2009.01.23.
Felszedik és eladják a síneket
Ioan
Marfici, a CFR Bihar megyei szakszervezeti vezetője felháborodottan
közölte: a Dobrest és Holod közötti vasútvonal 11 kilométeres
szakaszán felszedték és eladták a síneket.
Felszedik
és eladják a síneket
Ioan Marfici szakszervezeti vezető elmondta: hogy a januárban
felszedett síneket ócskavasnak adták el, anélkül, hogy bizonyították
volna, hogy a vasútvonal a tulajdonukban van.
Ennek a vicinális vasútvonalnak a története még az
Osztrák-Magyar Monarchia idejéig nyúlik vissza. Akkor építette
egy magántársaság a Nagyvárad-Belényes-Vaskóh vasútvonalat
a Dobresti letérővel együtt. 1920-tól a Román állam kezelésébe
került, majd azt követően, hogy 1932-ben 2,2 millió svájci
frankért kárpótolták a vasutat építő társaságot, II. Károly
király törvényileg is a Román állam tulajdonába utalta ezt a
vasútvonalat, be is táblázták a telekkönyvnél, további
hasonló 8 egykori magántulajdonban levő vicinális vonallal együtt.
Az utóbbi évekig folyamatosan használták is ezt a vasútvonalat.
2006-ban egy váratlan levéllel kereste meg a Capris Comert Kft.
a SNCFR kolozsvári fiókját, felajánlva nekik az elővásárlási
jogot a Nagyvárad-Vaskóhi vasútvonalra, ugyanis el akarják azt
adni. Válaszlevelében a vasúttársaság közölte: a kérdéses
vonal a Román állam tulajdonában van.
Ioan Marfici szerint a fenti cég vezérigazgatója,
Virgil-Teodorescu Capris a maga tulajdonának tartja a vasútvonalat,
amelyet felszámolásra ítélt. 2008. december 18-án egy adásvételi
szerződésben 700.000 lejért (amiből 500.000 előlegként ki is
fizettek) eladta a síneket a Cito-Prax Kft.-nek. Az utóbbiak
2009 tavaszám megkezdték a sínek felszedését mintegy 11 kilóméter
hosszáságban a Holód és Dobrest közötti szakaszon, mindhiába
tiltakoztak a vasút képviselői, a helyi rendőrörs vezetője.
Ioan
Marfici elmondta még, hogy felszámolták a Dobresti állomást
is, ahol egy méternyi sínpár sem maradt. Eddig mintegy 54 milliárd
régi lejnyi kár érte a vasúttársaságot értéknövekedési
adó nélkül. Ha vissza akarják építeni a vonalnak ezt a részét,
akkor a munkabérrel és egyéb kiadásokkal együtt a kár akár
150 milliárd lejt is elérheti. Tudomása szerint a belényesi és
kolozsvári ügyészség már nyomoz az ügyben, és már ki is
hallgatták a gyanúsítottak egy részét.
A szakszervezeti vezető szerint nagyon súlyos vétséget
követtek el azzal, hogy felszámolták a vasútvonal egy részét.
Péter I. Zoltán
(Forrás: erdon.ro)
|