2009.07.17.
Hagyomány és harmónia
Tóth
Éva operett - és nótaénekesnő
a Bernecebarátiban született. Kereskedelmi főiskolát végzett,
OSZK-vizsgát tett és szinkronszínész oklevele van. Énektanárai:
Kovács Magda, Horváth Eszter, operaénekes, Neumark Zoltán és
Hegedűs Valér, zongorista. Stílus tanárai : Siliga Miklós és
Oláh Gyula.
Az
operett világában elsősorban primadonna szerepeket énekel. A
Budapest Televízióban 9 éve operett és nóta műsor szerkesztésével
foglalkozik. Az operett műsora címe „Szellők szárnyán",
melyben állandó partnere Leblanc Győző operaénekes. A „Szól
a nóta" címet viseli nóta műsor sorozata, melyben sok
ismert és nem ismert, de nagyon jó fiatal énekesek szerepelnek.
Elsősorban a népies nóták és népdalok vannak műsoron,
amelyet népviseletben adnak elő a művészek. Jelenleg minden
szombat este a nézők zenei kívánságait teljesíti, amit levélben
vagy e-mailben kérnek, műsorvezető partnerével Leblanc Győzővel
együtt, illetve kéthetente vezetik a Vasárnap esti kívánságműsort,
ahol azoknak a nézőknek a kívánságait teljesítik, akik
betelefonálnak a műsorba.
CD-k
(közösen Leblanc Győzővel): Köszönet mindenért, Gyere be rózsám,
Orchideák, Szellők szárnyán I-II, DVD-k (közösen Leblanc Győzővel):
Szellők szárnyán, Illuzió a szerelem, Hazám, hazám, 56 emlékére,
Szól a nóta.
-Művésznő családjában, felmenői közt több hódolója
volt az operett, vagy a magyar nóta műfajának?
-Szüleim
zenerajongóak voltak, s állandóan szólt a rádióból az
operett és a magyar nóta. Nagyon sok velem egykorú ember ezeken
a műsorokon nőtt föl. Régebben több olyan zenés rádióműsor
volt, melyet ebéd közben hallgatott a család. Édesapám, aki a
közelmúltban halt meg, hegedűvel kísérte magát, úgy énekelte
a szebbnél szebb magyar melódiákat. Anyukámnak gyönyörű
hangja volt, még ma is szépen énekel. Valószínű szülői örökség
a hangom. A mai napig szereti családunk a szép zenét, legyen az
komoly, vagy könnyűzene. Egyébként nálam ez hangulati kérdés.
Szerettem az operett-közvetítéseket és a rádiós, tévés
daljátékokat. Az operett nagyon hamar a szívemhez nőtt. Nem is
tudom mi tetszett benne jobban a történés, a zene, a szép ruhák…
mindenesetre belopta magát a szívembe és ebben persze Győző
személyiségének, gyönyörű hangjának is nagy szerepe volt.
Olvasni is nagyon szeretek, prózát, verset egyaránt.
Gyermekkoromban könyvvel a kezemben jártam, s szinte faltam
a nagy
magyar regényírók műveit. Ez is apai örökség. Bűbájos egy
kis falu Bernecebaráti, ami Börzsöny hegység nyugati lankái
és az Ipoly folyó között terül el. Onnan hoztam a természetszeretet
és a természet-közeliséget. Olyan zenei életet volt ebben a
kis közösségben, ami mára már nem jellemző. Egy jó kultúrpolitika
visszahozhatja a közszolgálati adókba a népzenét. Ma viszont,
a globalizmus a gyökereinket írtja ki.
-Előfordult, hogy
az otthoni tanulás helyett is inkább olvasott?
-Gyakran, mert elég jó eszű kislány voltam; odafigyeltem
az órák alatt, s megjegyeztem a tananyagot. Persze azért a
vizsgákra mindig készültem, sokszor keményen.
-Amit említett: a magyar nóta, az operett és az olvasás
- kimentek a divatból. Szinte cirkuszi látványosság, ha valaki
egy buszon verseket olvas.
-Így van, és ezt nagyon szomorúnak tartom. Az olvasás
rengeteg pluszt tud adni ,- kortól függetlenül- amit napról
napra hasznosíthatunk az életben. Kár, hogy kiment a „divatból”.
