2009.01.30.
Ő az állócsillag
Kocsis L. Mihály: Bara Margit tekintete c. könyvéről.
Bara
Margit, a magyar filmművészet egyedülvalósága, 1928. június
21-én született Kolozsváron, ahol a Színművészeti Intézet
hallgatója lett, szinte gyerekfejjel. 1955-ben Erdélyből férjével,
Halász Gézával együtt Budapestre költözik. Rögtön
Budapestre érkezése után megkapja az első filmszerepét Ranódy
Lászlótól, és a magyar közönség megismeri arcát és hangját
a Szakadék című filmben. Pályája töretlenül magasba szökik.
A rendkívüli szépségű és tehetségű művésznő művelt, tájékozott
ember, anyanyelvén kívül románul, franciául, angolul és
spanyolul beszél. Édesapja, a kolozsvári suszter, román ember,
édesanyja székely asszony. A suszter papa rajongott a színházért.
Majd olvasni fogjuk mostani ismertetőnkben, kik, hogyan vélekednek
Bara Margitról, a magyar film és színházművészet állócsillagáról,
a koronázatlan királynőről, az üldözött és megvádolt
emberről, akinek a pályáját a szennyes hatalom elorozta,
elrabolta a rágalmak révén. Bara Margit 1977-ben teljes mértékben
visszavonul pályájától. Hűséges társa Bara Margitnak 1964-től
a kiváló, jó kiállású férfi, Gyarmaty Dezső, az olimpiai
bajnok, és szűkebb családja, Eszter, a csodálatos, szép leány,
aki soha nem akart színésznő lenni. Bara Margitot 2006. január
20-án agyvérzés terítette le. Csak és kizárólag férjének
párját ritkító odaadása és gondoskodása tartotta és tartja
életben. Különös, szép példázat ez a pálya és ez a sors,
amit Bara Margit tudhat magáénak, és végtelenül mocskos,
aljas az a világ, amelyik igyekezett tönkretenni. Ennek a világnak
a főszereplői, az ún. politikusok, nemhogy gondolkodni, de beszélni
sem tudtak, és aljas ember módjára pletykálkodni és rágalmazni.
Bara Margit életpályának megismerésében annak is fontos
szerepe van, hogy miféle emberekkel volt körülvéve szülővárosában,
Kolozsváron, milyen szellemi környezet vette körül. Például
Jékely Zoltán, Kányádi Sándor, Csiki András, a kiváló színész,
és későbbi férje, Halász Géza. Halász Géza rendkívüli kiállású,
megnyerő modorú férfi volt, és jó színész. A színpadon érvényesült,
de mivel sajátos hanghordozása volt, filmvászonra nem kerülhetett.
A könyvben egymás után sorakoznak a vallomások a magyar színművészet
óriásaitól. Kállai Ferenc vallomása: „Margit volt az én
szakmám szent asszonya! Nem a fejre állított szerelmi vallomások
embere volt! Vállaltan tudott szeretni a filmvásznon! És az életben
is! Nem sok férfit szeretett, de boldog lehetett az a férfi,
akit szeretett, mert azt egészen szerette, nem méricskélve. Nem
volt benne semmi léhaság, bohémság. Az ilyen asszony meghökkenti
a férfiakat. Az ilyen asszonyra nem tesznek félreérthető
megjegyzéseket férfitársaságban. Az ilyen asszony előtt többnyire
lesütik a szemüket. Az ilyen asszonyt azonban megölik, ha kell,
ha lehet. Ha el nem éri rossz pillantás, hamis szó, hát eléri
majd… valami más. A pletyka. Margitot megölte a pletyka. (Megölte?
Miért hagyták? Kérem, Ferenc úr, ha erről mondana valamit az
édes közönségnek – nekünk, esetleg.) A házigazda legyint,
mint aki sokat tud az ilyen dolgokról, túl sokat. Legyint és sóhajt.
Valahogy… valahogy (keresi a szavakat), valahogy túlságos volt
Margit ennek a szakmának. A színház a hatvanas években kidobta
magából az ilyen hibátlan alakokat, az antihősök, a groteszk,
a brechti elidegenedés… ez már nem az ilyen fenséges példányok
kora, nem.” Lénárt István filmes szakember, „Papi”. Bara
Margit tehát megérkezik Budapestre 1955-ben. Megérkezésének
napján a filmgyárból keresik, próbafelvételre hívják, és Lénárt
István emlékezetében Margit találkozása a budapesti filmgyáriakkal.
