2009.07.03.
Nevetni kell…
Ihos
József kabarészerző, humorista,
„az
ország Kató nénije” 1957-ben
született a Somogy megyei Beleg községben. Névjegyén az áll:
hogy „okleveles Kató néni". Iskoláit Kaposvárott végezte,
majd Szombathelyre költözött, ahol 1978-ban tanári diplomát
szerzett. Kultúrházakban dolgozott, megismerkedett a vidéket
akkoriban gyakran járó humortársulatokkal, s maga is kezdett
jeleneteket, tréfákat írni, előadni. 1979-ben a rátóti
humoristatalálkozón közönségdíjat nyert. A bizonyítási vágy
1984-ben Budapestre vezette, ahol kisvártatva hatalmas sikert ért
el a Rádiókabaré „Falugyűlés” című jelenetével –
benne a karizmatikussá vált Kató néni figurával -, amely
hosszú éveken keresztül a műsor legnépszerűbbje maradt,
hiszen a vidéki élet visszásságait és jellemző figuráit páratlan
pontossággal jellemezte. Ettől kezdve Ihos-kabaré címmel
kezdte járni az országot, alig maradt település, ahol ne lépett
volna fel. Először a televízió Ez + az, majd a Szeszélyes évszakok,
ezt követően a Szeszélyes állandó szereplője lett. Jelenleg
az egyik pesti kereskedelmi tv műsorvezetője és Polgár Péterrel
új műsorral járja az országot.
-Azt olvastam rólad,
hogy nagyon színes gyermekkorod volt. Eleven kisfiú voltál?
-Nem jobban, mint
az átlag. A színes gyermekkor azt jelenti, hogy sok külső
inger ért szülőfalumban. Ahogy felkeltem, rögtön a természetbe
léptem. Erdők, mezők, csodálatos patakok voltak a környéken.
Sőt még halastó is volt a közelben. Amit egy vidéki szabadtéri
életmód adhat egy fiatal számára, azt szülőfalum mind tálcán
kínálta számomra. Tornaórára sem volt szükségünk, mert egész
nap a természetben szaladgáltunk, vagy úsztunk a patakban és a
boldogságban.
-Beleg- ha jól tudom- Nagyatád környékén található.
Tehát nem igaz az, hogy egy faluban a szórakozási lehetőség
elég beszűkült.
-Nagyon jól szórakoztam
a korombeli gyerekekkel, s nem volt arra igény, hogy mást is
csináljunk. Hétvégenként egyszer filmet vetítettek egy olajos
padlós moziban, ahol nagyon kellett vigyáznunk, hogy meg ne csússzunk
a parkettán. Apukám volt a kocsmáros, s az ivó volt a falu
„centruma”. A kultúrházban nem volt hatalmas volumenű esemény.
Akkoriban nem az volt a fontos, hogy ki lesz a fellépő, hanem
maga a műsor, melyre tódult a falu népe. Könyvtárba pedig a
szomszéd faluba jártunk el. Ha pályatársaim életét vetem össze
az enyémmel, akkor látom, hogy szegényesebb lehetőségeink
voltak, mint egy városi gyereknek. Csak egy példa: uszodában először
18 éves koromban voltam.
-Előfordult, hogy általános iskolában kifiguráztad tanáraid?
-Nem. Nem is készültem
erre a pályára. Sokat viccelődtünk egymással, de mivel eléggé
alacsony növésű gyermek voltam, az iskolában el voltam nyomva
egy másik sráccal egyetemben. Nyolcadikos voltam, mikor írtam
magamtól egy darabot, s azt előadtuk egy járási seregszemlén.
A téma az októberi szocialista forradalom volt. A figurám
alkalmatlan volt a drámai szerepre, mert rajtam mindenki
nevetett… Ekkor nem is gondoltam arra, hogy valamikor írásból
éljek.
-A középiskolát Kaposváron végezted?
-Igen, a Munkácsy
Gimnáziumban. Ez igen keserves időszak volt számomra. Az ok:
nem volt sikerélményem. Bár a humort akkor fedeztem fel
magamnak. Oldottabb lettem. Magamra találtam. Ráébredtem, hogy
a birtokomban lévő humor valójában egy kedves eszköz, amely
által az emberekhez lehet másképp idomulni. Egy diáknapon tanárparódiával
tűntem fel. Ez a paródia olyan volt, hogy a tanárokat úgy ábrázoltam,
mintha az akkori Röpülj páva! versenyzői lennének. Ennek a számnak
kirobbanó sikere volt. Ettől függetlenül nem akartam humorista
lenni. Azt sem tudtam, hogy van ilyen foglalkozás. Azt hittem:
aki a színpadon van, mind színész.
