vissza a főoldalra

 

 

 2009.07.17. 

Kész őrület – kellő komolysággal

Nézem, ahogy a pártcirkusz aktuális bűvészporondját építi az MSZP, amely, ha már kenyeret nem tud, hát cirkuszt biztosít nekünk: ezúttal a zuglói vasúttörténeti park „mozdonyfordító” korongján, békésen várakozó, vénséges 375-ös, 424-es és 411-es gőzmasinák asszisztálása mellett tartják meg szigorúan zárt ülésüket. Nem világos számomra, hogy miért nem jó erre a célra az újonnan berendezett Jókai utcai székház, amelytől alig pár lépésnyire található a penészes Jókai tér 7., melynek ama hősi időkben a mindig tótnyelvű Bibliáját olvasó Csermanek Borbála volt a házfelügyelője, és ahol akkoriban az esernyőjavításból élő Csermanek-Barna-Kádár János elvtársnak is hajléka volt a szolgálati szobakonyha. Ahelyett, hogy most ott koszorúznának, majd azt követően zártüléseznének a szomszédban az elvtársak, ők a mozdonyfordítóra vonulnak fel. Nocsak, nocsak… szégyelljük a most húsz éve meghalt Kádár elvtársat, elvtársak? Pedig nélküle ma sehol sem lennének sem a Lendvaik, sem a Suchmanok, sem a Szanyik, sem a Gyurcsányok, sem a Bajnaik: tetszik vagy nem tetszik a kacsingatós apuci, ő alapozta meg a pártkaszárnyát, ő az ősnemző Zeusz atya a piros szegfűs alakulat számára.

Nem Zeuszról jutott eszembe Cicero, hanem a fentebb megnevezett, a mozdonyfordítón tüsténkedő notabilitásokról, hogy a nagy klasszikus gondolkozó utal rá, mekkora összetartást, összekacsintást, milyen sunyi, kétszínű összenézést igényel a hazugságra épített élet. A pogány istenhitet valló Cicero, a józan ész nevében szélhámosságnak, babonának minősítette a kor népszerű jóspapjainak, az áldozati állatok beléből jósoló haruspexeknek a tevékenységét, ezért írta, hogy: „Csoda, hogy a haruspex nem nevet, mikor haruspexet lát”. Legalább ekkora csodának tartom, hogy egymás között, ott, a mozdonyfordító korongon a másik szemébe nézve Lendvai, Szekeres, Suchman, Gyurcsány és Bajnai hangos hahota nélkül, hótt komolyan képesek beszélni válságmenedzselő nemzeti politikáról, baloldali értékekről, népképviseletről stb. Mentségemre szóljon, hogy ezt az álságos, sunyi komolyságot már Cicero sem értette. Egy Zrínyit elemző monográfiában olvastam azt a vélekedést, mellyel magyarként nem tudok nem azonosulni: hazánk azért van még meg, mert tudott időnkint roppant erőfeszítéssel csodákat tenni. Az egyik ilyen nevesíthető nemzeti csodánk gróf Zrínyi Miklós, a költő volt: „Maga látja a nemzet összes hibáit, maga az egyetlen magyar, akiben minden megtestesül, maga harcol mindenki ellen, mikor már szinte úgy látszik: a nemzet nem is él.” Eszembe nem jutna parlamentünk kisszerű pártpolitikusait bármiféle értelemben összevetni ezzel a szellemi arisztokratával, ezért nem is rá, hanem jelen korunk és az ő kora közötti differenciákra hivatkozom. Heroikus erővel védte a magyar érdeket minimum „két pogány közt” (Habsburg, török), de ha belevesszük a turáni átkot, az állandó magyar széthúzást, az összefogásra való képtelenségünket és az akkor hatalmas erőket lefoglaló (pro és kontra protestantizmus) vallási viszályokat, volt az három pogány is. És mégis megkockáztatok egy furcsa következtetést: Zrínyi gigászi küzdelme keményebb, heroikusabb, férfiasabb és áldottabb harc volt, mint amiről korunk politikusai akárcsak álmodozhatnak, ugyanakkor egyszerűbb volt, mert nyilvánvaló volt, hogy mi a jó, mi a rossz, hogy merről kel fel, merre nyugszik le a nap. És pontosan ezen utóbbi szempontok azok, amelyek ma hiányzanak a pártok politikai megnyilvánulásaiból, felemás, ellentmondó, zavaros ideológiájukból: az axiómák, az alapvetések, az egyszerűség és a nyilvánvalóság. Ezek már nem pusztán idejétmúlt, de kifejezetten tiltott – („szélsőséges, populista”) – elvárások a mai politikában. Könnyű két pogány közt védeni a magyart, ha nyilvánvaló, ha szembeötlő, ha kétség nélkül látható, hogy ki a pogány, ki a magyar. A mai közgondolkodás alakítói mindent elkövetnek, hogy ezt az elegáns és hasznos tudati egyszerűséget kiverjék a fejünkből. Ha cigányt látok – esetleg éppen bűnözni –, nem mondhatom, hogy cigány, nem mondhatom, hogy bűnöző; ha egy rút idegent látok, amint éppen kilopja alólam a földet, azt kell mondanom, hogy az illető más, tehát szép, és nem lop, hanem privatizál, és az én érdekem is, hogy a földem mostantól legyen az övé, mert a tőke szabad áramlása ezt követeli, és mert a szép idegen jót akar, jót hoz, jövőt teremt. (Hogy pontosan kinek is, ezt általában nem részletezik az elemzők.) Ha a rendőrségi attak véresre ver az utcán, mert tüntetni mertem – vagyis éltem alkotmányos alapjogommal –, az nem korlátozás részükről, sőt: az egyetemes szabadságjogok védelmében teszik. Nincs tiszta tekintetű politikus a pártelit nyilatkozói között, nincs egy őszinte hang a magyar parlamentben, nincs a képviselői patkóban olyan arc, amely hiteles erővel tükrözné a politikai meggyőződést azzal kapcsolatban, amit – javadalmazás fejében – éppen képvisel a frakcióban. A baloldali a multi terjeszkedés és a globalista gátlástalanság vehemens védőügyvédjeként lép fel – persze csak azért, mert ez „az ország érdeke”, különben dehogy is tenné! -, a jobboldali államosítana. Nagyon nagy baj van ott, ahol már az egyszeregy sem érvényes. De még nagyobb a baj azon nemzeti kultúrában, ahol sikeresen kiiktatódott magánéletből, közéletből, politikából, nevelésből, társadalmi értékrendből a lelkiismeret, mint legfőbb irányadó erő. Pedig ez utóbbi a Zrínyiek kardját és tollát jobban irányította, mint a vagyon, vagy a horvát báni rang. Ugyanis nem új kitaláció a lelkiismeret, még csak nem is keresztény huncutság: a fentebb már említett pogány Cicero számtalan alkalommal járja körül a témát, hogy csak az helyes, ami erényes, és ami a természetnek megfelelő. (Gyanítom, a multik honi túltengése egyik feltételnek sem felel meg.) Szóval, megvolt az MSZP zártüléses kongresszusa, amely az összes fontos problémával bátran szembenézett. Már csak egy kérdés maradt nyitott: mi lett más?

 

Szőcs Zoltán