2009.01.23.
Lendület, szépség, életerő
Beszélgetés Huszárik Kata
színművésznővel
–
Gondolom, több újságíró megkérdezte már művésznőtől, s
ezért kissé kellemetlen lehet önnek, de nézze el nekem, ha arról
faggatom először: hátrány, vagy előny, hogy Huszárik Zoltán
rendező és Nagy Anna, színművésznő gyermeke? Tehát művészcsemete.
–
Valóban, ezt több újságíró is megkérdezte tőlem. Válaszom:
áldásos és szép családi háttérrel rendelkezem, de ezzel a ténnyel
művészi szempontból nem foglalkozom. Egyet tehetek: megpróbálok
önmagam lenni, s elérni azt, hogy szerepeim miatt mondjanak rólam
véleményt. Ezen a pályán amúgy önmagában kevés, ha egy színész
egy elismert művésznek a gyermeke.
– Olvastam: néhány évvel ezelőtt egy lengyelországi,
wroclawi nemzetközi filmfesztiválon Huszárik Zoltán filmjeit
vetítették, s művésznő részt vett egy közönségtalálkozón.
– Anno meglepett ez a felkérés. Nagyon szép utunk volt
Lengyelországban. Férjemmel és kicsiny fiammal – még egy éves
sem volt akkor – mentünk ki a fesztiválra. Gergő fiam velem
volt, így a vetítéseken nem tudtam jelen lenni, viszont részt
vettem a filmek utáni beszélgetésekben.
– Érdekel: milyen kérdések vetődtek fel a lengyel nézőkben
édesapja filmjeit látva.
– Egy retrospektív vetítés végére mindenkiben
kialakult édesapámról, mint művészről és filmes megfogalmazásairól
valamilyen kép. A jelenlévőket édesapám személyisége érdekelte.
Jómagam erről tudtam beszélni.
– Mi az, amit édesanyjától, s mi az, amit édesapjától
épített be művészi hitvallásába?
– Minden gyermekbe tudat alatt, észrevétlenül –
genetikusan, majd a nevelésének köszönhetően – ivódik be
az apai és anyai szellemi örökség. Anyukámtól örököltem
egy nagyon komoly kritikai érzéket, ami nagy segítséget jelent
a munkában, bár nem mindig könnyű létezni ezen a pályán
ezzel az adottsággal. Anyukámnál csendesebb, simulékonyabb
vagyok, de ha hosszú ideig csak negatívumok érnek, akkor „kitörök,
mint a vulkán.” Apukámtól a képi látásmódot örököltem.
Érdekes: amikor elmeséltem anyukámnak, mely könyvek voltak rám
nagy hatással, azt mondta, hogy pont ezek voltak apukám
kedvencei. Ez azért is érdekes, mert nem éltem együtt apuval,
így a közvetlen, napi hatás hiányzott.
– Krúdyt is kedveli?
– Természetesen.
– Galga-mentéről, Domonyról származik apja családja
révén. Gyermekkorában szerette ezt a falusi környezetet?
– A nyarakat lent töltöttem nagymamámnál. Nagyon
szerettem ezt a környezetet. Pesti gyerekként ott rohangáltam
egész nap a porban meg a macskák, kutyák, tyúkok, disznók és
minden között. Ha fejés volt, akkor átküldtek a szomszédba
tejért. Ez egy nagy áldás, amit most édesanyaként érzek igazán.
Jómagam is szeretnék egy hasonló közeget megmutatni a
gyermekemnek, mert a falusi világ sokkal emberibb létforma egy
fiatal számára –igaz a felnőtteknek is –, mint a városi.
Mivel a városban élünk, kisfiammal sokszor kirándulunk, s
megmutatom neki a természet szépségét.
– Minden gyermekbe azt látunk bele, amit szeretnénk.
Ha ettől elvonatkoztatunk, melyik ág dominál nála erősebben?
– Erről még korai beszélni, hiszen még nem töltötte
be a negyedik életévét. Ha ránézek, azt mondom, apjára
hasonlít. Mások engem, míg egyesek apukámat látják benne.
Nagyon karakán és makacs gyerek – állítólag anyukám volt
ilyen. Látom, hogy nagyon muzikális és jó ritmusérzéke van.
Mostanában elkezdett rajzolni, s bízom benne: édesapám tehetségéből
örökölt valamit.
– Radó Denise nyilatkozta: neki, mint művészdinasztia
sarjának kezdetben esze ágában sem volt, hogy színésznő
legyen. Ön mindig is a színpad bűvöletében élt?
