vissza a főoldalra

 

 

 2009.07.14. 

Megjelent a Havi Magyar Fórum júliusi száma!

Csurka István : Áldozat, Sorskérdésünk sorsa (37.) (2-7.oldal)

Bratianu a terület-hódítás megszállottja volt. Nagy területű Romániát álmodott, amely felett természetesen a román fanariótákból lett, bojársággal kevert erős románok uralkodnak, de amelynek a népe lehet kevert és sok-sok dolgozóból, katonát adó népből álló. Az ő birodalma nem vérségi alapon épült volna fel, legalábbis egyelőre, amíg a román nép rá nem szaporodik a többire, hanem területi hódításra. Ehhez azonban a román hadsereg mostani kilengéseit el kell fogadtatni, le kell tagadni, meg kell indokolni. Ehhez kellett neki a történelmi visszatekintés, valamint ahhoz, hogy ne a román jelenről essék szó. Ha bajban vagy, ha rossz fát tettél a tűzre és főként, ha valamiben gyengének tartod magad, azonnal vádold meg a másikat. Előbb bomlassz, aztán ránts kardot. Ezt Benes Eduárd is így csinálja, s ő pedig a Cion bölcseinek jegyzőkönyveiből tanulta meg, ámbáror ő maga nem zsidó. A történelemnek ilyetén való felhasználását, a történelmi vádaskodás módszerét Benestől leste el, akit a legtöbbre tartott a Békekonferencia egész társulatában. „Ketten vagyunk” – gondolta el néha, ha valami sikerült neki.Tudta, hogy Foch marsallra és valamennyire Clemenceau-ra is számíthat a nagy tanácskozásban, mert gyűlölik az 1870-es vereségük miatt a németeket és bosszút akarnak állni rajtuk, s ez most sikerült, de ezeknek a gyűlölőknek segítséget kell kapniok, mégpedig a saját embereiktől, alulról.

 Fekete Antal : Kasszandra feljegyzései (2.)

A Hazugság Birodalmában árulás az igazság (8-10.oldal)

A neoklasszikus közgazdasági elmélet hamis, mert a kereslet-kínálat egyensúlyára épít. Nemcsak az adósságtömeget és a pénzforgalom szintjét hagyja figyelmen kívül, hanem a jövő bizonytalanságát, és az ahhoz kapcsolódó spekulációt is. A spekuláció jelenléte a kereslet és kínálat fogalmát lefokozza a metaforák színvonalára. Az áralakulásnak a kereslet és kínálat egyensúlyán alapuló magyarázatát megfosztja a kötelező tudományos igényességtől. A kereslet és a kínálat fogalma homályossá válik, mihelyt a spekuláns megjelenik a színen. A spekuláns ugyanis a másodperc törtrésze alatt eladóból vevővé tud átvedleni, vagy megfordítva. Ez a tény végzetesen aláássa a neoklasszikus közgazdasági elméletet, annak az áralakulásról szóló fejezetével együtt. Megkérdőjelezi ennek az elméletnek a hitelességét.

 Sütő Gábor: Vidám utókampány (11-16.oldal)

Kampányoltunk, jártuk az országot. Szerettük volna elérni, hogy az emberek végre ne csak a rossz és a rosszabb, a globalista és a globalistább közül választhassanak, hanem legyen magyar alternatíva is. Erre most volt reális történelmi esélyünk! Máshol elemzendő bonyolult külső és belső okok miatt azonban, sajnos, nem sikerült. Pedig mindenhol lelkesedéssel fogadták a MIÉP megújult aktivitását, közvéleményünk kifejezetten éhezik rá. Sikertelenségünkre nincs is elfogadható magyarázat. Többek közt azért sem, mert ráadásul még a Gyurcsány-Bajnai kormány is nap, mint nap akaratlanul is a MIÉP álláspontjának a népszerűsítésén „dolgozik”. Ez utóbbi megállapításból – amely azonban komolyan veendő – már látható, ezúttal a vidámabb oldaláról közelítjük meg mindezt. Országjárásunk felejthetetlen élmény volt. A találkozások, meghitt beszélgetések örömére, de a fáradtság miatt is – no meg a kiszáradást elkerülendő – le-leültünk egy kis felfrissülésre. A hűsítő itóka mellett, inkább csak a magam szórakoztatására, eljátszadoztam a gondolattal, hogy egyes pártok képviselői, vagy ellenfeleik, milyen kommentárt fűznének, vagy milyen pohárköszöntőt mondanának, teszem azt, egy pohár vörös borhoz.

 Dr.Semjén Zsolt: Szabó Dezső Isten-képe és kereszténysége (17-19.oldal)

Szabó Dezső tudatosan adott szerepének, tanításának, híveinek – természetesen igen sajátos értelemben vett, de mégis csak – bizonyos egyházszerűséget. A Szabó Dezső-i stílus félreismerhetetlenül prédikációra emlékeztet, összefoglalásai a katekizmusok jeleit mutatják, az hogy „apostolokat” választ, mind ezt bizonyítják. Az előzőek alapján állítható, hogy ha a magyarság életében a buddhizmus szerepet játszott volna, Szabó Dezső nem lett volna idegen a buddhizmushoz sem. Azonban Szabó Dezső és a kereszténység viszonyában lényegileg másról van szó! Ez a lényegileg más: Krisztus. Meggyőződésem, hogy Szabó Dezső számára központi és egyedülálló jelentőségű Krisztus személye. A szánakozó Krisztus. Szabó Dezső freskóin: a Nincs menekvés Szegény Halásza, Az elfelejtett arc Idegenje. Az egyetemes szánalom általi megérintettség, az egyetemes szolidaritás meglátása és vállalása, ez: az életküldetés. Ez Szabó Dezső alaphangja, megéltségében leghitelesebb vonása Szabó Dezső Krisztus-képének.

