2009.07.03.
Utolsó döfés a turizmus szívébe
Bánki
Erik, az Országgyűlés sport- és turisztikai bizottságának
elnökét kérdeztük.
– Turizmusellenesnek nevezte a Gyurcsány-Bajnai-
kormányt.
– A kormány turizmusellenességét több tény is bizonyítja.
Ennek csak az utolsó eleme a mostani adótervezet, mert 2002-ben
a turisztikai célirányzat, amelyből a fejlesztéseket lehetett
biztosítani, elérte a harmincmilliárd forintot, 2004-ben a felére
csökkentette ezt az összeget, majd megszüntette a Széchényi-
tervet, amelynek a legnagyobb kedvezményezettje éppen a
turisztika volt. A marketingre 2002-ben még kilencmilliárdot
fordíthattunk, ma csak négy és fél milliárdot. Nálunk áfaemelésekkel,
adóemelésekkel terhelik a turisztikai ágazatot, Európában
mindenhol, a válság ideje alatt, adókedvezményeket vezetnek
be, támogatásokkal igyekeznek segíteni, mi pedig a cafeteria
rendszer, és az üdülési csekk megadóztatásával. Közel 400
ezer embert foglalkoztat és a bruttó hazai össztermék 8 százalékát
adja a turizmus, kézenfekvő lenne, hogy az ebben érdekelt vállalkozások
helyzetét javítsák, versenyképességét fokozzák.
– Lehet,hogy a belföldi turizmust akarják tönkretenni?
– Az egészséges arány a külföldi és belföldi
turizmus esetében, ha a belföldi a teljes forgalom hetven százalékát
biztosítja, és a maradék harmincat a külföldiek teszik ki. A
válság elsőként amúgy is a turizmust, a „béke iparágát”
sújtja. A belföldi turizmusnak most van végre egy dinamikája,
mert az elmúlt években folyamatosan esett a külföldi, de
szerencsére ezzel arányosan erősödött a belföldi turizmus.
Éppen az üdülési csekk rendszere az, ami ezt a piacot fel
tudta pörgetni, amely adómentes, járulékmentes kedvezmény a
munkaadók részéről, ezért ezt azok is igénybe tudták venni,
akik, máskülönben nem nyaralhatnának. Most a tervezett 32 százalék,
vagy a módosított 25 százalék is azt jelenti, hogy egynegyedével
csökken az üdülési csekkek értéke. Ez sok munkaadót
elgondolkodtat, és nem fogja biztosítani a munkavállalójának
ezt a lehetőséget. Az üdülési csekk forgalma meghaladta a húszmilliárd
forintot, s ez komoly fellendülést jelentett. A legnagyobb
bajunk az összes tervezett intézkedéssel, hogy életszerűtlen,
a szakmai szervezetekkel és az érdekegyeztető tanáccsal
elegendő érdemi konzultációt nem folytattak. Állítólag majd
a törvényjavaslat vitája közben fognak megállapodni, és
esetleg majd módosító indítványokkal korrigálni a mostani
„eredményeket”, amely a szakma szempontjából
elfogadhatatlan, és szégyenteljes dolog. A borravaló és a
felszolgálási díj is személyi jövedelemadó- köteles lenne,
továbbá az étkezési utalványok és a teljes
cafeteria-rendszer megadóztatása, beláthatatlan következményekkel
jár.
– Milyen hatása lesz ennek a törvénynek
a szállásadókra, és az üdülési helyekre?
– Az üdülési csekk rendszer egyrészt olyan munkavállalókat
juttatott üdülési lehetőségekhez, akik egyébként nem tudtak
volna elmenni, másrészt pedig segítette az ágazat kifehérítését.
A turizmusnak komoly munkaerőteremtő ereje van, olyan területeken,
ahol sem ipar, sem mezőgazdaság nem képes arra jelen körülmények
között, hogy munkahelyeket teremtsen. Tehát a vidék munkaerő
megtartó képességét jelentősen javította az elmúlt évtizedben.
