2009.01.16.
A kaméliás hölgytől Capuletnéig
Beszélgetés
Sztárek Andrea színművésznővel.
– Világra jöttekor szülei Andrisnak
szólították, s ez a név önre ragadt. Fiút vártak?
–
Nem, lányt szerettek volna. Anyukám szerint az András a
legszebb név, ezért úgy döntött, akár fia lesz, akár lánya,
az Andris lesz. Azért kereszteltek Andreának, hogy Andris
legyek. Mindenki így hív, a családom, a barátaim, a kollégáim…
Szeretem.
– Egy külső szemlélőnek ez fura
lehet.
– Elsőre lehet, de másodikra?!... Az Andrea az olaszoknál
eleve férfinév.
– Szláv hangzású vezetékneve mit
jelent?
– A sztarec szóból ered, s azt jelenti: a falu bölcse,
nagy öregje. Apai ágon lengyel nemesek az őseim. Tanárom,
Hegedűs Géza bácsi – ő a főiskolán drámatörténetre tanított
– fejtette meg családnevem jelentését.
– Ha nem is a falu, de a főiskola,
vagy az adott társulat bölcsének sosem tekintették?
– Nem. Ettől még lehetek Sztárek.
– Mi volt az első színházi élménye?
– Nem emlékszem rá, de biztos, hogy nem Pesthez köthető,
mivel édesanyám, Angyal Mária vidéken volt színházrendező.
A leghosszabb ideig Szegeden dolgozott, huszonöt évig, idén meg
is választották a színház örökös tagjának.
– Így nem okozott akkora csalódást
az ön életében, hogy sokat játszott vidéken?
– Nem mondom, hogy nem szeretnék újra pesti színész
lenni, mivel ott élek, ott vannak a gyerekeim. De egy színészt
nem a város neve minősíti, ahol játszik. Vidéken is vannak
kiváló, és Pesten is vannak kutyaütő színészek. Csak kényelmesebb
lenne, ha nem kellene ingáznom. Én szeretem a vidéki színházak
utánozhatatlan légkörét, és azt a nagy előnyét, hogy minden
műfajt tudnia kell. A színház vagy jó, vagy kevésbé jó, de
nem „vidéki” vagy „pesti”.
– Édesanyja hatására határozta el,
hogy színésznő lesz?
– Nem tudom. Csak azt tudom, hogy sose akartam más lenni.
A mamám megpróbált ugyan lebeszélni, de ez az ő színházimádatával
nem volt hiteles. Nem is sikerült neki…
– Ki készítette fel a felvételire?
– Senki. Anyukám természetesen meghallgatott, de előtte
voltam – vagyok – a legszemérmesebb. Nem is vettek fel rögtön,
csak harmadszorra. Addig az akkori Nemzeti Színház stúdiósa
voltam, ami nagyon fontos két év az életemben. Tanárunk, Bodnár
Sándor nagyszerű színészpedagógus volt, akinek a „kezéből”
számtalan nagy színész került ki. Főiskola volt ez kicsiben,
ahol mesterség- és egyéb órákon vettünk részt, és – nem
utolsósorban – művészóriásokkal állhattunk egy színpadon,
mint „válogatott” statiszták.
– Készülve a felvételire, milyen
szerepálmai voltak?
– Sosem voltak úgynevezett szerepálmaim – kivéve
egyet: a „Nem félünk a farkastól” Martha-ját. Ezt három
évvel ezelőtt Szolnokon a Szobaszínházban el is játszhattam.
Aki a szerepálmaira vár, az naiva, és sok csalódás éri.
Naiva pedig egy percig sem voltam, csalódni… hát már csalódtam,
de nem szeretek. Világéletemben komika szerettem volna lenni,
tehát sok tragikus sorsú hősnőt eljátszottam. Ennyit a szerepálmokról…
Első nagy szerepem a „Kaméliás hölgy” volt, főiskolásként,
Kecskeméten. Egyik legkedvesebb nőm.
– Kik voltak tanárai?
– Békés András osztályába jártam. Gosztonyi János
volt a beszédtanárom, beszédtechnikára Montágh Imre tanított.
Géza bácsi nevét pedig már említettem. És persze Gábor Pál
filmrendező a filmszínészettel…
– Az egyik lapban azt írták, hogy egy
sor főszerepet alakított, majd a mellőzöttség érzését is
megtapasztalta. Mikor került sor az utóbbira?
– Erre pontosan nem emlékszem, bizonyára újságírói túlzásról
van szó. Meglehet, volt nem egy olyan évadom, amikor nem kaptam
annyi, és olyan szerepet, mint szerettem volna.
– Hogy került Szolnokra?
– Először? Schwajda György hívott Szolnokra, akitől
jobbnál jobb szerepeket kaptam, majd azt éreztem, hogy már nem
kedvel annyira, mint eladdig. Nem vártam meg, hogy felmondjon,
elszerződtem a Józsefvárosi Színházba. Onnan kerültem a Mikó
István által vezetett Arizona Színházba, s később vele
mentem Sopronba. Sopron után a Budapesti Kamaraszínház következett,
majd ismét Szolnok.
– Nem kerülhetem meg a témát. Volt férje,
Szikora János, a szolnoki színház igazgatója volt.
– Ez így van, de amikor visszakerültem Szolnokra, akkor
Vass Lajos, az Operaház jelenlegi igazgatója állt a színház
élén, és én már rég nem voltam Szikora János felesége. Egy
évre rá lett János az igazgató, aki addigra „csak” a
gyerekeim apja és a kollégám volt. Örökre közünk van egymáshoz,
hiszen összeköt minket a szülőség, és ez a mindig meglepetésekkel
szolgáló pálya.
