2009.01.23.
Egész Európát bevilágítja
Az Én Istenem, hová leszünk?…c. album
ismertetése.
Elképesztő
gazdagsággal árad a világ felé Erdélyből a festészet, a
grafika, a szobrászat, a textilművészet és a templomépítészet
megannyi csodája. Ezt most onnan veszem, hogy az Erdély Művészetéért
Alapítvány gondozásában megjelent egy nagyméretű könyv,
illetve album Én Istenem, hová leszünk?… címmel. A könyv a
húsz éves Erdély Művészetéért Alapítványra emlékezik. A
könyv szép és tartalmas. Több mint 30 erdélyi festő, féltucatnyi
szobrász és sok más szellemi hatalmasság életpályáját, tevékenységét
mutatja be a Vármegye Galéria jóvoltából.
Először egy személyes visszaemlékezés. Amikor a Tiszába
öntötték Nagybánya mellett a ciánt, egy magyarországi
sokadalom előtt mérhetetlen keserűséggel mondta Csurka István
a következőket: Nagybányáról bevilágították Európát a
festők és a művészek. A világ csodáját láthattuk. És most
mi jön Nagybányáról? Szennyvíz, sár és halál. A Tiszában
pusztultak a halak, és azon a nyáron nem volt tiszavirág sem.
De az örök természet jóvoltából mégsem halt ki a Tisza. Így
van ezzel az erdélyi művészvilág is: pusztítják, és mégsem
hal ki. Annak idején, 1992-ben mindenfajta román állami támogatást
megvontak a magyar művészektől, még kiállításokat sem
rendezhettek. És mégis, mégis él ez a párját ritkító, sokágú
és sokrétű művészet. Ennek az az oka, hogy önzetlen emberek
szervezik és támogatják az alkotókat. Valamikor 1988-ban
megalakult Budapesten az Erdély Művészetéért Alapítvány.
Azután 1992-ben mellérendelték a szervezők – ugyancsak
Budapesten – a Vármegye Galériát. E kétévtizedes múlttal
és tevékenységgel foglalkozik ez a szép könyv. Rögtön az
elején elolvashatjuk Németh Ágnes, Németh László lányának
bevezetőjét. A szeretetből és tiszteletből Giginek becézett
dr. Lakatos Istvánné Németh Ágnes a következőket írja: „A
Lakiteleki találkozó fölrázta az emberek jobbjait, egyre többen
keresték a rést, amelyen a remény, az életösztön utat talál.
Ekkor határozta el öt ember: az első Bethlen Gábor-díjas
Domokos Pál Péter, Hajdú Demeter Dénes, Csurka István,
Demeter Ervin és Kulcsár Edit, hogy az erdélyi erőszakos
asszimiláció, falurombolás korában tenni kell valamit a magyar
szellemi egység határokon átnyúló újrateremtésének a
megvalósításáért. Úgy érezték, az egység erősítéséhez,
megteremtéséhez a kultúrán keresztül vezet az út. Munkálkodásuk
során azt tapasztalták, hogy az erdélyi kultúra
legelhanyagoltabb, omló helyzetben lévő része a népművészete
és képzőművészete. Írások, kották átrepülnek a határokon,
a képek és a szobrok nem. Ezeknek a bemutatását, megismertetését
csak intézményi háttér segítségével lehet megoldani.”
Azt
tudjuk, hogy az első magánalapítvány Magyarországon a Bethlen
Gábor Alapítvány volt. A második az Erdély Művészetéért
Alapítvány. „Az erdélyiek” az első évben vándorkiállításokat
szerveztek, amelyben a legnagyobb segítségükre az Országos Széchényi
Könyvtár volt. Azután bőséggel érkeztek a kiállítások. Tényszerűen
szeretném leírni, hogy ez az alapítvány az önzetlenség alapítványa.