– Kezdetben én sem akartam színésznő lenni. Anyukám
sem szerette volna, ha ezt a pályát választom. Féltett engem.
Ennyi idő múltán tudom: nem ok nélkül. Én sem örülnék
neki, ha Gergő bejelentené: színész akarok lenni. Ifjan nagyon
sok dolog érdekelt, s érdekel is mind a mai napig. Sok érdekes
és izgalmas dolog létezik a színházon kívül. A Radnóti Miklós
Gimnázium diákjaként részt vettem a diákszínpad munkájában,
színdarabokat rendeztem, játszottam, díszletet terveztem. Másodikos
voltam, mikor elhatároztam: megpróbálok felvételizni a főiskolára.
Elsőre felvettek.
– Ki készítette fel a felvételire?
– Senki. Mióta elhatároztam, hogy színész leszek, arra
törekedtem: származásomból ne legyen előnyöm. Például a
felvételire én úgy készültem, hogy anyunak egy verset sem
mondtam el pontosan emiatt. Talán a nevemre jobban odafigyelnek,
de éppen annyira jelent előnyt, mint amennyire hátrányt is.
– Nem csak külsőleg elbűvölő a férfiszemnek, de a
hangja is szép. Ki tanította meg a helyes beszédre, ki volt a
beszédtechnika tanára?
– Sokat köszönhetek Kiss Éva tanárnőnek, aki logopédusom
volt, Vámos Lászlónak és Kútvölgyi Erzsébetnek, akik művészibeszédet
tanítottak. A főiskolán a beszéddel nagyon sok problémám
volt, tehát egy hosszas munka eredménye az, amit most hallhat.
Rossz helyről szólt a hangom, s a hangképzéssel is bajok
voltak. Ezért pont egy beszédtanár volt az, aki nem javasolta a
felvételemet a főiskolára.
– A főiskola után rögtön a Katonába szerződött.
Ki hívta meg a színházhoz?
– Az akkori igazgató, volt osztályfőnököm Zsámbéki
Gábor. Ez egy örömteli dolog volt számomra. Néhány évig jó
szerepeket kaptam, majd idővel ezek megcsappantak. Mivel a
Szigligeti Színházban többször játszottam vendégként még
„katonás” koromban, s megkedveltem a helyi társulatot, számomra
egyértelmű volt, hogy itt szeretném folytatni a munkát.
Szikora János igazgatása idején született meg kisfiam, de így
is dolgoztam még egy évadot hatalmas szerencsével és színházi
segítséggel.
– Azt látom, hogy főleg naiva, lírai szerepeket
kapott. Ám azt érzem, hogy belül soha nem volt naiva. Ez nem
bosszantotta?
– Dehogynem! Nagyon kevés színésznő van, aki fiatalon
naiva szerepeket szeretne játszani. Sokáig én is úgy éreztem:
ezek az alakok szépek, aranyosak, s csupán dekorációként
vannak a színpadon. Igaz, alkatom erre a szerepkörre predesztinált,
de belülről jóval érettebbnek éreztem magam.
– Egy kisebb szerepet játszott az Otellóban.
Desdemona nem szeretne lenni?
– Szívesen eljátszanám ezt a szerepet. Amikor Biancát
alakítottam már áldott állapotban voltam, de erről még nem
szóltam a színházban. Felhívtam a rendezőt, s megmondtam
neki, hogy gyermeket várok. Telihay Péter erre azt válaszolta,
hogy semmi gond, ő eredetileg is arra gondolt, hogy majd olyan
koncepciót alkalmaz, amiben Cassio kedvese állapotos.
– Azért vállalt el népi, kissé pikáns, szókimondó
játékokba is szerepet, mert ez kitörés a naiva szerepkörből?
Említhetjük a Tyukodi pajtást, vagy a nyíltan a Parasztbiblia
szövegére emlékeztető Csak bejjebb, Jancsikám darabot.
– Nem erről van szó. Még a Katona József Színházban
játszottam, mikor az egyik kedves színész barátommal, Molnár
Lászlóval játszottuk az utóbb említett darabot. Gyakorlatilag
a gyerekkortól az idős korig fölfűztük egymás után a férfi
és a női vonalát ennek a szerelmi életnek. Ezek nem jelenetek,
ezek anekdoták és ezek az akkori idős emberek, akik akkor
voltak 80 évesek, ők meséltek a saját életükről. Tehát ez
egy kicsit dokumentumjellegű dolog is, hiszen ez szóról-szóra
van leírva és mi szóról-szóra mondjuk ugyanazt, amit ők. Szókimondó
a darab, a népi kultúra része, de nincs benne pornográfia.
