2009.07.10.
Rock és Wagner
Beszélgetés Gerdesits Ferenc operaénekessel
– Mi volt előbb: a rockzenész, metálos
Gerdesits, vagy az operaénekes?
– A rockzenész, s onnan vitt az utam az operáig. Sokáig
nem is akartam klasszikus zenével foglalkozni. Dobosként
kezdtem, mint apád, csak én egy rockbandában, a Kavernaszban.
Ekkor 17-18 éves lehettem, s ez csupán szárnybontogatás volt.
A legjelentősebb zenekar, miben anno játszottam, a Sámson volt,
ami ma is létezik.
– Mikor jelent meg első szólólemezed,
az Ősmetál?
– Az jóval később, 1989-ben, mikor már az Operaház
tagja voltam. A zenészek pedig a Napoleon Boulevard korábbi
tagjai voltak, akik akkor a Solarisként működtek. Készítettem
velük egy másik lemezt is, melynek Nostredamus a címe. Ezzel,
2004-ben még egy mexikói turnén is részt vettünk. Történt,
hogy Mexikóban meghallották a lemezt, s felkeresték a Solarist,
hogy menjünk ki koncertezni.
– Édesapád a Forgács zenekarban énekelt.
– Igen, s még több kórusban is. Az óbudai Goldberger
gyárban dolgozott az öreg Forgács, a szalonzenekar vezetője.
Sokszor fellépett a zenekar a Druzsba nevű szakszervezeti hajón.
Apám a Magyar Kábel Műveknél dolgozott, s szinte az összes
magyar amatőr férfikarban énekelt. Temetésén majd’ ezer énekes
kísérte utolsó útjára.
– Akkoriban hallgattál klasszikus zenét
is, vagy inkább rockot, metált?
– Hallgattam klasszikus zenét is, s éppen azért volt a
rock műfajában a becenevem Bétus, mert szerettem Beethovent is.
– Jártál zongora-és szolfézsórákra
is?
–
Jártam, bár egy kicsit lusta voltam mind a kettőhöz. Akkoriban
még nem volt olyan sok zenei általános iskola, s így elmentem
egy zeneiskolába, ahol zongorából máris a második osztályba
vettek fel.
– Tehát, mikor az Operaházba felvételiztél,
már tudtál kottát olvasni.
– A kottaolvasást már jóval hamarabb el kellett sajátítanom,
hiszen az Opera előtt a Honvéd Művészegyüttesben énekeltem.
Kronológia szerint a Sámsont –melyben már énekeltem is – követte
a Ferm zenekar, ami számomra „ugródeszkát” jelentett. Az
együttes vezetői a Környei-fivérek voltak. Apukájuk Vác városparancsnoka
volt 1956-ban, s az volt a „bűne”, hogy nem lövetett az ártatlan
emberekre. Ezért be is börtönözték. Erről akkor nem volt
tudomásunk, s így nem bírtuk elképzelni: miért tolnak ki a
zenekarral. Népszerűek voltunk, de mégsem volt egyetlenegy rádiófelvételünk
sem.
– Ha jól tudom, néhány évvel ezelőtt
újra összeálltatok.
– Ez tavaly történt, s a Margitszigeten volt a koncert.
Nagyon jó hangulatú buli volt. Ott volt mindenki, aki „csak létezett”.
– A Ferm után a Non-Stop következett.
Ezek a zenekarok külföldi vagy saját zenét játszottak?
–
A Ferm játszott sajátot is, meg sok külföldit is. Főleg táncos
bulikon játszottunk, négyórás klubdélutánokon. Akkoriban még
az élő zene volt a divat. Egyrészt a nekünk tetsző külföldi
dalokat koppintottuk le –pl. a Deep Purple-től – ,de a slágerlista
igényesebb számait is előadtuk. Énekeltem én Rod Stuarttól
kezdve sok minden számot.
– Ha már itt tartunk: több barátom a
rockzene megszállottja, s klasszikusok közül egyedül csak
Wagnert hallgat. Mi lehet ennek az oka?
– A Wagner-operákban lévő erő és dinamizmus. Nyilván
ezek az emberek az olyan lendületes számokat hallgatják Wagnertől,
mint a walkűrök lovaglását. Azt viszont el tudom képzelni,
hogy a Dal az Esthajnalcsillaghoz áriát kedvelik, mert ha
megfigyeljük: a legszebb lírai dalokat a metál zenekarok játsszák.
