2009.07.10.
A korszerű nemzeti radikalizmus
Hölgyeim
és uraim, tisztelt konferencia!
Amikor
ehhez az előadáshoz elkezdtem gyűjteni az anyagot, először
azt hittem, hogy a politika és az ideológia területén kell
kutakodnom. Aztán rájöttem, hogy ez csak részben igaz, ugyanis
a radikalizmus fogalmával, egészen pontosabban ezzel a szóval
– mint más szavakkal is, pl. demokrácia, nemzet,
nacionalizmus, szabadság – oly mértékben elbánt és visszaélt
az 1945 után Európában kialakult, majd lassan kötelezővé vált
politikai konszenzus, hogy már régen nem eredeti jelentésének
hordozója, sokkal inkább valamiféle viszolyogtató szitokszó,
veszélyre figyelmeztető jelző, amely arra utal, hogy a vele
kapcsolatba hozott fogalom, intézmény vagy személy kiírta magát
a jogállamiság keretéből, azaz nem legitim. A XX. század szépszámú
gyalázatához nyugodtan hozzáadhatjuk ezt a sunyi, erősen
bolsevista színezetű elintézési módot: ha politikailag nem bírnak
vele, ha ideológiailag nem tudják legyőzni, hát szóhasználatilag,
szemantikailag húzzák ki a talajt a radikalizmus alól. Gratulálunk
az eltervezőknek, ugyanis sikerült. Szabó Dezsőt, mint a
nemzeti radikalizmus atyját szokás emlegetni. Ebben a relációban
a ,nemzeti’ a XXI. század első évtizedében szintén szitokszó,
de most maradjunk csak a radikalizmusnál. Miért gondolják, akik
gondolják, mire alapozzák, hogy Szabó Dezső radikális volt?
Nyilván nem az elmaradhatatlan fatermörder gallérra, amelyet a
két háború között már csak ő hordott. Ettől legfeljebb különc
lehetett volna, nem radikális. De nem érdemes túlbonyolítani a
dolgot, ugyanis Szabó Dezső radikalizmusa roppant egyszerű, már-már
gyermetegen naiv attitűdre épül: az igazmondás radikalizmusára.
A pályakezdő Fülep Lajos 1919 decemberében, a Nyugatban
rosszindulatú, jófiús – (ami azt jelenti, hogy a Nyugat
kozmopolitáinak tetsző) – kritikát ír Az elsodort faluról,
ebben van egy kitétel, amely miatt részemről megbocsáttatik Fülep
minden karrierizmusa: Szabó Dezsőt „igazság- fanatikusnak”
nevezi.
Telitalálat, s egyben a szabódezsői radikalizmus legtömörebb
definíciója ez a jelző: igazság-fanatikus. Az igazság és a
valóság a dolgok legmélyén azonos tartamok, és mert a valóság
az Istentől adatott világ része, valamilyen szinten mindig
szakrális is. Innen, a valóság szakralitásából ered az igazság
szakralitása, és a hazugság ördögtől való mivolta. Az igazságnak
és a valóságnak elvben mindig szinkronban kellene lenni, mint tárgynak
és árnyékának, csakhogy az embernek megadatott, hogy ezt a
kettőt szétválassza egymástól. Ha nemes cél érdekében
teszi, ez erényül is szolgálhat neki – (utalnék Ibsen
Vadkacsájának problémakörére) –, de ha rosszindulatú számításból,
önzésből, másokat becsapó manipulációból, akkor bűn a javából.
Utalni is felesleges rá, hogy a hazugságok, főként a politikai
és társadalmi hazugságok 99 százaléka ezen utóbbi kategóriából
való. Valójában viszont még ennél is rosszabb a helyzet: századok
és ezredek történetének egyértelmű tapasztalata az, hogy a
hatalmi harcok, a hatalmon maradás sikere, népek, nemzetek, vagy
birodalmak irányítás alá vonása az esetek túlnyomó többségében
hazugságokra – (rágalmakra, komolytalan ígéretekre, nem létező
veszélyekre, az ellenség fantomizálására) – alapozódik,
nem valós igényekre. Ezen a ponton viszont az igazmondó, aki
leleplezi a hatalom hazugságait politikai tényezővé, azaz első
számú közellenséggé válik a hatalom minősítése szerint.
