2009.01.30.
20 éve a pályán
Beszélgetés Szóka Júlia operettprimadonnával
-Zeneszerető
családban nőtt fel?
-
Édesanyám – akit boldoggá tesz az, hogy pályám
kiteljesedett - éveken keresztül tanult énekelni, s édesapámmal
együtt tagja volt a veszprémi Liszt Ferenc Vegyeskarnak. Nagybátyám,
Simon Géza, érdemes művész pedig jelenleg a Győri Nemzeti Színház
örökös tagja. Pápán jártam óvónőképzőbe, ott érettségiztem,
s emellett Eisenbeck Ágotánál tanultam énekelni. Érettségi
után eldöntöttem: énekes-színész leszek. Már gyerekként három
évad erejéig felléptem a Veszprémi Petőfi Színházban.
Nyuszika szerepét játszottam Tamási Áron Búbos vitézében.
Első mondatom így hangzott: „nekem nyúl a nevem, a lábam a
kenyerem.” Nem gondoltam volna, hogy a mondat második fele egy
életre meghatározza a pályámat. Igaz, egy primadonnának nem a
lába elsősorban a kenyere, hanem a hangja, de jól kell tudnia táncolnia,
s minden mozdulatával eleganciát kell sugároznia. A pápai évek
után a győri konzervatóriumban tanultam zenei szakmai tárgyakat,
így zenetörténetet, összhangzattant. Nagybátyám tanácsára
a Háry Jánosban szerepeltem az énekkarban. Magyar Mária és
Bede-Fazekas Csaba játszották a főszerepet. Diákként
rajongtam azokért a színészekért, akik később kollegáim
lettek. Így a színház az iskola mellett párhuzamosan része
lett az életemnek.
-
Kezdetben énekesnő, vagy színésznő szeretett volna lenni?
-
Énekesnő, de kezdetben még nem döntöttem a műfajról. Már
általános iskolás koromban Ki mit tud?-okat nyertem, így
predesztinálva voltam az éneklésre. Édesanyám – akinek tanácsait
mindig megfogadtam – azt javasolta, hogy ne a Színművészetire
jelentkezzek, hanem a Zeneakadémiára. Szerinte a génjeimben
hordom a színpadi rátermettséget, de a hangképzést komolyan
kell venni. Édesanyám szerint magas fokon kell tanulni az énektechnikát
jó tanároktól, s akkor azt énekelhetek, amit szeretnék. A
Zeneakadémián Bach: János passiójával debütáltam színpadon.
Sok műfajban sikerült színpadra kerülnöm: énekeltem
operettet, nótát, könnyűzenét, klasszikus dalokat és operarészleteket
is.
-1988-ban
diplomázott. Utána rögtön az Operettszínházhoz szerződött?
-
Még főiskolás koromban olvastam egy felhívást: a Pécsi
Nemzeti Színház szoprán szólista szerepkörben tart meghallgatást.
Leutaztam Pécsre, s próbát énekeltem. Olyan jól sikerült,
hogy máris felkínálták Puccini Bohéméletének Mimijét és a
János vitéz mindkét szoprán szerepét. A magánélet azonban közbeszólt.
Férjem és a gyerekvállalás miatt nem akartam vidékre szerződni.
Azt kértem a pécsiektől, hogy várják meg, míg az Operettnél
is próbát éneklek. Ott is megfeleltem, így Keszler Pál
igazgató felvett a Nagymező utcai teátrumba. Érdekes módon
nem hittem abban, hogy ez a meghallgatás sikerülhet. Németh
Marika, Zentai Anna, Petress Zsusza, Tiboldi Mária, Zsadon Andrea
mind-mind a színház tagjai voltak.
-
Mind primadonnák voltak. Nem tartott attól, hogy így csak a
harmadik szereposztásban játszhat?
- Gondoltam rá, de engem jobban izgatott a színház légköre.
A meghallgatás után Makláry László zeneigazgató-karnagytól
megkérdeztem, hogyan sikerült a próba. Azt is felvetettem neki,
hogyha szólistának nem felelek meg, akkor lesz-e helyem a kórusban.
Makláry ezt felelte: maga egyáltalán tisztában van a képességeivel?
Még
főiskolás koromban bekerültem egy tájoló, ún. hakni-csapatba
Pitti Katalin és Leblanc Győző nevével fémjelzett művésztársaság
operettműsorába. Nagyon
sok szervezővel ismerkedtem meg még operettszínházi pályám
előtt. Pályakezdőként felkaroltak, mint a „műfaj üdvöskéjét.”
Innen eredt rutinom a próbaénekléshez. Keszler Pál barátja
Aradszky László, akivel sokat hakniztam, felhívta az Operettszínház
igazgatóját, majd közölte velem: fel vagy véve, de ne tudjál
róla. Ekkor nyugodtam meg igazán és boldog voltam, hogy teljesült
az álmom. Példaképem, Németh Marika estjében – melynek címe
Szép primadonna csodál a világ volt- debütáltam a színházban.
