2009.07.17.
Szécsény és a ferencesek
Május
24-én, vasárnap Varga Kapisztrán ferences atya nyitotta meg a
„800 éves rend a 675 éves városban – A középkori szécsényi
ferences kolostor” című kiállítást a szécsényi ferences
rendházban. A szécsényi ferencesek történetéről és a kiállításról
páter Varga Kapisztránt, a rend szécsényi házfőnökét kérdezem.
– A rend idén ünnepli 800. születésnapját.
Szécsényben mióta élnek ferencesek?
– A helyi kolostor alapítólevele 1332-ben kelt. Ekkor
engedélyezte XXII. János pápa Avignonban Szécsényi Tamás erdélyi
vajdának, hogy birtokának szécsényi központjában rendházat
alapítson. A vajdának nagyravágyó tervei voltak a térségben.
Nem véletlenül szerepel a kiállítás címében a „675 éves
város”. A főúr a családnak nevet adó Szécsényen kívül
675 évvel ezelőtt szerzett városi kiváltságokat
Rimaszombatnak és Gyöngyösnek is. Az utóbbi helyen is ferences
kolostort alapított. Ez azt mutatja, hogy birtokainak összefüggő
struktúráját próbálta kialakítani, ami azért figyelemre méltó,
mert ez az oligarchák leverésének ideje után történt, Károly
Róbert hatalmának megszilárdulásakor.
– Kezdetben milyen feladatokat láttak
el a ferencesek a városban?
–
Abban az időben a szerzetesség önértelműbb volt, s nem
kellett semmilyen hasznosságot bizonyítani. A szerzetességnek
nem is az a lényege, hogy milyen feladat kapcsolódik egy
rendhez. Ez a megközelítés a felvilágosodás, a racionalizmus
elgondolásaiból származik. A szerzetességnek a hasznát nem a
tevékenyég, hanem az életforma mutatja. Két latin szó mutatja
a különbséget, a facere (tenni) és a vivere (élni). A kérdésre
válaszolva: a középkorból bőségesen van arról adatunk, hogy
milyen tevékenységet végeztek Szécsényben a ferencesek. A kiállítás
anyagának két dokumentuma is erre utal. Egy 1531-ben a
kolostornak adományozott könyvből, illetve annak a bejegyzéséből
derül ki, hogy már a XVI. század elején nyilvános iskolában
is taníthattak a városban a ferencesek. Az obszerváns kolostori
iskolák a református kollégiumok elődjei voltak. Gondoljunk
csak a sárospataki iskolára. Egy szintén kiállított könyv,
egy német nyelvű herbárium a XV. század második feléből
arra utal, hogy a szerzetesek gyógynövényekkel és gyógyítással
is foglalkoztak.
– Kezdettől fogva jelen van Szécsényben
a ferences család mindhárom ága?
– A középkorban csak ferences kolostor működött. Arról
nem tudunk, hogy világi rendiek, vagy – ahogy a középkorban
nevezték a jámbor nővéreket – beginák éltek-e a környéken.
Azt tudjuk, hogy már a XVIII. században a világi rendi csoport
komoly létszámmal működött a városban. Majd a XX. században
az Egri norma megalkotásával a szegénygondozó nővérek házat
kaptak Szécsényben, hiszen az anyagházuk elég közel volt, a
szomszéd településen, Ludányhalásziban. Majd 1993-ban
telepedtek meg nálunk a klarisszák.
– Két héttel ezelőtt beszéltem a
Komárom- Esztergom megyei Császár plébánosával Wolmuth
Ferenc mártíromságával kapcsolatban. Ő mondta, hogy 1919-ben
több papot is bántalmaztak a vörösök. Erre Szécsényben is
volt példa?
– Hála Istennek, nem. De természetesen a vörösök itt
sem rajongtak a papokért. Voltak mulatságos, abszurd esetek is.
Egyszer itt volt az egyik szociáldemokrata vezető – tudtommal
Bokányi Dezső – és a kövér papok ellen szónokolt. A helyi
plébános és a rendfőnök is akkoriban igen csak szikár ember
volt. Hallották a beszédet, s megkérdezték: „ránk gondol az
úr?” Erre nevetés tört fel a tömegből. Majd Bokányi azt
mondta: „távozzanak, mert kivezettetjük magukat a teremből.”
Ez majdnem fordítva történt, mert a helybéliek a papok pártján
álltak, így a szociáldemokrata párt helyi szervezetét nem
sikerült első próbálkozásra megalapítani. Erre az időszakra
esik az a történet, amikor a cseh légiósok egy zászlóaljjal
átlépték az Ipolyt. Ezt észrevették a városban, s a rendházban
is. A kolostor munkásai puskát fogtak, s a levegőbe lőni
kezdtek. A csehek erre azt hitték, hogy taktikából lövöldöznek
ilyen ritkán a magyarok. Így sikerült egy székely géppuskás
rajnak észrevétlenül és hirtelen megtámadni és elkergetni a
cseheket. Erre azt mondta a vörös városparancsok a ferences házfőnöknek:
„barát elvtárs, a frontparancsnokságot átadom.”
