2009.07.17.
A nemzeti önismeretről
Lakitelek, 1979-2009
1979.
Május
23. – Karl Carstenst az NSZK elnökévé választják.
Június
18. – Leonyid Brezsnyev és Jimmy Carter amerikai elnök Bécsben
aláírja a SALT-2 megállapodást.
December
25. – Három – légi úton Kabulba szállított – szovjet légideszant-ezred
elfoglalja az afgán főváros repülőterét, majd négy gépesített
lövészhadosztály lépi át a közös határt.
December
27. – Egy afgán csoport – szovjet segítséggel – megöli
Hafizullah Amin elnököt, s az ország vezetőjévé Babrak
Karmalt teszik meg.
Hazánkban
megalakul Magyarország első természetvédelmi egyesülete a Bükki
Nemzeti Park Baráti Köre.
Bemutatják
a Rózsa Sándor színes magyar tévéfilmsorozatot.
Március
12. – meghalt Vaszy Viktor, zeneszerző, karmester.
Április
10. – meghalt Várkonyi Zoltán, színész, rendező.
Május
10. – Bibó István, jogász, politológus halála.
S
itt álljunk meg egy rövid kis kitérőre. 1945-ben, a nevezetes
Bibó-tanulmány felbőszítette a két hajdani kommunista
„szellemi atyát” Lukács Györgyöt és Révai Józsefet. Az
előbbi fölényes biztonsággal utasítja el a gondolatát is
annak, hogy a kommunista párt diktatúrát akarna bevezetni.
„Bibó maga is tudja – mondja Lukács -, hogy nincsen komoly
ember, komoly tömegerő Magyarországon, amely a proletárdiktatúrát
akarná. A proletárdiktatúrától való «félelem» részben
ideológiája a …reakciós rétegek védekezésének.” Révai
pedig azt mondja: „ami a magántulajdont illeti, a Kommunista Párt
határozottan a magántulajdon elve alapján áll.” Nos, a történelemből
jól ismerjük, hogy mi következett 1945 után, mennyi mindent
vettek el a magyar néptől a magszálló hatalom helytartói.
Tehát
1979.
Ebben
az évben Kossuth Könyvkiadó megjelenteti Borsányi György Kun
Béla-életrajzát. A könyv foglalkozik a Kun Béla elleni
koncepciós perrel is, ezért a budapesti szovjet nagykövetség
felszólítására betiltják. Tehát egy olyan időszakban
vagyunk, amikor még Kun Béla élete is tabu. Akkor nem kevés
elszántság és bátorság kell ahhoz, hogy valaki azzal az ötlettel
álljon elő, hogy megrendezi a fiatal írók találkozóját, s a
téma pedig a nemzeti önismeret. Nemzeti? Ez a jelző ma is
borzolja az idegenszívűek kedélyét, hát még akkoriban…
Lezsák Sándor költő, a népi –nemzeti ellenzék egyik
jelentős képviselője, ma a Nemzeti Fórum elnöke öt-hat éven
át küzdött azért, hogy 1979. május 18-19-ig kisebb pátriájába,
Lakitelekre hívhassa nemzedéktársait irodalmi, szociográfiai
konferenciára az akkor is reménytelen helyzetben lévő magyar
irodalom megmentése érdekében. A 30. évfordulóra Tóth Erzsébet
és Agócs Sándor szerkesztésében jelent meg egy emlékező, múltidéző
kötet, antológia Fiatal Írók Találkozója Lakitelek,
1979-2009 címmel, melyben a hajdani részvevők emlékezésein,
tanulmányain kívül a Forrás c. lap 1979. szeptemberi száma második
részének újraközlésével, a 30 évvel ezelőtti felszólalásokat
is olvashatjuk. 1979-ben még igen csak távol állt az ország a
politikai fordulattól, de az irodalomnak fontos szerep jutott,
hiszen odafigyelt rá a politikai és a társadalom is. Ezért is
volt merész vállalkozás a nemzeti önismeret fő témaként
meghatározni, de Lezsák nem ismert lehetetlent. Felkereste Bíró
Zoltánt a hivatalában, aki akkor a Művelődési Minisztérium