A falusi turizmusban érdekelt vállalkozásokat is gyakorlatilag
ellehetetleníti a kormány ezzel a csomaggal, hiszen amíg eddig
800 ezer forintos éves bevételi értékhatárig adómentesek
voltak ezek a bevételek, az e fölötti jövedelmek után kellett
csak adót fizetni, most ez is teljes mértékben adókötelessé
válik. Az áfaemelés már sújtotta a területet, minden
tiltakozás ellenére, amelyet a Magyar Szállodaszövetség, a különböző
turisztikai szakmai szervezetek megfogalmaztak. Minden előzetes
szakmai tiltakozás ellenére úgy emelték meg az áfa értékhatárát,
hogy a szállodai szolgáltatások is bennmaradtak a 25 százalékos
áfakörben. A turisztika területén működő kis-és közepes vállalkozásoknak
gyakorlatilag a helyi iparűzési adóalap csökkentési lehetősége
megszűnik, ettől kezdve itt újabb jelentős költségnövekedés
várható. Ha ezt az adócsomagot a parlament elfogadja, az
gyakorlatilag tönkreteszi a turizmusban érdekelt vállalkozások
nagy részét, és ahelyett, hogy a kormány a válság közepette
gazdaságélénkítéssel, munkahelyteremtés elősegítésével,
vagy munkahelyek megtartásának a reményével segítene ennek a
vállalkozói körnek, körülbelül 25-30 ezer munkahelyet fog
elveszteni ez a szektor.
– A hiteltartozás mindent felemészt.
– Az államcsődtől az MSZP–SZDSZ-kormányt az
IMF-hitel mentette meg, de a szerződés pontos szövegét elzárták
a nyilvánosság elől, sőt még az országgyűlési képviselők
elől is. Ebben a titkos szerződésben azt vállalták, hogy
minden adókedvezményt megszüntetnek, és az egyedi kedvezményeket
is megkurtítják, ebbe tartozott bele az üdülési csekk, és a
cafeteria rendszer is. Ez csak a kezdet, a legnagyobb probléma ez
után következik, hiszen míg az összes kormány Európában
ennek az ágazatnak kiemelt kedvezményeket ad azzal, hogy
bevezeti az üdülési csekkrendszert – például Szlovákia
vagy éppen Románia –, csökkenti az általános áfaterhelést
– mint például Olaszország –, vagy teljesen elengedi meghatározott
időre az adóbefizetéseket – mint például Dánia –, addig
Magyarországon további adóteher-növekmény éri ezt az ágazatot.
Nemcsak a belső szerkezete megy tönkre ennek a piacnak, de a külföldi
versenyképességünk is gyakorlatilag megszűnik.
– Sok szakértő véleménye szerint a
cafeteria rendszer megadóztatása egyenlő a megszüntetéssel.
– Minden elemzés ezt támasztja alá. Csak az étkezési
utalványok okán a vendéglátó szektor körülbelül 240 milliárd
forintnyi forgalomtól esik el. A Kopint-Tárki felmérése
szerint, ha megadóztatják a mostani tervezet alapján
a hideg
és a meleg étkezési utalványokat, akkor azoknak a forgalma a
jelenleginek a töredékére fog visszaesni. A kormány hiába számol
több tízmilliárdos adóbevétellel, ez nem fog teljesülni,
hiszen ez a rendszer, ami most egy komoly jövedelem-kiegészítést
jelent a magyar munkavállalók részére, összeomlik. Az egész
törvényjavaslat-csomag annyira elhibázott, semmi értelmét nem
látom annak, hogy különböző módosító indítványokkal próbáljunk
meg javítani rajta, hiszen szerkezetét tekintve is
elfogadhatatlan. Ha bevezetik, nettó jövedelemcsökkenést eredményez
a munkavállalóknál. Ebben a nehéz helyzetben, amelyben a családok
is élnek, ez az elvonás teljességgel emberellenes.