-Busszal jártál be akkoriban, vagy kollégista voltál?
-Nem busszal,
hanem vonattal. Majd szüleimmel beköltöztünk Kaposvárra.
-Megpróbáltam nyomozni, hogy ezt követően sorrendben
milyen munkahelyeid voltak, s hol tanultál, de feladtam. Azt
olvastam: orvosnak készültél, voltál népművelő, tanári
diplomát szereztél Szombathelyen, ifi-parkot vezettél, kórházban
is dolgoztál, sőt a Ganznál is.
-Ez mind igaz,
egyet hagytál ki: Kaposváron tanítóképzőt is végeztem.
Nagyon sok mindent ki akartam próbálni. A vidékiségnek egy hátránya
volt, hogy hiába hoztunk létre egy jó kis duót, nem volt, aki
felfigyelt volna ránk. Egyszer szerepelt nálunk egy profi együttes,
melynek előzenekara voltunk. Ők mondták, hogy érdemes lenne a
humorral komolyabban foglalkoznunk. De rövidtávon nem lett belőle
semmi. Barátom megnősült, én meg egy jó ideig nem léptem fel
nyilvánosság előtt.
-Ez a sok munkahely később ihletet adott a kabaréjelenetek
írásakor?
-Természetesen.
Az élettapasztalat ott van az írásomban. Minden egyes helyzetből
ihletet próbálok meríteni. Nagyon sok embertípust és habitust
ismertem meg, ami szintén előnyömre vált.
-Van
olyan alak, akit egy az egyben élő személyről mintáztál?
- Nem is egy. A
Kató nénit is élő személyről mintáztam. Egy orvosi rendelőben
találkoztam vele. Akkoriban arra gondoltam, hogy egy alak hiányzik
a humor palettájáról. Nézegettem a nénikét a rendelőben, s
rájöttem, hogy ez az asszony, mentalitásával együtt a vidéki
Magyarország hangja lehetne. Gondolom, emlékeznek erre a
mondatra: „Én, a Gyula, meg
a Tóth
Ottó.” Ez onnan eredt, hogy egy bácsi elmesélte: bezárta magát
egy kacsa ólba, s a diktatúra miatt csak 40 év múlva mert kijönni
onnan. De nem volt egyedül, mert mellé volt zárva két társa:
a Gyula, és az Ottó. Innen találtam ki, hogy milyen az, ha
valaki sosem volt egyedül, hanem mindig mellette volt két
figura…
-1979-ben a rátóti
humorfesztivál közönségdíjasa lettél. Bíztatott valaki,
hogy részt vegyél egy ilyen versenyen?
-Ezt ne nevezzük
humorfesztiválnak, inkább búcsúnak, ahol az amatőröknek
lehetőséget adtak arra, hogy felmenjenek a színpadra, s
megmutassák tudásukat a jó ízlés határán belül. Tehát
ennek fellépésnek nem volt olyan nagy súlya. Előzőleg nagyon
jól tudtam utánozni főnökeim hangját és gesztusait. Előfordult,
hogy a főnököm hangján a titkárnőn keresztül elküldtem saját
magamat szabadságra. Ezért is mondták: Józsi, te olyan jó utánzol
másokat, jelentkezzél a rátóti fesztiválra. Megfogadtam a tanácsot,
s összeállítottam egy kis zenés paródiát. A Kettőtől ötig
kívánságműsort parodizáltam ki.
-Akkor döntötted el, hogy humorista leszel?
-Még mindig nem
mentem el rögtön a kabaré irányában, hanem dolgoztam a mosdósi
kórházban. Nagyon szerettem a munkámat, betegeknek tartottam egészségügyi
felvilágosító előadásokat. Azt viszont nehezen viseltem el,
hogy a halál angyala is ott volt a kórházban. Az akkori barátnőm,
s Nagy Bandó András bíztatására felmentem Pestre, hogy „közelebb
kerüljek a tűzhöz”. Ekkor lettem a Ganz Mávag népművelője,
a művelődési bizottság titkára, ami vezető beosztás volt;
tizenegyezer dolgozó sportéletét és közművelődését
koordináltam. Ezt azért is szerettem, mert rengeteg szabadidőm
volt, s ekkor kezdtem el jeleneteket írogatni. Ez 1984-ben volt.