Így a Metalica, vagy a Scorpions.
– A rock mellett mit tanultál, dolgoztál?
– Szakmám szerint szerszámkészítő vagyok.
– Ezt most is műveled? Akár hobbi
szinten?
– Nem, egy botcsinálta szerszámkészítő voltam. Apám
nyugdíjba ment, s továbbtanulásomat nem tudták finanszírozni.
Ekkor határoztam el, hogy elmegyek szerszámkészítőnek, mert
ahol tanultam –a Villamosszigetelő és Műanyaggyár –, nem
volt messze a lakásunktól. Ezt követően kerültem át a Magyar
Kábel Művekhez, melynek férfikarának a mai napig tagja vagyok.
Hatvankét évesen én vagyok még mindig a „kis Gerde”, tehát
el tudják képzelni: milyen az átlagéletkor.
– Igaz, hogy egy lány biztatására
kezdtél el énekelni?
– Nem egy, hanem több lány biztatására. Az igaz, hogy
egy lány megkérdezte tőlem: miért nem tanulok énekelni. Fel
is írt egy cetlire egy nevet, meg egy telefonszámot, de akkor még
nem érdekelt komolyan a dolog. Történt: egy házibulin a lányok
biztatására elénekeltem néhány Elvis-számot. Onnantól nagy
sikerem volt. Egyszer három iskolás lányt kísértünk. Az
egyik lány megpróbálkozott Dusty Springfield egyik dalával, az
Only Want To Be With You-val. Ez valahogy nem jött neki össze.
Erre megmutattam neki, hogyan kell elénekelni a dalt. A zenekar
tagjai azt mondták: most már te fogsz énekelni. Akkor nem volt
dobfelszerelésem, s kerestünk egy dobost, így aztán a sok
unszolásra én lettem a zenekar énekese. Amikor a Nos-Stop
zenekar feloszlott, gondolkodtam, mihez is kezdjek. Az egyik barátomat
felvették a kábelgyárból a Honvéd Művészegyüttesbe. Megkértem
hát apámat, hogy szóljon a Honvéd Együttes karnagyának, de
kiderült: haragban voltak egymással. Ekkor felkerestem egy énektanárt,
Bordásné Szentirmai Gabriellát, s közöltem vele, hogy szeretnék
felvételizni a Honvédba két nap múlva. Megtanultunk két dalt,
s mentem is a meghallgatásra. A karnagy közölte: ha feleannyi
hangja van, mint apjának, felveszem.
– Többen mentek át a Honvédból az
Operaházba.
– Hogyne! Az egy jó iskola volt. Ilosfalvy Róbert, Kelen
Péter, B.Nagy János, Gregor József, Tarnay Gyula, Réti József,
Ágay Karola, Gulyás Dénes, Albert Miklós, Kovácsházi István,
Derecskei Zsolt, Wendler Attila énekesek, Lukács Ervin karmester
mind a Honvédból került ki. Sőt nálunk énekelt Kibédi Ervin
is, aki baritonistaként kezdte pályáját.
– A Honvéd Együttesben eltöltött idő
alatt felléptél még rockbandákban?
– Nem, mert elhatároztam, hogy komolyzenélni fogok.
Amikor átmeneti időszakban van a zenész, akkor nem lehet két műfajt
művelni. Egyébként is mind a kettő egész embert kíván.
Mindig hangsúlyozom, hogy technikailag mindegy, mit énekelek,
csak a stílus más. Még az operákon belül is más a stílus,
hiszen másképpen kell énekelni egy Wagner-áriát, mint egy
Mozart-dalt.
– Mikor mentél át meghallgatásra az
akkori Népköztársaság útjára?
– 1981-ben. Akkor már a Honvéd magánénekese voltam. Először
karkötelezett szólista voltam, majd négy évre rá magánénekes.
Volt egy barátom, Lukács László, kivel elhatároztuk, hogy
elmegyünk meghallgatásra az Operába. A Virágáriát énekeltem
el a Carmenből, de Lacival megbeszéltük, hogy a Don Carlos
szabadságkettősét is előadjuk. Eleinte ásítoztak az előadásomon,
de később felcsillant a szemük, s elénekelhettük a kettőst
is. Ezt követően a színpadon is meghallgattak, s felvettek.