– 2001-ben vetítette a tv az önről készült portréfilmet.
Ez segített a népszerűségben?
– Nem hiszem. Ez a film – köszönet érte Mátis Lillának
– nagyszerű lehetőséget adott arra, hogy beszéljek magamról,
s azokról a dolgokról, melyek nekem fontosak. Nyilván sok
irigyem lett, s azt gondolták: mit is csinált Huszárik Kata,
hogy portréfilmet készítettek róla?
– Nem fárasztó az ingázás?
– Ebben az évadban két bemutatóra szerződtem. Az
egyiknek már megvolt a premierje. Ez a Radó Denise által
rendezett Gőzben. Ebből a darabból havonta játszunk 4-5-öt,
ami nem sok. A próbaidőszak a megterhelőbb. A másik darab
pedig Fellini Országúton c. műve lesz.
– Milyen a színházi légkör Szolnokon?
– Remek! Én 2006-ban elsősorban a gyermekem miatt távoztam
a színháztól. Hozzáteszem, ha akkor szakmailag jól éreztem
volna magam, akkor ez nehéz döntés lett volna. Az előző vezetés
utolsó időszakában már nagyon sok volt a feszültség társulaton
belül, mostanra viszont helyreállt a ,,rend”, létrejött egy
nagyon jó csapat, ahol az emberek szeretnek együtt dolgozni, és
törődnek egymással. Azt hiszem, ez meglátszik a létrehozott
előadásokon is. A vidéki teátrumoknak az az előnyük a fővárosiakkal
szemben, hogy a színészeknek az első a színház. Fontosnak
tartom, hogy a színészek ne csak a színpadon találkozzanak
egymással, hanem a próbák szünetében is, s pl. beszélgessenek
egy ebéd mellett. Így emberibb légkör alakulhat ki.
– Ha már itt tartunk: mi a véleménye a színházi,
kultúrpolitikai csatákról?
– Rémes, hogy ilyen dolgokról kell vitázni, s nem művészi
kérdésekről. Arról beszéljünk, hogy az adott társulat, s
annak a vezetője milyen darabokat, s milyen sikerrel visz színre.
Szakmai szempontokról írjanak. Ehelyett sok minden befolyásolja
és átszövi a színházi életet, ami csak árt a művészetnek.
– Hiába a nagy siker, ha erről direkt hallgat a média.
– Igaz…Azért minden alkalmat megragadunk, hogy a fővárosban
is megismerjenek minket. Ilyen a Thália Színházban lévő bérletsorozatunk.
Egy-egy előadás alkalmával a pesti közönség valós képet
kaphat munkánkról. Szolnok városának remek színházszerető közönsége
van, ezért sem véletlen, hogy a Szigligeti lett a leglátogatottabb
vidéki teátrum az elmúlt évadban. Színészként is érzem az
emberek szeretetét.
– Jut idő a szinkronizálásra is?
– Igen, amikor nincs színházi feladatom, akkor ez hoz pénzt
a családi kasszába.
– Van-e arra remény, hogy megkapja a rég várt szerepét,
a szerepálmát, Mirát az Elveszett paradicsomból?
-Már eljárt felettem ez a szerep… Csehov-hősnőket
viszont szívesen alakítanék. Nagyon sok gyönyörű magyar
darab van, melyeket méltatlanul nem játszunk. Csak egy példa:
édesanyámék Sopronban játszották Tamási Áron Vitéz lélek
c. darabját. Csodás mű, s a közönség is szereti. Vidám, de
el is gondolkoztatja a nézőt.
– A Duna Tv egyik műsorvezetője volt és egy főzőműsort
is vezetett. Gondolom más világ a stúdióké, s más a színházé.
Nehéz volt megszokni a tv légkörét?
– Először nagyon izgultam. Fura természetem van, mert
időről-időre elvállalok olyan produkciókat, melyeknek nincs
sok köze valódi munkámhoz, de érdekelnek. Érdekelt, hogy egy
felfokozott idegrendszeri állapot mit képes kihozni belőlem. Az
említett tv-ben élő, egyenes adásban szilveszteri műsort is
vezettem. Akkor izgultam a legjobban.
– Mi az a szerep, felkérés, amit nem vállalna el?
– Ami nagyon az ízlésem ellen való, azt visszautasítanám.
