2009.01.16.
Petra Christus
Beszélgetés
Tempfli József nagyváradi római katolikus megyés püspökkel
Tempfli József püspök 3 évvel ezelőtt II. János Pál
pápától kérte, mivel elérte a 75. életévet, felmentését.
Ez év márciusában Nagyváradon beiktatják az új, sorrendben
82. nagyváradi római katolikus püspököt. Tempfli József csaknem két évtizeden keresztül igazgatta a nagyhírű
püspökséget, küzdelmes és eredményes munkásságot tud maga
mögött. Visszaszerezte a nagyváradi püspöki palotát,
templomokat épített, óvta és őrizte az egyház kincseit és
dolgait, miközben jó püspöke volt papjainak és híveinek. Fél
nyugdíjba vonulása alkalmából kerestük meg Tempfli József püspököt
egy interjúra. Ez a fél szócska azt jelenti, hogy csak püspökként
vonul nyugdíjba, szentjobbi főapátként folytatja főpapi tevékenységét.
– Petra Christus. A szikla, Krisztus.
Ez a püspöki jelmondata. A karácsonyi püspöki körlevelében
a következőket mondta püspök úr: „Vagy Krisztus, vagy a halál”.
Ez a felirat ékesítette azt a fehér zászlót, amelyet XI. Pius
pápa koronázásakor egy ismeretlen egyén emelt magasba a Szent
Péter templom előtt. Az ön püspöki jelmondatát és ezt a táblára
írt mondatot beszélgetésünkben összekapcsolom. E két mondat
összehangzása üzenet.
– Néhány hónappal ezelőtt budapesti találkozásra hívtak.
Nem élhetek vissza a nevekkel sem a pontos dátummal, mert zártkörű
beszélgetésen vettem részt. Kérdeztem, miről lesz szó.
Fejlesszük-e, bővítsük-e az Európai Uniót Törökországgal.
Kérdeztem, ehhez a tanácskozáshoz miért kellek én, hiszen nem
vagyok politikus? Bár egyértelműen vallom, hogy az egyházak képviselőinek,
a papoknak közük van a politikához. Mert ha én a rámbízottaknak,
híveimnek, papjaimnak biztosítani akarom az egyéni és a
kollektív jogokat, akkor ezért nekem harcolni kell. Ez meg
politika nélkül elképzelhetetlen. Én vallom, hogy a vallásos
hit és a politikai ész összetartozik. Csak nem szabad az arányokat
eltéveszteni. A tanácsozáson kérték, hogy mondjak véleményt.
De azt válaszoltam, hogy előtte én szeretném az ő véleményüket
hallani. Mind a 36 résztvevő amellett kardoskodott, hogy elő
kell segíteni a törökök belépését.
– A résztvevő 36 fő mind egyházi
személyiség volt?
– Rajtam kívül egy sem volt az. Kérdeztem, miért
kardoskodnak Törökország bevétele mellett? Válasz: Ezt kívánja
a gazdasági érdekünk. Ekkor azt a kérdést tettem fel, hogy a
gazdaságon kívül más érdekünk nincs az Európai Unióban?
Azt mondták nincs, mert ez mozgatja az egész világot. Elmondtam
a tanácskozáson, hogy az Európai Tanács egyik ülésén a
Szentatya küldötte, egy bíboros, javasolta, hogy az alkotmány
az Európai Alkotmányának végső szövegezése előtt gondolják
meg és utaljanak Európa 2000 éves keresztény hagyományaira és
múltjára. Azt a választ kapta a bíboros, hogy ezen gondolkodni
kell, mert ez esetleg taszítaná a törököket, mert ők nem
keresztények. Ha ezt az utat járjuk, hogy csak egy érdekünk
van, a gazdaság, akkor igazzá válik az ősi latin mondás, hogy
homo homini lupus. Az ember ember farkasa lesz. Mi ilyen Európából
nem kérünk. Nem tetszett a véleményem. Petra Christus. A
szikla, Krisztus. Aki nem erre az alapra épít, ott boldogabb társadalmat
sem tudunk megvalósítani.