Rá két évvel hangzott el az első jelenetem a Rádiókabaréban,
s 1987-ben szereztem működési engedélyt. Akkor még kabarészerző
akartam lenni, s nem előadó. Ennek egyik oka, hogy szoros volt a
mezőny, hatalmas sztárok tűntek fel a hazai humor egén, így
Maksa Zoli, Markos György, Nádas György, Nagy Bandó András,
Boncz Géza, Lehr Ferenc. Így tudtam: előadóként nincs sok esélyem,
de ha jó író vagyok, akkor bizonyos helyeken foglalkoztatnak
majd. Így a Rádiókabaré után jött a televízió; a Szeszélyes
évszakok, és az Ez+az. Tehát egy szerzői sikersorozatról volt
szó, ami addig tartott, míg megszületett a Rádióban a Falugyűlés
c. kabaréjelenet-sorozat, s benne Kató néni figurája. Ez a
sorozat megszakítás nélkül 12 éven keresztül ment. Ez rekord
a maga nemében. Sosem akartam kitűnni, vagy előadó lenni, ezt
az egészet egy véletlen hozta. A rádiófelvételre behívott színésznő,
aki Kató nénit személyesítette volna meg, az utolsó
pillanatban lemondta a szereplést. A helyette felkért művésznő
ugyancsak nem vállalta, de még a következő is valami okból
nem tudott eljönni. Végül valakinek az az ötlete támadt, hogy
próbáljak meg én belebújni ennek az asszonynak a bőrébe. Ez
annyira jól sikerült, hogy rajtam maradt a szerep. Tudjuk, ha
egy férfi kendőt köt a fejére, az mindig mulatságos, de itt többről
van szó…
-Sosem
érezted kínosnak, hogy legnagyobb alakításod egy vidéki
parasztasszony?
-Kezdetben kényelmetlen
volt. Nem is akartam élőben Kató néni lenni, de a közönség
annyira megszerette ezt a figurát, hogy kénytelen voltam engedni
a „nyomásnak.” Aztán később nehezen tudtam kiszabadulni
ebből a skatulyából. Jómagam vidékről jöttem fel, nem
tudtam, mi a siker, hiú is voltam, így nem mondtam le sokáig
Kató néni alakításáról. Közben természetesen kabaréjeleneteteket
is írtam. Szerzői pályám csúcsán a következő recept élt a
magyar humor világában: ha jó kabarét akarsz, hívd fel az
Ihost, írass vele egy jó kabarét. Ekkorra valóban sztáríró
lettem, s így kerültem be a Szeszélyes évszakokba
Antal Imre
mellé. Volt még egy másik népi jelenetsorozatom is, a Juliska
és Mariska. Őket Máthé Erzsi és Tábori Nóra alakították
majdnem nyolc éven keresztül. Emellett volt egy család-rovatom
is, melyben –többek közt – Sztankay István, Schütz Ila, Fónay
Márta szerepeltek. Sokszor – s ez mind a mai napig jellemző
– nem tudják az emberek, hogy ugyanaz a személy alakítja Kató
nénit, mint aki a felsorolt kabaréjeleneteket írja.
-Nem
mindenki fogékony ugyanarra a poénra. Javíts ki, ha tévedek,
de szerintem a szociális környezet, az iskolázottság, műveltség,
a lakóhely is befolyással bír abban, hogy egy-egy kabaréjelenet
tetszik-e az illetőnek, vagy sem.
-Ez így van…
-Máshogy reagál egy-egy poénra a nagyvárosi és a falusi
ember?
-Mindig is így
volt, ez nem újdonság, mert a közönség rétegződik. Ritka az
a mű, amit mindenki egyformán ítél meg. Egy Verdi-operának
bizonyára más a foganatja egy kis településen, mint egy nagyvárosban.
-Népi, vagy népies
humort művelsz?
-A népies humort nem kedvelem. Tiltakoztam is az ellen,
hogy népies kabarét írjak. Történt, hogy a Rádió egyszer
leadta az Ihos-kabarét, melyben inkább értelmiségi humor volt.
