2009.01.09.
Egy istentörvényű színművész
Beszélgetés Eperjes Károllyal
– November végén olvastam :
„Eperjes Károllyal és Kondor Katalinnal áll fel a polgári körök
erkölcsi testülete.” Milyen jogosítványa van egy ilyen grémiumnak?
–
Helyesbítenem kell, nem csak velünk, hanem másokkal is, így
Czakó Gáborral, Bíró Ildikóval, Papp Lajossal, Csókai Andrással
és Freund Tamással. Ha támadás éri a polgári köröket, vagy
a polgári körökön belül kialakul egy vitás helyzet, akkor ez
testület, mely hiteles emberekből áll, javaslatot tesz a probléma
kezelésére.
– Az ország morális helyzetéről nem
adnak ki nyilatkozatot?
– Nem, mert mi a polgári köröknek vagyunk az erkölcsi
testülete. Az országnak van kormánya, olyan, amilyen. Az országnak
vannak vezető szervei, s mi nem felettük mondunk morális ítéletet.
A polgári köröknek vagyunk egy olyan grémiuma, mely a nehéz
helyzetekben kifelé s befelé is meg tud nyilatkozni.
– Mit gondol: az erkölcsi válság előidézője
a gazdasági válságnak?
– Ezzel tökéletesen egyetértek. Az erkölcsi válság a
gazdasági válság problémája, s ez fokozottan érvényes a
magyar nemzetre. Európában sehol sem látok olyan egyetemes értékektől
elrugaszkodott országvezetést, mint Magyarországon. Olyan vezetést,
mely saját nemzetére ekkora romlást hoz.
– Még a szlovák és a román országvezetés
is saját nemzete javát keresi.
– Nem szeretnék más államok minősítésével
foglalkozni. Ez nem az én dolgom. Azt kijelenthetem: az, hogy a
gazdasági válság ilyen súlyosan érinti hazánkat, elsősorban
annak a következménye, hogy hatalmas erkölcsi válságban van
az ország, s annak vezetése.
– A kormánypárt nem katonai diktatúrával
került hatalomra, szavaztak rá. Mekkora így a magyar polgárok
felelőssége?
– Nem csak a polgárok felelősségéről kell beszélni.
Ebben a helyzetben mindenki felelős. Olvashatjuk a Bibliában:
„legyetek a szentek polgártársai”. Úgy látszik kevés
szent polgártársunk van. Polgártársaink nagyobb része ilyen,
amilyen…Van, aki 19500 forintért eladja az Istent, s most csodálkozik,
hogy ide jutatta őket ez a választás. Isten nem bottal ver. Aki
elengedi a kezét, az bizony pórul jár. Nem lehet két úrnak
szolgálni. Most eljött a zárszámadás ideje.
– A polgári körök a Fideszhez
kapcsolódnak. Önnek nem új keletű a kapcsolata ezzel a párttal,
hiszen 1994-ben egy rövid ideig parlamenti képviselője volt. Az
a Fidesz azért – sokak számára –, finoman szólva liberálisabb
volt, mint a mai. Nem így látja?
– Egy napig voltam országgyűlési képviselő. Így
tudtam a legjobban segíteni a pártnak, s lemondásommal be
tudtam vinni a parlamentbe Varga Mihályt. Valóban liberálisabb
volt a párt, mint most, mikor karakterében egyetemesebb lett a
Fidesz, s jómagam értékrendszere is. Anno azt tapasztaltam,
hogy a korábbi KDNP és MDF keresztény alapokra helyezte az értékrendjét,
s ugyanakkor nem karakteresen képviselte a keresztény értékrendet.
Ezért nem álltam oda a két párt mellé. Ha az abortusztörvényt
veszem például: még a Fideszben is szavaztak a javaslat ellen.
Hogy lehet az, hogy a KDNP-ben és az MDF-ben többen támogatták
a törvény megszületését? S mi történt? Azóta az MDF keresi
a helyét, nincs arculata, bár talán vannak még a pártban
keresztény emberek. Azt tapasztalom, hogy a KDNP megújhodott, s
ezért, ha most kéne választanom, s a kereszténydemokrata párt
külön indulna, akkor rájuk szavaznék.