„Ez a nő… valaki. Három nap múlva így viszi a próbafelvételre,
és nem nehéz észrevenni, ezzel a véleményével hamarosan
nincs egyedül. Ranódy úr is nagyon elgondolkozik. És a kellékesek
is, a csapó, az operatőr. Valami megtörténik a filmgyári műteremben.
Kicsit mintha lelassulna minden. Van valami csöndes áhítat,
figyelem, minek nevezzük. És a szünetekben senki sem használ
csúnya szavakat. A filmgyár figyel. Mert a filmgyár érzékeny
és jó szeme van, és nem lehet átverni. Nem lehet blöffölni
neki. A filmgyár pontosan tudja, ha valaki – valaki.” Hogyan
emlékezik Jeles András? „Csak emlékeztetőül írom – anélkül,
hogy ezzel a becsületes és jelentős szakmabeli személyiségeket
bántani akarnám, hogy itt is – a „közhiedelemnek” titulált
hazugsággal ellentétben – ezen a példán is kiütközik, hogy
ebben a „szakmában” (a színművészetre s a többire célzok)
nincs kompromisszum; csak a legnagyobb veszteség, a totális romlás
és elhülyülés, az alkotóerők szétzilálása árán lehetséges
a legkisebb hamis mozdulatra, szóra – vagy szótlanságra – bírni
a szervezetet. Bara Margit egy idő után visszavonult,
elhallgatott. A konkrétumok kevéssé érdekelnek; a Bakaruhában
című filmben való feltűnése, majd az „eltűnés” ténye
együtt beszédes dokumentum; itt volt valaki, aki nem oldódott
bele a lassú, kedélyes pusztulásba, aki nem győzte meg magát
az „élni kell” ideológiája nevében arról, hogy végrehajtható
ez a bűvészmutatvány: „önmegvalósítás” az önfeladás hétköznapjaiban.
Ahogy az a kis cselédlány – mint várt ott bizakodva, egész
nap az esőben! – kivonult szerelmének pünkösdi királyságából,
úgy távozott Bara Margit a színészetből. Ezzel egy korszak színművészete
fölött az ítélet kimondatott.” Kovács András: „A Bakaruhában”
a magyar filmművészet egyik csúcspontja. Hibátlan műremek. És
benne Bara Margit cselédlánya a tiszta emberi méltóság archetípusa.”
Margit sugárzó fiatalságának teljében volt. Gyönyörűség
volt a közelijeit nézni! A Záporban van egy jelenet – a kiváló
Hegyi Barna volt az operatőr –, egy premier plán Margitról:
amikor először láttam a vetítőben, egyszerűen elállt tőle
a lélegzetem. Lám, a rendező, akit megdöbbent egy színésze
szépsége. Minden együtt volt azon a képen. A szépség harmóniája.
Nemesség? – Ez a találó szó, ez jellemezte a Hideg napokban
is.” Makk Károly rendező. Makk Károly rendezte a Ház a szilák
alatt című filmet. A rendező választása az egyik főszerepet
Bara Margitra osztotta. „– Hogyan esett rá a választásod?
– Adva volt. Egy új arc. Ez a fajta szépség hiányzott
akkoriban a palettáról – jelzem: talán máig –, szőkében
ott volt Krencsey (akkoriban a feleségem), de ő egy törékenyebb
naivatípus. Margit az az asszony volt, akiről azt mondja a film
egyik szereplője Görbe Jánosnak: olyan asszonyt kerítek én
neked, hogy meglátod, milyen életed lesz mellette. És akkor
megpillantjuk ezt az arcot, a Margit arcát, és nyomban érezzük:
istenem, mennyire nem ide való. Olyan embert kerestem, aki kirí
a környezetből, aki nem illeszkedik abba a világba, amelyben él,
aki kiáltó ellentéte annak a szegény, elesett férfinak, aki
mellé odadobja a sors. Margitban valami elképesztően mély nőiesség
volt. Olyan hangokat hallott meg benne az ember – a színésznőről
beszélek! –, ami abszolút hiánycikk volt.” Törőcsik Mari:
Testvérem a színpadon. Ezzel a két szóval mutatja be Bara
Margitot Törőcsik Mari. „– Nagyon sok embernek kell tőle
bocsánatot kérnie, de én, aki ennyire szeretem, nekem is bocsánatot
kell kérnem. Végül is… az ember nem figyel kellőképpen a másikra.
