Minden bizonnyal ezzel is magyarázható,
hogy a hagyományos politikai értékek nem jelenhettek meg
sikeresen a magyar politikai porondon, és ezért lehetett összpontosított
támadást indítani a nemzeti politika ellen is. Emiatt
jelentkezett leginkább a kegyetlen pártpolitikai szembenállás
és a társadalom szinte végzetszerű politikai megosztottsága a
rendszerváltozás utáni másfél évtizedben Magyarországon a
nemzetpolitikához való viszonyulásban. A szembenállás hangsúlya
azonban 2006-tól, az ún. őszödi beszédtől egyre inkább az
országpolitikára helyeződik át.
A
magyarságnak a nemzet törzsétől elszakított közösségeiben
látszólag másként zajlott a rendszerváltozás és az ezzel összefüggő
többpárti szerveződés. Mintha több bölcsesség hatotta volna
át a számbeli kisebbségben élő magyarok közgondolkodását.
Mindenütt egységpártot alapítottak a magyarok, csak Csehszlovákiában
nem. De ott már a két világháború között is csak 1936-ban
sikerült létrehozni – Esterházy János elnöklésével – a
magyar politikai egységet, és akkor is csak a szétforgácsolódás
fenyegetettségének a terhe alatt. Az egységpártok nem ideológiai
vagy csoportérdeki alapon szerveződtek, hanem a közösségi képviselet
megteremtése érdekében.
A
félreértés elkerülése véget: azzal, hogy az elszakított
magyarságnak közösségi önérdekből egyetlen pártban célszerű
tömörülnie, nem azt kérem számon Magyarországon, hogy ott miért
nem maradt fenn demokratikus viszonyok között is az egypártrendszer.
Hanem azt, hogy az újraalakult többpártiságban a rajtnál a pártok
közötti verseny nem a múlttól való megtisztulásban zajlott,
hanem a múlt bűneinek az elfedésében. Ma már nyílt titok,
hogy 1990-ben az MDF parlamenti képviselőinek több mint negyven
százaléka a bukott rendszer titkosszolgálatának vagy a hírszerzésnek,
vagy a KGB-nek ügynöke és egyéb együttműködője volt. Az
SZDSZ pedig – noha magát igazi rendszerváltoztatónak hirdette
– a korábbi kapcsolatain keresztül megszerzett ügynöklistákkal
tartotta sakkban a rendszerváltó kormány legerősebb pártját.
Az új rendszer, sajnos, nem megtisztulásban, hanem fertőben született
meg Magyarországon. Két évtized múltán is ezt szenvedi az egész
nemzet.
Talán
ezért nem véletlen, hogy mindmáig sem fogalmazta meg még sem a
magyarországi, sem az elszakított magyarság politikai elitje a
pártpolitizálás nemzeti stratégiáját. Pedig ez annyira
egyszerű, mint az ábécé.
A
pártpolitikában mindent szabad, csak egyet nem: támadni a
nemzetpolitikai célokat. A nemzetpolitika talajáról pedig nem támadhatók
más nemzetek.
Minden
normális országban ilyen a pártpolitika és a nemzetpolitika
viszonya. Ahol ez nem így működik, ahol a társadalom eltűri,
hogy ne így működjék, ott beteg a politika és beteg a társadalom
is.
A
számbeli kisebbségi viszonyok között egy alapelvet kell
betartani: a politikai többpártiság csak a területi autonómia
(„saját államiság”) keretei között engedhető meg. A területi
autonómiát azonban úgy kell értelmezni, mint a regionális
politika sajátos megnyilvánulását. Innen kilépve a terület
érdekeit állampolitikai viszonylatokban kell megjeleníteni, tehát
egységesen képviselve. Ha azonban a területi autonómia nem jött
létre – és az elszakított magyarlakta területen sehol sem
– akkor nem jött létre a politikai többpártiság alapfeltétele
sem, legfeljebb a többszínűség párbeszédszerű tiszteletben
tartásának a körülményei.
Az
elszakítottságban élő magyar közösségeknek – akár
tetszik, akár nem – önvédelmi okokból, a szétforgácsolódásuk
megakadályozására egységpártban kell tömörülniük. Vannak
azonban átmeneti helyzetek.
Mit
lehet, vagy mit kell tenni akkor, ha mégis létrejött a többpártiság,
noha a körülmények nem kedvezőek a fenntartására.
Az
eredményes működtetésre alkalmatlan többpártiság alaptípusa
a rendszerváltozáskor a Felvidéken jött létre 1990-ben,
amikor három magyar politikai párt alakult, majd számuk később
– 1996-ban – ötre emelkedett.
Az
sem hanyagolható el, hogy miképpen alakultak a viszonyok és a
kapcsolatok a három párt között. Az egyik (FMK) szerves részévé
vált a – korábban a kommunista párt által vezetett Népfront
mintájára létrejött – szlovák rendszerváltó ernyőpártnak.
A másik (MKDM) élvezte a római katolikus egyház támogatottságát,
főleg az egyházban működött volt kommunista ügynökök és békepapok
támogatását. A harmadik (az Együttélés) pedig maga mögött
érezhette azon felvidéki magyarok jelentős hányadát, akik korábban
egy magyar közművelődési szervezethez (a Csemadok-hoz) kötődtek.
Az okosabbak számára egyértelmű volt, hogy hárman, külön-külön
nem versenyezhetnek az 1990-es parlamenti választásokon a választók
szavazataiért. Ezért két lehetőség volt: be kell sorakozni a
kommunista hagyományoknak megfelelően a rendszerváltó ernyőpártba
(mint a Népfrontba), vagy a kettős koalíciót kikényszerítve
kell megmérettetni a magyar választók súlyát. Azon az áron
is, hogy a magyar koalícióba belépő egyik fél sokkal többet
áldoz bele, és ezt a közösségi siker érdekében nem fogja a
másiktól számon kérni. Ez, a második megoldás akkor sikerre
vezetett. Ebből több évre hasznosítható tanulságot lehetett
levonni: koalíciós politikát kell folytatni a politikailag
megosztott magyar társadalomban, de el kell választani a közösségi
érdekeket a pártérdekektől. Tehát először tárgyalni kell a
célkitűzésekről, majd ez után a pozíciók elosztásáról. A
Felvidéken ez – többé-kevésbé – így működött 1998-ig,
akkor egyesültek a magyar pártok. Mert egységben viaskodni és
utálni egymást társadalmilag kevésbé veszélyes. A pártegyesülés
legsúlyosabb hibája az volt, hogy a mezők felosztásáról
vitatkoztunk és nem az egyesülés utáni célokról. Ezért
mintha 2008-ban sem lennének igazi célok.
