2009.01.02.
Neil
Simon: Napsugár fiúk
(Jótékonysági előadás az Újpest Színházban a Feszty-körképért)
A most 81
esztendős Neil Simon, az egyik legismertebb amerikai bulvárszerző
1972-ben jelentette meg a Napsugár fiúk című darabját, amit
először 1975-ben adtak elő színpadon, és még abban az évben
filmre is vittek Walter Mattauval és Georges Burnsszel a főszerepben.
Majd húsz évre rá, 1995-ben filmesítették meg újra, amiben
az egyik főszerepet Colombo hadnagy megszemélyesítője, Peter
Falk, a másikat pedig Woody Allen játszotta. Hazánkban már
1974-ben a Madách Kamarában nézhette meg a közönség, akkor
Feleki Kamill és Balázs Samu alakította a „napsugár fiúkat”.
Neil Simonnak nincs olyan darabja, ami ne lenne kasszasiker, a
direktorok azért is szeretik azokat színre vinni, mert nem lehet
megbukni velük: ha a Hotel Plazát, a Furcsa párt, vagy a Napsugár
fiúkat tűzik műsorra, akkor nyugodtan számíthatnak táblás házakra,
nagy szériákra. Neil Simon (alsó képen) olyan szerző, aki
tudja, mivel és miként lehet színi hatást elérni, precízen méri
ki a helyzet- és jellemkomikumok, valamint a könnyfacsaró és a
szomorú jelenetek egymáshoz viszonyított arányát, és
mesterien kezeli az eltérő karakterek összeütközéséből adódó
konfliktusokat. Sokat bíz a színészekre, akik imádják szerepüket,
mert igazán megmutathatják, hogy „mit tudnak”. Az Ópusztaszeri
Nemzeti Történelmi Emlékparkban Feszty Árpád A magyarok bejövetele
című, honfoglaló őseinket ábrázoló körképét felújított
állapotban 1995-ben adták át a nagyközönségnek. Az azóta
eltelt több, mint 10 évben megszámlálhatatlanul sokan nézték
meg ezt a monumentális festményt. Sajnos azonban ezek az évek
nem múltak el nyomtalanul, a panorámaképnek helyet adó Rotunda
állapota a beázások és a belső páralecsapódás következtében
fokozatosan romlik, amit az Emlékpark a maga szerény anyagi eszközeivel
nem képes megállítani. A körkép megmentésért több kezdeményezés
jött létre. Ezek közé tartozik a fővárosi KDNP szervezésében
2008 őszétől zajló jótékonysági programsorozat, aminek támogatására
világnézettől, politikai hovatartozástól, függetlenül várják
a budapestieket. Ehhez csatlakozott Újpest Önkormányzata, a segítségnyújtás
nemes célján túl még az is vezérelte a képviselőtestületet,
hogy annak idején Pállya Celesztin, a jó nevű újpesti festőművész
Feszty Árpád alkotótársa volt. Tavaly októberben az Újpest
Színházban a Napsugár fiúk című színdarabot mutatták be,
aminek teljes bevételét felajánlották.
Újpesthez
szoros szállal kötődik a két színész: Harsányi Gábor és Dózsa László. Harsányi Gábor
az Ady Endre Művelődési Központban évek óta a színészi
hivatás iránt elkötelezettséget érző fiatalok számára
kommunikációs és tehetségkutató
tanfolyamokat vezet, Dózsa László a IV. kerületben lakik, és
Újpestért díjjal kitüntetett művész. Mindketten éppen abban
az életkorban vannak, amikor ezt a két pazar szerepet életre
kelthetik. Neil Simon líra és bohózat határán mozgó darabja
az amerikai kabaré hőskorát eleveníti fel. A hajdani „Napsugár
fiúnak”, Willie-nek és Alnek, a két hajlott korú, valamikor
nagy sztár színésznek az egyik vezető tévécsatorna ajánlatot
tesz, hogy újra adják elő valamikori híres, több százszor
eljátszott háziorvosos jelentüket. Mindketten a periférián
tengetik az életüket, Willie egy lepusztult szállóban lakik,
Al pedig megbújik unokahúgánál. Haragszanak egymásra, tíz éve
szót sem váltottak, és hallani sem akarnak arról, hogy újra
együtt lépjenek föl. Azonban a tévészereplés kihívása
roppantul csábítja mindkettőjüket, de egyikük sem képes fölülemelkedni
sértettségén, és a másiktól várja a békülés gesztusát.
Már az első találkozásuk is kudarcba fullad, Willie-t majdnem
megüti a guta, mert Al ugyanúgy köpköd és bökdös, mint régen,
Al pedig fölhúzza az orrát, ugyanis a próba folyamán Willie a
kopogtatásra nem a köznapi ’szabadot” mondja, hanem az előkelősködő
’antree-t’. De megbántottságuk igazi oka azonban nem ezekben
a piszlicsáré ügyekben van, hanem sokkal mélyebben. Személyükben
valójában kétféle művészi filozófia és embertípus ütközik
egymással: Willie inkább kifelé él, örömét, bánatát
hangosabban, látványosabban mutatja ki, önáltatásra hajlamos,
és még mindig a nagy kiugrás lehetőségéről ábrándozik,
nem képes fölfogni, hogy egyszer mindent abba kell hagyni. Al zárkózottabb
személyiség, egyik napról a másikra, a pályája csúcsán
egyszer csak úgy érezte, hogy elfáradt és kiégett, már nem
tudna annyit nyújtani a közönségnek, mint amennyit szeretne,
ezért kiszállt a közös produkcióból. Ő nem szenved a mellőzöttségtől,
mert megbékélt a sorsával.
Harsányi Gábor
alakítja Willie-t, Dózsa László pedig Alt. Mindkettőjüknek a
színészmesterség az ujjában van, kifogástalanul jelenítik
meg a két öregurat. Neil Simon tragikomédiájában egyszerre
van jelen és keveredik egymással a humor, a gyarlóság, a megbántottság,
a hiúság, a kicsinyesség, valamint a szomorúság, a felülemelkedni
tudás, a megbocsátás, a nagylelkűség és a tisztelet. Ez az
erős érzelmekre hatás és örök emberi magatartásforma-bemutatás
a mű harminc éven át tartó sikerének titka, ezért jóval több,
mint egy mondanivaló nélküli kis csacska, csak a rekeszizmokra
ható bohózat. (Felső képen: Dózsa László és Harsányi Gábor
az előadás végén.)
Dr. Petővári
Ágnes
|