Annak idején láttam a Csárdáskirálynő-filmben, s azóta az
volt az álmom, hogy az ő közelében lehessek. Később egy tévéinterjúban,
nem kis büszkeségemre, az utódjának nevezett meg, sőt együtt
is játszhattam vele! Decemberben ünnepeltem pályám 20.
jubileumát, s a gála nyitószáma a Bajadérból a Szép
primadonna csodál a világ volt.
-A színészmesterséget
már egyenesben, a színpadon tanulta meg, vagy elleste valakitől?
- Is-is. Mivel nem a Színház és Filmművészeti Főiskolán
végeztem, az volt a hátrányom, hogy nem tudtam személyes
kontaktusba kerülni rendezőkkel. Így türelemmel ki kellett várnom,
hogy feladatot kapjak. Amikor megkaptam a feladatokat, olyan kiváló
rendezőkkel dolgozhattam együtt, mint Vámos László és Seregi
László.
- Régebben azért
több operettet játszottak az Operettszínházban, mint musicalt.
Most más az arány. A bevétel miatt változott meg a műsorpolitika?
-
Nem hiszem, hogy a musicalt többen hallgatnák, mint az
operettet. Jó példa erre a Békéscsabai Jókai Színház, ahol
diákbérleten keresztül nevelték a fiatalokat az operett
szeretetére. Úgy kell a közönséggel foglalkozni, mint a
gyerekekkel. Nevelni kell, irányítani, oktatni, s nem szabad azt
gondolni, hogy a nézőtéren sok buta ember ül, akinek mindent
be lehet magyarázni. A közönségnek pedig nagy igénye van az
operettre. Halasi Imre igazgatóságáig, 2000-ig voltam az
Operettszínház tagja, majd Kerényi Miklós Gábor vette át az
irányítást. Ő minden áron a musicalt erőlteti. Holott egy
nem magyar műfajról van szó. Persze, a fiatalok miatt szükség
van erre is, de nem jó, ha ez a haladás útja. Ráadásul az
operetténekesek közül pont azok nem kapnak szerepet a színházban
– például: Jankovits József, Virágh József, Bózsó József,
Farkas Bálint, Kiss Zoltán, Vásári Mónika, Teremi Trixi, s
persze jómagam - akik a műfaj jeles képviselői, akik átadhatnák
tudásukat a fiatal művészeknek, mert egy hagyományról és
annak ápolásáról van szó. Az operett rajongók hiányolják
is valamennyiünket, de szerencsére a Turay Ida Színház több
operettet is bemutatott velünk, igen nagy sikerrel. A műfaj egy
zenélő kis ékszerdobozhoz hasonlít, amely, ha kinyitom, egy
varázslatos élményben részesít. A mai politikai és gazdasági
helyzetben lelkileg szükséges, hogy kicsit a mesék, a csodák
birodalmába kerüljünk az operetten keresztül, hiszen egy felnőtteknek
szóló – humorral telített - meséről van szó.
- Jómagam nem
tartom az operettet a magas kultúra részének, ám a műfaj előadásához
szükséges a hangi adottság. Emlékszem egy kaposvári Csárdáskirálynőre,
mikor a bonviván szerepét egy énekelni nem tudó színésznek
adták. A Vígszínházban pedig Alföldi Róbert és Eszenyi Enikő
énekelt el egy Kálmán-operett részletet. Ez nem a műfaj megcsúfolása
és nevetségessé tétele?
- A magyar társadalom
azért ennyire beteg, mert alig van olyan ember, aki a szakmájának,
tehetségének megfelelő dolgot végezne. Nem hiszem, hogy vannak
olyan művészek, akik mindent tudnak a színpadon. Ilyen nincs.
Azt kell kiaknázni, amiben a legjobbak vagyunk. Sok régi színész
fakadt dalra, de csak olyan műveket adtak elő, melyek hangi
adottságuknak megfelelt.
- Említette, hogy
Kerényi Miklós Gábor igazgatóságának elején vált meg a színháztól.
Elküldték, vagy felmondott?
- Operettszínházi pályafutásom utolsó éveiben megszűnt
közalkalmazotti státuszom, s számlaadóként voltam a teátrum
tagja. Tehát darabokra szerződtettek. Nem rúgtak ki, hanem
egyszerűen nem kaptam új szerződéseket. Azt sem mondták, hogy
nincs rám igény, ezért mellőznek. Ezt követően szabadúszó
lettem, míg 2002-ben a Turay Ida Színtársulathoz nem kerültem.