Legelső országos megnyilatkozásától, 1911 tavaszától
kezdve, amikor is közzétette elhíresült, vitriolos vitairatát
a Válasz Nagyméltóságú gróf Tisza István volt miniszterelnök
nagybirtokos úrnak-ot, Szabó Dezső is azonnal üldözendő, kerülendő
közellenség lett: mindig, minden rendszer utálta, ami arra
mutat, hogy mindig, minden rendszer – a Monarchia, a bolsevik
forradalmak, a Horthy-féle keresztény kurzus, a sztalinista Rákosi-éra,
a kacsingatós Kádár-korszak, a „jaj, de nagyon szabadok lettünk!”
Antall-korszak, és minden, ami azóta volt – hazugságokra épült.
Értelemszerűen Szabó Dezső, a röntgen-szemű, a gátlástalan
igazság-fanatikus nem kell nekik.
Így
alakulhatott ki az a helyzet, amelyet 1920 nyarán ő így foglal
össze: „A kommunizmusnak kendőzött zsidó uralom alatt az
irodalomban az egyetlen merész és kiáltó tiltakozása voltam a
kereszténységnek s a magyarságnak. Ennek volt a természetes következménye
az, hogy az uralom bukása után a gyávák és gazemberek engem támadtak
legerősebben. (…) Arra születtem, hogy nagyon szeressenek és
nagyon gyűlöljenek s amíg élek, mindig harc lesz köröttem,
mint minden zászló körül.” Ha jobban belegondolunk, van
ebben a helyzetben valami abszurd ellentmondás: a pályakezdő
Szabó Dezső elindul az irodalom jól kitaposott útján, semmi másnak
nem tekinti magát csakis írónak, és pillanatokon belül a
nagypolitika mélyvízei csapnak össze a feje fölött. Rengeteg
támadás éri, hogy maradjon a kaptafánál, vagyis az irodalom
felségvizein, és még sokra viheti, ha nem „kontárkodik
bele” a politikába. A kontárkodás erősen lekezelő minősítését
azzal érdemli ki a hatalomtól, hogy igazat mond egy, a hazugságok
áttekinthetetlen érdekrendszeréből szőtt világról. Ez
skandalumként hatott már 1911-ben ugyanúgy, mint például
1939-ben, amikor Az egész látóhatár előszavában visszatér a
kérdésre: ugyan miért olyan problematikus a magyar hivatásos
politikusok számára az „írópolitikus” fogalmának tudomásul
vétele? (Itt jegyzem meg, hogy ez a probléma nagyjából
1985-ig, a monori találkozó idejéig egyedül Szabó Dezső
problémája volt irodalmunkban, onnantól fogva osztozkodnak vele
néhányan írópolitikus mivoltuk következetes elutasítása
miatt a hatalom részéről, na és társadalmon kívülivé
rekesztésen. Gondolok itt elsősorban Csurka Istvánra.)
De
nézzük, mit írt erről Szabó Dezső: „Érdekes: sohasem volt
állandó problémává felfújt kérdés az: hogy vajjon a
miniszteri tisztviselő, a bankár, a volt katonatiszt, a gróf, a
földbirtokos, a tanyai tanító stb.: lehet-e politikus,
foglalkozhatik-e politikával? Sőt: fájdalmasan, katasztrófálisan:
még az ügyvédnél sem tették fel ezt a kérdést. Miért lett
ez éppen az írónál örök vita tárgya? Rosszul tettem fel a kérdést.
Szegény boldogult Pekár Gyula majdnem két évtizedig volt
megcsonkult Honunk külügyi humora. A jeles Zsitvay és a kitűnő
Karafiáth súlyos eredményekkel gazdagították Turán lírai készletét
és mégis: miniszterek és vezető politikusok lettek. Az elismerésre
nem méltatlan Herczeg Ferenc hetenként egyszer felszolgált a
Pesti Hírlap kormány-asztalára egy csésze politikai szederlevélteát.