– Sipos Jenő professzor tanított előtte
énekre?
– Nem, ő akkor kezdett el foglalkozni velem, mikor már
az Operaház tagja voltam. Sipos tanár úr volt akkor a dalszínház
énekmestere. Első nagy szerepem Oronte volt Verdi Lombardokjában.
Ezt követte a Szerelmi bájital Nemorinója és Alfréd a Traviátából.
Kiváló operákban énekeltem, s ezért is bánom, ha egy
produkciót elront a rendező.
– Több modern, kortárs operában léptél
fel a közelmúltban. Szereted a mai operákat?
– Szinte az összesben felléptem, amit nálunk
bemutattak. Előre tudom: amikor elkezdem tanulni a darabot, akkor
már szeretni fogom. Igaz, ezek nem olyan művek, melyeket aztán
dúdolni fog az utca népe. Ha egy magyar szerző ír egy operát,
s előadják a művét, akkor azt szeretnem kell, mert szívügyemről
van szó. Ám sajnos ezeket a kortárs magyar darabokat hamar
levették a repertoárról.
– Állítólag Farkas Ferenc Csínom
Palkója egyik kedvenc daljátékod. Szerinted miért játszanak
kevés Farkas Ferenc-darabot?
–
Mert nem divatos…Ha jól tudom, Farkas Ferenc sokáig nem volt a
kommunisták kedvence. Sok egyházi darabot is írt, s a kiváló
olasz komponista, Respighi növendéke volt. Egyszer aztán
felfedezték őt, s akkor írta daljátékait. Meg kellett írnia
a Zeng az erdő c. művet, ami a kommunista erdőgazdálkodásról
szól. Idős korában már azt kérte, hogy a nívósabb műveit játsszák.
Gyerekkorom óta nagyon szeretem a Csínom Palkót, mert magyar, s
nem magyaroskodó zene. Gyakran felléptem a Bel Canto nevű étteremben,
ahol a mindenkori szopránokkal előadtam a Jó éjszakát c.
duettet. Farkas Ferenc tévés szerzői estjén pedig én voltam a
főszereplő. A külföldiek is nagyon szeretik ezt a daljátékot.
Jó lenne, ha a szabadtéri színpadok is műsorra tűznék.
Sajnos megbillent az értékrend, s mindenki rockoperát játszik,
vagy ír.
– Könnyű volt elsajátítani az
Operaházban a színpadi mozgást?
– Elég hamar megtanultam ezt. Előtte volt olyan számunk
a Non- Stopban, ami közben vívtunk is…A beszéd viszont már
adottság, amit lehet fejleszteni. Ha valakinek nincs ehhez készsége,
akkor hiába.
– Szerinted mennyire fontos, hogy egy
rockénekes képzett legyen?
–
Ez nagyon fontos. Hasonlítsuk csak össze a magyar és a külföldi
tehetségkutató versenyeket, s rögtön kilóg a lóláb. Egyrészt
azért, mert nálunk egy fura összetételű zsűri minősít. A másik:
aki már énekelt, az tudja: a külföldi dobogósok mind képezték
magukat. Az csak médiafogás lehet, mikor azt mondják: nem
tanultak énekelni. Sőt ritmikailag is meg kell felelniük. Ezért
minden énekesnek tanítanék ütőhangszert. A hajdani dobolás
számomra az éneklésben fegyelemre tanított.
– Operettekben is felléptél. Ha jól
emlékszem, van egy Marica grófnő lemez, amin te énekled Zsupánt.
– Nem sok operettben szerepeltem, de kedvelem ezt a műfajt
is. Puccini pedig –tudjuk jól – kedvelte és elismerte Lehárt.
A lemezen azért rám osztották a táncos-komikus szólamát,
mert a zenei rendező azt akarta, hogy végre profi módon szólaltassák
meg az adott dalokat.
– Akkor térjünk rá a musicalre. Énekelsz
a Madáchban az Operaház fantomjában. Webber is vett át
Puccinitől?
– Webber hangoztatja is, hogy nagy Puccini -tisztelő, s
nem is tagadja, hogy melyik klasszikushoz nyúl egy-egy musicalében.
Megy még a Fantom, amiben én éneklem az operaénekest. Ebben a
színházban anno játszottam egy másik darabban is, a Nyári éj
mosolyában.