– Egyszer azt mondta: a liberalizmus az
ördög útja. Nem kapott ezért a fejére?
– De, szoktam, ám ettől ez még igaz. Nem csak a
liberalizmus, hanem a fasizmus, a nacionalizmus, a szocializmus is
az. Minden izmus az egoizmusból ered. S talán az Istennek legfájóbb
izmus a protestantizmus és a katolicizmus, azaz csak „kultúr-kereszténység”.
A 2000-es népszámlálásnál az ország 72%-a vallotta magát
istenesnek, de ebből a történelmi egyházak szerint átlagosan
12-14% gyakorolja a hitét. Ha ilyen az edzés, milyen a meccs? A
legtöbben sajnos azt mondják: „kapsz Uram tőlem egy órát”,
vagy a pap kereszteljen, eskessen, temessen, egyébként az egyháznak
kuss. Ők nem mélységben nem élik át a hitet.
Istenkapcsolatuknak elég egy Miatyánk, egy ünnepi
istentisztelet, s közben pedig értékrendjük szocialista, liberális,
vagy nacionalista… Nacionalista szerintem az, akinek nem az
Isten, hanem a faj áll a központban. Míg a rasszista fajgyűlölő,
addig a nacionalista önfaj- központú. Egyetlen helyes identitás
van: első helyen Isten, második helyen a család, harmadik
helyen a nemzet áll. Így jutunk el az egyetemes egységig, hogy
elnyerjük az örök életet. Isten ajándéka az, hogy megszületünk,
az, hogy milyen családba, az az adott család dolga. Az, hogy
milyen nemzethet tartozunk, az egy szellemi, lelki döntés, s nem
pedig faji kérdés. Isten nem személyválogató, hanem a
lelkeket nézi. Ezért, aki 2004. december 5-én nemmel szavazott,
vagy távolmaradt az urnáktól, az halálos bűnt követett el.
Hiszen megtagadta lelki nemzettársait, vagy nem törődött velük.
A mulasztás pedig nagyobb bűn, mint a tagadás.
– Ha most felkérnék a jelöltségre,
s bekerülne a Parlamentbe, újra visszaadná mandátumát?
– Egyelőre nem fenyeget ez a veszély. Ha felkérnének,
akkor ez –gondolom – a KDNP irányából történne. Ez egy
kihívás lenne. Ha eljön az ideje, elgondolkozom rajta.
– Azt mondják, egy színész, művész
ne politizáljon. Mi erről a véleménye?
– Miért, a politikus ezt megteheti, csak a színész nem?
A színész vonja ki magát a társadalomból? Ha én felmegyek a
színpadra, s jól játszom, akkor jól politizálok, ha rosszul játszom,
akkor rosszul politizálok. Mit jelent politizálni? A polisszal
foglalkozni, a városállammal, azaz a társadalommal. Minden döntésünknek
társadalmi, politikai következménye van. Az a kérdés, hogy a
döntésem pozitív irányba viszi a társadalmat, vagy nem.
Politizálni kötelesség, jól politizálni erénygyakorlás,
rosszul politizálni bűn, nem politizálni a legnagyobb bűn. Aki
ilyet tesz, az kivonja magát a társadalomból. Akik azt mondják,
hogy ne politizáljunk, vagy butaságot követnek el, vagy nagyon
gonoszak. Azért mondják ezt, mert szerintük a politizálás számunkra
bűn. Kövessük az ő logikájukat: ők bűnözhetnek, de mi nem?
– Lépjünk vissza néhány évtizedet
az időben. Mit gondol, mikor lett önből, színészből SZÍNMŰVÉSZ?
– Nem tudok erre pontosan válaszolni. Pályám nem ért véget,
egy folyamatban élek, s remélem, mikor lecsukom a szemem, talán
már igaz színművész lesz belőlem.