Azt mondják: a magyar nóta elavult. Az operett ellen pedig az a
vád, hogy régi műfaj, és szirupos. De az életről szól, felnőtteknek
való” mese”. Azért mondom ezt, mert olyan boldogság, mint
amit ezekben a darabokban látunk, sajnos nagyon ritka az életben,
viszont mindannyian arról álmodunk, hogy olyan boldogok leszünk,
mint az operettek főhősei. A magyar nóták, az operettek szövegei
az emberi érzésekről szólnak. A magyar nótában benne van a fájdalom,
az öröm, a szomorúság, huncutság, tréfa és minden, ami
emberi. S mindig a pillanatnyi hangulatunk függvénye, hogy
milyen nótát hallgatunk. Ennek a műfajnak – ezt jól tudjuk,
mert Győzővel sokat járjuk az országot – hatalmas tábora
van. A nagymama mellett ott vannak az unokák, s már ők is éneklik
azokat a dalokat, amiket mi a televízióban. Fel fog nőni egy új
generáció, aki újra szereti majd a magyar nótát. Ez azért is
fontos, mert kimaradt két generáció, aminek tagjai nem csak,
hogy nem szeretik, de nem is ismerik a magyar nótát, de mégis
ítélkeznek felette.
-Az nem gond, hogy olyanok is lehetőséget kapnak éneklésre,
akiknek nincs is hangjuk?
-Sajnos ez is egy óriási probléma. Ők is hozzájárulnak
ahhoz, hogy lenézzék a magyar nótát. Ne értsen félre, nem az
a baj, hogy éneklik a nótát, hanem az, ahogy éneklik. Persze
tisztelet a kivételnek. Ma a pénz diktál, s ki megteheti,
kiadhat egy Cd-t úgy, hogy nincs felette kontroll. Olyan előadóktól
kell meghallgatni az operettet és a magyar nótát, kik a műfaj
autentikus képviselői. Az, aki érzelmeket ad és vár is másoktól,
azt megérinti a magyar nóta és az operett, valamint az érzelmes
lírikus dalok, műfajtól függetlenül
-Említette a sikeres vidéki fellépéseket. Ezek tehát
megcáfolják azt a vélekedését, amit a közszolgálati rádió
is hangoztat: nincs igény a magyar nótára.
-Minél jobban kiirtják az elektromos médiából ezt a műfajt,
annál jobban fog élni a nép körében. A nóta akkor is élt,
mikor még nem volt rádió és televízió.
-Volt, hogy gyermekként arra gondolt: milyen érzés lehet
a színpadon énekelni?
-Erre konkrétan
nem gondoltam, viszont arra igen, hogy szeretnék primadonna
lenni. Ez az érzés akkor erősödött fel bennem, mikor a Magyar
Televízió vetítette Jacoby Viktor Sybill c. operettjét.
Akkoriban nagyon sok kiváló operettet láthattunk a televízióban.
Leblanc
Győző játszotta Petrovot, a bonvivánt, s akkor arra gondoltam:
édes jó Istenem, add, hogy egyszer a partnere lehessek. Aztán több
évtized múlva a jó
Isten megadta ezt nekem, amiért nagyon hálás vagyok Nem hiszek
a véletlenekben; mindennek úgy kell történni, ahogy fentről
rendeltetik.
-Térjünk vissza gyerekkorához. Fellépett iskolai ünnepségeken?
-Természetesen. Énekkari tag voltam, szólót énekeltem,
s versmondó versenyeken vettem részt sikerrel. Az általános
iskola elvégzése után – miután a család felköltözött
Kispestre- a fővárosi Lengyel Gyula Kereskedelmi Szakközépiskolába
jártam.
-Pesten folytatta az éneklést?
-Férjez menésem
után egy időre leálltam a hangképzéssel és a már megkezdett
kereskedelmi szakközépiskolai tanulmányaimat folytattam. A
kereskedelmi főiskola elvégzése után a Budapesti Tüzép Vállalatnál
voltam alkalmazásban. Majd újra elkezdtem a művészi pályát,
de kezdetben csak hobbi szinten. Akkor még táncdalénekesnő
akartam lenni. Első tanárom Kovács Babi volt. Lengyelfi Miklós,
televíziós szerkesztő biztatására – aki az operett és a
magyar nóta felé terelt - az OSZK stúdiójában folytattam
tanulmányaimat, ahol Horváth Eszter operaénekes volt a hangképző
tanárom, Hegedűs Valér pedig a korrepetitorom. Lengyelfi Miklósnak
köszönhetem első tévés nótafelvételemet is. A vizsgák után
magánúton Horváth Eszterhez – ő ismertette meg velem a
klasszikus hangképzést - , később Sipos Jenő tanár úrhoz,
majd Gencsi Sárikához jártam. Őt követte Bokor Jutta operaénekes
. Operettel komolyabban az OSZK elvégzése után kerültem.
