2009.07.10.
Múlt és jelen -
a Királyhágómelléki
Református Egyházkerületben
Mindenekelőtt
jó tudni azt, hogy az Egyház nem tud jobb lenni, mint az a társadalom,
amelyből vétetett, papjaival és híveivel együtt. Mégis hivatása,
hogy jobb legyen! A Szigorúan ellenőrzött evangélium első kötete
megjelenése után, illetve a CNSAS által kiadott dokumentumok
nyomán, örvendek annak, hogy a Református Egyház jobb tudott
lenni. Azzal a híreszteléssel ellentétben, miszerint minden
lelkész besúgó volt, nagyobb része sosem lett hűtlen esküjéhez,
vagy pedig „kijátszva” a letűnt rendszer titkosszolgálatát,
sosem lett áruló.
Két
dolog vetődik fel: egyik az, hogy mégiscsak lehetséges volt az
ellenállás, s a másik rögtön ebből következik: annál
nagyobb azoknak bűne, akik pénzért, állásért, karrierért vállalták
az ateizmus szolgálatát.
A
tisztánlátáshoz hozzátartozik az, hogy a Királyhágómelléki
Református Egyházkerület, jelesen Tőkés László püspök a
kezdet kezdetétől szorgalmazta a múlt lezárását, úgy az
egyházkerületi testületi gyűléseken (közgyűlés, zsinat),
mint a nemzetközi fórumokon (Edinborough-1995, Nagyváradi RVSZ
gyűlés-2002, RVSZ ghánai nagygyűlése-2004, Trandheim-2003,
Nagyszeben-2007, Healing of Memories konferenciasorozat stb.).
1990–2008
között minden érintett számolhatott azzal, hogy előbb-utóbb
sor fog kerülni a múlt feltárására.
Ez
időszakban egyetlen sikernek az számított, hogy az 1998-as egyházi
tisztújításokon minden jelöltnek nyilatkoznia kellett arról,
hogy együttműködött-e valaha az ateista diktatúra szerveivel.
Ez az iratanyag egyöntetűen azt tartalmazza, hogy mindenki
„tiszta”, és soha semmi köze nem volt a hírhedt Szekuritátéhoz.
Ez
a csekély részeredmény elég ahhoz, hogy az ügynökök aktivizálódjanak
és kezdjék elhinteni a konkolyt, miszerint épp Tőkés püspök
volt a rendszer embere (a szatmári zsinattól az Alison Mutler
perig).
Az
a tény, hogy az önkéntes átvilágításnak az égvilágon
semmi eredménye nem volt, jelzi, hogy a kollaboránsok bíztak az
Ortodox Egyház ellenállásában és hitték azt, hogy az egyházi
embereket soha nem fogják átvilágítani. A CNSAS irattárának
megnyitásával egyre nyilvánvalóbb lett az, hogy ami késett,
nem múlik.
Az
első részeredmények megjöttével kiment az utolsó körlevél,
melyben felszólítják a volt kollaboránsokat a bűnbánatra és
bűnvallásra. Ekkor még belsőleg rendezhető lehetne a kérdés.
Könnyű
kitalálni: a körlevelet válaszra sem méltatták, ellenben
beindult az a propaganda hadjárat, melynek lényege az, hogy aki
ezt az ügyet „piszkálja”, az rosszat tesz az egyháznak
(nincs megbékélés; az a látszat, hogy csak a Református Egyházban
voltak besúgók), a saját piszkos ügyeit akarja elfedni (Tőkés
László nem is püspök), nem szabályosan és egyházhoz méltóan
teszi.
Ez
az ellenreakció döbbenetes! A dokumentumok mégis kikerültek.
Ami kirajzolódik, az egyszerre félelmetes és egyszerre
vigasztaló. Mert kiderült, hogy voltak lelkészek, akik a
Szekuritátéval való együttműködést megtagadták. Voltak,
akik kényszer alatt jelentettek arról, hogy fehér inget és
fekete cipőt viselt a megfigyelt, csupa olyat, mely használhatatlan
és közömbös dolog, és őket a besúgói állományból
leszerelték, mint használhatatlant.
30
esztendő távlatából nehéz objektíven ítélkezni, s mégis
az eddigi kategóriákba tartozók előttem naggyá lettek.
Akik
minden zaklatás és nyomorgatás dacára megtagadták az együttműködést,
azok értelemszerűen hősök, de nem csökkent értékűek azok
sem, akik „szamárságokat” jelentve „kirúgatták”
magukat. Az utóbbiak közül sokan azt is megtették, hogy szóltak
a célszemélynek arról, hogy jelenteniük kell, s több esetben
közösen írták meg a jelentést.
