2009.01.16.
Egyre korruptabb Magyarország
Beszélgetés
Alexa Noémivel aTransparency International ügyvezető igazgatójával.
– Az Antikorrupciós Koordinációs
Testületet (AKT) a kormány hozta létre 2008 nyarán azzal a céllal,
hogy tanácsadó szervként segítse a korrupcióellenes program
megtervezését és végrehajtását. Miért döntött úgy, hogy
kilép a testületből?
– Egy évvel ezelőtt még egyszerűbb volt a helyzet,
hiszen akkor készült el a cselekvési terv, amit ez a bizottság
készített, és hagyott jóvá. Ez egy szakmailag magas színvonalú
anyag. A probléma az, hogy azóta is a fiókban van, a kormány
nem foglalkozott vele, nem tárgyalta, ennek következtében nem
kezdődött meg a végrehajtása. Én azért döntöttem a kilépés
mellett, mert nincs korrupcióellenes fellépés. Nincs olyan tevékenység,
amit ez a testület monitorozhatna, figyelhetne. Másrészt maga a
testület működése vált teljesen kiszámíthatatlanná,
rendszertelenek voltak az ülések. Nem igazán láttuk a jelentőségét,
miután elkészítettük a cselekvési tervet. Többen is úgy
gondoltuk, hogy jobban tudjuk folytatni a munkát kívülről, a
civil szférában.
– Milyen jövőt szántak ennek a testületnek?
– Az lett volna a feladata, hogy tanácsot adjon a kormánynak
antikorrupciós kérdésekben. Ennek első lépése volt a stratégia
elkészítése. Ezt követte volna a végrehajtás figyelemmel kísérése.
De ez a folyamat nem kezdődött el. Azt is hiányoltuk, hogy a
testületnek nem volt jogköre az aktuális korrupciós esetekkel,
semmittevően ment el korrupciós ügyek mellett, ami
elfogadhatatlan volt.
– A Transparency International 2008.
szeptember 23-án megjelent korrupció érzékelési indexe azt
mutatja, hogy Magyarország korrupciós helyzete a tavalyihoz képest
kedvezőtlenebb. Miben romlott az ország helyzete?
– A romlás azt mutatja, hogy a világranglistán nyolc
ország megelőzött minket. Minden ország kap 1–10-ig egy
pontszámot, (
10 a
legtisztább országnak jár) ez a számunk visszaesett 5,3-ról
5,1- re 2007. évhez képest. Ami lényeges, a hosszú évek
tendenciája. Ebben azt látjuk, hogy Magyarország helyzete az utóbbi
nyolc évben változatlan. Ez azért gond, mert mások közben
javultak, más országokban komolyabb fellépések történtek a
korrupció ellen. Ez nem csak azért baj, mert rosszul mutatunk a
listán, hanem a korrupció hosszú távú hatásai most már
megmutatkoznak a gazdasági mutatóinkban, a demokratikus intézményekbe
vetett bizalmunkban. Nagyon negatív hatások mutatkoznak az egész
társadalom szerkezetében.
– Milyen a helyzetünk az Európai Unión
belül?
– Olaszországot és Görögországot előzzük meg a régi
tagállamok közül. A velünk csatlakozott országok közül Észtország
és Szlovénia mindig előttünk járt, 2008-ban már Csehország
is megelőzött minket, viszont egyre rosszabb a helyzetünk, mert
az összes többi ország helyzete javul a megítélési indexen,
ameddig nálunk semmi nem történik.
– Mi az oka az ország süllyedésének?
– Valódi politikai elkötelezettségre lenne szükség
minden párt részéről. Ezt magukon kéne elkezdeniük a
politikusoknak, hogy példát mutassanak a társadalomnak. Ameddig
ez nem lesz, addig nem várható javulás. A másik ok, hogy sok
területen nem lehet fellépni a korrupció ellen. Ezeken a területeken
szerkezeti változásokkal lehetne eredményeket elérni. A kormányzati
rendszer széttöredezett, és rengeteg politikust eltart. A GDP
koncentrációjára nagy az állami szférában. Az állami szférának
nagyon nagy a szerepe a gazdaságban. Ezek mind jelentős hatással
vannak a korrupcióra. Szerkezeti átalakítás nélkül nagyon
nehéz változást elérni egy alulfinanszírozott országban.
– A pártfinanszírozás kérdésével
sokat foglalkozott már eddig is a szervezetük. Az emberek pedig
már nem hisznek a pártoknak, politikusoknak.
– Ez hosszú távon nagyon nagy kárt okoz. A demokráciába
vetett bizalom sérül legjobban Magyarországon. A választási
rendszer reformja is időszerű lenne. Sokkal kevesebb politikusra
lenne szüksége ennek a kis országnak. Nem kell ennyi választott
képviselő, sem helyi, sem központi szinten, mivel nem tud ilyen
sok politikust eltartani az ország. Ezen kívül az átláthatóságot,
és a szabályok betartását ellenőrizni kellene, és nagyon
komolyan szankcionálni. A választási csalások egy része abból
eredhet, hogy nem elég erős a szankciórendszer. Nem vizsgálnak
ki minden ügyet, és nincs visszatartó erő. A másik a kampány
és a pártok finanszírozása. Egyértelműen tudjuk, hogy tízszer
annyit költenek a nagyobb pártok, mint amennyivel elszámolnak a
választások utáni beszámolóikban, és annak a pénznek az
eredetéről, amivel nem számolnak el, senki nem tud semmit. A költségvetésben
a pártfinanszírozás nem jelent akkora összeget, mint amekkorát
a körülötte lévő trükköző ipar felemészt, és amekkora kárt
ennek a működtetése okoz.