A Széchényi Könyvtár folyosói után állandó otthonra volt
szüksége a társaságnak. Kulcsár Edit és művészettörténész
barátnője, Csernitzky Mária a belvárosi épületek kihasználatlan
pincéi között kerestek egy alkalmas helyet. Találtak egyet, a
Vármegye utcában egy szenespincét, ezt alakították ki a Vármegye
Galériának. Ennek az intézménynek egy főállású
alkalmazottja van, ő őrzi a kiállításokat. És egy gyönyörű
hitű mindenese, Kulcsár Edit. Ahogyan írja róla Németh Ágnes:
„Leírhatatlan életerővel, jókedvvel, fortéllyal és leleményességel
szervezi számunkra a megismétlődő csodákat. Hite ereje művészetpártolók
seregét gyűjtötte a galéria köré, akiktől azt várják,
hogy legalább annyit adakozzanak, hogy a helyiség bérleti díját
és a villanyszámlát ki tudják fizetni. Kulcsár Edit a bizonyítéka,
hogy az idealizmusnak az igazán jó ügy érdekében még a közszellem
ellenében is jogosultsága van hazánkban. Sőt, hívei is támadnak,
hiszen ebben a galériában minden előadó, művész szeretetből
dolgozik.” Végtelen sora érkezik tehát az alkotásoknak,
festményeknek, grafikáknak, szobroknak. Az embernek az az érzése,
hogy sok ez nekünk, sok ez Magyarországnak, de pontosítani
vagyok kénytelen. Nekünk jó ez, hogy hozzánk jönnek az alkotások.
Ha már szóvá tettem a román állami mecenatúra hiányát, szóvá
teszem a magyarét is. Ez az állami mecenatúra dudva világ, önző,
kisstílű, és mérhetetlenül érzéketlen és műveletlen. Azt
is mondhatnám, a legrosszabb proli tempót mutatják. De van a közönség,
amelyik értő, felkarol és támogat. Az állami mecenatúra
Magyarországon 16 vagy 17 festőművészt támogat. Tudjuk kik ők,
ne foglalkozzunk velük. A többire rá sem néz. Hogyan néznének
az erdélyi művészekre? De hagyjuk őket, mert „suttog a Küküllő”,
és mesél nekünk Hajdú Demeter Dénes tollából, és Páll
Lajos budapesti kiállításáról regél. Mit is? Azt, hogy „Páll
Lajos kétműfajú művész. Tollal és ecsettel tárja ki szívét.
Színpompás, erőteljes hangulatot árasztó festményei lírai látásmódról
vallanak. Költőként két verseskötete jelent meg, 1970-ben a Fényimádók,
rá tíz évre a Köves földek hívta fel magára a figyelmet. Költészetében
finom ecsetvonásokkal, érzékletesen elevenedik meg – saját
egyéniségének tükrében – szűkebb pátriájának, Székelyföldnek
– mindennapi arca. Költői sorai pedig olyan eleven lüktetésűek,
mint valami pasztell szín miniatűrök. Suttog a Küküllő – /
hajlik a nádszál, / seregélycsapatok / gyűlnek a gátnál…”
És még csak annyit, hogy ennek a Páll Lajosnak a képformálásán
Zsögödi Nagy Imre örökségének nyoma látszik. Az ám, Zsögödi
Nagy Imre. Zsögödön voltam a házában, és annak udvarán. Az
udvaron egy magas kőoszlop áll, alatta pihennek Zsögödi Nagy
Imre porai. Csuda ember volt ez a művész. Sütő András jegyzi
róla, hogy amikor „az oroszok bevonultak, akkor a művész csíkzsögödi
otthonát feldúlták, kifosztották, állatait elhajtották, mezőgazdasági
gépeit, szerszámait széthordták, méhesét jórészt megsemmisítették.
Erre Zsögödi Nagy Imre csak annyit mondott: »Uram, ezek a
banditák engem tönkretettek.« De akkor még a kezén hagyták a
40 hold
földjét.” És a 40-es évek végén újból mondta Sütőnek
Nagy Imre: „– Uram, ezek a banditák! No persze! A garantált
földet elvették tőle.” Megmaradt a ház és az udvar. És a
napfényes műteremben születtek egyre-másra Zsögödön a képek.
A művészt meghívták Kolozsvárra, a képzőművészeti főiskolára
tanítani. Aztán elérkezett Sztalin születésének 70. évfordulója,
1950 januárja, és újra mondta Nagy Imre Sütőnek:
„–
Uram, ezek a banditák...!
–
Mi történt már megint Imre bácsi?
–
Mindenki megbolondult, uram! Az aktivisták, a rektorok és az
iparosok, a cukrászok, a textilesek... de hiszen magad is jól
tudod.
–
De mennyire!
–
Nohát. Azt kérdi tőlem egyik főmókus a főiskolán: mit
festek én Sztalin elvtárs születésnapjára, mivel ez nekem is
megtisztelő kötelességem. Elfogott a méreg, oldalt léptem, a
főmókust profilból szemügyre véve azt mondtam: uram, én úgy
gondolom, hogy Sztalin elvtárs születésnapjára egy hozzá
igen-igen méltó témát fogok megfesteni. Micsodát, Nagy elvtárs?
Az ön orrát uram.
–
Kidobtak a főiskoláról. Mehetek haza Zsögödre zebraganét
enni.”