Sokakban felvetődött: most melyik az igazi Ihos József. Megpróbáltam
az értelmiséget megcélozni, s kellett hozzá egy kis műveltség,
hogy valaki a poénokat megértse. Ezek szatírák, karcolatok
voltak.
-A Falugyűlés sem
volt egy parasztcsúfoló darab.
-Nem az volt, hanem egy szatíra, mely az ország akkori állapotát
figurázta ki. A Falugyűlés figurái nagyon profánnak tűntek,
pedig a szöveg áthallásos volt.
- Említettük már
a Szeszélyes évszakokat. Az MTV ment egy sorozat Az én Antal
Imrém címmel. Ebben Antal Imréről kollegák, rendezők emlékeztek
meg. Nos, milyen a te Antal Imréd?
-Erről nagyon hosszan tudnék beszélni. A lényeg: Imre életének
utolsó évében „főszerepet” kaptam. Előtte nagyon jó
kollegák voltunk, de akkor egy más, baráti kapcsolatba kerültünk.
Ismerjük a sztorit: amikor Imre nagybeteg volt, és az álmenedzser
asszony eltüntette, csak engem engedett hozzá. Szinte
titkosszolgálati módszerekkel próbáltam információkat
szerezni
Antal Imre
hogylétéről. Be akartam bizonyítani a nézőknek, hogy Imre él
még.. Kicsempésztem Imrét az álmenedzser asszony karmai közül,
felhoztuk Pestre, s egy újságíró barátommal együtt segítettünk
neki. Akkor hangzott el Imre szájából az a mondat, hogy
szeretne még egy Szeszélyes évszakokat vezetni. Megkerestük az
MTV vezetőjét, de a politikai események – „székházostrom”
– miatt az ügy megfeneklett. Az RTL Klub viszont lecsapott a témára,
s Imrével szerződést kötöttek. A régi színészgárda nem
mehetett át, én is csak álnéven írhattam a jeleneteket. Sőt,
szereplőként is csak úgy szerepelhettem, hogy teljesen át
kellett maszkíroznom magam, nehogy felismerjenek a nézők.
-Azt olvastam, hogy a világhálón is élvezhetjük
szellemes társaságodat. Mit kell ezalatt érteni?
-Volt olyan terv,
hogy elindul az Ihos-tv… Nagyon reális ember vagyok, s ezért
elgondolkodtam azon: mit érek a piacon. Tudom, hogy most nem érek
annyit, mint régebben. Amit jómagam műveltem, az elsősorban
egy olyan vásári humor, aminek falunapokon, nagyobb rendezvényeken
van keletje. Igaz: előfordul, hogy főiskolások is kérik tőlem
Kató-nénit. Észre kell venni, hogy a stand up comedy világa
-azaz az egyszemélyes, sztorizgatós, poénsorjázó műfaj –
teljesen elsöpört egy humorista generációt. Nem vagyok mérges
ezekre a stand up-os fiúkra, mert nagyon jól magyarították a külföldi
humort. Ők a jelenlegi világ ízét, zamatát adják. Tükröt
tartanak a mai emberek elé. Megváltozott a világ: ma egy
Antal Imre
nem lehetne tévés személyiség. Ő csak egy kor ikonja
lehetett. Természetesen én is próbálkoztam váltással — ami
meg is történt —, csak ez nem a stand up, hanem a zene irányába
indult el. Kedves kollégámmal lépek fel, őt Polgár Péternek
hívják. Most nem Kató nénié és a vásári humoré a főszerep,
hanem egy zenés, dalos, geges játéké.
-Baj, hogy ma nem kell a tv-knek egy hasonlóan szellemes
műsor, mint a Szeszélyes évszakok volt, s egy művelt, sziporkázó
műsorvezető, mint
Antal Imre
volt?
-Nem az a gond, hogy vannak olyan csatornák, ahonnan az
ilyen stílusú műsorok hiányoznak. A gond, hogy sehol sincs
ilyen műsor…Az a csatorna hiányzik, aminek olyan műsora van,
melynek szereplőire fel lehet nézni, akik „modellek”
lehetnek. Nem szidom a kereskedelmi tv-ket, csak azt hiányolom,
hogy a már említett műsort nem látom sehol. Egy csatorna
igazgatója pedig nem a minőséget, hanem a nézettséget tartja
szem előtt.
Medveczky Attila
|