- Ön Romániában volt megyés püspök
az elmúlt 20 esztendőben. Romániában az egyetemes római
katolikus egyházat képviselni, és emellett a magyarságot is, különös
szolgálat, különös feladat. Tanúsítják önről, feladatát
teljesítette.
– Próbáltam, amennyire tudtam.
– Püspöki pályafutása kezdetétől
figyeltem azt a hatalmas küzdelmet, amelyet folytatott a hatóságokkal
az egyházi ingatlanok visszaszerzése érdekében. Gondolok a híres
barokk palotára, a nagyváradi püspöki palotára, és számos más,
egyházi javakra. Hogyan tekint vissza erre a korszakra, mennyit
sikerült ebből a feladatból teljesíteni?
– Vatikánban az európai püspökök II. szinódusán
1990-ben nem csak püspökök, érsekek, bíborosok voltak jelen,
hanem számos egyház képviselője, még a muzulmánok is. Meghívta
őket II. János Pál pápa. Nemcsak egyházi dolgokról beszéltünk,
szinte minden téma szóba került. A vatikáni ülés 27 napig
tartott. II. János Pál pápa felhívta a résztvevők figyelmét
a másik ember tiszteletére. Én tartom a magyarságom, tartom a
hitem, hagyományainkat őrzöm, de nem akarok másokat tönkretenni.
Aki ma ateista, kommunista és kozmopolita, nyilvánvalóan nem
hisz. A kozmopolitának nincsen hite, se nemzetsége, csak egyéni
érdeke. Ezért még nem gyűlölöm őket. A krisztusi parancs értelmében
nekik több szeretetre van szükségük és több megértésre. De
nem segítem elő terveik megvalósítását. Erre kötelez engem
is, mindenkit az emberi méltóság iránti tisztelet. Én
vadember vagyok, a püspöki palota érdekében 8 évig
pereskedtem. Több mint 600 millió volt a perköltség. Mindent
és mindenkit, akit lehetett igénybe vettem, és kaptam segítséget
romántól és zsidótól egyaránt.
– Önt Magyarországon kifejezetten
tisztelik és becsülik, és ami ennél lényegesen több,
szeretik. Ennek jele volt, hogy annak idején Mádl Ferenc, a
Magyar Köztársaság elnöke a Magyar Köztársasági Érdemrend
középkeresztjével tüntette ki. A dolog érdekessége: a kitüntetésre
Medgyessy Péter tett javaslatot. A románokkal hogy jött ki a két
évtizedes püspöki tevékenysége során? Mert ott aztán volt
csattanás szép számmal, és vita.
– Volt bőven, de senki – amellett, hogy kemény volt a
vita – végül nem makacsolta meg magát. Éppen a palotáról
volt szó egy alkalommal, amikor Jovan Todorescu, az akkori
kultuszminiszter Váradon járt egy pártgyűlésen. Itt, Nagyváradon,
és másnap Szatmáron is kijelentette, hogy a magyar történelmi
egyházaknak mindent visszaadunk, kivéve két dolgot: a váradi
barokk palotát, és a gyulafehérvári Batthyáneum könyvtárat.
Ez a két palota olyan hatalmas kultúrértéke a román államnak,
hogy nem adhatják vissza szűk egyházi keretek közé.
– Aztán azért visszaadták.
– Igen, vissza. Elmentem hozzá. Elmondtam neki, hogy
Nagyvárad és Bihar megye olyan vidék, amelyért érdemes élni,
dolgozni, de ha szükséges, meghalni is. És utána azt mondtam:
– Miniszter úr, két dolgot tessék értékelni bennem. Egy
magyar ember kér egy román embertől segítséget, és egy
katolikus püspök kér támogatást egy másvallású embertől.
A miniszter zsidó ugyanis.
– Püspök úr, visszaköltöztek már
a palotába?
– Sajnos azért is kellett harcolni, hogy a korábbi használók
olyan épületet kapjanak, ami nekik minden szempontból megfelelő.
A 40-es években volt itt Nagyváradon egy gyönyörű épület,
szintén egy szép park közepén. A homlokzatára azt írták
akkor: Nagyváradi Magyar Királyi Állami Gábor Áron Honvédtüzérségi
Hadapró Iskola. Annak idején, diákkoromban sokat jártam oda
lovagolni. Ismertem zegét-zugát. Meg is kezdték javítani, de a
munka lassan haladt, tehát az ún. helycsere még nem történt
meg, szakaszosan folyik. Ahogyan megkapjuk a termeket és a helyiségeket,
úgy egyenként újítjuk fel azokat.
