2009.01.30.
Edward Knoblauch: A faun
(Turay Ida Színház)
Edward
Knoblauchot Knoblockként is ismerik a világirodalomban. Német
nevét az első világháború idején, 1916-ban – mint a brit
hadsereg kapitánya, majd titkosszolgálatának tagja – angolosította,
mert úgy gondolta, a Angliában világban hátrányt jelent neki
német származása és neve. Edward Gustav Knoblauch 1874-ben,
New Yorkban született; az USÁ-ban, a Harvard egyetemen folytatta
tanulmányait, de nem maradt az Újvilágban, először
Franciaországba, majd ezt követően 1896-ban Londonba költözött,
és ott is élt egészen az 1945-ben bekövetkezett haláláig. A
háború befejezése után forgatókönyvek készítésében vett
részt, ezzel párhuzamosan drámákat is írt. Kilenc színműve
közül az első A faun, ami először könyv alakban, 1911-ben,
New Yorkban jelent meg. Hazánkba
viszonylag hamar megérkezett, írott formáját a Franklin kiadó
1913-ban tette közzé, színpadi változatának is ebben az évben
volt a Nemzeti Színházban a premierje. A korabeli közönség
olyannyira szerette, hogy három évadon át játszották, és 100
előadást tartottak belőle. Korabeli – és még mai –
szemmel nézve ez hihetetlenül magas szám, ami nemcsak a címszerepet
alakító Rajnai Gábor kiemelkedő teljesítményének köszönhető,
hanem a vígjáték mondanivalójának, szellemességének, humorának.
Azóta se szeri, se száma a bemutatóknak, legutóbb az Újpest
Színházzal közös produkcióként a Turay Ida Színház társulata
újította fel, a publikum 2008. november 22-én láthatta először.A
faunnak nincs szerteágazó, nehezen követhető cselekménye,
mert a hangsúly az álszent, viktoriánus Anglia megcsontosodott
társadalmának megcsipkedésén, kiüresedett emberi
kapcsolatainak pellengérre állításán van. A lordoknak és a
ladyknek, valamint a sire-öknek kisebb-nagyobb hazugságokkal
fenntartott, udvariassági szabályokkal korlátozott együttesébe
csöppen be a római mitológiából ismert félisten, a faun,
akinek ugyan állati, kecskeformája van, de az emberhez is módfelett
hasonlít. Ez a félig isteni, félig emberi lény fütyül az
etikett követelményeire, évszázados konvenciókra, őszintén,
a maga keresetlen és harsány modorában közli a véleményét,
köntörfalazás nélkül beolvas mindenkinek. Ezek a kifogástalan
gentlemanek meg finom hölgyek természetszerűen idegenkednek tőle,
feszengenek a társaságában, mert szembesíti őket lelki sivárságukkal,
csak a látszatra adó felszínességükkel. Mindannyian féltik kényelmesen,
a pénz mindenható uralma által berendezett életüket. A faun
ártatlan, gyermekien őszinte kérdéseivel sarokba szorítja őket,
egyre kényelmetlenebbül érzik magukat. Ugyanakkor a huncut faun
a rang és a vagyon miatt kisiklott életeket normális vágányra
tereli, összeboronálja az igazi szerelmeseket.
Edward
Knoblauch darabjában a helyzetkomikum keveredik a
jellemkomikummal. Mulatságosak, ugyanakkor mélyen elgondolkodtatók
azok a részek, amikor a két világnak, az égnek és a földnek
a teremtménye, a faun szembesíti a gőgös és rideg arisztokratákat
cselekedeteikből hiányzó emberséggel, önös érdekükből
eredő szűklátókörűségükkel, közönyösségükkel. A
szereplők pedig ennek az úgynevezett művelt társadalmi rétegnek
az összes torz vonását magukon hordozzák. Lord Stonbury
szerencsejátékos, aki maradék pénzét is feltette egy lóra,
de az nem futott be, és szorult helyzetéből nem lát más
kiutat, mint az öngyilkosságot. Ez a link alak azért annyira
nem akar meghalni, csak egy kicsit sajnáltatni szeretné magát.
Évek óta jegyben jár, de a nősüléshez valahogy nem fűlik a
foga. Sir Ernest Craddock, a minden hájjal megkent ügyvéd is a
tisztességnek, becsületnek csak a látszatát tartja fontosnak.
Maurice Morris kereskedő pedig olyan elképesztően magas kamatra
ad hitelt, ami bőven kimeríti az uzsora fogalmát. A nincstelen
Cyril Overtone az ördögnek is eladná a lelkét. Lady Alexandra
Vancey pedig a magukból kifordultan ágáló szüfrazsettek táborába
tartozik, és politikai elvei miatt nem meri bevallani valódi érzéseit,
azaz szereti a semmirekellő lordot. Misis Hope-Clarke pedig társadalmi
és anyagi szempontból előnyös frigy reményében még a
faunhoz is hozzáadná a lányát. Vivian pedig engedelmesen
hajtaná bármilyen házasság igájába a fejét, ha abban nem
lennének pénzügyi gondjai.
A
faunnak az az érdekessége, hogy apa és fia játszik benne. A címszerepet
Dózsa Zoltán, az inasét pedig Dózsa László személyesíti
meg. Dózsa Zoltán annyi tűzzel és színnel jeleníti meg ennek
a csalafinta kópénak, a faunnak nagyon szerethető figuráját,
hogy a nézők elejétől a végéig élvezik az előadást. Bozsó
József a megbízhatatlan lordot, Márton András az ügyvédet,
Boros Zoltán a szerelméért kiállni képtelen fiatalurat, Mikó
István a szívtelen uzsorást, Vásári Mónika a megkeseredett vénkisasszonyt,
Tóth Judit a számító anyát, Borbély Krisztina pedig az
„eladó” lányt kelti életre. A
Turay Ida Színház társulata remekül helytáll, Márton András
rendezésében olyan pergő előadást hoznak létre, ami igazán
szórakoztat, mert szívből jövően lehet kacagni rajta. Az
ilyen típusú produkciók felüdülést jelentek mindennapjaink
rohanásában, és sokkal több kellene belőlük.
Dr. Petővári
Ágnes
|