2009.07.03.
Giuseppe Verdi: A szicíliai vecsernye
(Magyar Állami Operaház)
Az
1813-ban Le Roncoléban született és Milánóban, 1901-ben
elhunyt Giuseppe Fortunio Francesco Verdi a világ zeneirodalmának
egyik legismertebb és igen kedvelt komponistája. Dalszínházunknak
a Reqiuemen túl jelenleg hat Verdi-opera van a repertoárján, ez
olyan magas szám, hogy több bérletsorozatot is indít belőlük.
A szicíliai vecsernye nem tartozik Verdi legnépszerűbb, sűrűn
bemutatott darabjai közé, egyetlenegy dallama sem vált slágerré,
stadionokban tartott koncertjeiken híres-neves tenorok nem éneklik
egyik áriáját sem. Így a május 31-én tartott budapesti
premieren a jóleső felfedezés erejével hat a közönségre,
mert minden van benne, amit az operarajongók Verditől elvárnak:
baljóslatú titkok, végletes szenvedélyek, mélységek és
magasságok, hatalmas kórusjelenetek, hatásos finálék, magas
fogú énektudást igénylő szólók, kettősök és négyesek. A
Verdi-műveknek általában történelmi alapjuk van, így A szicíliai
vecsernyének is. A régmúltban, úgy 800 esztendővel ezelőtt,
1282-ben, amikor a sziget francia uralom alatt sínylődött, az
akkor március végén, 30-ára eső húsvéton a szicíliaiak
fellázadtak az elnyomók ellen, az összes franciát lemészárolták,
kikiáltották függetlenségüket. A történetírás ezt a
felkelést nevezi „szicíliai vecsernyének”, mert az események
Palermo Szentlélekről elnevezett temploma elől indultak el. Ezt
megelőzően különböző politikai játszmák is zajlottak,
Giovanni da Procida, az orvos, a szicíliai ellenállás legendákkal
övezett vezéralakja keverte az Anjou meg az Aragóniai királyi
ház, valamint Konstantinápoly közötti kártyákat.
Verdi
három történelmi nagyoperája közül A szicíliai vecsernye
elsőként született. Ősbemutatóját III. Napóleon idejében,
1855. június 13-án tartották Párizsban, a Grand Opéra színpadán.
Louis Crosnier igazgató 1852-ben rendelte meg Verditől, és a
világkiállítás idejére, 1854 novemberére tűzte ki az első
előadás időpontját. Az opera librettójául Eugéne Scribe és
Charles Duveyrier: Le due d’Albe című társasági drámája
szolgált. Akkoriban semmiféle megütközést nem keltett, hogy a
franciák meg az olaszok közötti véres leszámolásról szóló
zeneművet olasz szerző írja meg a francia operaház számára.
Maga Verdi is érezte a helyzet fonákságát, hogy ez sértheti a
gallok meg az olaszok nemzeti büszkeségét, de a direktor nem
volt ennyire finnyás, és színre vitték. Meglehetős tetszést
aratott, de nem került a repertoárdarabok közé. Magyarországon
másfél évre rá, 1856. október 7-én – a cenzúra megtévesztésére
– Guzman Johanna címmel játszották először a Nemzeti Színházban.
Az előadást Erkel Ferenc vezényelte és Szigligeti Ede
rendezte. Három évig ment, majd levették a műsorról. Szegeden
1963-ban már eredeti címével mutatták be, de a pesti közönségnek
több mint 150 évet kellett várnia, hogy újra lássa.
Különleges
színpadkép látványa fogadja a publikum tagjait. Frank Philipp
Schössmann jókora csavarokkal összeillesztett, rozsdás
vaslemezeket meg sötét téglákból összerakott falakat imitáló
díszlete kisebb-nagyobb változtatásokkal mind az öt felvonásban
látható. A csavarok az összezártságot, a rabságot, a fal
pedig a kitörés lehetetlenségét jelképezik. Nagy Viktória
jelmezei nem korhűek, hanem stilizáltak, a szicíliai
parasztokon a föld melegbarna színét idéző egyszerű kosztümök
vannak, a francia zsoldosok kék és piros – de nem a francia
katonák hagyományos – egyenruhájában masíroznak. Monforte
kormányzón pedig hosszú, tengerkék felöltő, Elena hercegnőn
dísztelen gyász-majd szolid menyasszonyi ruha, Procidán bokáig
érő fekete kabát, Arrigón puritán, a szicíliai nép viseletére
hajazó zakó és nadrág feszül. Matthias von Stegmann német
rendező hagyományos értelemben vett dalművet állít a színpadra,
semmiféle különcködő vagy elképesztő, a mű szellemiségétől
távolálló megoldása nincs, inkább a díszletek és a jelmezek
fejezik ki Verdi operájának nyomasztó atmoszféráját.
Anatolij Fokanov Monforte-ot, a kegyetlen zsarnokot, ugyanakkor gyöngéd
apát személyesíti meg. Róla csak a legnagyobb elismerés hangján
lehet szólni. Erős és mégis bársonyos baritonjával kelti életre
ezt a szélsőséges karaktert. Cseppnyi hamis árnyalat nincs a
hangjában, a magas és a mély regisztereket egyforma tisztasággal
énekli. Sümegi Eszter a szerelem egekbe emelő elragadtatását
és pokolba taszító kínját megjáró Elena hercegnőnek kölcsönzi
lágyan csengő szép szopránját. A kemény és bosszúszomjas
Procidát Rácz István telten zengő basszusával állítja a
publikum elé. Az ingadozó, emberpróbáló helyzetbe került
Arrigót Fekete Attila fényesen zengő hangjával
a nagy
bel canto tenorokhoz méltó módon énekli.
Kovács
János vezényli a zenekart. Az Operaház összeszokott együttesével
remekül játszatja el ezt a hosszú művet. Bizsergető érzés
ebbe a ritkán látható-hallható műbe alámerülni, ugyanis nem
egy megszokott, unalomig ismert operában mártózhatott meg a
tetszését zajosan kimutató közönség, hanem egy különlegesben,
mert így valódi, semmivel össze nem hasonlítható zenei élményt
és igazi szellemi csemegét kapott. (Felső képen: Sümegi
Eszter, Fekete Attila. Alsó képen: Sümegi Eszeter, Rácz István,
Vadász Dániel, Fekete Attila.)
Dr. Petővári
Ágnes
|