vissza a főoldalra

 

 

 2009.01.16. 

Szlovákia, mint szalámi

Nem 27 ország művészei együttműködésének az eredménye, hanem egyetlen cseh művész alkotása az Entropa című kortárs tárlat, amely január 12-én nyílt meg Brüsszelben, az Európai Unió egyik központi épületében. A tárlat, amely az Európai Unió egyes tagországairól kialakult sztereotípiákat kívánta kifigurázni, azonnal vihart kavart, mert több országnak nem tetszik a róla kialakított groteszk kép. Bulgária ilyesféle bemutatását súlyos sértésnek vette, s Szófia kedden hivatalosan tiltakozott Prágánál a művészeti alkotás ellen.

 "Elnézést kérek Mirek Topolánek kormányfőtől, Alexander Vondra kormányfő-helyettestől, Karel Schwarzenberg külügyminisztertől és hivatalaiktól, hogy nem tájékoztattuk őket a dolgok valódi állásáról és így becsaptuk őket. Számoltunk azzal, hogy ki fog derülni az igazság. Előbb azonban szerettük volna megállapítani, hogy Európa képes-e nevetni önmagán" - olvasható David Černy cseh képzőművész kedd este kiadott nyilatkozatában. A cseh kormány Černývel kötött szerződést a mű elkészítésére, amelynek a megállapodás szerint összesen 27 alkotója lett volna. Černy elismerte: az orránál fogva vezette a cseh kormányt, nincs 27 szerző, az egész alkotást munkatársaival együtt ő gondolta ki és készítette el.

 "A groteszk túlzás és a misztifikáció a cseh kultúra egyik jellemzője, míg a hamis identitás kialakítása a kortárs művészet egyik stratégiája" - szögezte le Černý, aki az elmúlt években több botrányos és vitatott alkotással hívta fel magára a figyelmet.

 Egyik legismertebb és legvitatottabb műve a prágai Kampa szigeten látható: egy Csehország formájú apró tó közepén két férfi áll és mintegy lepisili az országot. Az alkotás szökőkútként működik. Egy másik ismert műve - Szent Vencel döglött lovon - a városközpontban álló Lucerna palota dísze. A mű karikatúrája a Vencel téren álló híres lovas szobornak, s néhány hétig a tér másik oldalán állt, szemben az eredeti alkotással. Szent Vencel egyébként Csehország védőszentje. A mostani brüsszeli tárlat a 27 tagállam domborműszerű térképéből áll, amelyeken azonban többnyire nem szokványos jellegzetességek állnak.

 Franciaországot például egyetlen nagy sztrájkként, Romániát Drakula kastélyaként, Magyarországot óriási dinnyeföldként mutatja a tárlat, Hollandiát árvízből kiemelkedő mecsetek és minaretek, Bulgáriát egy török vécé "képviseli".

 "Úgy tudtam, hogy ez 27 ember műve, beleértve az egyes országbeli, helyi alkotókat is. Amikor Černy megmondta, miről van szó, meglepődtem. Pontosabban mondva sokkot kaptam" - nyilatkozta újságíróknak Vondra. Elismerte, hogy a mű megszületését senki sem ellenőrizte. "Megbíztunk Černyben, bár csínytevései ismertek, nem volt szándékunk cenzúrázni, hiszen végül is műalkotásról van szó" - fejtette ki Vondra.

 A mű egyébként még nincs befejezve, mert mozgó részeit csütörtökön indítják majd be, s csak azután derül ki, mi is volt az alkotó szándéka. A cseh kormány eredetileg azt tervezte, hogy a mű beindítása alkalmával nemzetközi sajtóértekezletet szervez Brüsszelben. Prága most tanácstalan, nem tudja, hogy álljon hozzá a dologhoz.

 Az SNS nem szereti a magyar szalámit

 Az SNS felszólítja Ján Kubiš külügyminisztert, hogy küldjön hivatalos tiltakozó nyilatkozatot Prágába Szlovákia ábrázolásával kapcsolatban, és kérje az ábrázolás eltávolítását. „Az SNS felháborodott a műalkotásnak nevezett plasztikán, amelyet az Európai Únió Tanácsának épületében helyeztek el Brüsszelben. A plesztika már csak azért sem műalkotás, mert egy ilyen fontos intézmény épületében áll, és ezért nem tudjuk figyelmen kívül hagyni. Különösen azért, mert az Európai Unió tagországai között Szlovákiát különösen megalázó és dehonesztáló módon ábrázolták“ – mondta Anna Belousovová, az SNS első alelnöke a SITA hírügynökségnek.

 Az SNS durva sértésként fogja fel az ábrázolást, melynek nyilvánvaló politikai háttere van. „A szlovák-magyar kapcsolatok jelenlegi kontextusában egy ilyen tett, bár méuvészinek állítják be, nyilvánvaló provokáció“ – mondta Belousovová.

Szlovákiát a mozaikon fehér papírba csomagolták, melyet a magyar trikolórral kötöttek át. A SME napilap információi szerint Szlovákiát „uherákként“ , azaz magyar szalámiként akarta ábrázolni az alkotó.

 

(Forrás:bumm/SITA/MTI)