A
vonalat valahol itt kellene meghúzni. Eddig még nem történt károkozás,
eddig csak a vitézségről formát és a túlélésről példát
látunk. A baj ott kezdődik, hogy néhányan önként, vagy
zsarolhatóságuk miatt jelentettek. Vagy azért, mert pénzt
kaptak, vagy mert fajtalankodáson érték őket, s az akkori törvény
szerint a börtönt próbálták kikerülni.
Ezekre
lehet rámondani azt, hogy obscurus homo, amit Szenczi Molnár
Albert sehonnai bitang emberként fordított.
A
pénzért jelentő az erkölcstelenségén túl megtagadta lelkészi
esküjét („... az általam igaznak ismert református vallást
sem félelemből, sem adományért, sem világi gazdagságért,
sem egyéb más tekintetekért meg nem tagadom...” – részlet
a lelkészi eskü szövegéből). A homoszexualitás bűnébe
esetteket lehet, hogy a liberális világ elfogadja, de az Egyház
nem tagadhatja meg az Igét és nem ismeri el annak természetes
voltát. Mi történhet? Sok minden és kevés! Úgy érzem, hogy
Egyházunk nincs felkészülve a kérdés rendezésére, ellenben
Tőkés László püspöki tisztségéről való lemondásával kényszerhelyzetbe
került és lépnie kell. Az idő szűkössége nem enged teret
sem újabb bizonyítékoknak, sem kínkeserves cáfolatoknak.
Amennyiben
olyan személy kerül vezető tisztségbe, aki még nem lepleződött
le, csupán kimaradt az első körből, úgy tisztségbe jutása
után nehéz elmozdítani. Aki viszont gyanúba keveredett, nem
biztos, hogy lesz ideje tisztázni magát, s mire azt megteheti, már
nem lesz alkalma versenybe szállni.
Az
a véleményem, hogy – minden adat összevetésével – meg
kell rendezni az egyházi kollaboránsok nyilvános „nürnbergi
perét”, egyelőre csupán elmélet marad. Egyházjogilag nézve
három szankcionálási lehetőség van.
1.
Fegyelmi eljárás beindítása a volt kollaboránsok ellen, mert
egyrészt megtagadta lelkészi esküjét, másrészt az 1998-as
nyilatkozatában eltitkolta múltját és ezzel becsapta Egyházát.
2.
Az önként, vagy zsarolhatóságuk miatt jelentők az Egyházat sértve,
annak kárára jártak el és a jelenleg érvényes Választási
Szabályzat szerint semmiféle tisztségre nem jelölhetők. (Választási
Szabályzat általános rendelkezései).
3.
Eklézsiakövetés
Következményeiben
beláthatatlan a szekusügy rendezése és lezárása
1.
Felvetődik az anarchikus, kaotikus állapotok kialakulásának
lehetősége, ugyanis a volt besúgók egyházi tisztségviselését
nem lehet elfogadni. Személyesen ki-ki megtagadhatja az
engedelmességet, mondván, hogy indítsanak ellene fegyelmi eljárást,
csak azért, mert nem hajlandó elfogadni esküjét is megtagadó
elöljárója iurisdictioját.
2.
Amennyiben a vonalat nem tudjuk jó helyen meghúzni, úgy elkezdődhet
a „boszorkányüldözés”. Természetesen itt számolni kell
azzal, hogy az önkéntes és zsarolható besúgók be akarnak kerülni
az ártalmatlanságokat jelentők kategóriájába. El fog kezdődni
a magyarázkodás, melyek szerint azt a pénzt nem is besúgási
jutalomként kapták, zsarolhatóságuk csupán a piros-fehér-zöld
lelkületük miatt volt lehetséges stb. Ezek inkább a negatív következmények,
de folytatható a sor igazán pozitív következményekkel is.
3. A
szekusügy kényszerű nyilvánosság
előtti tárgyalásával Református Egyházunk élen jár a
megtisztulás útján, ráadásul nemcsak egyházi, de társadalmi
szinten is.
4. A
múlt lezárásával lehet valós
megújulás.
Végül
szeretném világossá tenni azt, hogy a kérdés rendezése nem a
múlt okafogyott bolygatása, hanem – következményeit tekintve
– a jövő pillére.
Forró
László
előadótanácsos
(Forrás: erdely.ma)
|