– Szükséges a szakralitás a művészethez?
– Igen. Anélkül nem lehet művészetről beszélni. József
Attila azt ajánlja Thomas Mann-nak: „…az igazat mondd, ne
csak a valódit”! Ez az én ars poeticám. Azt mondta József
Attila: Thomas, amit írsz, az magas szintű valóság, de hol van
benne az igazság? A görög klasszikus kultúra úgy fejezte ki a
művészetet, hogy a cselekvésnek van katarzisa. Ezt 2000 év óta
úgy hívjuk: feltámadás. Ha a mű nem az igazságra irányul,
abban nem vehetek részt. Így pl. a Harry Potterben sem játszhatok,
hisz a történet arról szól: ha bajod van, varázsolj, s légy
sikeres. Ez az öntörvényűség valóságshow-ja. Szemben a
Pinokkióval, ami arról szól, ha bajod van, vedd fel a
keresztedet, s gyere haza – mondja az alkotó, Giepetto. Tehát
ennek a műnek van igazsága, s szakrális, míg a Harry Potter
profán mű. Nekem, mint művésznek, s ha az szeretnék maradni,
részt kell vennem olyan munkában, amelyik igazságra irányul.
Azon belül mindegy, hogy negatív, vagy pozitív figurát játszom.
Hiszen a Passióban nem csak Jézust és Máriát, hanem Poncius
Pilátust és Júdást is el kell játszani. Viszont nem a
kereszten van vége a Passiónak. Akkor nem lenne más, mint valóságshow.
A Passiónak a feltámadásban van az igazsága. Ha nem támad fel
Krisztus, akkor hiábavaló a hitünk. A karácsony is a feltámadás
fényében érthető meg teljességében.
– A születésnél nagyobb jelentőségű
a feltámadás.
– A születés is jelentős esemény, főleg a mai világban.
Hiszen az élet maga a csoda, s nem realista az, aki nem hisz a
csodában. Az életet pedig Isten adja.
– Említettük a művészet és
szakralitás kapcsolatát. A veszprémi színház művészeti tanácsadójaként
arra ösztönzi a vezetést, hogy szakrális alkotásokat vigyenek
színre?
– Igyekszünk ilyen műveket bemutatni. S úgy látom: jó
úton haladunk. De nem lehet a színházi tanácsadói tevékenységemet
külön választani a többitől. Amikor találkozom barátaimmal,
családtagjaimmal, ugyanolyan értékrend alapján cselekszem.
– Ha egy színészt arra kér a rendező,
hogy kívül a darab tartalmán olyat tegyen a színpadon, mely
megbotránkoztatja a keresztényeket, akkor azt vállalja el, vagy
gondolva a kirúgás veszélyére, inkább adja vissza a szerepét?
– Nem az a kérdés, hogy egy adott pillanat botrány,
vagy sem. A kérdés: az egészben helyes-e, vagy sem. Maga a
meztelenség sem botrány önmagában, ha a darab egésze az igazságra
irányul. Ha a rendezői kérés helyes érvényű az igazság felé,
akkor nekem azt el kell játszanom. Ha nem, akkor
konfliktushelyzet alakul ki, s akár el kell jutni addig is, hogy
visszaadjuk a szerepet.
– Különböző fórumokon sokat beszél
a hitről, erkölcsről. Az a tény, hogy ön színész, nagyban
segít eszközként a cél elérésében?
– Régen liberális kereszténynek vallottam magamat. Azt
mondtam : ha bűnt követek el, majd meggyónom. Ilyen emberből
nagyon sok van az országban. Tizenöt évvel ezelőtt eldobtam a
liberalizmust, s remélem, most már tényleg keresztény lettem.
Az én rendszerváltásom már megtörtént. Nem módszert, hanem
„rendszeretetet” változtattam. Azaz Isten kegyelméből
szabad döntést hoztam. Gondolom, hogy annyi fájdalmat és nehézséget
okoztam a korábbi liberális keresztény létemmel, hogyha a Jóisten
éltet, életem végéig ezt rendbe teszem. Ezért minden fórumon,
ha lehetőségem nyílik rá, megpróbálom a Jóisten irányába
terelni az embereket. Akár a színpadon, akár magánemberként,
akár társadalmilag.