– Milyen volt egy operaénekesnek operaénekest
alakítani?
– Könnyű, mert semmit sem kell csinálni. Adom magam.
Nem szabad eljátszani a hülye operaénekest, éppen elég,
amennyi saját magad vagy. Minden operaénekes hiú, s hazudik,
aki mást mond. Az sem igaz, hogy minket nem érdekel a kritika.
Csak éppen nem a kritikák alapján fejlődünk.
– Nem látom a díjaidat. Vannak?
– Egy van: a Bartók-Pásztori-díj. Több nincs, mert nem
kerültem be egy bizonyos körbe. A díjakat pedig adják…
– Mikor tértél vissza újra a rock műfajához?
– 1985-ben felkeresett Danyi Attila, hogy csináljuk meg a
Scampolo zenekart. Ez csak rövid életű volt. A Nashville Teens
legendás angol rockbanda budapesti előzenekara voltunk.
– Mikor éledt újra a Sámson?
– 1993-ban találkoztam a régi technikusunkkal, s
felvetette: összehozza a zenekart egy házibulira. Nehezen, de
sikerült. A harmadik bulinál újra zenekar lettünk. De nem ez a
hivatásom, hanem csak a hobbim. Játszunk az Operabálon is.
Ismernek már minket, s többször visszahívnak különböző
helyekre a szervezők.
– A „három magyar tenor” oszlóban
van?
– Nem, csak kevesebb a fellépés. A GMK – Gerdesits,
Maros, Korcsmáros – abból eredt, hogy mi játszottuk az ördögöket
Bozzay Attila Csongor és Tündéjében. Amikor berobbant a nagy három
tenor, akkor létrehoztuk annak a paródiáját. Én alakítottam
Pavarottit az elmaradhatatlan kendővel.
– Van egy másik együttes is, aminek
rajtad kívül Sasvári Sándor és Usztics Mátyás is a tagja.
– Ez az Aktorrock, ami a közelmúltban alakult. A zenekar
tagjai: Makai Zsolt, Makrai Pál, Csurgay Attila, Sasvári Sándor
és Usztics Mátyás. A dalok minden műfajt felölelnek, az operától
a sanzonig, és a kuplétól, a blues-ig hallhatóak a számok.
– Milyen szerepben láthatunk a közeljövőben?
– Júliusban a Sztárcsinálókban éneklem Claudiust, s
az óbudai Zichy-kastély udvarán játsszuk a darabot. Egyelőre
két előadás lesz belőle, de nagyon szeretnénk feleleveníteni
a régi Rockszínház darabjait. Írtak Klapkáról is egy
rockoperát, melyet augusztusban Komáromban fognak bemutatni.
Ebben egy ezredest játszom.
– Hippolytot is alakítottad…
– Így van. Ebben az előadásban – amit a Ferencvárosi
Művelődési Központban adtunk elő – egy hangot sem énekeltem.
Nem is olyan jó a címszereplő dala, s tudjuk, Csortos sem énekelt
a filmben. Attól viszont ódzkodtam, hogy utánozzam Csortos Gyulát.
Igyekeztem elszakadni az alakításától. Az viszont elkeserítő,
hogy filmekben modernizálják a régi alkotásokat – Hippolytot,
Meseautót –, de hiába, mert képtelenek visszaadni azt a bájt,
ami az eredetit jellemzi. Hiányoznak az egyéniségek is.
– Hol a gond? A főiskolánál, vagy a
közízlésnél?
– A közízléssel van gond, de tudjuk, azt is alakítják
egyesek. Ma főleg tehetségtelen, de felkapott figurákat
ismernek, míg Simándyra alig emlékeznek. A Nemzeti Színház
igazgatóját pedig műsorvezetőként ismerte meg a nagyközönség.
– A politika vagy a pénz szól bele
jobban a színházak világába?
– Ez a kettő szorosan összekapcsolódik. Most nem szól
bele direkt a politika a színházak műsorába, csak éppen nem
adnak pénzt némely produkciókhoz. Az meg elkeserítő, hogy
mennyire diktál a pénz. Ha van pénzem, megjelentethetek egy
CD-t, s nincs, aki szakmailag kontrollálna. A közönség pedig
nem biztos, hogy a nívós lemezt veszi meg, hanem azt, amit reklámoznak,
ami trendi.
Medveczky
Attila
|