2009.01.30.
Cseppben a tenger
Nemrégiben
láttam az egyik tv-csatornán annak az idős embernek a megtörtségről,
megfélemlítettségről árulkodó arcát, aki áramot vezetett a
zöldségeskertjét körülvevő kerítésbe (az udvarán belül),
s bár erre még föl is hívta a figyelmet, mégis a terményeit
rendszeresen megdézsmálók egyikének halálát okozta. Az
ellene indított eljárás még folyamatban, de az erőviszonyok
ismeretében aligha elképzelhető, hogy csupán felfüggesztett börtönbüntetést
fog kapni. Egész megjelenése, beszédmódja, habitusa számomra
egy szorgalmas, lelkiismeretes, derék gazdaember képét mutatta.
Az eset persze megosztotta a közvéleményt, még a gátlástalan,
lovat kapott „megélhetési bűnözőket” (akik immár mások
megélhetését veszélyeztetik, sőt akadályozzák) nem éppen támogató
ellenzéki közvéleményt is. Nem is csoda, hiszen egész mai életünk,
létünk abszurditása, mint cseppben a tenger, tükröződik
benne. Leginkább az „igazságszolgáltatás” (amely ma már
csak idézőjelben használható, akár a „rendszerváltás”),
vagyis pontosabban a joggyakorlat kettős mércéje, amely immár
a magyar lakosság elleni hadviselés egyik harci eszközévé vált.
Előrebocsátom, hogy minden tiszteletem azoké az evangéliumian
fundamentalista vagy tolsztojeánus keresztényeké, akik nemcsak
szavakkal, hanem tettekkel is képesek bizonyítani, hogy
lemondanak a jogos önvédelemről is. Inkább hagyják magukat
kirabolni, éhenhalatni, megnyomorítani, agyonütni, minthogy bárkire
kezet emeljenek, bárkinek ártsanak, nem még, hogy öljenek,
illetve bárkinek a halálát okozzák. (Ámbár, ha már a ránk
bízott család, vagy a nagy család: a nemzet iránti felelősségünkről
van szó, akkor már nem ilyen egyszerű a helyzet.) De alighanem
ők is elkötelezettjei a szeretet mellett az igazságnak is, és
elítélik a fent említett kettős mércét, amely egyre kirívóbb
és egyre inkább egy közösség: a magyarok, főleg a törzsökös,
vidéki, falusi, tanyasi, mezőgazdasági munkából élő
magyarok, gazdálkodók, a magyar parasztság maradványai iránti
gyűlöletről tesz tanúbizonyságot. Mondja már meg nekem
valami jogvégzett ember, hogy ha valaki kutyát, mondjuk egy jókora
komondort (vagy rotveilert!) tart az udvarában, kétkezi munkája
gyümölcseinek védelmére, őrzővédő kutyát, netán még láncon
is tartja, amelyen csak kis zöldségeskertjét járhatja körül,
és az marja halálra a tolvajt, az is ugyanakkora büntetésre számíthat?
Vagy annyival enyhébbre, amennyiben a kutya nem annyira biztos,
hogy öl, mint a 220 volt? (De ha mégis, akkor annál fájdalmasabban.)
Vagy pedig annak szól a büntetés (ha csak úgy nem!), hogy a
termények megdézsmálói köztudottan ugyanahhoz a körhöz
(mondjuk ki, szép eufémisztikusan: ugyanahhoz az etnikumhoz)
tartoznak, amelyet már szinte úgy használ ellenünk egy másik
etnikum, mint annak idején az ávósokat? (Azzal a különbséggel,
hogy ebben a testületben még hozzá tartozó személyek által
is bőven képviseltette magát. Igaz, kockázatot akkor sem vállalt,
ám akiben bosszúvágy és szadizmus volt, az kiélhette ártatlanokon
is, a kollektív büntetés napjainkban különösen aktuális –
gázai – receptje szerint.) Ennek a kettős mércének számomra
mindmáig a legfölháborítóbb megnyilvánulása az, amellyel az
igazságtétel törvénytervezete idején az emberiségellenes bűnök
elkövetőit nem csupán mentegető, de ellentámadásba átmenő
„hazabeszélők” egyikének reakciójában találkoztam.
Eszerint nincs mit számonkérni a tömeggyilkosoktól és az ítélet
nélkül börtönben, fogságban tartottakat halálra kínzó
vallatóktól, minthogy ők nem hirdették meg a keresztényi
irgalmat és megbocsátást. Ellentétben azokkal, akik viszont
igen, akik álszentek, mert elszántak, hogy megtorolják a rajtuk
vagy hozzátartozóikon esett „sérelmeket”. Ez a „megközelítés”
tehát két részre osztja az emberiséget: azokra, akiknek az a
dolguk, hogy gyilkoljanak, kínozzanak, anélkül, hogy ezért
felelősségre vonhatók volnának, és azokra, akik tartoznak a
maguk meghirdette eszmék nevében mindezt elviselni. Ezek után,
mondanom sem kell, hogy többé soha nem ért váratlanul, felkészületlenül,
meglepetésszerűen a náci és a bolsi bűnök mégoly nyilvánvaló
és vérlázító kettős mércéje sem. Szeretném azért hozzátenni,
hogy nem tudok elképzelni olyan jámbor, kegyes, evangéliumi
keresztényt, akinek tetszene a világ efféle berendezése. Amely
persze a berendezőknek nagyon is teszik. Azért is csinálták,
és azért ragaszkodnak hozzá körmük szakadtáig.
Kiss István
|