Irodalmi,-Sajtó és Tájékoztatási Osztályának vezetője
volt, s közölte vele: a fiatal írók Lakiteleken tanácskozást
akarnak tartani a nemzeti önismeretről. Ekkor találkozott először
Bíró Zoltán és Lezsák Sándor. Bíró Zoltán visszaemlékezésében
leírja: az ügy támogatását kérte a fiatal költő. A hajdani
főosztályvezető megígérte, hogy minden megtesz az ügy sikere
érdekében. Azt mindketten tudták, hogy Bíró Zoltán hozzájárulása
még kevés a sikerhez. Az is csak könnyebbséget jelent, hogy az
akkori miniszterrel, Pozsgayval könnyű szót érteni, de a
hierarchia csúcsán maga Aczél György áll. S akkoriban ő irtózott
minden civil kezdeményezéstől. Tehát szükséges volt
olyanokat is meggyőzni, akikre Aczél hallgat. Sokat nyomott a
latba, hogy Illyés Gyula jelezte: nem csak, hogy támogatja a találkozót,
s a témamegjelölést, de részt is vesz a konferencián. Bíró
Zoltán pedig Dobozy Imrét, az Írószövetség elnökét, a párt
KB tagját nyerte meg az ügynek. Természetesen ezt követően
sem ment minden simán. Idézem Bíró Zoltánt: „Hosszas
alkudozás kezdődött a pártközponttal, olykor nyers szóváltásokkal
tarkítva, előbb csak azért, hogy a rendezvény egyáltalán
megtartható legyen, majd a lebonyolítás módja és a tanácskozás
tartalma, valamint a felszólalók, az előadók személye körül.
Nekem ezt a csatát elsősorban közvetlen felettesemmel, Tóth
Dezső miniszterhelyettessel, a pártközpont részéről pedig Agárdi
Péterrel kellett megvívnom.” Az utóbb említett úriember
jelen is volt a találkozón, s fel is szólalt. Ennek okát ezzel
magyarázza a majdani MDF első elnöke: „végül a követelés
részükről egy tömör mondatba sűrítve – a részvevők és
a felszólalók körét illetően – így szólt: »Egy magyar,
egy cigány.« Ez azt jelentette, hogy…egy népi, egy urbánus.”
Az előkészítésről és a tárgyalásokról természetesen Lezsák
Sándor tollából is olvashatunk. 1979. áprilisában Dobozy Imre
szobájában ült az elnökön és Lezsákon kívül: Fábián
Zoltán, Garamvölgyi Károlyné, Csák Gyula, Agárdi Péter, Svéd
Pál és Ördögh Szilveszter. Az utóbbi, mint a Fiatal Írók József
Attila Körének vezetője részletes beszámolót készített az
előkészületekről, de „már
a monológ kezdetén – írja Lezsák – Dobozy Imre
megakasztotta:
-Mi is lesz a témája? Önismeret?
-Igen, a nemzeti önismeret-erősítette fel a címet Ördögh
Szilveszter.
-Nemzeti önismeret? Fog ez menni? Nem inkább szocialista
önismeret?- nézett Dobozy Agárdi Péterékre.
Súlyos csönd volt. Ma sem tudom, honnan
vettem a bátorságot, talán a jó Isten súgott, mert megszólaltam:
-De Illyés Gyula ezt a címet javasolta. Beszéljünk a
nemzeti önismeretről, a nemzettudatról. A korszerű nemzeti önismeretről.
A csönd még súlyosabb lett. Dobozy
csodálkozva felém fordult, szinte kiesett az elnöki pozícióból.
Megint író volt, a csodálkozása rádöbbenés.
-A Gyula ezt mondta?!
-Igen, Illyés Gyula ragaszkodik ehhez a címhez. Vita a
korszerű nemzeti önismeretről. Erről akar beszélni.”
Ezt
követően már nem hozták elő a találkozó témáját, hanem a
részletekre tértek rá. Lezsák akkor nem mondott igazat a találkozó
címéről, hiszen Illyéssel erről nem is beszélt. Így napokig
attól tartott, hogy kitudódik az igazság. Később, mikor Illyéssel
beszélt az esetről, ő csak derűsen mosolygott.