Mellette az érdi Lukin László Alapfokú Művészeti Iskolában
magánéneket tanítok. Huszonkét növendékem van, s a célom:
zeneszerető, zenéhez értő embereket neveljünk. Aki zenével
foglalkozik, nemesebb lelkületű lesz.
- Nem bántja,
hogy nem játszik nagy pesti színházakban?
- Sok vidéki előadáson
vettem részt az elmúlt években, s a produkció után megkérdezték
tőlem: melyik pesti színháznak vagyok a tagja? Ekkor bizony
kicsit összeszorul a szívem.... Latabár Kálmán mondta
egyszer: a színház ott van, ahol én vagyok. Nem egy épületnek,
hanem egy műfajnak vagyok örökös tagja. Ha az operettet színvonalasan,
remek kollegákkal, rendezőkkel, pompás díszlettel, a hagyományokat
betartva, a zenének alárendelve játsszuk, akkor nekem mindegy,
hogy Pesten, vagy egy kisvárosban lépek fel. Egy jó rendező
tiszteletben tartja a kottában leírt zeneszerzői utasításokat,
s nem arra törekszik, hogy saját kedve szerint kifordítsa, s
polgárpukkasztó módon megváltoztassa azokat. Ilyen kiváló
rendező volt Vámos László és Hidvégi Miklós, akinek társulatával
több sikeres előadással, - így a Cigányszerelemmel is- turnéztunk
Németországban. A külföldi fellépések előtt mindig eljátszottuk
az adott darabot magyar nyelven a Békéscsabai Jókai Színházban.
Konter László igazgatása alatt, amikor matiné előadásokat játszottunk,
s meglepő módon a gyerekek viharos tapssal jutalmazták a művészeket.
Ez is ellentmond annak, hogy ez a műfaj nem érdekli a
fiatalokat.
- Nem tartja
gondnak, hogy egy reklámfigurát manapság jobban ismernek, mint
egy tehetséges, híres színészt?
- A mai sztárok – jobb híján - az elektronikus média műsorvezetőiből
kerülnek ki. Régebben is voltak sztár bemondónők, de őket
szeretni, csodálni lehetett. Mellettük azonban híres színészeket
láthattunk a tv-ben kiváló magyar filmekben. Ez nincs, feje
tetejére állt a világ.
- Magyar nótát is
énekel. Hobbiból, vagy pénzkeresetből?
- Életem első
magyarnóta felvételét Tasnádi Laci bácsi 80. születésnapjára
készítette a Magyar Televízió. Igényes nóták eléneklésére
kért fel Laci bácsi, mert mint mondta: ezek a művek tanult
hangot igényelnek. Lengyelfi Miklós volt tv-és szerkesztőnek köszönhető
a sok szép nótafelvételem. A Rádióban pedig Tarnai Kiss László
atyáskodott a műfaj felett; 18 évig vezette a Jó ebédhez szól
a nóta c. műsort. Megkértek arra, hogy Déki Lakatos Sándor
zenekarával egy nótacsokrot készítsek. Ez megmaradt, s ezután
jöttek egymás után a felkérések. Szerencsémre nagyszerű prímásokkal
dolgozhattam együtt, mint például Sánta Ferenccel és Puka Károllyal.
Olyan nótákat szeretek énekelni, melyek közel állnak a szívemhez.
-Melyik volt első
prózai szerepe?
- Már gyerekszínészként játszottam gyerekdarabokban, s
Móricz Úri murijában. A közelmúltban Csurka István remek
darabjában, a Döglött aknákban az ápolónő szerepét játszhattam
el. Sajnos nem láthattam annak idején a Katona József Színházban
Major Tamással és Kállai Ferenccel az első budapesti előadást.
Azóta eltelt több évtized, s a darab mégsem veszített
aktualitásából. Minden egyes mondata időszerű.
- Mit gondol a
politika, vagy a pénz szól bele jobban a színházak életébe?
-A politika határozza
meg, hogy mennyi pénz jut a színházaknak. Sajnos az összeg
egyre kevesebb. Már ott tartunk, hogy igazgatók megkérdőjelezik:
lehet-e egy ennyire szűk keretből színházat csinálni. A
politika is beleszól a kultúrába a színházi élet, a művészi
színvonal rovására. Azt mondják: tartsa fenn magát a színház.
De hogyan? Már kezdetekben voltak támogatói, mecénásai a színháznak,
mert ez egy olyan szegmense a kultúrának, mely nem bírja
fenntartani magát.
- Milyen tervei
vannak erre az esztendőre?
- Azt szeretném, ha pályafutásom 20. évfordulóján
tartott gálaműsort minél több vidéki helyszínre el tudnánk
vinni. Főleg azokba a városokba, melyek pályámnak, vagy magánéletemnek
jelentős állomásai voltak. Remélem várnak még rám szép
feladatok…
Medveczky
Attila
|