Ehhez
képest fordítottan zajlottak az események Kárpátalján, Romániában,
Délvidéken, Horvátországban. Kezdetben mindenütt létrejött
a politikai egység, de rövidesen megindult az egységpártok
osztódása.
A
magyar egységpártok megalakítása kezdetben természetes jelenségnek
tűnt, de másfél évtized távlatából már nem biztos, hogy ez
csupán egy belülről fakadó, természetes folyamat volt,
mintahogy a szétdarabolódásuk sem az volt.
A
Felvidéken a kezdeti szétszakítódást az egyéni indíttatásokon
és a szlovák politikusok sugallatain túl Magyarországról az
SZDSZ, a Fidesz és a KDNP is támogatták – ez 1994-ben véget
ért. Kárpátalján az MSZP előzte balról az MDF-et, ezért
1992-ben már tudvalevő volt, hogy létrejöhet a szakadás, és
arra a Kárpátaljai Magyarok Kulturális Szövetségének belső
hibái is okot adtak. A magyarság talán Romániában volt
politikailag legdifferenciáltabb, ám pártos megosztódásának
elindításában a Project on Ethnic Relations nevű
amerikai szervezet neptunfürdői akciója játszotta a főszerepet.
Igencsak feltűnő volt, hogy nem az RMDSZ hivatalos vezető testületével
kezdett tárgyalni, hanem saját céljainak megfelelően válogatta
ki a szereplőket. A romániai magyar politika megosztottságának
fő törésvonala a mai napig ebben a sávban húzódik: Markó Béla
vagy Tőkés László. Ha nem lesz kiegyezés, mind a ketten
bukhatnak. A Délvidéken az MDF vereségének előjelei indították
el 1993-ban a vajdasági magyarok politikai szétforgácsolódását
– négy magyarországi párt erőtere szerint: az MDF (akkor
volt szétesőfélben), az MSZP (épp a hatalom átvételére készült),
a KDNP (titkosszolgálati tevékenységgel akkor éppen megosztva)
és a kisgazdák (éppen akkor szétforgácsolódva) között. Az
pedig nyilvánvaló, hogy Horvátországban a Horn-kormány (1994
– 1998) kereste meg ideológiai szövetségeseit és sikerült
általuk szétrombolnia az amúgy is gyenge, akkor már a
szerb–horvát háborúval hányattatott magyar közösséget.
Romániában pedig a magyarországi pártpolitika is játssza az
előbb említett másfél évtizedes törésvonal mentén évek óta
a saját külön derbijét – ennek véget kellene vetni.
Hasznos
lenne megfogalmazni néhány pártpolitikai alapelvet. Lehet, hogy
nem sikerül betartatni őket, de talán megszívlelni mégis
lehet:
–
a nemzetpolitika nem válhat a pártérdekek függvényévé;
–
ha nem jön létre mintaszerű állapot a nemzetpolitikában, a pártpolitika
a nemzetet veszélyeztető
helyzeteket teremthet;
–
kisebbségi viszonyok között pártpolitikai érdekeket vagy
gazdasági csoportérdekeket érvényesíteni
közösség elleni bűntett;
–
ha létrejött a kisebbségi viszonyok között a többpártiság,
azonnal meg kell kezdeni a koalíció vagy egyéb szövetség
kialakítását.
Persze,
ezek a „bölcsességek” nem taníthatók. A gyakorlat azt
mutatja, hogy minden egyes esetben a saját bölcsesség vagy
butaság, illetve a keserűen megszerzett tapasztalat a döntő. A
Délvidéken 1994-től 2007-ig tartott, amíg sikerült az akkor
– magyarországi segítséggel is – szétvert egységpártból
megalakult kis pártocskákat koalícióba szervezni. A törekvés
eredménnyel járt, mert 2007-ben fontos hadállásokat szereztek
meg mind a tartományi, mind az országos parlamentben. Romániában
az RMDSZ és a Magyar Polgári Szövetség koalíciós kísérlete
2007-ben az Európai Parlamenti választások előtt, majd az
RMDSZ és a Magyar Polgári Párt egyezkedése 2008-ban a helyhatósági
és megyei választások előtt sikertelen volt. Ha a 2008. évi
őszi parlamenti választások előtt sem születik meg az együttműködési
megállapodás, vagy legalább a fegyverszüneti egyezmény, veszélybe
kerülhet a bukaresti magyar parlamenti képviselet.
Magyarországon
azonban mintha a társadalom szétesettsége és a közbizalom mélyre
süllyedése ellenére is körvonalazódna
a megújulás esélye: egyre többen tudatosítják, hogy változásra
van szükség, és egyre többen látják, hogy ez újabb
terhekkel fog járni. De mintha arra is sokan rájöttek volna:
nem elegendő a kormányváltás. Jogszerkezeti és szemléleti változás
is szükségeltetik.
De
csaknem elfelejtkeztünk egy fontos nemzetpolitikai mozzanatról:
az RMDSZ első, 1996-os kormányba lépéséről, majd az MKP első,
1998-as kormányzati szerepvállalásáról. Mindkettő történelmi
fontosságú esemény volt, mert Trianon óta először történt
meg, hogy az elszakított magyarság politikai pártjai önállóan
válhattak egy-egy utódállam kormányának részévé. De mindkét
esetben megmutatkozott a nemzetpolitikai példamutatás hiánya
is. A kormánykoalíciót létrehozó tárgyalások a magyar párt
részéről itt is, ott is, pártpolitikai alapon és kereskedelmi
szempontok szerint zajlottak. A magyar pártok mögött meghúzódó
gazdasági érdekcsoportok érdekei a nemzeti közösség érdekei
elé kerültek. Az ebből kialakuló közhangulat, elsősorban Székelyföldön,
nagyban hozzájárult a romániai magyar politika kettéválásához,
és ehhez az a szabadosság is hozzájárult, hogy 1996-ban az
RMDSZ és a többi kormánypárt nem kötött koalíciós szerződést,
noha együtt kormányozták az országot. A szlovákiai magyar
politikában az MKP nyolc éves kormányzati szereplése hasonlóan
feszült helyzetet teremtett, de mivel volt koalíciós szerződése,
és azt a párt (MKP) választmánya is elfogadta, az elégedetlenség
nem vezetett pártszakadáshoz. Ehelyett 2007-ben az MKP tisztújító
közgyűlésén fontos személycserék történtek – a gazdasági
érdekcsoport addigi politikabefolyásolási lehetősége
kiszorult a pártból. Azt azonban nem tudni, hogy az egyéb
megosztó kísérletek ügynökeit sikerült-e semlegesíteni.