A hon-rapszódiák modern Gigászának: Gyula Diáknak százpercentes
politikai beváltságát Hazánk megszűkült határai közt senki
sem vitatja. Rengeteg példát hozhatnék még ide, de nem akarom
azok munkáját megnehezíteni, akik a világháborút minél szűkebb
körre akarják korlátozni. De világos: hogy az írók egy részének,
legnagyobb részének politikai szereplése ellen nincs tiltakozás.
Csak bizonyos, minden korban alig egy-két író ellen jelenik meg
a politikai paradicsom küszöbén teljes fegyverzetben a tiltó
Angyal: hogy lángpallóssal és a rettentés minden egyéb eszközével
ellökje a merészkedőt a politikai megnyilatkozás minden
gondolatától. Kik ezek a kivételes tilalmú írók?” Ezt kérdezi
Szabó Dezső, és hadd feleljek rá én: ezek azok a bizonyos
igazság-fanatikusok, akik, ha bekerülnének a törvényhozásba,
leülnek ugyan kártyázni a hamis kártyásokkal, de felrúgva a
maffiaszokásjog és a maffiaérdek minden szempontját,
leleplezik, felmutatják a világnak a cinkelt lapokat. Ők azok a
radikális igazmondók, akiket a honi hatalom szeret kívül
tudni, sőt távol tudni a törvényhozás neogótikus palotájától.
Szabó Dezső radikalizmusának nem nagyon tudnám felvázolni
a fejlődéstörténetét: a már említett, 1911-es
Tisza-cikkben, sőt a még korábbi, 1910-es „riadóban”, a
Tanárok mozgalmában már – miként Vénusz lépett ki a kagylóból
– teljesen kifejlett állapotában áll előttünk. Az ő
radikalizmusa in statu nascendi ugyanolyan tökéletes és erőteljes,
mint évtizedek múltán is lesz. Felesleges szófecsérlés lenne
valamiféle címlistát adni radikalizmusának dokumentálására,
ugyanis az egész életmű, a maga homogén teljességében radikális:
a tanulmányok, a kritikák, a novellák, a regények, de még a két
aprócska színmű is, amellyel próbálkozott élete folyamán,
de ami műfajilag nem vált be nála. Prohászka Ottokár püspök,
aki a kezdetek kezdetétől nagy értékelője és olvasója Szabó
Dezsőnek, résztvett azon a nagygyűlésen, amelyet az író a székesfehérvári
Szent István teremben tartott, és ahol az őrá jellemző radikális
lényeglátással összefoglalta a 133 napos vörös diktatúra
valódi mozgatórugóit, magyarságellenes, faji jellegét. Prohászka,
aki maga is a katolikus egyház legnagyobb hatású szónoka volt,
annyira fellelkesedett az előadástól, hogy naplójának „Aug.
31.”-i bejegyzésében furioso oratore-nak, azaz dühös szónoknak
nevezte az írót. (Hála ennek a naplónak ismerhetünk néhány
részletet a beszédből, amelyet a helyi lapokban nem engedett
leközölni a Dimian névre hallgató román főhadnagy, a fehérvári
cenzori jogok birtokosa. Ez azért érdekes adalék, mert rámutat,
hogy a radikális igazmondást nemcsak a magyar politika rühelli,
de a román is.)
Szabó Dezsőt széles társadalmi rétegek, olvasóinak tízezrei
úgy tekintették, mint prófétát, mint a „magyarság apostolát”.
Magával ragadó stílusa, ellenállhatatlan érvelése sajátos
jelenséget szült: ha átlapozzuk a ’30-as évek vele
kapcsolatos sajtóját, meglepve tapasztalhatjuk, hogy neki nem
olvasói, hanem hívei voltak. Mint egy vallásalapítónak. Talán
ezért is írja róla egy 1928-as cikkében Karácsony Sándor:
„Mózes ő, aki haragosan sújtja meg a meddő sziklát”.
A
Mózes-Szabó Dezső párhuzamot a népvezéri szimbólum és az
indokolja, hogy mindketten nemzetük megmaradásának nemcsak útmutatói,
kiharcolói, de feltételei is voltak. Ugyanebben a tanulmányában
Karácsony kiemeli: „Magyar szónoki prózánk nem volt eddig.