Sok mindent kénytelenek vagyunk megtenni egzisztenciális
fennmaradásunk érdekében, de kell lennie egy határnak.
– Gondolt-e már arra, hogy édesapja nyomdokain
haladva filmet rendezzen?
– Szeretnék filmet készíteni, csak még nem volt hozzá
kellő bátorságom. Lehetséges, hogy a közeljövőben nem
rendezőként, de ún. művészeti tanácsadóként részt veszek
egy dokumentumfilm elkészítésében.
– Nem szomorítja el, hogy megszűntek a tévéjátékok?
– Dehogynem! Rádiós feladataink is leszűkültek. Régebben
nagyon sok lehetősége volt a színésznek arra, hogy a színpadon
kívül megmutassa művészi tudását. Filmek, tévéjátékok, rádiójátékok
készültek. Régebben egy színész évente 10 filmben szerepelt,
s most örülünk neki, ha 10 évente egyszer előfordul ilyen.
– Művészként és édesanyaként mit gondol: mekkora
a média felelőssége abban, hogy milyen lesz a következő generáció
kulturális fogyasztási trendje?
– Hatalmas, s ezt édesanyaként hatványozottan érzem.
Reklámokkal, ízlésromboló műsorokkal bombáznak minket. Jómagam
nem engedem gyermekemet tévézni, hanem szép magyar és külföldi
mesefilmeket veszek neki. Ezek a filmek nem sugároznak agressziót,
és vizuális kultúrára nevelik a gyermekeket. A tv nem tesz jót
a gyerek lelkének. Az, hogy felnőtt korban milyen lesz az ízlésünk,
az nagyrészt a szülőkön múlik. Ez egy nagyon nehéz kérdés,
mert a gyermeket ki is hagyhatják társai a játékokból, ha nem
nézi meg a divatos, legtöbbször amerikai filmeket.
– Tudtommal egy kozmetikai márkának az „arca”. A
szebbik nemet bizonyára érdekli, hogy van-e valamilyen szépségápolási
trükkje.
– Nincs semmi trükköm. Ráadásul mostanában nagyon kevés
időm van magamra. Nem csak a külcsínre, hanem a szellemi táplálékokra
is gondolok. Időm nagy részét kitölti a gyermek, a munka és a
háztartás vezetése. Nagy ritkán eljárok ehhez a kozmetikai céghez,
melynek munkatársai finom krémekkel kényeztetnek.
– Amikor erre az interjúra készültem, naivan azt
hittem, hogy rámborulnak a Huszárik Kata-interjúk a könyvtárban.
Nem ez történt. Nem bánja, hogy nem áll jobban a középpontban?
– Volt egy időszaka az életemnek, a Hyppolit után,
mikor gyakorlatilag megállás nélkül írtak rólam, s a címlapokon
szerepeltem. Ez sem volt reális. Mindent megkérdeztek tőlem,
olyat is, melynek semmi köze a művészethez. Azt adom magamból,
amit fontosnak tartok, amit lényegesnek tartok átadni.
Viszonylag kevés olyan cikk jelent meg velem kapcsolatban, amire
azt mondtam volna: ennek van értelme. Ezért nem is fáj, hogy
nem vagyok a középpontban.
– Anno láttam az egyik kereskedelmi csatorna Babavilág
c. műsorában Gergő fiával együtt. Nem hiszem, hogy egy túlzottan
önmegvalósító, mindent a karrierért típusú nő lenne…
– Senkit sem akarok megítélni. Vannak anyatípusú nők
és „nőtípusú” nők. Én az előbbi kategóriába tartozom.
Kisfiam megszületése minden mást háttérbe helyezett.
– Milyen újévi üzenetet küld – ebben a gazdaságilag
korántsem könnyű helyzetben –olvasóinknak?
– Anyagilag és egzisztenciálisan nagyon nehéz három év
van családom mögött. Egy keresetből kellett megélnünk.
Gondolom, ezzel nem vagyunk kivételes helyzetben. Azt mondanám
mindenkinek, hogy ebben a nehéz helyzetben is ápolja családtagjaival
és barátaival a kapcsolatot és kapaszkodjon össze azokkal,
akiket szeret. Tudom, hogy ez nehéz, mert a pénz utáni rohanásban
elfeledkezhetünk szeretteinkről, s nem vagyunk türelmesek családunkkal
sem. Pedig ők jelentik a mentális biztonságot, hiszen – igaz,
közhelyet mondok –, a család a legfontosabb.
Medveczky
Attila
|