A
megosztottság taglalásának közepette – arról nem is szólva,
hogy hátterének pontos rajza már-már a bűnügyi krónikák
lapjaira is beillenék –, nem említettünk egy fontos elvi kérdést:
a szövetségkötés alapfeltételét. Ez elsősorban az elszakított
magyarok politikai pártjainak esetében fontos szempont.
Amikor
1990-ben szétágazva alakult ki a felvidéki magyar politikai közélet,
az egyik párt, az (FMK) azt vallotta, hogy már választott szövetségest,
noha még be sem volt jegyezve az akkori törvény szerint.
Jogilag még nem létezett, még nem tudta, mennyi a támogatója,
de már volt szövetségese.
Ebből
egy tanulságot kell levonni: szövetségi politikát csak akkor
szabad megfogalmazni, ha önálló vagyok és ismerem saját erőmet
és világosak a célkitűzéseim. De van ennek más tanulsága
is: ha pártpolitikai alapon vagy hatalmi stratégiák szerint kötök
szövetséget, lemészárolom a nemzetpolitikát.
Az
egyetemes magyar politika pártpolitikai vonatkozásai
Az
előbbi sorrendiség szerint nyilvánvaló, hogy értékítéletünkben
a nemzetpolitika élvez elsőbbséget. Ebbe a keretbe helyezve
kell értelmeznünk a pártpolitikát is. Kétségtelen, hogy a
politikai párt nem csupán a törvény szerint, de a természetes
jog alapján is autonóm szervezet, tehát döntéseit más
csoportosulásoktól függetlenül hozza meg. A politikai párt
autonómiáját azonban nem csupán a jogi vagy politikai
szuverenitása határozza meg, hanem a közösségi érdekhez fűződő
viszonya is. Ezért a pártnak a sikerét megalapozó döntéseit
közösségi érdekképviseleti szerepének tudatosításával
kell meghoznia. Ez azt is jelenti, hogy a párt autonómiáját szükségszerűen,
de nem csupán az országpolitikai és nemzetpolitikai szempontok
korlátozzák – a párt nem lehet parttalan. A párt a tisztán
pártpolitikai ügyekben (pártépítés, taktika, propaganda
stb.) pártérdek szerint dönt, ebbe nem szólhat bele senki, de
ha a pártpolitikai döntések keresztezik a nemzetpolitikát és
az ezzel összefüggő szakpolitikai területeket, akkor a párt
olyan közérdeket érint vagy sért, melyről a nemzet minden
tagja – állampolgárságától és lakóhelyétől függetlenül
– jogosan alakíthatja ki a véleményét.
Mit
jelent ez a véleményalkotás?
A
magyar politikai osztály az országpolitikát és a nemzetpolitikát
illetőleg közelít legkevésbé a mintaszerű állapot felé. Ezért
minden párt a belügyeibe való beavatkozásnak tekinti a pártpolitikájával
kapcsolatos véleményalkotást. A párttaktikákkal vagy a párt
értékrendjével kapcsolatban ez érthető, de nem fogadható el.
A pártnak a programjával, megnyilvánulásaival, közszereplésével
vagy tevékenységének a közös nemzeti tér nézőpontjából
való minősítésével kapcsolatban azonban el kell viselnie a bírálatot.
Természetesnek kell venni, hogy Pozsonyból azért bírálok egy
magyarországi pártot vagy egy romániai magyar politikai
szervezetet, mert tapasztalataim szerint politikája nem
egyeztethető össze az össznemzeti érdekkel.
Mindaddig,
amíg nem jön létre a nemzetpolitikáról szóló nemzeti közmegegyezés,
az ilyen bírálatok véletlenszerűek és esetlegesek lesznek,
egyéni hangvételt fognak megjeleníteni, de jogosságukat senki
sem vonhatja kétségbe. Ha viszont létrejön egyszer ez a közmegegyezés,
akkor a bírálat jogosságát még kevésbé lehet kétségbevonni,
de lehet majd a közmegegyezés szempontjai szerint a bírálat
tartalmi jogosságáról vitatkozni.
Viszont,
akár létrejön, akár nem, ha a bírálatokat azon az alapon
utasítják vissza a pártok illetve a pártkatonák, hogy a bíráló
más állam polgára, másutt fizeti az adót, olybá kell
tekinteni, mintha a bírálatot ily módon visszautasítók önmagukat
rekesztenék ki a nemzetből, de a nemzetköziségből is.
Sok
példája van a kölcsönös beleszólásnak, a kölcsönös bírálatoknak.
A
nemzetközi pártszövetségek adják ennek legtöbb példáját.
Ezek nemcsak értékrendi megalapozású bírálatokat fogalmaznak
meg, hanem esetenként kirekesztik soraikból azokat a pártokat,
amelyek nem felelnek meg az elfogadott értékrendnek, vagy ezzel
összeegyeztethetetlen szövetségi politikát folytatnak. Ha ez
lehetséges a nemzetközi pártszövetségekben, miért nem
tekintjük ugyanezt, az ideológiák kétségbevonása nélkül,
természetesnek a nemzeti érdekek alapján?
Elfogadhatatlan
érv, hogy a nemzeti szövetségi rendszerek nem tekinthetők általánosnak.
Ha államok vagy eszmerendszerek szerint létezhetnek egyetemes szövetségek,
akkor a nemzet egyetemessége is elegendő alapot jelenthet ilyen
szövetségek létrehozására pl. a hasonló eszmerendszerhez
tartozó pártok között. De az eszmerendszerek fölött átnyúló
nemzeti (nem állami) elv szerinti (államokon átívelő) szövetségek
létrehozása elé sem lehet akadályt gördíteni, legfeljebb
nemtetszést lehet ezzel kapcsolatban kinyilvánítani, mert nem
illik a tizenkilencedik század végén és a huszadik század
elején kialakított rend szerkezetébe. De hát a világ
folyamatosan átalakulóban van. Csak ahhoz lehet viszonyulni, ami
létezik, ami létre jött. S csak a létező szerint lehet
viszonyulni a létrejövőhöz.