– Az a trükköző beruházó, aki pénzt
ad a kampányra, utána többszörösen kéri vissza a befektetését?
– Itt jelentkezik a korrupció. Erre rengeteg módszer
van, amit mi a leggyakrabban említünk, az a közbeszerzések átláthatatlansága.
Az év végén módosították a közbeszerzési törvényt. Az új
jogszabály nem fogja kivédeni a korrupciós kockázatokat, mivel
rengeteg kiskaput nyitva hagy. Ugyanúgy megjelenhetnek irányított
beszerzések, amikről már előtte lehet tudni kire vannak kiírva.
A végrehajtás során meg lehet spórolni anyagokat, szolgáltatásokat,
kevesebbet nyújtva a győztes pályázatban vállaltakhoz képest.
A régi jól bevált mechanizmusok képesek lesznek tovább működni.
És ez által tovább éltetni a párt- és kampányfinanszírozás
jelenlegi rendszerét.
– A politikai korrupcióra jó példa
az Erzsébetvárosi ingatlanpanama.
– Az utóbbi év legnagyobb eredménye, hogy nyíltabban
beszélünk a korrupcióról, és az ellene való fellépés szükségességéről.
Az ilyen botrányokat követően legalább elindultak nyomozások.
Az erzsébetvárosi ingatlanpanamáról évek óta ír a sajtó és
semmi nem történt, most valamilyen okból elindultak nyomozások.
Ezek fontos elrettentő példák, jó lenne, ha minél több ügy
kerülne napvilágra. Évente körülbelül 350 vesztegetési eset
kerül bíróság elé, ez nagyon kevés ahhoz képest, ami a valóság.
– A kormányszintű kommunikációt is
bírálta a TI.
– A kommunikációs költségek egy nagy halmaz, ami
nehezen átlátható. A 2003-ban elfogadott ún. üvegzseb program
célja az volt, hogy elősegítse a közpénzek, köztulajdon
felhasználásának hatékony, átlátható és nyilvános ellenőrzését.
A 2005-ben elfogadott elektronikus információszabadság törvény
szintén a közvélemény pontos és gyors tájékoztatása érdekében
született meg. A jogszabályok végrehajtása azonban a mai napig
nem teljes körű, és a közzétételi gyakorlat nem minden
esetben tükrözi a törvények szellemét. A közbeszerzési
rendszer hiányosságainak következtében az állami és önkormányzati
beszerzések az egyik legmagasabb korrupciós kockázatot rejtő
terület Magyarországon. Az átláthatósági szabályok nem
teljes körű végrehajtása akadályt gördít a társadalmi
kontroll intézménye elé, ami hosszú távon aláássa az állampolgárok
bizalmát. A Transparency International Magyarország álláspontja
szerint az államnak biztosítania kell, hogy az adófizetők által
befizetett összegek felhasználása valóban nyomon követhető
legyen. Az állami és önkormányzati szervek feladata, hogy
olyan technikai feltételeket hozzanak létre az átláthatósági
szabályok végrehajtásához, amelyek a törvények eredeti célját
teljesítik, azaz kereshető, felhasználóbarát adatbázisok
formájában jelennek meg. A korrupcióra különösen érzékeny
területek, mint kommunikációs, tanácsadói, informatikai és
építőipari beruházási költések esetében kereshető adatbázisok
létrehozásával javasolja az áltáthatóság hatékonyabb
biztosítását. Az adatbázisok tartalmazzák a szerződő
feleket, a szerződés célját és értékét. A nemzetközi
gyakorlat azt mutatja, hogy a közérdekű adatokhoz való hozzáférés
hatékony eszköz a korrupció megfékezésére.
– Milyen feladatokat tűzött maga elé
az új évre a Transparency International?
– Szeretnénk folytatni az üzleti szféra felé a tevékenységünket.
A cégek nagyon sokat tehetnek saját magukért. Folytatjuk a
civil kontrollt a különböző jogalkotási folyamatokban. Nagyon
fontosnak tartjuk az igazságszolgáltatás reformját, rossz az
országnak, hogy tavaly nem sikerült főbírót választani,
holott szakmai kifogás nem volt egyik jelölt ellen sem. A
jogegység nagyon fontos lenne Magyarországon, mivel most nem működik
egyenlően. Ezen kívül folytatni kívánjuk a közérdekű
bejelentők védelmével kapcsolatos figyelemfelkeltést. Annak
tudatosítását, hogy ha korrupciót tapasztalunk, azt jelentsük,
és ezt bátran tegyük, mert jogunkban áll. Persze a valódi védelmet
is biztosítani kell a bejelentőnek.
Oláh János
József
|