Hát
így, ilyen körülmények között, ilyen feltételek mellett élt
Zsögödi Nagy Imre és minden magyar akkortájt, a Nagyromániában,
azaz Erdélyben. A Páll család tagjai híres korongozók voltak
Korondon. Hajdú Demeter Dénes, az alapítvány apostola többször
is méltó szavakkal emlékezett a korondiakra. De vissza-viszszatérünk
mindig a festőkhöz. Itt van mindjárt a keserű szemű festő,
Szécsi András. Róla Sütő András írása emlékezik meg.
„Valamikor
nyomorúságos albérleti szobája előtt, földszint alatti
szinten, amidőn a fények és a kerti madarak idillikus színekben
surrogtak, s verték ki valósággal kezéből az ecsetet. Csendéletének
tárgyául kopott kacatokat választott: talán épp egy törlőrongyot,
seprűmaradványt. Meg is mosolyogtam akkor ezt a szürkeség- űző
derűt kerülgető indulatát. No persze! – évődtem vele –
Így jár, aki megeszi saját csendéleteit: a szalonnát,
vereshagymát, a foglyot, a fácánt.” Valahogy így vágott
vissza: „Ne tetézzük a jólét bűneit azzal, hogy még meg is
festjük!” Bizony, Szécsi András képei ámulatba ejtik az
embert. Csak visszatérek Zsögödi Nagy Imrére. Nemcsak Sütő
András ír róla, hanem Hajdú Demeter Dénes is. 1956-ban
elhallgattak a fegyverek, leverték a magyar szabadságharcot. Csíkzsögödi
Nagy Imre egy hétre Budapestre érkezett, és egy hónap lett belőle.
Itt tartózkodása alatt megrajzolta Németh László, Tamási Áron,
Féja Géza, Sinka István portréit. A magyar művészet igen értékes
darabjai ezek. A szobrászok közül többet is foglalkoztat a könyv:
Szervátiusz Tibort, Benczédi Sándort, Nagy Jánost, és a többieket.
Itt szeretném elmondani, hogy a kiállítási megnyitókat, a
katalógusok előszavait híres emberek írták. A megboldogult
Beke György, a költő Csoóri Sándor, Csurka István, Szőcs Géza,
Hajdú Demeter Dénes, Demeter Ervin, Nemeskürty István, Kövér
László, Durai Miklós. Kiváló festők, grafikusok és szobrászok,
textilművészek és templomépítők találkozása az írásművészet
embereivel. Az Erdély Művészetéért Alapítvány alapítója
és apostola Hajdú Demeter Dénes. Ez a különös, hatalmas szívű,
művelt magyar ember 1934- ben született, és 2005-ben temettük
el. Az 1956-os forradalom után börtönbe került, legalábbis
internálták. Csepeli tevékenysége miatt húzták rá a büntetést.
Elképzelhetjük, mi volt ott Kistarcsán az internálótáborban,
a „B” épületben. Különös irodalmi tanszék volt itt. Így
ír erről Csurka Hajdú Demeter Dénes 70. születésnapján:
„Demeter Dénest internálták. Méghozzá Csepelről, ahol igen
szigorú volt a megtorlás. Megismerkedésünk és barátságunk
Kistarcsán kezdődött, mégpedig a „B” épületben, amelynek
második emeleti termében a két Dénes, azaz Kiss Dénes a költő,
és Demeter Dénes, az újságíró a terem hátsó részében
nyert elhelyezést, egyemeletes vaságyon, amelyen négy személynek
kellett elférni, akármilyen terjedelmű volt valamelyik – ők
tehát akkor, lévén huszonéves cingárok – könnyen elfértek,
a harmadik Dénes, azaz Dénes János munkástanács-vezető és jómagam
az első ágyak valamelyikén vackolódtunk be, mígnem Kovács
Zoltán, a kompánia ötödik tagja, aki két évtizeddel előttünk
járt korban, a Don-kanyart is megjárt katonaként került
Kistarcsára, valahol a terem közepén feküdt. Demeter Dénes
cikket írt 1956-ban a Fogaskerékbe, a gyár forradalmi újságjába,
és ezért internálták 11 hónapra és egyben ez volt a felvételije
a kistarcsai irodalmi szalonunkba is, amely rendszerint
vacsoraosztás előtt, amikor már lezajlottak a kihallgatások, a
fenyítések, és bizonyossá vált, hogy az adott napon sem volt
amnesztia, tartotta üléseit.” Később a fogolytárs, Csurka,
már Hajdú Demeter Dénes temetésén mondta el: „Dénes a legkülönösebb
Orfeusz volt, akivel valaha találkoztam. Amikor a hátratekintés
volt megtiltva, ő hátracsavarva tartotta a fejét, és visszarévedt
a múltba, akár a pokolba is a magyar múlt rejtelmeibe, amikor
az előretekintés volt tilos, akkor előre nézett, és különben
mindig a földet bámulta. A földre nézett, mert úgy vélte,
hogy az eget, a széles horizontot csak lent a porban lehet
fellelni, a kicsi összefüggésekben, a tényekben, és az emberi
jellemekben, a gyengeségekben és a hősiességben. Dénes évtizedekig
keményen dolgozott, kisipari termelőszövetkezetek könyvelője,
bérelszámolója volt, látta, hogy gyűlhet össze a pénz
fentebb, éppen akkor, amikor lentebb elfogy. Ez az örökké az
életbe szerelmes Orfeusz most itthagyott bennünket. Sorsa hosszú
szenvedést is rámért, hónapokig élt az élet és a halál választóvonalán.
