2009.07.03.
„Kegyelemből” akasztófa
Június
5-én a Komárom-Esztergom megyei Császáron felavatták a falu
egykori plébánosa, a munkáshatalom által 1919-ben kivégzett
Wohlmuth Ferenc szobrát. Az emléktáblánál a vértanúság
napjának eseményeit felidézve Szalai Gábor tatai plébános
tartott megemlékező beszédet, majd a Szózat elhangzása után
elhelyezték a kegyelet koszorúit. Tény: nagyon keveset tudunk
az ún. tanácsköztársaság idején vértanúhalált szenvedett
egyháziakról. Wohlmuth Ferenc atyával együttesen kilenc
katolikus papot és két apácát végeztek ki a kommün idején
Magyarországon. Nem csak Wohlmuth atyáról, de a többi vértanúról
sincs sok információ a birtokunkban.
Szalai
Gábor tatai plébános
érdeklődésemre közölte, hogy az atya 1855. július 27-én született
a jelenlegi Burgenland területén lévő Sopronnyéken. Erre emlékezve
a vértanú plébános szülőfalujából ötven zarándok érkezett
hat pappal a június 5-ei ünnepségre, s elhelyezték az emlékezés
virágait a szobornál és a kivégzés helyszínén. Wohlmuth
atya a győri bencéseknél végezte tanulmányait, mint az egyházmegye
gimnazista papnövendéke. Kijárta a szemináriumot, s 1881-ben
szentelték pappá. Ezt követően több helyen teljesített segédlelkészi
szolgálatot. Központi beosztásban is működött: Győrben a
kispapok lelki igazgatója, Sopronban pedig a kármelita apácák
gyóntatója volt egy rövid ideig. Papi életének leghosszabb állomáshelye
Császár község volt. Ennek a településnek negyedszázadig
volt a plébánosa. Vörösváry Ernő – Wohlmuth atya kortársa
– írt egy könyvet a vértanú plébánosról. Ebben megemlékezik
arról, hogy az atya nagyon szigorú ember volt – elsősorban
saját magával szemben. Mindennapjait a legnagyobb puritánságban
töltötte el. Fontos volt számára a karitatív gondolkodásmód.
Tudjuk, ez a 20. század első felében nem volt még annyira általános,
mint napjainkban. Wohlmuth Ferenc atya sokat tett azért, hogy a
karitatív szeretet megnyilvánuljon a császári egyházközségben.
Az atya egy –1919-ben – 13 éves árva kisleányt nevelgetett,
s szeretett volna rá pénzt hagyni, de ezt az összeget elvették
tőle a bolsevikok. Az isteni gondviselés mutatta meg a hatalmát
azzal, hogy később boldog Batthyány-Strattmann László vette pártfogásába
a kislányt.
Mint
mindenütt: Császáron is voltak követői a bolsevik tanácsköztársaságnak.
1919. júniusában felröppent a hír, hogy megbukott a vörösek
rendszere. Ennek hatására a kommün helyi tagjait a falu jogosan
feldühödött népe őrizetbe vette. Abban, hogy ez az esemény véráldozat
nélkül történt, nagy szerepe volt az említett plébánosnak,
aki lelkére kötötte a híveknek, hogy minden erőszakoskodástól
tartózkodjanak. Azon volt, hogy megmentse az életét a
bolsevikoknak, mert ő az embert nézte. Erről a császári
megmozdulásról értesült a tatai kormányzótanácsi biztos,
Lantos (Löwy) Bertalan, aki rendkívüli intézkedéseket tett, s
június 4-én egy munkásokból álló fegyveres alakulat szállta
meg a községet. Kimondták, hogy a helyi legfőbb ellenség maga
a plébános. Órákon át keresték, de nem találták. A jó szándékú
helyi lakosok figyelmeztették a plébánost, aki a templomban bújt
meg. Ám egyszer, mikor imádkozva vonult a templomban, felismerték,
és kivonszolták az Úr házából. Ekkor kezdődött el a
koncepciós per. Perről nem is beszélhetünk, mert minden jogi
alapot nélkülözött a rögtönítélő törvényszék, melynek
tagjai bányászok, munkások voltak. Egy dokumentumban
olvashatjuk: „A kirendelt védő Szabó András enyhítést kért,
mivel a golyó általi kivégzés túl hangos, inkább a csendes
akasztást ajánlja.” Ez aztán az igazi cinizmus! A történelemből
ismerjük, így az aradi vértanúk históriájából is, hogy a
golyó általi halálra ítéltetés enyhébb büntetés a bitófánál.
A vörös terror emberinek a gőgje nyilvánult meg ebben a kivégzésben.
