vissza a főoldalra

 

 

 2009.01.02. 

Neil Simon: Napsugár fiúk

(Jótékonysági előadás az Újpest Színházban a Feszty-körképért)

A most 81 esztendős Neil Simon, az egyik legismertebb amerikai bulvárszerző 1972-ben jelentette meg a Napsugár fiúk című darabját, amit először 1975-ben adtak elő színpadon, és még abban az évben filmre is vittek Walter Mattauval és Georges Burnsszel a főszerepben. Majd húsz évre rá, 1995-ben filmesítették meg újra, amiben az egyik főszerepet Colombo hadnagy megszemélyesítője, Peter Falk, a másikat pedig Woody Allen játszotta. Hazánkban már 1974-ben a Madách Kamarában nézhette meg a közönség, akkor Feleki Kamill és Balázs Samu alakította a „napsugár fiúkat”. Neil Simonnak nincs olyan darabja, ami ne lenne kasszasiker, a direktorok azért is szeretik azokat színre vinni, mert nem lehet megbukni velük: ha a Hotel Plazát, a Furcsa párt, vagy a Napsugár fiúkat tűzik műsorra, akkor nyugodtan számíthatnak táblás házakra, nagy szériákra. Neil Simon (alsó képen) olyan szerző, aki tudja, mivel és miként lehet színi hatást elérni, precízen méri ki a helyzet- és jellemkomikumok, valamint a könnyfacsaró és a szomorú jelenetek egymáshoz viszonyított arányát, és mesterien kezeli az eltérő karakterek összeütközéséből adódó konfliktusokat. Sokat bíz a színészekre, akik imádják szerepüket, mert igazán megmutathatják, hogy „mit tudnak”. Az Ópusztaszeri Nemzeti Történelmi Emlékparkban Feszty Árpád A magyarok bejövetele című, honfoglaló őseinket ábrázoló körképét felújított állapotban 1995-ben adták át a nagyközönségnek. Az azóta eltelt több, mint 10 évben megszámlálhatatlanul sokan nézték meg ezt a monumentális festményt. Sajnos azonban ezek az évek nem múltak el nyomtalanul, a panorámaképnek helyet adó Rotunda állapota a beázások és a belső páralecsapódás következtében fokozatosan romlik, amit az Emlékpark a maga szerény anyagi eszközeivel nem képes megállítani. A körkép megmentésért több kezdeményezés jött létre. Ezek közé tartozik a fővárosi KDNP szervezésében 2008 őszétől zajló jótékonysági programsorozat, aminek támogatására világnézettől, politikai hovatartozástól, függetlenül várják a budapestieket. Ehhez csatlakozott Újpest Önkormányzata, a segítségnyújtás nemes célján túl még az is vezérelte a képviselőtestületet, hogy annak idején Pállya Celesztin, a jó nevű újpesti festőművész Feszty Árpád alkotótársa volt. Tavaly októberben az Újpest Színházban a Napsugár fiúk című színdarabot mutatták be, aminek teljes bevételét felajánlották.

Újpesthez szoros szállal kötődik a két színész: Harsányi Gábor és Dózsa László. Harsányi Gábor az Ady Endre Művelődési Központban évek óta a színészi hivatás iránt elkötelezettséget érző fiatalok számára kommunikációs és tehetségkutató tanfolyamokat vezet, Dózsa László a IV. kerületben lakik, és Újpestért díjjal kitüntetett művész. Mindketten éppen abban az életkorban vannak, amikor ezt a két pazar szerepet életre kelthetik. Neil Simon líra és bohózat határán mozgó darabja az amerikai kabaré hőskorát eleveníti fel. A hajdani „Napsugár fiúnak”, Willie-nek és Alnek, a két hajlott korú, valamikor nagy sztár színésznek az egyik vezető tévécsatorna ajánlatot tesz, hogy újra adják elő valamikori híres, több százszor eljátszott háziorvosos jelentüket. Mindketten a periférián tengetik az életüket, Willie egy lepusztult szállóban lakik, Al pedig megbújik unokahúgánál. Haragszanak egymásra, tíz éve szót sem váltottak, és hallani sem akarnak arról, hogy újra együtt lépjenek föl. Azonban a tévészereplés kihívása roppantul csábítja mindkettőjüket, de egyikük sem képes fölülemelkedni sértettségén, és a másiktól várja a békülés gesztusát. Már az első találkozásuk is kudarcba fullad, Willie-t majdnem megüti a guta, mert Al ugyanúgy köpköd és bökdös, mint régen, Al pedig fölhúzza az orrát, ugyanis a próba folyamán Willie a kopogtatásra nem a köznapi ’szabadot” mondja, hanem az előkelősködő ’antree-t’. De megbántottságuk igazi oka azonban nem ezekben a piszlicsáré ügyekben van, hanem sokkal mélyebben. Személyükben valójában kétféle művészi filozófia és embertípus ütközik egymással: Willie inkább kifelé él, örömét, bánatát hangosabban, látványosabban mutatja ki, önáltatásra hajlamos, és még mindig a nagy kiugrás lehetőségéről ábrándozik, nem képes fölfogni, hogy egyszer mindent abba kell hagyni. Al zárkózottabb személyiség, egyik napról a másikra, a pályája csúcsán egyszer csak úgy érezte, hogy elfáradt és kiégett, már nem tudna annyit nyújtani a közönségnek, mint amennyit szeretne, ezért kiszállt a közös produkcióból. Ő nem szenved a mellőzöttségtől, mert megbékélt a sorsával.

Harsányi Gábor alakítja Willie-t, Dózsa László pedig Alt. Mindkettőjüknek a színészmesterség az ujjában van, kifogástalanul jelenítik meg a két öregurat. Neil Simon tragikomédiájában egyszerre van jelen és keveredik egymással a humor, a gyarlóság, a megbántottság, a hiúság, a kicsinyesség, valamint a szomorúság, a felülemelkedni tudás, a megbocsátás, a nagylelkűség és a tisztelet. Ez az erős érzelmekre hatás és örök emberi magatartásforma-bemutatás a mű harminc éven át tartó sikerének titka, ezért jóval több, mint egy mondanivaló nélküli kis csacska, csak a rekeszizmokra ható bohózat. (Felső képen: Dózsa László és Harsányi Gábor az előadás végén.)

 

Dr. Petővári Ágnes