Valószínűleg
magyar sajátosság, hogy a magyar politikai teret uraló pártok
és egyéni politikai meggyőződések zömmel a keresztény-szociális,
keresztény-konzervatív és a nemzeti liberális eszmekörrel és
értékrenddel behatárolt térben léteznek. A Magyarország határain
kívül élő magyar közösségek is ehhez az eszmeiséghez és
értékrendhez felzárkózott politikai szervezeteket támogatnak,
kivéve az UMDSZ-t (egy baloldali irányultságú Ukrajnai Magyar
Demokratikus Szövetséget) és a HMSZ-t (a Horvátországi Magyar
Egyesületek Szövetségét, ezt az MSZP hívta életre).
Magyarországon ingadozóan, de általában többségükben
ugyancsak ehhez a térfélhez kötődnek az értékrendet
tudatosan valló és vállaló polgárok – még ha a parlamenti
képviselő-választáson nem mindig ez a társadalmi összkép
rajzolódik is ki, de ez inkább a tömegek politikai megvesztegetésének
és a politikai szemfényvesztésnek a következménye.
Ezt
a politikai tájoltságot olyan sajátos nemzeti integrációs tényezőnek
kell tekinteni, mely összekapcsolja az állampolgári és a
nemzeti mozgásteret.
A
nemzeti mozgástér
Tény
és való, hogy kapcsolatrendszerünkben meg kell különböztetnünk
az állampolgári és a nemzeti mozgásteret. Azért is, mert történelmileg
létezik bennünk a kettős kötődés: a szülőföldhöz való hűség
és a nemzet iránti elkötelezettség. Történelmileg ez
jelentette a hazához és a nemzethez való kötődést, a királyhoz
és a szűkebb pátriához való hűséget..
Trianon
után azonban létrejött egy sajátos osztódása az értelmi és
érzelmi kötődéseknek. Ezt a változást két irányból lehet
vizsgálni. Mi változott az elszakítottak részéről, és
hogyan változott a maradék magyarországiak látásmódja.
Nyilvánvaló,
hogy a szülőföld (a szűkebb haza) iránti érzelmi kötődések
az elmúlt száz évben nem változtak, vagy csak alig. A nyugat
felé megindult nagy méretű migrációs hullámokat sem ennek az
érzelmi köteléknek az átalakulása váltotta ki, hanem a megélhetési
gondok vagy a politikai üldöztetés, illetve a félelem. De a
nemzetnek abban a részében, amely a trianoni békeszerződéssel
államilag más kötelékbe került, megjelent egy gyakorlatias és
ésszerű, sőt ésszerűségében a korábbitól nem eltérő,
csak éppen más állam kapcsolatrendszerében megfogalmazódott
magatartás, amely elsősorban a kényszerű államváltással és
a szülőfölddel kapcsolatos: nincs hazám csak szülőföldem.
Ettől
függetlenül az elszakított nemzetrészeknek a nemzethez fűződő
viszonyában a nemzetpolgári elkötelezettség kerekedik felül,
mely egy új és valószínűleg sajátos – talán az örménység
érzetéhez hasonlító – magyar jelenség. A történelmi haza
elvesztésével, a nemzet kötelékeinek az azt át-átvágó államhatárokkal,
az új körülmények között kialakuló hazátlanságérzettel
és az abban meggyökereződő másodrendűség-érzettel függ össze.
A nemzetpolgár-érzetnek vagy inkább óhajnak a kifejezésére
és kielégítésére alapíttatott meg 2001-ben a Magyar Igazolvány
intézménye.
Ezt
a sajátos köteléket valóságosabbá és rendszerszerűbbé
lehetne tenni a nem bennlakók számára is elérhető magyar állampolgársággal,
és ennek következtében sokkal tárgyilagosabbá válna a magyar
politikai és nem politikai közélet tere is.
Az
egyetemes nemzeti lét rendszerszerűségének az erősítése érdekében
viszont arra kellene törekednünk, hogy a magyar–magyar integráció
előrehaladásával kialakuljon az egységes nemzeti tervezési tér
is. Ehhez azonban csak a magyar nemzetpolitikai rendszer megszületése
révén juthatunk el.
A
magyar nemzetpolitika jelene a „bentiek” és a „kívüliek”
viszonya szerint
A
rendszerváltozás, azaz a kommunista hatalmi rend bukása nem
csak önmagában jelentett örömet a magyar nemzet nagy részének.
A magyarság jelentős része nem csupán az ideológiai és
hatalmi elnyomást, hanem a nemzeti eszme elnyomását is a
kommunizmushoz – leegyszerűsítve: a baloldalhoz – és a
proletár internacionalizmushoz kötötte. Ez a vélemény nem
oktalanul alakult ki, hiszen a kommunizmus a nemzetek fölötti
globalizációnak volt egy sajátos, nem a piaci elveken alapuló
megnyilvánulása. A kommunista rendszer bukásával a nemzetet ezért
a nemzeti felszabadulás érzése is áthatotta. Ezt a magyarországi
alkotmány 1989 őszén végrehajtott módosítása is erősítette.
Ekkor végre alkotmányos alapokra
helyezték a nemzet határon túli része iránti felelősségvállalást.
Az elmúlt csaknem két évtizedben azonban ez az alkotmányos
norma gyengének bizonyult. Ha azok a politikai erők kormányozták
Magyarországot, amelyek tevékenyen hozzájárultak ehhez az
alkotmánymódosításhoz, működött az alkotmánynak ez a
cikkelye, ha az ezért nem lelkesedő, de ezt eltűrő politikai
erők kormányozták az országot, akkor nem működött.
Tény
és való, hogy a rendszerváltozással a hivatalos Magyarország
és az elszakított magyarok viszonya megváltozott. A magyar
nagykövetségeken és konzulátusokon a korábban kialakult delíriumos
és összekacsingatós ivócimboraságokat, valamint a kommunista
nemzetköziség érdekei alapján megválogatott személyi
kapcsolatokat a diplomáciai testületek csökkenő
alkoholfogyasztása, a nyitottság és az intézményes, átlátható
kapcsolatok váltották fel. Ezért – éppen a rendszerváltozás
hőskorának mámorában – nem véletlenül fogalmazta meg elsőként
egy ismeretlen szerző azt a természetes kívánalmat, hogy a határon
túli magyarok törvényes képviselői és Magyaroszág bármikori
kormánya között pártoktól független kapcsolat alakuljon ki.