Azt akarták, hogy a fájdalmas, kötél általi halál legyen a
„büntetése” a plébánosnak. Szalai Gábor tatai plébános
atya emlékező beszédében kiemelte, hogy a plébános vértanú
volt, s nem arról van szó: egy véletlen szerencsétlenség áldozata
lett volna, vagy rosszkor volt rossz helyen. Wohlmuth atya
tudatosan vállalta a vértanúságot. Miért? Tudta, ha elmenekül,
akkor másokat fognak kivégezni. Az is szóba került, ha a plébánost
nem találják meg, akkor a káplánt fogják kivégezni. Olyan
családos emberek élete is veszélyben volt, akik nem álltak a vörös
lobogó alá. Sok falusit ezért nem halálra, „csak” pénzbüntetésre
ítélt a helyi vörös „törvényszék.” A plébánost
viszont ki akarták végezni, s ettől semmi sem tántorította őket
el. Még a pénz sem, pedig tudjuk, mennyire kedvelték az
anyagiak begyűjtését a bolsevikok. Az ökumenizmus –ami abban
az időben még idegen szemlélet volt - gyönyörű megnyilvánulása
lehetett, mikor egy református nagygazda az egész vagyonát –földjeit,
jószágait – ajánlotta fel a plébános életéért. Ezt vörösök
elutasították.
A
vörösök nem engedték meg Wohlmuth Ferencnek, hogy elbúcsúzzon
híveitől, hanem meg akarták szégyeníteni az öreg papot. Az
egész falut kirendelték a kivégzés helyszínére, a falu főterére.
Mikor Ferenc atya nyakán volt már a hurok, arra kérték a vörösök,
hogy mutassa meg, kik voltak az „ellenforradalmárok.” Ekkor
szólt híveihez az atya, s mondta el hitvallását az emberek felé
fordulva. Az ott elhangzottak olvashatók Wohlmuth Ferenc síremlékén
is: „Elmegyek, mert elveimért pusztulnom kell. Sokat dolgoztam
értetek, hogy boldogok legyetek. Ezért csak imáitokat kérem.
Isten veletek!” Mivel a rövid kis időt a plébános nem mások
besározására használta fel, beszédét félbeszakították, s
kirúgták alóla a széket. Ezt követően hosszasan, perceken át
agonizálva lépett át a halálnak a küszöbén. Holtában is
meggyalázták, mikor a négy égtáj felé lóbálták a holttestét
az akasztófán. 1920 és 1945 között a faluban és környékén
a hívek többször is megemlékeztek hajdani plébánosukról. A
tragédiát a falu népe magában hordozta. Síremléket állítottak,
emléktáblát helyeztek el a kivégzés helyszínén, s megemlékezéseket
tartottak. 1945-től erről az eseményről hallgatni kellett, s még
az emléktáblát is összetörték. A rendszerváltás után
helyezték csak el a táblát a községháza falára. Ezt követően
többször előfordult, hogy Sopronnyékről zarándokok érkeztek
Császárra, hogy emlékezzenek szülőföldjük mártírjára.
Író
Sándor, Császár jelenlegi plébánosa tervbe vette, hogy a 90.
évforduló alkalmából szobrot állítsanak a kivégzett plébánosnak
a templom előtti téren. Június 5-én, a szentmisét követően
került sor a fehér mészkőből kifaragott szobor felavatására,
amelyet az alkotó, Illyés András szobrászművész személyesen
mutatott be. Az életnagyságú mű Wohlmuth Ferenc atyát papi öltözetben,
kezében keresztet tartva ábrázolja. A szobrot Pápai Lajos püspök
atya áldotta meg. Szalai Gábor atya közölte szerkesztőségünkkel,
hogy a környékbeli falvakban elevenen él Wohlmuth Ferenc emléke.
Tatáról és Burgenlandból is részt vettek az ünnepségen. Az
előző városból azért is, mert sokakat megdöbbentett, hogy
Tatáról érkeztek anno a vörös különítményesek. Összesen
hat-hétszáz ember vett részt a június 5-ei rendezvényen,
melynek csúcspontja az az ünnepi szentmise volt, melyet Pápai
Lajos győri megyéspüspök mutatott be. Püspök atya szentbeszédében
arra hívta fel a figyelmet, hogy keresztényként inkább legyünk
sajnálattal a papokat akasztó és templomokat kifosztó emberek
irányába, mert a gyűlölet nem segíthet, csak az imádságos
lelkület. Jézus is azt mondta Szent Lukács evangéliuma
szerint: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit
cselekszenek”.
Meg
kell említeni, hogy egy fájdalmas esemény beárnyékolta a június
5-ei megemlékezést. Az ünnep előtti napon rablók törtek be a
már feldíszített templomba, letépték és elvitték az oltárképeket.
Fel volt dúlva az egész templom. Meglett férfiemberek úgy
zokogtak, mintha kis gyermekek lettek volna. Ebben a felfokozott
ünnepi hangulatban ez egy fájó seb lehetett… Először többen
arra gondoltak, hogy a rablásnak köze van a megemlékezéshez,
de úgy tűnik, hogy a betörés megrendelésre történt, mert
egyedül a Dorfmaister-festményeket lopták el hatalmas anyagi kárt
okozva az egyházközségnek. Élnek még a kommün szellemi örökösei!
Medveczky Attila
|