De most egy megbékélt Orfeusz néz le ránk a porba a magasból,
és ha valamit rosszul csinálunk, mint már annyiszor, majd ránkreccsen
odafentről. Tegye. Még mindig kell a baráti tanácsa is, a
nemes magyar indulata, a kíváncsisága.” Lapozom Hajdú
Demeter Dénes írásait. Megírta az Új Magyarországba A festő
halála című írását. Búcsúzik ebben néhány sorban Szécsi
András festőművésztől, aki 57 éves korában ment el.
Odalapozok a könyvben Kájoni János emlékezetére írt sorokra.
A szerző, Hajdú Demeter Dénes 1647-be utazik. Ekkor
jelentkezett a csíksomlyói klastrom bejáratánál egy alacsony
termetű, zömök testalkatú fiatalember, Kájoni János. Nevét
ki ismeri, rögtön a Bibliára gondol. Hajdú Demeter Dénesnek
volt ideje elmerengeni a madéfalvi emlékműnél. Ez alkalomból
idézi Zsögön Zoltán csíksomlyói gimnáziumi tanár versét:
„…
És bár az idő régen letűnt, / Bizony ma sem különb életünk,
/ Egy emberé a jog, a hatalom, ! A többi nyög igába, mint
barom.”
Ennek
a versnek is majdnem börtön lett a következménye. Már csak
ilyen az élet, a magyar élet Erdélyben, a madéfalvi emlékműnél
is. Emléksorokat olvashatunk az alapítványtevőtől, a szentéletű
Márton Áronról, és a gyimesi csángókról. Mert Hajdú
Demeter Dénes sokat kutatott a csángók életében. Keresi, kik
azok a csángó magyarok. Megvizsgálta Klézse helyneveit Halász
Péter munkája nyomán. Gyönyörű sorokat ír a moldvai magyarság
védőszentjeiről, és amikor Domokos Pál Pétert köszönti,
persze, hogy a csángókkal foglalkozik. Az írás címe: „Én
Istenem hová leszünk”. Így sóhajtanak fel ma is a csángó
magyarok. Domokos Pál Péter Bartók Béla útját követve az egész
Csángóföld dallamvilágát térképezte fel, gyűjtötte össze.
Közben nyitott szemmel járt-kelt a csángó falvakban. Ezt
mondta Hajdú Demeter Dénesnek Domokos Pál Péter: „A csángó
magyar ember ugyanúgy szenvedett a tőkés bojár kizsákmányolástól,
mint azonos életmódú román sorstársai. De a csángót még
anyanyelve használatától is megfosztották, szinte emberszámba
sem vették. Az akkor uralkodó réteg csak úgy hívta a csángó
magyart: bangyen. Ez magyarul afféle fél állatot jelent.” Hát
igen. Volt egy nagy humanista moldáv fejedelem. Az volt a neve,
hogy Dimitrie Cantemir. Ő Moldávia leírása című könyvében
rangsorolja a népeket. A rangsor végén a következők állnak:
zsidók, oroszok, és a magyarok. Voltunk mi már bozgorok,
bangyenek, gádzsók és gojok. Leszünk mi még mások is. Ebből
a szép könyvből sokminden kiderül. Az örök művészetről
tanúságtételt kaptunk, és az élet furcsaságaiból meg leckét.
Hálás köszönet a szerkesztőknek ezért a gazdag kötetért.
(Én
Istenem, hová leszünk?… Kiadta az Erdély Művészetéért
Alapítvány 2008-ban.)
Győri Béla
|