Ennek az igénynek az Antall-kormány ellenzéke megfogalmazta hétköznapi,
atyáskodó, ám elfogadhatatlan változatát is: viszonyuljanak a
határon túli magyarok azonos módon minden magyar kormányhoz
– azaz, mondjanak le szellemi és erkölcsi egyediségükről.
Ám
nem sokkal a rendszerváltozás első szabad választása után
kiderült, hogy a valóság más, s korántsem olyan eszményi,
mint ahogyan néhányan elképzelték. Az Antall-kormány szívélyesebben
viszonyult azokhoz a magyar közösségekhez, amelyeknek sikerült
kialakítani a magyar egységpártot. Felvidéki magyar pártküldöttséget
kormányfőként hivatalosan csak 1992 szeptemberében fogadott
– az Együttélés és az MKDM politikusait –, noha a többi
magyar nemzettöredékkel rendszeres kapcsolatot tartott. Egy évvel
később, 1993 tavaszán az ukrán–magyar alapszerződés megkötésekor,
majd nyáron – a Közép-európai Népcsoportok Fórumának
normafai ülésén – nyilvánvalóvá vált, hogy változóban
van az az 1992 augusztusában kormányálláspontként megismert vélemény,
melyet alapelvként is lehetett tekinteni, ami szerint a magyar
kormány támogatja a határon túli magyarok legitim
szervezeteinek azon törekvéseit, melyek alkalmasak a nemzettöredékek
helyzetének az európai integrációval összhangban való rendezésére.
Ráadásul erről, az eredeti kormányálláspontról nincs is
semmilyen hivatalos jegyzőkönyv. Az ezt bizonyító, kézzel írt
feljegyzést Entz Géza tette elém 1992. augusztus 19-én a
Magyar Kultúra Alapítvány Budavári épületének első emeletén,
a határon túli magyarok vezetőinek tanácskozásán. A kézzel
írt feljegyzés hihető volt, mert összhangban állt a magyar
kormány akkor meghirdetett, hármas pillérű külpolitikájával.
Abban az európai integrációval egyenértékű elemként voltak
feltüntetve az elszakított magyarok által megjelenített és az
európai integrációval összeegyeztethető legitim törekvések.
Az
1993-ban észlelhető, erről a korábbi álláspontról való
elmozdulás azonban nem volt véletlenszerű. Az Antall-kormány,
integrációs politikájának támogatására meg akarta nyerni
parlamenti ellenzékét is, az pedig a kormány politikáját főleg
az elszakított magyarok iránti álláspontja miatt támadta. Ám
a határon túli magyar közösségek sem tudtak egy nevezőre
jutni saját ügyeikben. A Felvidéken meg voltak osztva, Kárpátalján
éppen osztódtak és a Délvidék is képlékeny állapotba került.
A két kérdéskör – a határon túli magyar ügy és az integráció
– a Horn-kormány idején szakadt el véglegesen egymástól.
Az
Antall-kormány parlamenti ellenzéke részéről a kormány ellen
1993-tól intézett támadásokból vált nyilvánvalóvá, hogy a
nemzetpolitika szempontjából nem mindegy, mely pártok alkotják
a kormánykoalíciót. Ezért már akkor lehetetlenné vált az a
korábbi emeszpés igény, hogy a határon túli magyarok azonosan
viszonyuljanak a bármikori magyar kormányhoz. Az MSZP és az
SZDSZ ellenzéki kettőse elsősorban azzal bírálta az
Antall-kormányt, hogy „túlszerette” a határon túli
magyarokat, emiatt elhanyagolta a szomszédságpolitikát,
és ennek lett közvetlen következménye az ország
nemzetközi kapcsolatainak romlása és a gazdasági fejlődés
visszaesése.
A
Horn-kormány hivatalba lépését követő másfél évben –
elsősorban a szlovák–magyar és a román–magyar alapszerződés
miatt – fagyossá vált a magyarországi kormány és a határon
túli magyar szervezetek viszonya. 1995. augusztus 20-án szinte
botrányossá fajult a nemzeti ünnep alkalmából adott budapesti
parlamenti fogadás. Göncz Árpád köztársasági elnök magából
kikelve ordítozott a miatt a kívánalom miatt, hogy a román–magyar
alapszerződésbe foglaltassék bele a magyar autonómia igénye
– „tönkre akarjátok tenni Magyarország európai integrációját”,
üvöltötte a parlament folyosóján, szerencséjére csak a határon
túliak füle hallatára. Hasonló, csak kevésbé látványos
jelenet zajlott le 1996 tavaszán is az Együttélés és az MKDM
képviselői valamint az MSZP emisszáriusai között, amikor a
felvidéki magyar politikusok közölték magyarországi kormánypárti
kollégáikkal, hogy a szlovák parlamentben nem szavazzák meg a
szlovák–magyar alapszerződést. Csupán az 1996-ban
megrendezett első magyar–magyar csúcsértekezlet enyhítette
valamelyest a fagyos feszültséget. Az értekezlet zárónyilatkozata
körül kialakult vita azonban, amelyben a határon túliak az
akkori magyarországi parlamenti ellenzék oldalára kerültek,
világossá tette azok számára is, akik addig nem tudták, hogy
merre húzódnak a magyarországi politika törésvonalai.
Nagy nemzetpolitikai botrány a kárpát-medencei magyar
politikában ez után ugyanilyen forgatókönyv szerint kétszer
volt még. Az egyik az Orbán-kormány idején, amikor a két
ellenzéki párt, az MSZP és az SZDSZ felsorakozott a státustörvény
ellen. A másik pedig, talán Trianon óta a legszégyenletesebb,
2004 novemberében, mely december 5-én csúcsosodott. Ez a kettős
állampolgárság néven elhíresült népszavazással volt
kapcsolatos. A botrány november 11-én kezdett ívelni, akkor az
MSZP és az SZDSZ kormánypártként elutasította a Magyar Állandó
Értekezlet (MÁÉRT) zárónyilatkozatának aláírását, és
ezzel megszűnt az 1998 őszén megalakított intézmény. Folytatása
a magyarországi kormány és a kormánypártok masszív,
magyarellenes kampánya volt, mely aztán az eredménytelen népszavazással
tetőződött be.