– Hány szobája is van a püspöki
palotának?
– Egészen pontosan 124 és 365 ablak.
– Sokan kárhoztatták az egyházat a
hatalmas palotáikért. Kérdezték: egy szál püspöknek és az
udvartartásának minek egy ekkora ház? De ebben a palotában
nemcsak a püspök lakott, hanem volt ott más is.
– Teológiai főiskola. Növendékekkel, tanárokkal, előadótermekkel,
és sokféle karitatív és más vonású szervezete az egyháznak.
– Kedves püspök atya. Nemcsak
anyagiakat szerzett vissza és értékeket az egyháznak, hanem az
ön működése idején nyerte el a nagyváradi templom, ez a gyönyörű,
belülről csupa fehér márvánnyal ékesített Isten háza, a
Bazilika Minor rangot is.
– Méltó erre a címre székesegyházunk.
– Mit is jelent az a szó és fogalom:
Bazilika Minor.
– A püspöki templomokat székesegyháznak nevezik, de ez
még külön minősítést jelent, mert a katedrális a székesegyház
mind püspöki széktemplom, de a Bazilika Minort feljebb menve
világszerte számontartják, ez nemcsak püspöki széktemplom.
– Ennek a címnek az odaítélésében
Vatikán az illetékes?
– Igen, megvannak a kritériumai.
– Ön 1931. április 9-én született
Szatmár egyházmegyében, Csanáloson. Egészen mostanáig Nagyvárad
püspöke. Nemrég új püspököt nevezett ki a Szentszék,
illetve őszentsége, XVI. Benedek pápa. Hallom, hogy sokan furcsálkodtak,
hogy nem az ön köréből, Nagyváradról nevezett ki a Szentszék
püspököt. Önnek hűséges munkatársai voltak és vannak ott.
Csakhogy egyet említsek: Fodor József püspöki helynök. Bánátból,
Temesvárról érkezik az ön utódja. Van ennek különös jelentősége?
– Régen sokminden más elgondolás is testet öltött.
Nekem 80 elődöm volt, én vagyok a 81. püspöke Váradnak. Az a
80 előd mind idegen helyről lett kinevezve, nem a nagyváradi
egyházmegye papsága köréből. Ráadásul szinte mind báró,
gróf vagy herceg volt. Hogy milyen befolyások érvényesültek
akkor, mindenki tudja. Én vagyok az első a nagyváradi egyházmegye
történetében, a 81., aki paraszti származású. Egy parasztkölyök
voltam, és falusi környezetből jöttem. Dehogy bántom az elődeimet,
mert mind megállta a helyét, és a családi vagyonukból is adományoztak
az egyházmegye javára. Nagy- Magyarország püspökségei közül
a leggazdagabb a nagyváradi volt. Volt 138 ezer hektár erdeje,
112 ezer hektár szántója, egy kanonoknak a javadalma háromezer
hektár volt. Ha most az egyháznak mindent visszaadnának, Nagyvárad
vagyonának egyharmada egyházi birtokba kerülne. Igen ám,
rengeteg kórházat épített az egyház, iskolákat és árvaházakat
tartott fenn. Mi nem jártunk koldulni külföldre, és nem
nyafogtunk, és nem jártunk sem a magyar állam, sem a román állam
nyakára, mi intézményeinket tartottuk fenn.
– Püspök úr tehát Csanáloson született.
Hogyan került Gyulafehérvárra, a teológiára?
– Nálunk két főparancs uralkodott: a mély hit és a
kemény helytállás. Én nyáron diákkoromban nem jártam
nyaralni, szüleimmel együtt dolgoztam a szünidőben. Ha nem
volt más mit tenni, gyógynövényt gyűjtöttem, galambokkal
foglalkoztam. Kemény munkára és becsületességre tanítottak.
Tehát a két alap a munka és a hit.
– Azt értem, hogy paraszti környezetben
és parasztcsaládban sokat dolgozott. De hogyan jutott el a teológiára?
