2009.01.23.
Az élet kenyere
(Thália Színház Új Stúdió)
Árpád-házi
Szent Erzsébet születésének 800. évfordulóját tavaly ünnepelték
világszerte, ugyanis ő a Római Katolikus Anyaszentegyház egyik
legismertebb és legkedveltebb szentje. Kolti Helga színművész
erre az alkalomra állította össze Az élet kenyere című előadását.
A közelmúltban, 2004 júliusának végén elhunyt, Széchenyi-díjas
előadóművész, Illyés Kinga először a marosvásárhelyi
Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának produkciójaként
2000. március 27-én mutatta be azonos című monodrámáját.
Kolti Helga átdolgozta az Illyés Kinga által korabeli feljegyzésekből,
jegyzőkönyvekből, levélrészletekből összeállított darabját,
továbbgyűjtötte, kiegészítette azokat, és így szerkesztette
egybe saját műsorát, aminek 2007. augusztus 18-án, Veszprémben,
a Megidézett szentek a Margit-romoknál című rendezvénysorozaton
belül, a Szent Margit kápolna romjainál tartotta premierjét.
Az élet kenyerét nem csupán itthon, hanem Szerbiában: Szabadkán,
Újvidéken, Zentán, Kikindán is bemutatta. Tavaly Kanadában két
hét alatt nyolc előadást tartott, és ebben az évben Svédországba
és Szlovákiába is ellátogat vele. Pesten a Thália Színház
Új Stúdiójában talált otthonra ez az előadás. Kolti Helga
feleleveníti Szent Erzsébet alakját, akit a német nyelvterületen
Türingiai Erzsébetnek neveznek, de nem csupán száraz adatközlésre
szorítkozik, hanem szavaival továbbgondolkodásra készteti a nézőket.
Ez a vígságos szomorújáték nem szórakoztatni akar, inkább kérdéseket
megfogalmazni és feltenni, véleményt alakítani, valamint
megtalálni ennek a Teremtő által mindössze 24 évre kiszabott
életnek azokat a tanulságait, amik ma, 800 év távlatában is
olyannyira elevenek és időszerűek. A művésznő másfél órás
előadásának első percétől az utolsóig leköti a publikum
tagjainak figyelmét, pedig díszlet alig van, a színpadtéren
mindössze egy közepes méretű kereszt meg egy kisebb harang,
valamint egy ágas-bogas fa kap helyet, amin a zenéléshez szükséges
kellékei: a csengő, a triangulum, vagyis háromszög, a csörgő
és a pergődob függnek. Jelmez sincs, Kolti Helga elejétől a végéig
ugyanazt az egyszerű szabású ruhát viseli, időnként viszont
bő köntösbe bújik. Ezzel a kabát fel és levétellel tud állandóan
változni: legtöbbször mesélőként mondja el a történetet,
azután viszont maga Erzsébet szólal meg, előfordul, hogy apósát,
Hermannt, vagy férjét, Lajost vagy sógorát, Henriket, vagy gyóntatópapját,
Konrádot jeleníti meg, sőt a közöttük elhangzó párbeszédet
is. A narráció szövegét pedig – hogy ne legyen annyira tömény
és sok a szó – dalokkal szakítja meg, aminek zenéjét Hencz
József, szövegét pedig Killár Katalin írta.
Az
élet kenyere lexikális pontossággal ismerteti Erzsébet életének
minden fontosabb eseményét. Erzsébet II. András királyunk és
Gertrúd, Merániából származó magyar királyné harmadik
gyermekeként 1207. július 7-én született Sárospatakon. Négy
éves korában már eljegyezte őt I. Hermann, türingiai őrgróf
a vele azonos nevet viselő legidősebb fia számára. Így került
Eisenachba. 1221-ben azonban nem a neki kiszemelt vőlegényhez
ment feleségül, mert Hermann meghalt, hanem annak öccséhez,
Lajoshoz. Igazi szerelmi házasság volt ez: szenvedélyesen
szerette férjét, akinek három gyermeket is szült: 1222-ben
Harmannt, 1224-ben Zsófiát és 1227-ben Gertrúdot. Erzsébet
Istennek tetsző életmódot folytatott: kórházakat alapított,
betegeket ápolt, menedékhelyeket létesített, Wartburg városának
éléstárait megnyittatta, és a szegényeket élelmezte, emiatt
férjének családja igencsak neheztelt rá. Lajos halála után
pedig nemkívánatos személlyé vált, el kellett hagynia
Wartburg várát, Marburgba száműzték, ahol maradék vagyonát
is szétosztotta a nincstelenek között. 1231-ben halt meg, és
1235-ben, IX. Gergely pápa avatta szentté. Általában kötényében
rózsákkal ábrázolják őt, mert egyik alkalommal, amikor
kenyeret vitt a szegényeknek, találkozott sógorával, a szigorú
Henrikkel, aki meg akarta szégyeníteni a pazarló Erzsébetet.
Isten azonban nem hagyta ezt, a kenyereket rózsákká változtatta.
Érzelmeiben hihetetlenül meggazdagodva és lelkét átmosva távozik
az, aki a Thália Színház Új Stúdiójából 90 perc után kijön.
Kolti Helga a nézők elé éli Szent Erzsébetet, de nem csak a
szentet, hanem Erzsébetet a hazájától és a szüleitől korán
elszakított gyermeket, az idegenben felnövő fiatal lányt, a
boldog menyasszonyt, a szerető, önfeláldozó feleséget és a
kitaszított özvegyet. Kolti Helga előadása méltó annak a
Szent Erzsébetnek az emlékéhez, akiről Prohászka Ottokár püspök
így ír: „az elhivatottság csak a gyakorlati hitben, az élet
kenyerében teljesedhet ki igazán. A hitben, mely az égbe néz,
és a földön jár, amely nemcsak érez, de minden pillanatban
cselekedni kész.
Dr. Petővári
Ágnes
|