Nekem is családom lett, gyerekem született, belecsúsztam a saját
külön életembe. Azt jelenti ez, hogy hátat fordítottam a barátságnak?
Nem hiszem. És az is igaz, hogy én magam Margitétól eltérő
filozófiával nem vettem elég komolyan a körülötte kavargó
pletykaáradatot sem. És talán… azt sem éreztem át kellő mértékben,
hogy ami aztán vele történik a színházi életben, mind-mind
ennek az egyenes következménye. Nem láttam bele, nem
foglalkoztam ezekkel a dolgokkal, pedig ha… talán tudtam volna
segíteni neki. (Talán? Biztosan. Hiszen annyi interjúban
panaszolta aztán Bara Margit, hogy mit jelentett az, hogy abban a
helyzetben a férjén és a családján kívül senki sem állt
mellé, senki! Vajon – kérdezi az ember utólag – vajon nem tűnt
fel a…. szakmának, hogy egy olyan minőség, mint Bara Margit,
egyszerre (vagy fokozatosan) eltűnik? Előbb a filmekből, aztán
a színpadról. Elment Kolumbiába. De miért ment el?)”
És egymás után szólalnak meg a kortársak, a színészek:
Bodrogi Gyula, Almási Éva, Sólyom Ildikó. És megszólal Bara
Margit csodaszép lánya, Eszter, aki nem akart színész lenni,
és nem is lett. Kocsis L. Mihály könyvének, a Bara Margit
tekintete című kiváló könyvnek és albumnak van egy fejezete,
melynek az a hivatása, hogy bemutassa a kor politikai légkörét.
A Központi Bizottság üléstermében vagyunk, az Ónodyügyről
tárgyalnak. Az előadó Biszku Béla. Az Ónody-ügyet vizsgáló
bizottság három tagja Biszku, Papp János, az antikádárista
Veszprém megyei első titkár, és Korom Mihály, aki sok minden
volt abban a rendszerben. Jelen van Kádár is. Tehát az Ónodyügy.
Ónody az Éttermi és Büfé Vállalat igazgatója volt. A vád:
400 ezer forint sikkasztás, ami Ónody bűne. Legalábbis Biszku
szerint. Erről az ügyről mondta ezen az ülésen Kádár János,
hogy ennyi pénzt egy tisztességes tsz-főkönyvelő is
elsikkaszt. Tehát Kádár tudta, hogy másról van szó. Egyszer
említik a Központi Bizottság ülésén Bara Margit és Törőcsik
Mari nevét. Merthogy belekeverték őket korábban az Ónody-ügybe.
Ezt a pletykát nem a körúton találták ki, de még csak nem is
a Nemzeti Színház társalgójában. Ezt a pletyka mocskot
legmagasabb politikai körökben eszelték ki, és onnan
terjesztették. Tekintettel arra, hogy Gyarmaty Dezső, Bara
Margit férje olyan hitelesen és megrendítően szépen szól a
Bara-történet egy-két szereplőjéről, hogy nem bonyolítom az
ügyet azokkal a tényekkel, amelyekről hiteles forrásból
pontos információim vannak. Ennek az ügynek igenis főszereplője
volt maga Biszku Béla és az ő civil baráti köre. Főszereplője
volt Nezvál Ferenc igazságügyi miniszter, Kossa István közlekedésügyi
miniszter, Tausz János belkereskedelmi miniszter, mind megannyi
szerencsétlen agyú, munkásmozgalmi kőbe fagyasztott kövület.
Olvasván ennek a Központi Bizottság titkos ülésének a jegyzőkönyvét,
a méla hányinger kerülget. Ezek az emberek voltak az erkölcsi
ítészek, ezek a vénemberek, nyáladzó, folyó orrú, vén,
gusztustalan országlárok, ezek kezdték ki a magyar színház-
és filmművészet állócsillagát. Mert rossz lelkiismeretű,
hagymázas álmaikban a szép nőről fantáziáltak. Hogy leöntik
a nőt csokoládéval, majd nyalogatják. Ilyen világ volt ez,
erről tanácskozott a Központi Bizottság zárt ülésen, zárt
jegyzőkönyvvel. Förtelem! Tönkretettek egy kivételes embert.