– 1950-ben a szécsényi szerzeteseknek
is el kellett hagyni a kolostort.
– Erről szép leírást olvashatunk Odescalchi Eugenie
hercegnő visszaemlékezéseiben. A nép körülvette a kolostort,
s így nem azon a napon vitték el a szerzeteseket, mikor a
hatalom tervezte. Végül is 1950. július 31-én éjfél előtt a
szécsényi ferences kolostor lakóit teherautókon elhurcolták,
a jászberényi gyűjtőrendházba vitték, majd öt hét után szélnek
eresztették őket. Szécsényben a kolostor negyven évre
szerzetesek nélkül maradt. Már augusztus 1-jén két világi
pap misézett – mert a ferencesek nem akarták, hogy pap nélkül
maradjanak a hívek. Így elhurcolásuk előtt erről is
gondoskodtak. A szerzetesrendek 1950-es feloszlatása és az államosítás
után a kolostorban mezőgazdasági technikum és kollégium működött.
1979-től 20 évig üresen állt a rendház. Az egyház használatában
csak a sekrestye és néhány szomszédos helyiség maradt meg. A
lelkipásztori szolgálatot az Esztergomi Főegyházmegye papjai
vették át egészen 1989-ig, a ferencesek visszaérkezéséig. A
templom bejáratánál van egy márványtábla, amin az áll:
„az egykori ferences templom. 1989. Szécsény Város VB.”
Alatta áll egy kisebb tábla: „1989. szeptembere óta ismét
ferences templom.” Szent Ferenc rendjének, a „ferences családnak”
három ága van: a ferences testvérek, a klarissza nővérek,
valamint a Szabályozott Harmadik Rend és a Ferences Világi Rend
– valamennyi közösség jelen van Szécsényben.
– Honlapjukon olvasva azt látom, hogy
nagyon gazdag és eseménydús élet folyik a plébánián. Táborok,
orgonakoncertek, s még sorolhatnám. Tehát mind a kulturális
missziót és az ifjúságpasztorációt is fontosnak tartják?
– A rendház egyik „profilja” a plébánia vezetése,
hiszen a miénken kívül nincs más jelentős római katolikus
templom Szécsényben. A kolostornak van egy fontos jellege, mégpedig
az, hogy itt működik a noviciátház. Akik a szerzetesi életre
jelentkeznek, azok a jelöltség után, az első fogadalomtételükre
felkészítő évüket Szécsényben töltik. A magyarországi és
az erdélyi rendtartományból érkeznek ide jelöltek 1993 óta.
Ennek hagyománya is van, hiszen a noviciátház ebben a városban
működött a XIV. századtól kezdve.
– Térjünk rá a kiállításra.
Milyen anyagok láthatók? Levelek, dokumentumok, vagy művészi
alkotások is?
– A rendház története rendkívül gazdag, így két részre
osztottuk az anyagokat. A mostani kiállítás csak a középkorral
foglalkozik, mert annyira jelentősek és sokrétűek a barokk és
az újkori anyagok. Nem csak dokumentumokat láthatunk, mert az
volt a célunk, hogy megmutassunk olyan dolgokat is az idelátogatóknak,
amit csak futólag ismerhetnek. Freskótöredékeket, gótikus épületrészeket,
oszlopfejezeteket fényképeztünk le, hogy láthassák a kolostor
rejtett szépségeit.
– Híres Nógrád megyei gyűjtő volt
Kubinyi Ferenc, az MTA tagja. Az ő munkássága összefügg a
rend életével?
– Erről nincs tudomásom. Neki nem volt köze a rendházhoz,
viszont a XIX. században élt egy híres ügyvéd, lokálpatrióta
és amatőr régész, Pintér Sándor, akinek a gyűjteménye most
a Nemzeti Múzeumban látható. Előtte ez a gyűjtemény a
kolostor Rákóczi- termében volt elhelyezve.
– Aki megnézi a kiállítást, csak a
rend, vagy a város múltjával is megismerkedhet?
– Természetesen, de mi arra hívtuk fel a figyelmet, hogy
a ferencesekhez kapcsolódó építőműhelyek milyen fellendülést
adtak a városnak. Kiállítottunk egy olyan levelet is, melyet a
város egykori földesura, Szécsényi László írt Kapisztrán
Szent Jánoshoz 1454-ben.
– A kiállítás egyénileg vagy
csoportosan látogatható?
–
A lényeg, hogy vezetéssel látogatható csak a kiállítás. A
belépőjegy igen olcsó, családos kedvezményt is adunk. Vasárnap
és hétfő kivételével reggel 9 órától 16 óráig lehet
megtekinteni a kiállítást, amire várjuk lapjuk kedves olvasóit
is.
Medveczky Attila
|