Hogyan nyert hivatást?
– Csanálost a Károlyi grófok telepítették. 200 éves
manapság ez a falu. E 200 év alatt 27 papot és 44 apácát
adott az egyháznak. A mi rokonságunkban ma is 7 élő pap tevékenykedik.
A híres, debreceni leánynevelő intézet igazgatója 16 évig
egyik unokabátyám volt.
– Püspök úr, annak égi üzenetértéke
van, hogy az ön nevelőpapja Áron püspök volt, a szentéletű
Márton Áron.
– Igen. Sokmindenben példát mutatott. Amikor én főmagiszter
voltam, szokásba hozta, hogy minden hónapban egy órára beszélgetésre
hívott. A tanári kar és a teológusok viszonyáról beszélgettünk.
Amikor először jártam nála, a beszélgetést befejeztük, felálltam,
fogta a kabátomat, hogy feladja. Talpig pirultam. A híres Márton
Áron egy taknyos teológusnak a kabátját feladja? Mondtam neki,
hogy kegyelmes úr, hogy tetszik ezt gondolni? Azt válaszolta:
fiam, itt most csak házigazda van és vendég. Én vagyok a házigazda,
te pedig a vendég, és kötelességed elfogadni tőlem ezt. Azóta
senkinek nem engedem feladni a kabátot, hogy ez maradjon az utolsó
emlékem a példamutatásról. (Beszélgetésünk során itt első
alkalommal elsírta magát a 78 esztendős püspök.)
– Nagyon szép a történet. Hányat írtak,
amikor a teológiára került?
– 1956-ot. 1950-56-ig orosz nyelvet tanítottam. Érdekes,
milyen a történelem, éppen Szentjobbon, ahol a Mercurius apát
Szent Istvánnak a jobbját őrizte, több mint 400 éven át, ott
tanítottam 6 éven keresztül, és végül pap lettem. Még a püspökségem
előtt kineveztek szentjobbi főapátnak, Mercurius utódjának.
Ma is szentjobbi apát vagyok. Úgyhogy most, amikor átadom a püspökséget
március 7-én, utána sem leszek nyugdíjas – bár 78 éves
vagyok –, szentjobbi apátként tovább dolgozom. Mercurius apát
rengeteg értéket adott a magyar államnak. Szobrot emeltettem az
apátságban tiszteletére. A szentjobbi főapát megbízatása és
működése halálig tart, úgyhogy én még ezek után is tovább
dolgozom.
– Hálás vagyok a Jóistennek, hogy önnel
Nagyváradon többször személyesen találkoztam. A jövőben is
szeretnék önnel itt, ezen az áldott, szép vidéken beszélgetni.
Hogyan tovább, hol él majd?
– Helyem van bőven. Váradon a kanonok soron, otthon két
ház is van a családban, van hely két új plébánián is, amit
én építettem, van hely Szent Jobbon és Tasnádon. Nemcsak munkám
lesz, hanem otthonom is. Mint nyugalmazott püspököt, papjaim szívesen
fogadnak, akár káplánként is. Én ezt sem tartanám megalázónak.
– Miért is lenne az? Róma intézkedése
szerint a püspökök 75 éves korukban visszavonulnak az aktív főpapi
pályától. Ön II. János Pálnak nyújtotta be a lemondását,
de csak három évvel később XVI. Benedek pápa fogadta el a távozási
szándékát. Nem azért, mert nehéz lett volna utódot találni,
mert önre szüksége volt Rómának, de leginkább Nagyváradnak
és a magyarságnak.
– Nem tudom mire vélni a történteket, de ez azt hiszem
különösebben nem is fontos. Egy dolog bánt. Én akár civil
koromban, amikor tanítottam, majd a papságom idején mindenütt
a Jóistentől és a népemtől, akik között éltem és
dolgoztam, annyi szeretetet és figyelmességet kaptam, hogy az
elmondhatatlan. Ha még 50 évig éltetne a Jóisten, és már nem
kapnék semmit, akkor sem tudnám meghálálni azt, amit eddig
kaptam az Istentől és az emberektől. Ez az egy bánt, hogy úgy
fogok távozni az életből, hogy mindenkinek adósa maradtam.
Győri Béla
|