2009.01.16.
Egy magyar striga töprengései
Ha
a valóságban is létezne az a bizonyos sokat emlegetett időgép,
és mi, magyarok 900 évvel visszapörgetnénk a naptárat, most
éppen Könyves Kálmán királyunk uralkodna, a mainál többszörte
nagyobb hazában. És bizony már érvényben lenne ama sokat
emlegetett latin nyelvű törvénycikkely is, amely kimondja, hogy
„A strigák ellen pedig, minthogy nincsenek, semminemű kereset
ne legyen”. A striga szó értelmezése évszázadok óta tart,
ma sem lezárt: sokak nemes egyszerűséggel boszorkánynak, mások
megrontónak, jósnak, varázslónak, lidércnek, miegyébnek fordítják.
Abban viszont egyetért a latin nyelvi szakmai elit legtöbb képviselője,
hogy a striga, legyen alapjelentése bármi, mindenképpen
rendelkezik egy tulajdonsággal: fenevaddá változik és felfalja
gyanútlan áldozatát. Akárhogy is van – a fordítási vitákat
hagyjuk a szaktudósokra –, 900 évvel ezelőtt, Könyves Kálmán
korában Magyarországon már sem a hatóság, sem a törvény,
sem e törvény alatt élő józan társadalom nem hitt abban,
hogy bárki is fenevaddá tud változni, miáltal másokra veszélyt
jelent. Nem tudom, mikor és kik helyezték hatályon kívül Könyves
Kálmán törvényeit, de bizony napjainkban egyre plasztikusabban
érzékelhető az a társadalmi értéktudat, amely azt hirdeti,
hogy igenis vannak strigák – (ilyenek például az arabok, a
csecsenek, a kurdok, a palesztinok, ilyen az iszlám legtöbb követője,
kivétel nélkül ilyenek a patrióták, a nemzeti keretekben
gondolkodó hazafiak – különös tekintettel a magyarokra –,
valamint az a heterogén értelmiségi tömeg, amely homlokán
billogot visel: „szélsőséges”) –, akik bizony bármikor képesek
átváltozni veszélyes fenevaddá – mai szóhasználat szerint
ez akár terroristát is jelenthet –, és veszélyeztetnek
minden ártatlan lényt a környezetükben.
Szerénységem
húsz évvel ezelőtt kezdte el a publicisztikát, semmit nem
tudtam róla, lelkes, de amatőr színvonalon kóstolgattam az
igazság kimondásának mákonyos ízét, de mire észbe kaptam, pályám
legelején, még a küszöbön toporogva már megírta rólam –
talán egy hét eltéréssel – Karsai László a Kritikában és
Gadó György a Népszabadságban, hogy szélsőséges vagyok. Azóta
az vagyok, pedig akkor még nem tudtam, hogy ez egy életreszóló
strigaság kimondásával ér fel: azóta sokan megírták,
elmondták, kifejtették rólam ugyanezt, sőt – Könyves Kálmán
ide vagy oda – még a bíróság is. Itt állok tehát 900 évvel
a bölcs király törvénykezése után, és kezdek félni, afféle
striga-félelemmel: mi lesz, ha a nemzetközi gyakorlattá vált
Fehér Ház-i ítélkezést átveszi a hazai „jogszolgáltatás”
– (ezt nevezték egykoron igazságszolgáltatásnak) – eleget
téve a strigaellenes elvárásoknak, és kimondják rám, miként
az osztrákok kimondták szegény David Irvingre: bármikori
fenevaddá változásom lehetősége fennáll és veszélyezteti a
társadalmat. Akárhogy is nézem ennek a XXI. századnak az első
évtizedét, itt bizony a strigává minősítés elnyerése egyre
könnyebbé, kitaposottabbá, hogy ne mondjam, automatikusabbá
kezd válni. Hovatovább mindenki strigának minősül, aki nem
hangoztatja magáról naponta kétszer, és lehetőleg minél
nagyobb nyilvánosság előtt, hogy ő nem az. Hasonlít ez az
antiszemitizmus fogalmának amplifikációjához: hajdanában
azokat tekintették antiszemitának, akik bántották, üldözték
a zsidókat. Később azokat is, akik nem léptek fel kellő eréllyel
a zsidók védelmében. Azután azokat – megelőzésképpen-,
akik bár nem bántottak egy zsidót sem, de mert vélelmezhetően
nem kedvelik ezt az etnikumot, egyszer majd, a távoli jövőben
akár fel is léphetnek ellenükben. Így aztán egyre többen
kezdték hangoztatni magukról, hogy ők mennyire filoszemiták,
naivan azt gondolván, hogy ezzel elkerülhetik az antiszemitaság
pecsétjét. De megkapták persze, ugyanis csak arról a nem zsidóról
lehet megnyugtató bizonyossággal állítani, hogy nem ellensége
a zsidó népnek, aki aktívan és tevőlegesen, egy életen át
segíti, dicséri a zsidósáságot, bibliai szóhasználattal élve:
hódol neki. A nyakon csípett strigák persze óbégatnak, méltatlankodnak,
hogy ők nem is szélsőségesek, nem is ilyenek, nem is olyanok,
mintha bizony nem lett volna előttük sok szép példa arra nézvést,
miképpen kerülhetik el a strigaságnak még csak a környékét
is. Néhány hete a Magyar Nemzet jóvoltából magam is mélyen
elgondolkoztam azon, hogy a földgolyóbis leghaladóbb állama,
az USA mennyire elkerül minden rasszista, szegretív,
nacionalista bűzt, és csakis a józan emberi értelem, a
mindenkori rátermettség alapján, imponáló tárgyilagossággal
értékeli a társadalmat és az egyént. Néhány eszement hírelemzőnk
ugyanis azt kezdte feszegetni, hogy vajon a januári elnökváltást
követően az Egyesült Államok budapesti nagykövete magyar származású
lesz-e? Különféle nevek forogtak közkézen, így például
Charles Gati, Annette Lantos, Kati Marton. Ők nem vették észre,
hogy ennek már a felvetése is roppantul strigás, észrevette
viszont a finom szimatú Jan Krc, a követség sajtóattaséja,
aki határozottan elutasította, hogy ezen magyarkodó elvárásnak
az új kormány megfeleljen. Az attassé tényekkel érvelt,
elmondta, hogy hazája eddig csak egyetlen alkalommal küldött
Budapestre magyar származású nagykövetet, nevesen Nicholas
Salgo személyében, 1983–86 között. Miközben mindezt
olvastam, felmerült emlékeim archívumából a rendszerváltó
Magyarországot oly nagyon szerető, impulzív Palmer nagykövet
úr, valamint a közelmúltban távozott Nancy Goodman-Brinker
aszszony arca, akit viszont mi zártunk oly nagyon a szívünkbe…
Mister Jan Krc tapintatos, de határozott és félre nem érthető
leckét adott a strigaságra mindig hajlamos magyar nemzeti elvárásoknak,
amikor leszögezte: Washingtonban a nemzeti kötődés nagyon kevéssé
számít a kinevezéseknél. A származás nem szempont! Milyen jó
hallani ezt, milyen jó tudni, hogy igenis létezik egy
nacionalista elfogultságoktól, etnikai előítéletektől mentes
államiság. Magyarkodó, strigahajlamaim miatt szégyenkezve,
lehajtott fejjel, újból végiggondolom az említett potenciális
és exnagykövetek névsorát: Gati, Lantos, Marton, Salgo, Palmer,
Goodman-Brinker. Komolyan mondja, hogy nem szempont?
Szőcs Zoltán
|