2009.07.03.
A haza és fiai
Néhány
napot Görögországban töltöttem, és bizonyítottá vált előttem:
egy nemzet ereje nem attól függ, hogy nagy, netán dicső volt-e
múltja – az egykori nagyság jó esetben nem több, mint az ásatások
romkertnosztalgiája –, sokkal inkább attól, mennyire élően
és szeretettel viszonyulnak a nemzeti múlthoz a mai generációk.
A hellén világ keleti fertályán, a kis-ázsiai partok mentén
végvárként van 12 görög sziget – közös nevük
Dodekaniszosz- szigetek –, melyek történelmi korok óta véd-
és dacszövetségben vannak egymással az őket állandóan
elnyeléssel fenyegető idegen – most leginkább török-iszlám
– fenyegetettség miatt, amit nem árt komolyan venni.
(Gondoljunk Ciprus megszállására.) A Dodekaniszosz- szigetek közül
néhányat volt szerencsém meglátogatni, de ezúttal csak kettőre
térek ki.
Kósz
egy olyan álomsziget, amely külön könyvet érdemelne.
Hippokratész szülőföldje, és orvosi iskolájának centruma:
900 éven keresztül, amíg egy földrengés szét nem rombolta,
itt működött Európa legnagyobb és legeredményesebb közpénzen
fenntartott kórháza, orvosi centruma (Aszklépeion), 900 éven
át Kószba hajózott minden gyógyulni vágyó, mert csak ez volt
az utolsó remény. Tény, hogy az európai értelemben vett
orvoslás ezen az apró görög szigeten született és innen
terjedt tova. Kósz ma is Hippokratészból él: Hippokratésznek
hívják a repülőterét, Hippokratész
14 méter
kerületű, kétezerötszáz éves platánja (képen) , amely
alatt tanított, szent és sérthetetlen tabu: a századok során
hozzáépült az óváros, reggelente háromtagú egyenruhás kertészbrigád
locsolja, ápolja, gereblyézi a számára tervezett acél támasztékra
rogyó, elkerített gigászi fát. Hippokratész eredeti és olcsó,
bóvli szobrai, képei, orvosi esküje minden létező nyelven,
minden létező árusnál. Kósz leghíresebb lakóját 2009-ben
is Hippokratésznek hívják. Vajon, ha magyarnak születik ez az
orvos, tudna róla bárki is? Rosszindulatú rágalom, ha feltételezem,
hogy a magyar Hippokratésznek tehetségét még életében
elvitatták volna tehetségtelen kortársai, neve pedig halála után
néhány évvel törlődik végleg a magyar köztudatból. Esetleg
úgy járt volna, mint a turul madarunk: tilos lenne köztéri ábrázolása,
mert magyarkodást, nacionalizmust jelképezne – némelyek szemében.
Szerencsére a görögök nem némelyek. És persze a görögök
nem hülyék: nagyon jól tudják ők, hogy egy platán, jó ha
500 évet élhet, így Hippokratész platánja, legjobb esetben is
ötödik generációs leszármazottja az eredetinek. Csakhogy ők
azt akarják, hogy ez a fa az a fa legyen: Hippokratész fája! És
az lett. Kósz hajlamos rá, hogy Apellésszel is hencegjen, bár
ő nem helybeli, nyilván
Nagy Sándor
hadával érkezett a szigetre. Apellészt tartják az ókori görög
kultúra legnagyobb festőjének, legkimagaslóbb zsenijének. Néhány
dolgot kötelező penzum tudni róla: a hellén világbirodalmat
megteremtő
Nagy Sándor
udvari festője volt, egyedül csak neki volt joga az uralkodót
lefesteni, rajzolni, megörökíteni. Továbbá ő volt az első,
aki lépéseket tett a görögtől addig idegen illúzionisztikus,
árnyékolt festészet felé. A művészettörténet legelső önarcképét
ő alkotta meg. Négy alapszínt használt: fehér, fekete, sárga,
vörös. Ezeknek minden létező árnyalatát igényelte, de soha
nem keverte az alapszíneket. Viszont elkészült munkáit egy
rejtélyesen opálos lakkozással vonta be, amitől egészen különleges
színhatást mutattak. Sok mindent elmondhatnék még róla, hála
az őt rajongva imádó görögöknek, de van egy kis bibi: Apellésznek
egyetlenegy műve sem maradt fenn, sőt még másolat sem. Könnyű
az olaszoknak lelkendezni Leonardo da Vinciről, a kétkedőknek
legfeljebb az orra elé tolják az önmagukért beszélő műveket.