Az igehirdetés Arany Jánosa mai napig nem adatott meg nékünk.
Ám Szabó Dezsőben szónokol az igehirdetés Csokonai Vitéz Mihálya,
akiben az ösztön spontaneitását a tanulmány tudatossága csak
ízesebbé és kristályosabbá hűti, de nem zavarja zagyvalékká.
(…) Nem irodalom, amit ad, hanem az élet maga.”
A
fentebb idézett fogalmak (próféta, apostol, Mózes) egyenesen
megkövetelik a radikalizmust, mint erőt és intenzitást.
Lehet-e egy próféta, egy apostol halkszavú, csendes,
visszavonuló alkat? A Mózesek, az Attilák, a Xerxészek és az
Árpádok állhattak volna-e népük élén, ha nem radikálisan
harsogó mindaz, amit mondanak? De hagyjuk a vezéreket, nézzük
a plebszet: Tiborcot meghallotta volna bárki is, ha nem ismeri
fel az alapigazságot: „Szólni kellenék, nagy dolgokat!”
Toldi Miklós nevét emlegetné- e ma bárki, ha radikálisan és
végérvényesen nem győzi le a cseh vitézt? Utalnék rá, hogy
a világ legelső radikálisa maga a teremtő Isten volt, aki létrehozta
az ősextremitásokat: szétválasztotta egymástól a fényt és
a sötétséget, a magasságot és a mélységet, a vizet és a földet.
Ez bizony nem kompromisszum volt. De nézzük csak őt, a
legnagyobbat és a legfontosabbat: Jézus Krisztus elképzelhető
lenne úgy is, hogy a jó és a rossz örök harcában nem radikálisan,
hanem enerváltan, kompromisszumot keresve állna ki a jó védelmében,
mondván, ne essünk túlzásokba, hallgassuk meg a Sátán érveit
is? Ó, igen, a túlzó, a szélsőséges, az extrém azok a
fogalmak, amelyeket a mai közmédia a radikális kiváltására
használ, ezzel teljes mértékben meghamisítva annak eredeti
jelentését. Etimológiailag ugyanis a radikálisan azt jelenti,
hogy gyökeresen. Vagyis abszolút az alapokig elmenve. Ősi, feudális
fogalom ez a paraszti világból, ahol az a növény, amelyet gyökeresen
irtott ki a gazda, egyszer s mindenkorra, garantáltan tűnt el,
Az pedig, melynek gyökereit gondosan elplántálta, bő termést
hozott. A gyökér maga az élet és az éltetés, aminek épek a
gyökerei, azzal nincs igazán nagy túlélési probléma. (Lásd
a szocializmus tapintható szellemlétét az egyáltalán nem
radikális, antalli rendszerváltozás után.) Ha politikai palettára
vetítjük, a nemzeti radikális a forradalmitól annyiban különbözik,
hogy nem demagóg, mindig nemzeti és hagyományőrző. A nemzeti
radikális is jelentős, alapvető társadalmi változásokat akar
elérni, fejlődést akar, modernizálni akar, de – ellentétben
a forradalmárral nem doktríner – soha nem önti ki a gyereket
a fürdővízzel, soha nem helyezi az ideológiát azok elé,
akiket ezzel az ideológiával szándékozik felemelni.
A nemzeti radikalizmus mindvégig emberarcú marad, 1789,
1917 vagy 1919 viszont állattá aljasított embert és társadalmat.