-Miként került a Budapest Televízióhoz?
-Mielőtt erre válaszolnék,
el kell mondanom egy történetet. Párommal egy szombat este leültünk
a tv készülék elé, s egy jó, szórakoztató műsort kerestünk.
Folyt a vér, káromkodtak, egyedül az említett adóműsoraiban
fedeztünk fel nemes emberi érzéseket. Operettel intenzíven
akkor kezdtem el foglalkozni, mikor ehhez a médiumhoz kerültem.
Egy ideig – 2001-ig - Máté Ottilia és férje Faller István
szerkesztett, vezetett ott magyar nóta műsorokat. Miután egy másik
adóhoz szerződtek, Ottilia felhívott, s megkérdezte: szeretném-e
folytatni azt a vonalat, amit ő képviselt. Beszéltem az igazgatóval,
s közöltem vele, hogy a műsorbeszállításhoz nem rendelkezem
alaptőkével. Végül megállapodtunk, hogy először operettműsorokat
fogok vezetni, így indult a Szellők szárnyán.
-A Lili bárónőt
színpadon is előadták, pl. Debrecenben. Ön énekelte a címszerepet.
Ez volt az első darabja?
-Nem, első
darabom és szerepem a Sybill volt. Ezzel is beteljesült az álmom.
Ezt követte a Lili bárónő, a Csárdáskirálynő, a Marica grófnő
és a János vitéz, Mágnás Miska. Ezt a darabot is alig játsszák,
de ha műsorra tűzik, akkor modernizálva adják elő. Elképzelhető,
hogy itt is a pénz áll a háttérben, mert ha átírom a szöveget,
akkor nem kell jogdíjat fizetnem az eredetiért.
-Az ön által említett előadásokat milyen formában
adják elő?
-Tizenegy darabunk van, mellyel igény szerint járjuk az
országot. Az előadások jelmeze és díszlete raktáron van, s a
szereposztást Győző inspirációi alapján állítottuk össze.
Zenei alapról mennek a darabok, mert a művelődési házak többsége
nem bírna kifizetni az élő zenekart. Vannak üdítő kivételek,
pl. Debrecen, ahol zenekarral lépünk fel.
-Nagyon sok külföldi fellépésük volt. Kik hívják meg,
a helyi magyarok?
-Először egy
kinti magyar menedzser vitt ki minket Ausztráliába. Előtte történt
mindkettőnk válása. Győzőt a válás és testvére halála
nagyon megviselte. Őt előtte csak a televízióból ismertem.
Mikor lehetőségem nyílt arra, hogy kimenjek valakivel Ausztráliába,
felhívtam Győzőt, s megkérdeztem: kijönne-e velem. Ő erre rábólintott.
Az ausztráliai turné után vette kezdetét köztünk egy
szorosabb kapcsolat. Az első turnénk anyagilag nem úgy sikerült,
ahogy vártuk. Az a menedzser, aki minket kihívott másnak adta
át a szervezést, egy olyan illetőnek, aki teljesen kihasznált
minket. Ezt követően nem impresszárió által kerültünk ki,
hanem saját szervezésben. A pályán rengeteg jó énekes van.
Vannak lehetőségeim, amiket megteremtek magamnak, illetve az élet
hoz elém lehetőségeket. Ezeket észre kell venni, és nem
szabad elmenni mellettük. Győzővel pedig nem lehet veszíteni,
édes, aranyos, kedves ember . Ennek köszönhető, hogy ma már
nem sok energiát kell fordítani a külföldi turnékra, hiszen
mindenhová visszavárnak minket. A közelmúltban nem volt külföldi
fellépésünk szüleink betegsége miatt, hanem itthon
dolgoztunk, s a magyarországi nézők igényeit próbáltuk kielégíteni.
-Mit
üzen a fiatal tehetségeknek? Írták anno: „Az is bolond, aki
poétává lesz Magyarországon.” Nos, az nem bolond, aki énekes
lesz?
-Ezt nem mondom,
mert gyönyörű a pályánk. Nagyon sok szépet adhatunk a közönségnek,
s ez visszafelé is működik. Nagyon nagy inspiráció a néző.
Ha jó közönsége, a maximumot tudjuk adni. Ha ad valamit a művész,
abban a pillanatban le lehet reagálni a szemekből a hatást. Ezért
fontos, hogy egy hullámhosszon legyünk a közönséggel. Aki
pedig arra van kiválasztva, hogy az operett és a magyar nóta műfaját
életben tartsa, előbb-utóbb rátalál egy göröngyös, de mégis
örömökkel teli pályára.
Medveczky Attila
|