Tény és való, hogy a jelenlegi viszonyok között nem
lehet eleget tenni annak a követelménynek, hogy azonos módon
lehessen viszonyulni a bármikori magyar kormányhoz. A kormányok
pártfüggők, hiszen pártok alakítják, némely pártok pedig függetlenek
a nemzettől. Ezért a magyar nemzetpolitika is nyilvánvalóan pártfüggő,
vagy nincs.
Az MSZP és az SZDSZ más ideológia és már értékrend
szerint szerveződött párt, mint a többi kárpát-medencei
magyar politikai tömörülés. Ezt támasztja alá az a tény is,
hogy az MSZP és egy miniatűr csatlósa, a Kapolyi-féle
szocdemek (közéjük menekül az MSZP egy része) az Európai
Szocialista Párt tagja, az SZDSZ az Európai Liberálisok kötelékében
szerepel, a többi magyarországi és kárpát-medencei magyar párt
pedig az Európai Néppártban szerveződik – ez akár arra
szolgáló lehetőség is lehet, hogy létrehozzuk a magyar
keresztény-konzervatív pártok szövetségét.
A pártok közötti értékrendi különbségek áthidalása,
a nemzetpolitikai béke és a bármikori magyarországi (magyar)
kormányhoz való azonos viszonyulás feltételének a megteremtése
csak egy olyan nemzetpolitikai egyetértésnek, példaértékű állapotnak
a kialakításával valósítható meg, amelyben
- a magyarországi pártok önmegtartóztatóan jelenítik
meg a közöttük lévő ellentéteket a határon túliak
politikai szerveződéseinek körében,
- a pártok a nemzetpolitikát nem ideológia szerint, hanem
az erre vonatkozó közös, egyetértéssel
elfogadott értékrend szerint művelik,
- felülemelkednek a második világháború végén
kialakult győztesi elveken, amelyekhez ma már csak azok
ragaszkodnak, akik a haszonélvezői,
- a „határon túli” magyar politikai szervezetek nem
korlátozzák önmagukat a többségiek érdekeinek vagy „félelmeinek”
a tiszteletben tartásával, hanem kiállnak az általuk képviseltek
érdekeiért.
A nemzeti tervezési tér
A nemzeti tervezés alapfeltétele: a nemzetpolitikában
nincsenek kormánypártok és ellenzékiek, csak jó és jobb szándékok.
A nemzeti tervezésnek számot kell vetni néhány ténnyel:
-
a nemzet megosztottságával,
-
a nemzet szétdaraboltságával,
-
a nemzet részeinek szétfejlődésével,
-
a nemzet többrétegűségével,
-
a nemzetet meghatározó politikai és kulturális tényezők
szembeállíthatóságával,
-
a nemzet szerkezetének átalakulásával,
-
a magyarkérdés iránti barátságtalan európai környezettel…
Bennünket elsősorban nem az a kérdés foglalkoztat, hogy
küszködnek-e hasonló gondokkal más nemzetek Európában vagy
szerte a világon, hanem, hogy miképp tudunk mi a mieinken úrrá
lenni.
A nemzet megosztottsága nem szüntethető meg, hiszen
mindegyik nemzet megosztott. Nekünk az a fontos, hogyan változik
a nemzetnek vagy az országnak elkötelezettek, valamint egynémely
pártoknak vagy csoportérdekeknek elkötelezettek aránya az idő
és a kormánypolitika függvényében. Tudatosítani kell, hogy
pl. 2008-ban a FIDESZ-MPSZ iránt elkötelezettek aránya azért növekszik,
mert nő az ország ügyeinek javításáért elkötelezettek aránya.
Ez fontos szempont, mert állampolgári alapon ez jelentheti a
nemzetért elkötelezettek táborának növekedését.
A nemzet szétdaraboltsága nem belpolitikai állapot, hanem
a nemzetközi politika keserű következménye. Ez nem azt
jelenti, hogy ha nem tudjuk megváltoztatni a nemzetközi
politikai felfogást, akkor a nemzet szétdaraboltsága nem
orvosolható, minthogy a levágott végtagot nem tudjuk
visszahegeszteni. A létező állapotnak mindig két értelmezhetősége
van. Az egyik a megváltoztathatatlanság irányába mutat, a másik
a változtatás módozatai felé. Deák Ferencnek igaza volt,
amikor arra utalt, hogy a nemzet csak azt veszítheti el, amiről
lemond. Ha a szétdaraboltságot végzetszerűen fogjuk fel, akkor
végzetszerűvé válik. Ha úgy viszonyulunk hozzá, hogy bár
nem vonjuk kétségbe a valóságot, de következetesen mindent
megteszünk az egybetartás érdekében, akkor a szétdaraboltság
nem válik végzetszerűvé, hanem új, értékteremtő életformák
kialakítását eredményezheti. A nemzet törzs-országának
nyilvánvalóan és mindenütt ezt kell képviselnie. Ha nem ezt
teszi, előbb-utóbb Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegye magyarsága
is veszélybe kerül.
A nemzet részeinek szétfejlődése hatalmas próbatétele
a nemzetnek. A szétfejlődés a nemzet szétdaraboltságával függ
össze. Az államhatárokkal egymástól elválasztott részek
Trianon óta más-más szocializációs körülmények között élnek,
eltérőek a társadalmi élményeik. Csak egy azonos élményük
van: a kiszolgáltatottság. Életkörülményeik miatt közösségi
céljaik hierarchiája nem azonos, illetve eltér egymástól. A
szétfejlődés egyrészt az elszakított nemzetrészek szervezett
művelődési körülményeitől, az új államhatalmak által képviselt
nemzeti oktatáspolitika szemléleti és tartalmi szempontjaitól
függ. Másrészt az iskolázottsági szinttől, ugyanis nem
mindegy, hogy egy-egy magyar közösség korosztályainak képesítési
foka és minősége hogyan viszonyul a magyar átlaghoz. A nemzet
részei más-más állampolitikák és nemzetpolitikák tervei és
utasításai miatt művelődésileg is különböznek. A szétfejlődés
függ az idegen kulturális hatásoktól, főleg ezeknek államilag
szervezett nyomásától. És nem utolsósorban az idegenné váló
környezetben a magyar nyelv használatától. Tapasztalható tehát
műveltségi és társadalmi szétfejlődés, valamint
különböző mértékű kulturális beszűkülés. A hátrányos
hatások felsorolásában azonban benne foglaltatnak a feladatok
is: mire kell szerezni a nemzet törzsországának védőhatalmi
befolyást vagy legalább beleszólási lehetőséget.