Szabó Dezső soha nem tévedt bele a forradalom petárdás, vörös
zászlós, barikádos, kunbélás utcájába. Ez volt a főbajuk
vele, ugyanis, ha némileg kommunistáskodott volna 1918-19-ben
– és hamut szórva saját fejére, Horthyék bűnbocsánatáért
könyörög – bűne hamar és nagyvonalúan megbocsáttatik,
mint egy botlás, hiszen a lónak négy lába van, mégis… meg
aztán az író is emberből van ugyebár… stb. Ilyenkor mindig
azok bocsátanak meg legkegyesebben, akik múltjukban maguk is jócskán
rejtegetnek megbocsátani valót. Csakhogy ő megint csak felrúgta
a szabályokat. Őszintén üdvözölte a forradalmat – még az
sem zavarta, hogy az kommunista forradalomnak titulálja önmagát
–, mert meggyőződése volt, hogy 1918-ban kellett a
forradalom, az ki is robbant, de a marxizmus csecseit szopó, ügyes
zsidó doktrínerek – kihasználva az elmegyenge Károlyit –
ellopták tőlünk, az élére álltak és kisiklatták. Szabó
Dezső nem győzte hangoztatni, nem az a baj, hogy forradalom
volt, sőt ezt tekinthetjük elkerülhetetlennek is a vesztett háború
nyomorában, az a baj, hogy nem mi csináltuk meg magunknak, nem
mi álltunk „a rohanó idő élére”, így a forradalmat nem
tudtuk felemelkedésünk, faji energiáink szolgálatába állítani.
Amikor aztán Horthyék bevonultak, mindenki, így Szabó Dezső
is azt hitte, hogy majd ez a győztes keresztény- nemzeti kurzus
fogja bevégezni azt a magyar forradalmat, amit a zsidóbolsevizmus
ellopott tőlünk. Természetesen erre nem került sor, és a
magyarok forradalmát, az égető társadalmi változásokat másodszor
is elsikkasztották, ezúttal Horthyék. És 1921-23 között az
egyetlen ember, aki ezt kimondta írásaiban a „görénykurzusról”,
Szabó Dezső volt. Így eshetett, hogy miként 1919-ben az
ellenforradalmárrá és antiszemitává pecsételt írónak bujkálnia
kellett vidéken Lukács-Löwinger népbiztos elvtárs életveszélyes
fenyegetése miatt, ugyanő 1924 októberében emigrálni kényszerült
Horthy börtöne elől. Az ő élete fényes bizonyíték rá,
hogy a nemzeti radikalizmusra egyik oldal sem vevő, semmi sem köti
össze olyan erővel a jobboldalt és a baloldalt, mint a radikális
igazmondás gyűlölete. Na de miért is?
Valójában
roppant egyszerű a válasz: ugyanazért, amiért a puskaporgyárban
nem szabad dohányozni: robbanásveszélyes. A hazugságra és
hazugságból építkező társadalmi struktúrákban az igazsággal,
a realitással való szembesülés több, mint skandalum, több,
mint kínos intermezzo, ugyanis alapokat rengető, falakat repesztő
hatása lehet. Ez a példa viszont másra is rámutat, arra, hogy
valószínűtlenül egyszerű, szinte gyermekded dolog tönkrezúzni
a hazugságvárat: egy elegáns mozdulattal, kellő időben, kellő
helyre oda dobott csikk minden problémát megoldhat. Ezen a
ponton engedjék meg, hogy Bibó István néhány sorát idézzem
1948-ból, amely év – mint tudják – valódi radikális
rendszerváltozást hozott, méghozzá egy négyévtizedes balraátot.
„A
kiegyezéses, majd utóbb az ellenforradalmi magyar közéletben
sem miniszter, sem községi jegyző, sem bankelnök, sem ipartestületi
elnök, sem akadémiai elnök, sem tanfelügyelő nem lehetett
olyan ember, aki döntő pillanatban nem volt hajlandó vagy nem
volt képes egy rendeletben, egy fegyelmi határozatban vagy egy
pohárköszöntőben magáévá tenni a közösségi hazugságoknak
azt a rendszerét, melyen ez az egész közélet felépült.
Lehet, hogy csak kis engedmény kellett hozzá, de ez a kicsi is
megindította a fordított kiválasztás folyamatát, mert a
legigazibb, legszenvedélyesebb, és leglényeglátóbb emberek számára
már ez is lehetetlenné tette, hogy hazugsághoz adjanak igaz erőket.”
