2009.01.23.
Aranyhang a mennyországban
Minden
operarajongónak, zeneszeretőnek fájdalom költözött a szívébe,
mikor hallotta a hírt: január 6-án elhunyt Ilosfalvy Róbert
Kossuth-díjas magánénekes, a Magyar Állami Operaház örökös
tagja, mesterművésze. Ilosfalvy kiváló hangi adottságainak köszönhetően
énekelt operákat, operetteket és oratóriumokat is. Így a
wagneristák a Mesterdalnokok feledhetetlen Stolzingi Walter-alakítására,
s az operett kedvelői pedig a Víg özvegy sármos Rosillonjára
emlékezhetnek. Az utóbbit a legendás ’50-es évekbeli
margitszigeti előadáson énekelte nagy sikerrel, s partnerei
voltak: Házy Erzsébet, Udvardy Tibor és Koltay Valéria. Kiváló
Bánk és Hunyadi volt. Aranyhangú tenoristánk életútjának
első állomása Hódmezővásárhely volt, ott született
1927-ben. Katolikus kántorként mutatkozott be először a közönségnek.
Szülei a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola ének
szakára íratták be. 1947 és 1955 között a Honvéd Művészegyüttes
szólistájaként szerepelt. Az operakedvelő közönség előtt
1954-ben debütált Erkel Ferenc Hunyadi Lászlójának címszerepében.
Az akkor még szinte ismeretlen tenor valósággal berobbant az
opera világába, lenyűgözve közönségét hibátlan énektudásával,
megnyerő orgánumával. Sokoldalúságára jellemző, hogy széles
repertoárján nemcsak hőstenorok szerepeltek, hanem a XX. század
zenéje is, melyből többet drámai erővel adott elő.
Legnagyobb sikereit Verdi (Rigoletto, A trubadúr, Traviata, Aida,
Otello, Álarcosbál, A végzet hatalma, Simon Boccanegra, Don
Carlos) és Puccini (Manon Lescaut, Bohémélet, Tosca, A Nyugat lánya)
műveiben aratta, de énekelte Wagner Lohengrinjének és A nürnbergi
mesterdalnokok című operájának tenorfőszerepeit is. Volt
Hoffmann, Faust, Don José és Arnold a Tell Vilmosban. 1954-től
1966-ig a Magyar Állami Operaház magánénekese volt, de sokáig
nyugati vendégszereplései miatt nem énekelhetett hazai színpadokon,
hiszen a korabeli kultúrpolitika majdhogynem disszidensnek
tartotta. Ilosfalvy Róbert 1964-ben a San Franciscó- i Operában
énekelte a Traviata Alfrédját. Kurt Herbert Adler szerződtette
őt erre a szerepre. Közvetlenül azután beszélt amerikai élményeiről
a Film Színház Muzsikának adott interjúban, hogy az Álarcosbál
Erkel Színház-beli felújításának utolsó próbáira hazaérkezett
vendégszerepléséről:
„Első
kedves amerikai élményem: a repülőtéren a vámtisztviselő,
amikor meglátta az útlevelem, kissé tört magyarsággal üdvözölt!
Édesanyja magyar, ő már kint született. A szállodában Adler
főigazgató ajándéka: hatalmas tál déligyümölcs fogadott. Néhány
nap múlva elkezdődött a munka. November 1-jén volt az első
Traviata-előadásom. A címszerepet Sutherland, a Metropolitan ünnepelt
művésznője énekelte, Germont Györgyöt pedig Eberhardt
Waechter. Az én nevem két csillag kíséretében jelent meg a
plakáton; azt jelenti, hogy első amerikai fellépésem. A lapok
fenntartással fogadták a magyar tenorista felléptetésének hírét,
a lezajlott előadások elismerő kritikáiban viszont már
ilyesmiket olvashatni: nemes hang, ezüstös belcantóval énekel,
hangjának olyan kvalitásai vannak, amelyek Björlingére emlékeztetnek.
Ennek a megjegyzésnek örültem a legjobban, hiszen mindig Jussi
Björling volt az énekes-példaképem.”
Ilosfalvy
a világhírű olasz karmester, Lamberto Gardelli legkedvesebb
tenorja volt. Együttműködésük csúcspontja az 1961-ben
bemutatott Manon Lescaut volt, melyben a kiváló tenor Des Grieux
szerepét énekelte, oldalán Házy Erzsébettel. Az ifjúság és
a kegyetlen sors összeütközésének ezt a tragikusan szép, lírai
alkotását az említett két művész, Házy és Ilosfalvy páratlan
szuggesztivitással varázsolták a színpadra. Ennek a szerepnek
köszönhette meghívásait Európa legjelentősebb operaszínpadaira.
1983-ban 16 év után tért haza Budapestre és újra az Operaház
magánénekese lett. Énekelt Bánkot, az Aida Radamesét és német
nyelven Wagner operáinak hőseit. Tenoristánk abban is kivételesnek
számít, hogy majdnem ötven éven át sikerült megőriznie művészpályájának
folyamatosságát; még hetvenen felül is maradandó élményt nyújtott
közönségének. Énekét hanglemezek, rádiófelvételek, alakításait
televízió-felvételek örökítették meg. Korunk remek szopránja,
Bátori Éva nyilatkozta 2004-ben a Hegyvidék c. lapban:
„Kölnben
a mai napig csodálattal emlegetik Ilosfalvy Róbertet. Az ő művészetét
soha nem feledi el az európai operajátszás.”
Reméljük,
a magyar sem…A hazai kultúrpolitika nagy adósságát törlesztené,
ha megjelenne egy, a művész életét bemutató könyv és DVD. Búcsúzzunk
el a művésztől az általa sokat énekelt Verdi Requiem tenorszólója
szövegének magyar fordításával:
„Báránykáid
közé végy föl, válassz el a gödölyéktől, jobbra állíts
ama széktől.”
Medveczky
Attila
|