A nemzet többrétegűsége nem huszadik századi jelenség,
de abban az évszázadban vált társadalmi és politikai jelenségként
is meghatározhatóvá.
A nemzet egyik rétege a kulturális nemzet. Esetünkben a
szétdarabolt nemzet. Történelmi és politikai valóság, hogy a
magyar nemzet kulturálisan és nyelvileg egységes. Kevés nemzet
dicsekedhet azzal, hogy a nyelvén félezer évvel korábban leírt
szövegeket ma is szinte ugyanúgy értik, mint akkor. Az első
magyar bibliafordítók nyelve XV. századi, és lényegében ma
is érthető.
A másik rétege: a politikai nemzet. Az írott jog idiótái
az állampolgárok közösségét tekintik politikai nemzetnek.
Nyilvánvaló pedig, hogy nem ez az igazság, mert az állampolgárságot,
mint közjogi kategóriát nem lehet csak úgy, ruhaként ráhúzni
egy társadalmilag feltételezett, kulturálisan értelmezhető és
politikailag megfogalmazható jelenségre. Az állampolgári kötelességekből,
jogokból és az adófizetői kötelezettségből ugyanis nem
alakulhat ki politikai közösség. A politikai nemzet létrejöttének
sok alapfeltétele van, pl., hogy az állam védje a polgárát,
biztosítsa a méltó élethez való jogait, a kulturális, vallási
vagy akár történelmi fejlődésében eltérő közösségeit
kollektív jogokkal ruházza fel, de a legfontosabb alapfeltétel,
hogy kialakuljon egy államalkotó közösségi élmény, azaz a
polgárnak is érdekében álljon védelmezni az államot. E nélkül
nem jöhet létre a politikai nemzet.
Ez mutatja azt, hogy igenis szembeállítható egymással a
kulturális és politikai nemzet kategória. Ebben a vonatkozásban
a magyar politikai nemzet ma is a XIX. század végi történelmi,
kulturális és lelki meghatározottságú politikai nemzetnek a tükörképe,
mert a magyarországi állampolgári közösség is ennek a
szerves folytatása, titkon (merthogy nyíltan nem tehetik) az
elszakított nemzetrészek is ehhez viszonyulnak. A nyelvi nemzet
és a politikai nemzet között igenis van eltérés, de ha a
politikai nemzet és a kultúra között nincs összhang,
az előbb-utóbb a politikai nemzet végét jelenti.
A magyarság körében az állampolgársághoz, tehát ehhez
az 1880-tól létező intézményhez való kötődés csak utánérzés,
hiszen amikor Trianon miatt megszűnt egyetemes érvényesíthetősége,
még negyven éve sem létezett az az állampolgársági törvény,
mely szerint – annak módosítása nélkül – ma egyetlen
elszakított vagy emigráns magyar sem lehetne magyar állampolgár.
Az eredeti magyar állampolgárság tehát inkább a történelmi
magyar hazához való érzelmi kapcsolatot fejezi ki, mely érzelmileg
és tartalmilag is sokkal több, mint a modern állampolgári
kapcsolatrendszer, mert inkább a hungarus tudatnak és a Szent
Koronához való érzelmi kötődésnek az átalakult megjelenése.
A nemzet harmadik rétege: a gazdasági nemzet. Szokatlan
meghatározás. De amióta létezik gazdasági emigráció, a szülőföld
elhagyása megélhetési okokból, illetve ismerjük a szülőföld,
a település, a kistérség népességmegtartó erejének és
– ezek által közvetítve – a nemzet közösségében
való lét tudatosításának jelentőségét, azóta nyilvánvaló,
hogy számolni kell ezzel a nemzetfogalommal és társadalmi
jelenséggel is. Az elszakított nemzetrészek esetében még inkább:
a szülőföld gazdasági eltartó ereje a szülőföldön való
boldogulás egyik alapfeltétele. A szülőföldön és a saját közösségben
való maradás pedig a nemzeti közösségi lét fenntartásának
egyik alapfeltétele.
A nemzet szétdaraboltságának következménye a nemzet
szerkezeti átalakulása. A nemzet államhatárokkal való szétdaraboltságát
és egyéb szórványait ténynek kell tekinteni. A nemzetnek
ehhez az állapotához nem úgy kell viszonyulni, mint megváltoztatható
vagy megváltoztathatatlan valósághoz. A részek integrációjára,
azaz az államhatárok fölötti egyesítésére kell törekedni,
annak az integrációs folyamatnak a példájára, mely évek óta
áthatja Európát. A szétdaraboltságot nem mozaikszerűségként
kell felfogni. A részeket olyan, önrendelkezve együttműködő
alapegységeknek kell tekinteni, melyek nemzetszerkezeti egészben
szövődnek egybe, ez lehet akár föderális szerkezet is. Ennek
a törekvésnek egyik kezdetleges kifejezője volt a Magyar Állandó
Értekezlet, ez 1998-ban jött létre, és 2004-ben szűnt meg,
valamint még ma is az a Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fóruma
– ez 2003-tól vált rendszeressé. Ennek az önrendelkezve együttműködő
egységekből összetevődő nemzetszerkezetnek lehetne fontos
kifejezője a magyar állampolgárság kiterjesztése annak a
pontos törvényi meghatározásával, hogy milyen mértékig
lehet élni az állandó lakóhely szerint az ebből származó
jogokkal. Ebben az alulról épülő nemzetszerkezetben kellene törvényileg
szabályozott módon kialakítani a nemzeti kataszterszerű egyéni
tagságon alapuló magyar világszervezetet, elsősorban a magyar
nemzeti műveltség intézményszerű támogatására. Az alulról
építkező nemzetszerkezetben fontos szerephez jutna a települési
önkormányzatok és a kistérségi társulások szövetkezése,
így e helyi önigazgatási szervezetek jelentősége felértékelődne.
A nemzeti tervezésnek – figyelembe véve a tervezés terét
meghatározó körülményeket – nem kell kiterjednie minden ágazatra.