– Ez az adótörvény az önkormányzatokat
is megfojtja.
– A turizmus visszaesése az önkormányzatokra is kihat.
Ahol nincs infrastruktúra, ipart nem lehet fejleszteni, de olyan
kulturális, vagy egyéb értékekkel rendelkeznek, amivel oda
vonzzák a látogatókat, ott a turizmus az egyetlen
munkahelyteremtő erő, ráadásul a vendéglátás, és a szállodaipar
is olyan, ami nagy élő munkahelyigénnyel bír, mind képzett,
és képzetlen szakembereket képes felszívni. Sajnos úgy tűnik,
ez a kormányzat az utolsót döfi a turizmus szívébe.
– Hogyan lehetne az ágazatot rendbe
tenni?
– Egyik alapfeltétel a támogatási rendszer átértékelése
.Most a turisztikába beruházni akaró hosszú éveket kell várjon
arra, hogy megnyíljon egy pályázati ablak, és az ott beadott pályázatát
valaki elbírálja, majd ehhez forrást is biztosítsanak. Ezen változtatni
kell. A másik, hogy a termékfejlesztés mellett hiányzik a
nemzeti marketing. A szűkülő piacon is meg kell találni a közönséget.
A mi földrajzi adottságainkkal is megfelelő bázist tudnánk
produkálni, de nem ilyen körülmények között, amikor a szomszédos
országok folyamatosan fejlesztenek, Ausztriában például,
amikor négymillió euróval növelik a nemzeti marketing költségvetését,
akkor nálunk ezt csökkentik.
– Térjünk át a turisztikáról a
sportra.
– A sport a másik nagy vesztese lett a megszorító
csomagoknak. 2002-ben a nemzeti sportköltségvetés harmincmilliárdot
tett ki. A sokadszorra módosított, utolsó évi költségvetés
a már korábban megfelezett összeget másfélmilliárd forinttal
kurtította meg. A sportegyesületek tucatjai mennek csődbe,
hiszen az önkormányzatokat folyamatosan lehetetleníti el a kormány,
és az egyesületek működését az állam mellett az önkormányzatok
segítik. A versenysportból is folyamatosan vonja ki a pénzt az
állam, az utóbbi hetekben a paraolimpiai bizottság jelezte,
hogy az állam három hónapja nem utalja át azt a pénzt, ami a
működésükhöz szükséges lenne. Egyedül az utánpótlás-nevelés
működőképes úgyahogy. Megszüntették a sportminisztériumot,
maradt a nemzeti sporthivatal, azután ezt is megszüntették
2006-ban, és lett belőle egy szakállamtitkárság, majd azóta
nyomon sem lehet követni, mi történik. Teljes káosz jellemzi a
sport irányítását is.
– Önök, ha kormányra kerülnek,
fejlesztenék a magyar tömegsportot?
– Feltétlen,hiszen tragikus fizikai helyzetben van az ifjúság,
mert a gyermekeknek és fiataloknak alig kilenc százaléka
sportol, és még az a heti kétszer negyvenöt perc sincs biztosítva
az iskolában, ami elengedhetetlen a gyermekkorúak számára, így
hát nem csoda, hogy a 8 - 18 éves korosztály több mint ötven
százaléka küzd súlyproblémával, negyven százalékuk kórosan
kövér. Súlyos, egészségileg leromlott állapotba került
Magyarország, ami ennek a kormánynak a bűne, hiszen megszüntette
a rendszeres heti testmozgást az iskolákban. Amennyiben az iskolában
nem kerülnek kapcsolatba a gyerekek a sporttal, később már
nagyon nehéz azt elérni, pláne akkor, amikor a diáksportra
sincs pénz. Ez tűrhetetlen, és változásért kiált.
Oláh János
|