Május
9-én Ördögh Szilveszter kiküldte a meghívókat, benne a
tervezett programmal. A kötet lapjain érdekességként
olvashatjuk Lezsák Sándor korabeli feljegyzéseit a szervezéssel
kapcsolatban. Pódiumról, paravánról, székekről, élelemről,
italról, a vendégek fogadásáról mind-mind gondoskodni
kellett. A vendégek közül már május 17-én többen
megjelentek, s másnap kezdődött a tanácskozás első napja. A
találkozót Buda Péter költő nyitotta meg. Ebből idézek.
„A haza fogalma nem fér meg az államhatárok között. Átszáll
fölöttük, akár a törvényen kívüli madár. Mert a velem
azonos anyanyelvűek egyharmada ott él, hal, túl a határokon.
Mert ha kimondom Arany János, Ady Endre, Bartók Béla, Petőfi Sándor
nevét, nyomban ki kell mondanom azt is, hogy Nagyszalonta, Érmindszent,
Nagyvárad, Nagyszentmiklós, Segesvár.” Nem csoda, hogy a Forrás
1979-i évi szeptemberi számából ez a szöveg kimaradt. Buda
Ferenc visszaemlékezésében –többek közt - a nemzeti hibáinkról
szól. Ezek között kiemelt helyen említi az énközpontúságot.
Ráadásul nálunk „a nyugati individualizmus többnyire nem a
hozzáillő felelősségérzettel, sokkalta inkább a keleti közönnyel
párosul.” Ám az írás nem pesszimista, hanem bizakodó. A költő
szeretné, ha egy olyan becsületes, széles látókörű nemzedék
nevelődne fel, melynek tagjai helyre tudják hozni egy részét
annak, amit elődeik elrontottak. A Forrás-mellékletben
olvashatjuk a kötet egyik szerkesztőjének, Tóth Erzsébet költőnek
az írását, A tömegkommunikáció meghatározza a tudatot címmel.
Tóth Erzsébet ott volt a találkozón, s azt írta le, mit
mondott volna, ha felszólalásra jelentkezik. Megtudjuk, hogy
1979. március 15-én délelőtt a televízió tánczenét és egy
westernt sugárzott. A nemzeti ünnepről szó sem esett. Hiába
nem sokat változott azóta ezen a téren a világ. Idézek: „legborúlátóbb
következetéseim egyike, hogy jelenleg nem annyira a lét határozza
meg a tudatot, hanem a tömegkommunikáció. S ezzel szemben az
ember védtelenebb, mint volt annak idején az őserdő veszélyeivel
szemben. Egyszerűen azért, mert nem tudja, hogy védekezni
kell.” (A konferencián nagyon sokan jelen voltak, így ezen
ismertetőben nem térhetek ki valamennyi felszólalásra, de
jelzem, hogy ebben a témában lapunk egy interjúsorozatra készül.)
Illyés
Gyula, aki már az egekből figyeli a magyarság megpróbáltatásait
csak a tanácskozás második napján volt jelen. Beszédében
kihangsúlyozta: „egy országnak a haladása olyan, mint a római
szekéré. Két kereke van, az egyik a közéleti, a politikai, a
másik a szellemi élet. Akkor jó, ha az együtt működik. Ha
kihagy valamelyik, az rögtön bajt jelez…A leglényegesebb
eddig leszűrhető tanulság, hogy bármekkora is a napi eszmei
torzsalkodás; hogy művekkel, irodalmi és szellemi művekkel
csak művek tudnak vitázni. Ne akadjatok meg tehát azon, ha
olyan kitűnő művészekre, akiknek erkölcsi, esztétikai értéke
kétségtelen előttetek, köznapi vádakat, netán rágalmakat szórnak.
Elég idős vagyok ahhoz, hogy az ilyen viharokat messzibbre
tekintve nézzem: rengeteget átéltem. Ezek a még oly élesen sértegetők
eltűnnek; nem alkottak művet. A ti gondolatotok, tehát az igazi
erőfeszítés az legyen, hogy mindennek rögtön a távolibb
tekintetve vételével szülessenek.” Fekete Gyula író A jövő
kizsákmányolása címet adta felszólalásának, melyben
kimondja, hogy az emberi lét alaptörvénye az élet továbbadása,
parancsa, s minden más törvény csak akkor érvényes, ha ezzel
nincs ellentétben.