Inkább integrálnia kell a szakterületeket. Például nem
elszigetelten kell foglalkozni a nemzeti oktatásüggyel, hanem
olyan életpályakezdési programokat kell kidolgozni és megvalósítani,
melyek kiigazítják a nemzeti művelődésben mutatkozó eltéréseket,
megoldásokat keresnek a szórványok gondjainak enyhítésére,
és lehetőséget teremtenek a helyben vagy a saját térségben
való érvényesülésre. Ehhez kell kapcsolni a területre
vonatkozó, a helyi adottságokra alapozó gazdasági tervezést,
mely magától értetődően magába foglalja a közlekedéstől a
mezőgazdaságig a gazdasági ágazatokat, a regionális politikát,
a vidékfejlesztést és a munkaerő migrációjának tervezését.
A tárcaközi kapcsolódások értelemszerűen utalnak arra, hogy
a nemzetpolitikának az országpolitikán túlmutató részét nem
lehet szétosztani a hagyományos szakágazatok között, noha a
területeket hatékonyan csak minisztériumi hatáskörben lehet
ellátni. Ezért a nemzeti tervezés egyik legfontosabb szerkezeti
feltétele egy önálló, csúcsminisztérium-szerű tárca létrehozása
a megfelelő szakmai, politikai döntéselőkészítő és végrehajtást
ellenőrző testülettel kiegészítve.
Az európai pártpolitikai és nemzetpolitikai mozgástér
Az európai integráció előre haladásának ellenére Európában
még mindig az államok joga uralkodik a nemzetek és a régiók kárára.
A történelmi nemzetállamok szempontjából ez természetes állapot,
ezért nem érzékelik ezt a modern abszolutizmusra emlékeztető
helyzetet és egymás
között emiatt tesznek könnyebben kivételt e jog alól. Ennek következményeként
jöhettek létre azok a nagy együttműködési szerkezetek,
amelyekben a részvétel csak az állami függetlenség részleges
korlátozásával képzelhető el. Az etnokratikus nemzetállamok
azonban úgy ragaszkodnak az állam jogához, mintha a létük függene
tőle – és ez nyilván így is van, mert nincs nekik, vagy hiányos
a klasszikus nemzetállami fejlődési múltjuk. Mégis kénytelenek
elfogadni a történelmi nemzetállamoknak az államok jogának
kizárólagosságával szemben olykor tanúsított korlátozó álláspontját.
Ezáltal alakul ki az európai mozgástér, amelyben az egyik határt
a közösen elfogadható, a kicsinyességek által meghatározott
minimumok jelentik, a másikat pedig a nagyok által meghatározott
érdekek.
Jelenleg két nagy politikai szerkezet: az Európa Tanács
és az Európai Unió teremti meg azt az európai mozgásteret,
melyben az államok kizárólagos belügyeinek a rovására
bizonyos mértékig módosítani lehet a kormányok és az államok
politikáját, némileg korlátozni lehet az államok kizárólagosságát.
Az Európa Tanács inkább államcentrikus szerkezet, de az
általa kierőszakolt nemzetközi egyezmények némileg módosították
az egyes államok jogrendjét és belpolitikáját. Érdemei
leginkább az emberi jogok elmélyítésében és elfogadásának
elterjesztésében elévülhetetlenek.
Az Európai Unió (korábban Európai Közösség, Közös
Piac, Montánunió) a kontinens gazdasági terét alakította át,
ennek következtében átjárhatóvá vált Európa, és ezzel éppen
az etnokratikus nemzetállamok legféltettebb fétisét, az államhatárok
jellegét változtatta meg. Nemcsak azzal oldotta fel az államhatárokat,
hogy átjárhatóvá váltak, noha elválasztó jellegük ott is
gyakran vasfüggönyszerű volt, ahol nem húztak a mentükön a
drótkerítést, hanem leginkább a határon átívelő együttműködéssel
is. Egyszersmind azonban a pluralista demokrácia értékeit is közös
európai élménnyé tette, egyrészt az Európai Parlament által,
másrészt a keretei között működő nemzetközi pártszövetségek
révén. Az Európai Parlament demokratikusabb elvek szerint működik,
mint sok új tagállam parlamentje.
Ha figyelmen kívül hagyjuk az európai integrációnak
azokat a hátrányait, amelyek az európai fejlődéstől való,
1918 óta halmozódó lemaradásunkból vagy a – hosszan tartó
– kommunista hatalmi rendszer által okozott szakmai és
tapasztalati felkészületlenségünkből adódnak, akkor azt is
mondhatnánk, hogy a magyar nemzetnek találták ki az európai
együttműködést.
Az így kialakult nemzetközi mozgástérben ugyanis e szétszakított
nemzet egyes részeinek együttes vagy egyeztetett fellépéseire
csak ezáltal nyílt lehetőség, mert a nemzet egyes elszakított
részei között olyan érintkezési síkok jöttek létre,
amilyenekre egyébként reménye sem lett volna. Az Európa Tanács
Parlamenti Közgyűlésében ugyan az őket delegáló országok képviselőiként
jelennek meg a magyar parlamenti képviselők, de senki sem akadályozhatja
őket az együttes cselekvésben, csak önmaguk lustasága, butasága
vagy rögzült és öröklött félelmeik. Az Európai
Parlamentben még előnyösebb a helyzet, mert oda közvetlenül választják
a képviselőket és nem az országos parlament küldi ki őket,
mint az Európa Tanácsba. Az európai képviselettel kapcsolatban
azt kellene átgondolni, hogy a jövőben milyen mértékig
vonhatják ki magukat a magyar képviselők az államelvűség alól.
Az európai pártpolitikai mozgásterünknek egy sajátos
lehetőségét rejti magában az a tény, hogy az Európai Néppártban
öt magyar párt képviselteti magát. Közülük kettő – az
MKP és az RMDSZ – csaknem olyan lélekszámú, Magyarország
szomszédságában élő magyart képvisel, mint Szlovénia
lakosainak a lélekszáma.
***
Zárszóként
érdemes vezérfonál gyanánt leírni: a sikeres országpolitika
a nemzetpolitika alapja. E nélkül ugyanis a nemzetpolitika eredménytelen
lesz. De az országpolitika sem lesz sikeres, és a nemzetpolitika
sem lesz eredményes, ha rossz a kormány. Ha a kormány az államügyeket
jól irányítja, sikeres országpolitikát folytat, de nem vállalja
a nemzet ügyét, akkor a nemzetpolitika a civil szervezetekre és
a települési önkormányzatokra marad. Kormányzati akarat nélkül
a nemzetpolitika kudarcra van ítélve.
(Forrás: duray.sk)
|