 Dr.Petővári Ágnes: Szabó Dezső műveinek nőtípusai (20-25.oldal)

Szabó Dezsőről sommásan – mintegy kisiskolás módon – annyit lehet elmondani: szerette és tisztelte a női nemet. A nőben mindenek felett a férfi társát látta, akit az Úr azért teremtett, hogy a férfi ne legyen egyedül, ketten töltsék be Isten tervét, együtt alkossanak egy egészet. Tisztában volt azzal, hogy a férfi és a nő szerelme szolgálja és viszi tovább az életet. A bibliai és a biológiai meghatározottságot szó nélkül elfogadta, ezt tartotta a természet rendjének, egy percig nem kételkedett helyességében. „Az anyának született tiszta nő, a család és az élet egészséges ritmusa” vonzotta. Az olyan fogalmak, mint dolgozó vagy önmegvalósító, netán egyedülálló, mai szóhasználattal élve szingli nő, számára nem létezett, a nőt csak lányként, asszonyként, a család keretein belül tudta elképzelni. A szüfrazsettek mozgalmát nem vette komolyan, harciasságuk miatt úgy tekintett rájuk, mint valami csodabogarakra. Lesújtó véleménye a különböző gyűléseken ágáló, önmagukból kifordult nőkről alakult ki, a „düh, a gyűlölet, a pusztítás hisztérikái”- nak nevezte őket, „akik a hiányzó fallosz helyett az >>eszmének>>, helyesebben: égő frázisoknak feküdtek oda, s a meddő ölelkezés vonaglásaiban a gyújtogatás vad kéjére mámorosodtak.” A parancsoló, a nadrágot hordó „Kaszárnya néni” típusú asszonyoktól is irtózott. A kékharisnyákon is csak mulatott, szúrós megjegyzésekkel illette őket. A feminizmust szóra sem méltatta, nem is gondolt rá, annyira hidegen hagyta őt.

 Dr.Bíró Zoltán: Miniszterelnökök Szabó Dezső mérlegén (29-28.oldal)

Szabó Dezső talán nem is lett volna az, aki volt, ha egész élete, írói munkássága logikájával összhangban nem fordult volna rendre az ország éppen hatalomra kerülő miniszterelnökeihez. Gombos Gyula kis kötetben gyűjtötte össze e tárgyban született írásait. Tisza Istvánt is beleértve hét miniszterelnöknek szentel más-más jellegű írást Szabó Dezső, háromnak nem: Károlyi Mihálynak, Bárdossy Lászlónak és Kállay Miklósnak. Közülük Károlyit említi egy későbbi miniszterelnökhöz írott levelében, mint „félig félkegyelműt”. Ennyi elég is ahhoz, hogy az író Károlyi Mihályról alkotott véleményéről fogalmat alkothassunk.

 Szőcs Zoltán: Ady magánya Léda után és Csinszka előtt (35-38.oldal)

Megfigyelhetünk egy érdekes jelenséget: mindazon hölgyek és urak, akik életük valamely szakában Ady Endre társaságához, baráti holdudvarához tartoztak – vagy vélték magukat oda tartozni –, a költő halálát követően szellemileg abból éltek, az által kapaszkodtak be az irodalomba, hogy visszaemlékeztek Adyra. Imponáló névsort lehet itt felhozni, persze a teljesség igénye nélkül: Bölöni György, Itóka, Dénes Zsófia, Révész Béla, Földessy Gyula, Ady Lajos, Ady Lajosné, Hatvany Lajos, Hetey Zoltán, Szetey András, Zsolt Béla, Schöpflin Aladár, Fülep Lajos, Dutka Ákos stb., stb. De még tulajdonképpen a lépten-nyomon nyilatkozó, verselgető Csinszkát is ide vehetném. Egyetlen egy valaki kivételt képez ez alól, mégpedig a legfőbb szereplő: Léda. A gyilkos és kegyetlen Elbocsátó szép üzenet megjelenését követően Léda arisztokratikus méltósággal visszavonul a világ elől. Soha, még kivételesen sem fogad újságírót, interjút nem ad, Adyról nem nyilatkozik, nem átkozza, nem dicséri, nem diffamálja, és nem menti fel: nem kommentálja azt, ami történt. Ő, a legkompetensebb – (na és persze férje, Diósi Ödön, ismertebb nevén Dodó) – az egyetlen, aki néma marad Ady viselt dolgait illetően, és a költő halála után sem kezd bele Ady lázas „kiértékelésébe”.

 

Keresse a Havi Magyar Fórumot július 15-étől az újságárusoknál!

Vagy fizessen rá elő!

Érdeklődni az info@magyarforum.hu e-mail címen lehet.

Olvassa a www.fuggetlenseg.hu , a www.kincsemradio.hu és a www.magyarforum.hu honlapokat!