S
most ugorjunk vissza az emlékezésekre, tanulmányokra.
Alexa
Károly irodalom-és művelődéstörténész szerint az 1979-es
év vezette be a rendszerváltás évtizedét és maga a találkozó
is azt bizonyítja, hogy a hajdani fiatal irodalmár generációt
szellemileg nem érte váratlanul a rendszerváltozás. Alexa
azonban arra is figyelmeztet minket, hogy a ’70-es évek végén
színre léptek a „nemzetszkeptikusok” is, akik éppúgy
meglelték ideológiai előzményeiket, mint azok, akik a nemzeti
kereteket tartották továbbra is a társadalmi megújulás
alapfeltételének.
Csató
Károly író a mai szellemi és gazdasági válság jeleiről tér
rá 1979-re. Szerinte a globális önkény ideológiáját világtragédiák
sora fogja berekeszteni. „Az ember megbántottsága, természetpusztítás
miatti kozmikus szomorúsága már él a legjobbak lelkében. Az
ökológiai gondolkodás és felelősség értékalkotó tényezővé
kényszerül a nemzeti gondolkodásban és paradigmaként jelöli
ki magát. Ebből a nézőpontból visszatekintve az 1979-es
lakiteleki találkozóra, csodálkozással állapíthatjuk meg,
hogy az akkor és ott nyilvánosan és felelősséggel gondolkodók
a nemzettudat és érték-képzés viszonylatában nem vetették
fel az ökológiai dimenziót.” Pintér Lajos költőnek, a Forrás
folyóirat szerkesztőjének visszaemlékező verse, Az áthúzott
ünnep sem túlzottan derűlátó.
Pete
György kritikus, szerkesztő kiemeli, hogy a hajdani fiatal írók,
irodalmárok nemzedéke sokat és sok jót végzett, de nagy felelőssége
is van abban, hogy 1989 után „hagyta, hogy így legyen.”
Persze, s ezt Pete György is elismeri: „nem csak egy nemzedék
felelőssége a rendszerváltás kisiklása, a haza, a nemzet tönkremenetele.
Voltak okok, volt sok. És igaz az, hogy mindent, ami van, meg
lehet, meg kell érteni. De nem kell mindent elfogadni, megbocsátani.
Nem is szabad. Főleg mindenkinek.”
Érdekes
Kiss Irén író, művelődéstörténész jelenkori tanulmánya,
melyben a „magyar” népnév eredetét vizsgálja. Ebben a
magyar népnevet kapcsolatban hozza annak a méd népcsoportnak a
nevével, amelyet Dáriusz szorított ki Perzsiából a Turáni-alföldre.
Felvetődik, hogy magyarnak tekinthetünk minden olyan szkíta-hun
féle népcsoportot, amely a mágus-vallást gyakorolta, mert
minden ilyen népcsoportnak magyarok voltak a tagjai.
A
visszaemlékezésekből kitűnik, hogy nemzettudat szempontjából
ma rosszabbul állunk, mint 1979-ben. A művészetek és a közoktatás
siralmas helyzetbe került, s a balliberális kormányok első számú
felelősei a történteknek. De felelősök azok az értelmiségiek
is, akik gyávaságból, az állásvesztéstől félve nem
mertek/mernek valót szólni, hát még igazat. Ez oda vezethető
vissza, hogy 1990-ben nem nevezték meg a véres diktatúra bűnöseit,
s elmaradt a számonkérés. Pedig nem lehet új életet kezdeni a
régi bűnök számbavétele nélkül.
Lebilincselő,
izgalmas és hiánypótló olvasmány a Tóth Erzsébet és Agócs
Sándor által szerkesztett antológia. A könyv ugyanis annak a két
napnak az autentikus összefoglalása, mely lényegesen megváltoztatta
hazánk szellemi térképét.
(Fiatal Írók Találkozója Lakitelek,
1979-2009, Antológia Kiadó, Lakitelek, 2009.)
Medveczky
Attila
|