– Szikorát követte Balázs Péter.
Nem tartozott azok közé, akik az új igazgató kinevezésekor
vették a kalapjukat. Miért?
– Mert kíváncsi voltam Balázs Péterre. Régóta
ismertem, mint színészt, megvártam hát, hogy megismerjem, mint
direktort. Az igazgatóváltás idején két táborra szakadt a színház,
köztudottan pocsék légkör volt Szolnokon. Én azon az oldalon
álltam, akik bizalmat szavaztak az új vezetésnek.
– Nem csodálkoztak, hogy Szikora volt
nejeként Balázs Pétert támogatja?
– Ez nem egy Balázs Péter kontra Szikora ügy volt. A másik
tábornak bárki jó lett volna a jelenlegi igazgató helyett. De
én azt gondolom, amíg valaki nem volt igazgató, nem lehet
tudni, hogy milyen lesz azon a poszton. A Balázs Péter elleni
hadjárat előítéleten alapult. Nem politikai, hanem szakmai előítéleten,
azzal a felkiáltással, hogy „milyen igazgató lehet egy
komikus?”. Azt gondolták, hogy kizárólag blődlik mennek majd
a színházban, s a színvonal csökkenni fog.
– Lehet-e egyáltalán egy vidéki teátrum
művészszínház?
– Lehet, de nem jó, ha az. A jó vidéki színháznak az
is a jellemzője, hogy minden műfajt játszania kell. Operettet,
klasszikust, tragédiát, kortárs drámát, bohózatot, musicalt.
Minden igényt ki kell elégítenie. Egy pesti színháznak
viszont saját arculattal kell, vagy kellene rendelkeznie.
– „Kísérleti” darabok Szolnokon
is mennek.
– Így van, de csak a Szobaszínházban. Hiszen oda
olyanok jönnek, akik kulturális ínyencségre vágynak. Ilyen
„rétegdarab” volt pl. a Zárt tárgyalás vagy az Elnöknők.
– Felismerik Szolnokon az utcán?
– Jó kérdés… Még olyan furcsa közönséget, mint a
szolnoki, nem láttam. Sopronban imádták a színészeket, ott léptennyomon
felismertek, megállítottak az utcán, virágot küldtek. Itt ezt
nem tapasztaltam. De biztosan szeretik a szolnokiak a színházat,
mert az előadások teltházasak, s az összes nagyszínházi
darab bérletszünetben is megy, mert van rá igény.
– A legfrissebb szerepe Capuletné
Shakespeare darabjából. Úgy tudom, hogy egy érdekes című drámában:
Rómeó és Jeanette-ben játszotta a főhősnőt. A két darabnak
azonos a sztorija?
– Nem, teljesen eltérő. Igaz, mindkettő szerelmi történet,
és mindkettőben meghal a szerelmespár, de az Anouilh darabban Rómeó
a neki szánt Júlia testvérébe, a bohémebb Jeanette- be lesz
szerelmes. Ezt az Arizónában játszottuk.
– 2009-ben pedig egy igen kemény
szerepet kap, a „Kakukkfészek” főnővérét. Ez egy bürokrata,
rideg alak, vagy pedig egy intrikus figura?
– Nehéz szerep. Ratched nővér nem intrikus, hanem egy
hatalomvágytól vezérelt, gonosz ember. Olyan nő, aki visszaél
a saját hatalmával, s nagyobb uralma van a kórházban, mint az
orvosnak. Igazi lelki-terrorista.
– Nem ön az első, akitől megkérdem:
ha visszamehetne az időben, most is a színpad mellett döntene?
– Az időben hiába is mennék vissza, az agyam, a lelkem
ugyanaz maradna, s így biztos, hogy ugyanezt tenném, színész
lennék. Színház nélkül nehezen tudom elképzelni az életem.
Egy évig tán kibírnám, lehet, hogy még jól is esne, de utána
pokolian hiányozna.
– Ikergyermekei vannak. Valamelyikük
akarja követni szülei pályáját?
– Most úgy gondolják, hogy nem, de tartok tőle: nem így
lesz. Csodálkoznék, ha nem „fertőződnének meg”. Érdekes
lenne, ha nem a kislányom – aki már most kész színésznő
– , hanem a ma még látszólag „egészséges” kisfiam lépne
valamelyikünk nyomába. Meglátjuk. Ha színházi emberek akarnak
lenni, bármilyen szerepkörben, ha keresztbe fekszem előttük,
akkor is azok lesznek… ha komolyan gondolják.
– Mondják: aki ismert színész akar
lenni, tv-ben is szerepelni, annak szellemi prostituálttá kell válni.
El kell, hogy adja magát valakinek.
– Ezzel nem értek egyet. A színész természetesen vágyik
a népszerűségre, ismertségre, és neki is meg kell élnie
valamiből. A színész közszereplő, épp ezért nem tudom
azokat a kollegáimat elítélni, akik például – ahogy maga
mondta – főznek egy műsorban. Azt is szerepként kell
felfogni. Az a borzasztó, hogy itt tart a média, s nem az, hogy
ebben egy színész – szereplőként – hajlandó közreműködni.
– Van-e Sztárek Andreának művészi
hitvallása?
– Hitvallás? Azért akartam színész lenni, hogy legalább
arra a két-három órára, amíg a néző nézi az előadást,
jobban érezze magát, önfeledt, és ne gondterhelt legyen.
Boldogan sírjon, ha úgy érzi, megszakad a szíve, és – ha
boldogtalan is – jókedvűen nevessen. Én ezért mindent
megteszek…
Medveczky
Attila
|