Igen, egy szép, nagyszerű embert. De a szeretet révén túlélte,
felépült, csak az a baj, hogy most már Bara Margit egyik keze
és lába béna, és beszélni is nehezen beszél. Az agyvérzés
a Központi Bizottság tevékenységének a „sikere”. De része
volt ebben a színészvilágnak is. Miközben felbolydult lélekkel,
de jó érzéssel teszem le Kocsis L. Mihály könyvét, végezetül
idézek az albumból, a sajtóból átvett idézetek egyikéből.
Magam is társtettes vagyok a Bara Margit életsors feltárásában.
A Vasárnapi Újság szerkesztőjeként kértem meg Király
Editet, kolléganőmet 1990 februárjában, hogy keresse meg Bara
Margitot, és bírja szóra. Megtörtént. Király Edit kérdezte
a művésznőt: „És kollégáid hogyan reagáltak minderre, ami
veled történt? Bara Margit: Nekem nagyon jó barátom volt Kállai
Ferenc, és amikor engem elbocsátott Both Béla, akkor mondtam
neki, hogy én nem nyugszom bele és a döntőbizottsághoz
fordulok. Akkor ő nagyon kért engem, hogy ne tegyem, mert ő a döntőbizottság
elnöke, és őt nagyon kínos helyzetbe hoznám. Hát, én nagyon
furcsának találtam, hogy egyrészt ő igazgatósági tag, ahol
eldöntötték, hogy engem kirúgnak (a Nemzeti Színházból),
ugye, tehát ő egyik helyen beleegyezett, és a másik helyen,
ahova én fordulhattam volna, annak ő volt az elnöke. Tehát színházon
belül nem tudtam mit csinálni.
–
Amikor a Nemzeti Színházban az utolsó előadásomat játszottam,
akkor nemcsak én, a kollégák is tudták ezt. Vége lett az előadásnak,
én borzasztó fegyelmezetten viselkedtem, szépen lesminkeltem,
azt a sminkruhámat elhoztam emlékül. Azelőtt legtöbbször az
volt, hogy a kollégák felajánlották, hogy hazavisznek,
rengetegen laktak Budán. Tudniillik, azt hiszem, csak nekem nem
volt kocsim, úgyhogy mindig valamelyik kedvesen felajánlotta,
hogy hazavisz. Nos, akkor senki sem ajánlotta fel. Én kijöttem
a színház hátsó bejáratán, az egy nagyon ronda, piszkos
udvar, és vigasztalanul szemerkélt az eső. Kiléptem azon a
ronda kapun, és ott álltam egy kicsit, ott, az esőben, és
akkor arra gondoltam, hogy befejeződött az én pályafutásom.
Szép lassan elmentem a buszmegállóba és hazamentem. Egyedül.”
Egy másik újság meg ezt írta: „A színésznőt eltávolították
– kirúgták – a Nemzetiből, a József Attila Színházban
pedig koldusként kezelték, majd onnan is kitették. Sem
emberileg, sem művészileg nem védték meg. Gusztustalan marakodás
áldozata lett. A kor egyik ünnepelt sztárja most négyezer
forint nyugdíjból él.
(Vas
Népe, 1990. február 26.)”
Nem
kétséges, Bara Margitot a hatalom mocskosai tönkretették. Bara
Margitot családjának szeretete tartotta derűben és életben.
Voltak színészek, Sinkovitsék és a többiek, akik a rendszerváltás
után kitüntetésért kilincseltek Göncz Árpádnál. Bara
Margit megkapta a kitüntetést, majd Mádl Ferenc – megkésve
ugyan -– Kossuth-díjjal jutalmazta a magyar színművészet állócsillagát.
Valamelyik barom újságíró azt írta: Bara Margit politikai
hovatartozása miatt nyerte el a kitüntetést. Ó én édes
Istenem!
(Kocsis
L. Mihály: Bara Margit tekintete. Kairosz Kiadó, 2008.)
Győri Béla
|