Hogy mit értek korszerű nemzeti radikalizmuson, ennek a Bibó idézetnek
figyelmes elolvasása elárulja: adott helyzetben nagyon kevés is
elég a radikális helytálláshoz, elég, ha adott szituációban
megtagadunk egy engedély kiadást, nem adunk fegyelmit annak, aki
szerintünk nem érdemli meg, és nem mondunk pohárköszöntőt
azon személyiség laudálására, akit amúgy nullának, csörtetőnek,
tehetségtelennek, rosszindulatúnak tartunk. Ezt a kis dolgokban
megnyilatkozó, hétköznapi radikalizmust ne nézzük le: a
mindennapi munkánkban és életünkben, a napi kapcsolatainkban
hozott intranzigens döntéseink képesek a legkivédhetetlenebbül
aláásni és távol tartani a nemzettől a rajta élősködőket.
Úgy gondolom, hogy a Szabó Dezsőben felfakadó magyar nemzeti
radikalizmus szellemi életünk természetes reakciója, lázadása
volt az évszázadok óta ránk telepedő, akár hungarikumként
is tekinthető passzív rezisztencia ellenében, amely a vérünkben
volt, s talán van ma is. A passzív rezisztencia ugyanis csődöt
mondott: ellenállásra, túlélésre alkalmas, de építésre,
továbblépésre nem. És a magyar psziché kitermelte Szabó Dezsőt.
A
magyar ember radikalizmusra való hajlamának másik történelmi
előzménye az a sajátságunk, hogy sohasem adatott meg nekünk a
magyarnak levést, a magyarnak maradást valamiféle harmonikusan
építkező projekt szerint elképzelnünk: mindig csak virtusként,
azaz radikális elszántsággal jöhetett számításba. (Utalnék
Ludas Matyira, aki háromszor verte vissza az őt ért sérelmet,
ami polgárjogi megközelítéssel vitathatatlanul túlzás.
Csakhogy ő attól lett nemzeti hős, hogy vállalta ezt a túlzást.)
Ezzel
együtt és ezt fenntartva is fontosnak tartom kiemelni 2009-ben,
hogy a szabódezsői radikalizmus nem annyira radikális tettet,
sokkal inkább radikális gondolatot, radikális műveltséget,
radikális igénybejelentést vár el tőlünk. A szabódezsői
radikalizmus voltaképpen nem is politika, sokkal inkább morál
és kiállás. Ő úgy politizált, hogy soha nem pártokban,
hanem személyekben gondolkodott, szemében a felelősség nem a pártokat,
hanem a mögöttük lévő politikusokat terhelte. A már említett,
1911-es Válaszcikkét nem a Nemzeti Munkapártnak, kizárólag,
személyesen Tisza Istvánnak címzi. Ezért vallom, hogy Szabó
Dezső nem homo politicus volt, hanem homo moralis. Amikor Szabó
Dezső azt mondja, hogy „Én vagyok az öklös Nem és a teremtő
Igen. Én vagyok a korokat alkotó Túlzás!”, a legkeresztényibb
alapvetést hirdeti: a választás radikalizmusát, amely habozás
nélkül, öklösen mond nemet a zavarosban halászóknak, és
igenjei a nemzeti teremtés és építés igéivé válnak. Az
igazság-fanatikus Szabó Dezső a következetes igazmondás prófétája
volt, akik tehát elutasítják következetességét – azaz
radikális ragaszkodását a tényekhez – valójában az igazság
kimondásának lehetősége ellen küzdenek. Nem a radikalizmust,
a szélsőséget, az extremitást utálják ők, akik maguk is szélsőséges
hazudozók, hanem az igazságot, a fényt, az átláthatóságot.