-Nem gondolt még arra, hogy vallásos témájú
filmet rendezzen?
-Gondoltam, de ez több kérdést vet fel. Van-e hozzá kellő
akarat, hogy ezt valaki finanszírozza? Ki írja meg a forgatókönyvet?
Megkértem jó tollú írókat, hogy készítsenek forgatókönyveket.
Komoly vágyam eljátszani boldog Batthyány- Strattmann Lászlót,
vagy boldog IV. Károlyt. Görög katolikusok arra kértek, hogy játsszam
el boldog Romzsa Tódort. Ezt az alakot is nagy kedvem lenne eljátszani,
úgy, mint Mindszentyt és Prohászkát. Boldogan alakítanám egy
igazán jó Szent István-filmben első szentünket. Nem István,
a királyt, hanem Szent Istvánt.
– Ha már a görög katolikusokat említette.
Egyszer azt nyilatkozta, ha görög katolikusnak születik, akkor
papnak ment volna.
– Azt mondtam: ha reformátusnak, vagy görög
katolikusnak születek, akkor ma valószínűleg egy színésszel
kevesebb lenne, mert akkor vagy lelkész, vagy pap-családapa lennék.
A papságban, a lelkészségben és az atyai létben ugyanazokat
megtaláltam volna, mint a színészetben. Későn léptem a pályára,
sokáig nem tudtam eldönteni, milyen szakmát, hivatást válasszak.
Azon is gondolkodtam, hogy pap leszek, de hát a Jóisten olyan szépnek
teremtette a másik nemet, hogy éreztem, ebből balhé lesz.
– Idén májusban lett volna 50 éves
Bubik István, ő görög katolikus volt, s önnek jó barátja.
Seress Zoltán azt nyilatkozta nekem, hogy tán volt valami végzetszerű,
sorsszerű az ő halálában, s nem tudná Bubikot elképzelni 50
évesen. Ön mennyire osztja ezt a véleményt?
– Reménykedjünk benne, hogy valóban jó barátok
voltunk. Nagyon hiányzik nekem Pista… Többször kijelentette:
nem szeretne párnák közt meghalni. Férfias, romantikus halálra
vágyott. Sajnos, ha lett volna abban az autóban légpárna, nem
halt volna meg…
– Ez a beszélgetés lapunk karácsonyi-szilveszteri
számában jelenik meg. A mostani reményvesztett időkben mit üzen
az olvasóknak?
– Aki még nem tette meg, szentségi módon rendezze életét
Isten felé. Lehet, hogy nem lesz könnyebb az élete, de abban
biztos vagyok, hogy boldogabb lesz. S ettől lesz áldott, boldog
a karácsony, s az új esztendő. Van remény, Isten jeleket ad.
Szent István után 1000 évvel, 2001. augusztus 15-én újból
felajánlottuk a nemzetet. Kaptunk is rá jelet. Az egyházszakadások
óta egyetlenegy közös szentje van Keletnek és Nyugatnak: Szent
István. Gondoljunk csak Pio atya látomására. Elmondta, hogy
nagyon irigyli a magyarokat, mert innen száll fel Istennek egy
olyan nagy csodája, ami miatt ezt a népet minden náció
irigyelni fogja. Ahol elhatalmasodik a bűn, ott túlárad a
kegyelem. Tehát „igened legyen igen, nemed nem”, azaz:
kegyelemre mondjál igent, a kísértésre nemet. Legyünk készen
a kegyelem befogadására, s akkor mi magunk is, családjaink is,
nemzetünk is újból talpra áll. Istentől áldott, boldog új
esztendőt kívánok mindnyájuknak!
(Megjelent a Magyar Fórum 2008. december 25-ei számában.)
Medveczky Attila
|