De ezek Apellész esetében nincsenek. Apellész egy név, egy
fikció, egy a görög lelkek által több mint két évezrede
szeretett, csodált, életben tartott idea, amelynek nem ártott
meg, hogy az idő kilopta alóla a műveket. Apellész legalább
annyira nemzetkarakterológiai jelenség, mint művészettörténeti.
Ma is szeretik, sőt idézik. (Kevesen tudják, hogy például tőle
származik az egész Európában elterjedt mondás: „A csizmadia
maradjon a kaptafájánál”.) Vannak alkotások, amelyek név nélkül
maradtak fenn, és vannak alkotók, akik alkotások nélkül is
halhatatlanok. Mert így akarja a nép, amely szülte őket.
Niszirosz egy Budapest méretű, apró, vulkanikus sziget:
„szunyókáló” tűzhányója kisebb- nagyobb mértékben
mindig aktív. Ez egyben legfőbb turistalátványossága.
Lakosainak száma ezer alatti, ebből 800-an élnek a sziget fővárosában,
Mandrakiban, ahol két működő görög katolikus templom is van.
Az ember azt hinné, ez a sziget maga a világvége, amely fölött
átlép idő és a történelem. Soha nem így történt. Évezredek
óta minden létező hatalom (perzsa, római, török stb.) szemet
vetett rá és kifosztotta. Az időnként kitörő vulkán csak
segített nekik. Utoljára a múlt században Mussolini nyúlta
le, csak a háború végén kaphatta vissza Görögország. Úgy tűnik,
most nincs veszély, csakhogy a kikötői kocsma egyben internetes
kávézó is, ami engem egyre figyelmeztet: amit meghagytak az
ezredek rabló zsoldosai, el fogja vinni a globalizáció. A fővároska
egyetlen utcából áll, amely, mint a giliszta bele, húzódik végig
a településen, és várja a naponta 3-4 hajónyi turistát, mint
éltető pénzforrást. Itt akadtam rá egy aprócska fotógalériára.
Tulajdonosa, a 60 és 70 közötti ősz férfi csakis saját műveit
árulja. Nisziroszon született, itt él, és egyedül csak itt
fotózik, sehol máshol. Életművét Niszirosz- szigetének fotózása
teszi ki. Bár némileg helyesbítenem kell: az egyetemes emberi
életet, a születéstől a temetésig ívelő sorsot, a
gyermekkor, a szerelem és a vénkor pillanatait, a világmindenség
szépségét és erejét fejezik ki fotói, de mindezt csakis
nisziroszi miliőben. Számára Nisziroszon kívül nincs világ,
csak ez van. Nem az a lényeg, hogy a pultja mögött üldögélő,
barátságos öregember szorgalmas fotós volt-e, hanem az, hogy
egy helyben volt képes bevárni és meglátni az Isten teremtette
világ minden csodáját és misztériumát, mert ráérzett: nem
az lát sokat, aki sokfele megy. Ezért nem csupán fényképész,
hanem igazi, alázatos művész, akinek hitelét egy Nisziroszon
leélt, és mégis teljes élet pecsételi meg. Görögország
iskolapéldája
a nagy
titoknak: múltat a nemzet, nemzet a múltját tartja életben.
Sajátos szimbiózis ez, megszakadása esetén a feledés mélységes
kútjába hullik nemzet és múlt egyaránt.
Szőcs Zoltán
|