Nem az radikális, aki hangos, nem is az, aki kirakatot tör be
vagy dobálódzik a tüntetésen: az radikális, aki életének
minden létező döntésében, választásában az „öklös Nem
és a teremtő Igen” határozottságával dönt – vagy ha
voksolni kell, hát voksol – a nemzet érdekeinek mindenkori
igazsága mellett. És nem ismer mellékszempontokat, nem mond
olyan érveket, hogy „Én is osztom ezt a véleményt, de…”,
„Már csak a hülye nem látja, hogy ez a kormány hazudik és káros,
de…”, „Mindenben igazat adok a Csurkának, de…” „Én
lelkem szerint radikális vagyok, de…” És mindig visszaköszön
a legostobább vád is: a szélsőségesség vádja. Se füle, se
farka ennek a fogalomnak. A radikalizmus következetességet
jelent, hajthatatlanságot, erős meggyőződést – azaz csupa
szélsőséget, ha úgy tetszik túlzást, vagy ahogy Szabó Dezső
mondta „korokat alkotó Túlzást”. Mérsékelt radikalizmus
nem képzelhető el, miként hűvös kánikula sem. Ehhez a
mentalitáshoz úgy tartozik hozzá némi szélsőségként is
titulálható lendület, mint – a Mestert idézve – disznóhoz
a vakaródzás. Azt azonban újfent kijelentem: a mi szélsőségünk
kevésbé a tett szélsősége, sokkal inkább a szellemünké, döntéseinké,
igenjeinké és nemjeinké. Voltaképpen sokat szenvedett ő attól,
hogy a nemzeti radikális hangot nem lehet átlagos körülmények
között képviselni, panaszkodott is eleget: „Összeférhetetlennek
kiáltanak, mert törpének látszanak, ha melléjük állok”.
Egy lírai vallomásában meghatóan vall erről: „Hősnek születtem,
s epikára. Hitvallónak, tisztának, szentnek. De mindennap
mindennapi volt s az emberek mérsékelt emberek. Összetörtem a
nagy vonásokat, karikatúrákba tréfáltam erőmet, hogy megbocsássák
a különbségem, hogy ne nevessék, hogy tragédia vagyok. Hányszor
vágtam hasra magam a sárba, csak hogy pajtásnak örvendhessenek,
csak hogy ne sértse őket egyedüliségem.”
Befejezésül idézném Harsányi Kálmán megrendítő imáját.
Mint már utaltam rá, 1923-ban Szabó Dezső és a nemzeti kurzus
viszonya véglegesen megromlott. Pekár Gyula államtitkár
beteges gyűlöletének következtében, a hírhedett Dr. Töreky
Géza bíró 2 év elzárásra és 100.000 korona pénzbüntetésre
ítéli őt a Levél a tisztviselő kérdésről cikk, illetve
„nemzet- és kormányzógyalázás” miatt. Fellebbezett és jó
félév elteltével Dr. Töreky ítéletét egészen minimálisra,
szinte csak szimbolikusra enyhítette ugyan a liberálisabb, még
mindig monarchiális értékeket képviselő Kúria, ő azonban úgy
dönt, elhagyja hazáját. Emigrációs terve és maga a példátlanul
szigorú, aljas bírói meghurcoltatás az irodalmi közvéleményt
erősen felrázta. Harsányi Kálmán indulatos cikkben
tiltakozott az ítélet miatt. Szabó Dezsőt! Nemzetgyalázásért!
Című írása az alábbi – egyetlen mondatba sűrített – imával
zárul: „Ma, azon a napon, amelyen országszerte kihirdették,
hogy Szabó Dezsőt nemzetgyalázás címén kétesztendei börtönre
ítélték, ugyancsak az ország színe előtt mondjuk el mi,
maradékmagyarok is a mi igazi, mert önző, kétségbeesett,
szemrehányó és gyermekes imádságunkat ekképpen: – Magyarok
istene, könyörögve kérünk, pusztítsd el az utolsó ízig
azokat a törvény betűin soha rajta nem veszthető óvatosakat,
akiknek minden gondolatuk, minden érzésük, minden összemosolygásuk
a legigazabb nemzetgyalázás s adj nekünk minden ezer ilyen
kifogástalan polgártárs helyett egy-egy, bárha ugyanilyen izgága
és pokrócgoromba Szabó Dezsőt, hogy tovább hihessünk Benned,
a hazában és Magyarország feltámadásában.”
2009. június 10-én, Szabó Dezső születésének 130. évfordulóján,
a Károlyi palotában a nagy író életművéről konferenciát
szervezett a nevét viselő emléktársaság. Az ott elhangzott előadásokat
a Havi Magyar Fórumban, a lap júniusi számával kezdődően
folyamatosan közlik, de a konferencia eredeti programjától eltérő
sorrendben.
Szőcs
Zoltán
|