2009.07.25.
Kötelező gyakorlat
Nemrég
a szakmai sajtóban azt olvastam, hogy az „Országgyűlés Sport
és Turisztikai Bizottsága beszámoltatta az MT Zrt. vezetőit, s
a képviselők pártállásra való tekintet nélkül elismerésüket
fejezték ki a marketingszervezet tevékenységével kapcsolatban,
s még azt is megfogalmazták, hogy indokoltnak tartanák a Zrt. Büdzséjének
növelését.” Megjegyzem, hogy országmarketing esetében nem a
keret nagysága – bár az sem mindegy –, hanem a tartalma a
problematikus, több pénz önmagában nem hoz megoldást. Sajnos
úgy látszik, nagyon hiányzik a szakma a parlamentből, mert
nincs senki a bizottságban, aki megkérdezné:
–
Miért nem veszik észre az évek óta jelentkező negatív mutatók
özönét, amit most a válságra próbálnak fogni?
–
A most folyó áfa-kérdéshez emlékeztetőül: Magyar Vendéglátók
Ipartestülete, már az 1999-es miniszterelnöki konferencián
jelezte, hogy az EU 11 országa közül nálunk a legmagasabb.
Semmi nem történt azóta, csak emelés. Nem törődve a hazai
versenyképességgel. A Szállodaszövetség akkor hallgatott.
Most ők kaptak 18%-os „kedvezményes” áfa kulcsot. A „támogatott”
hazai turisztikai kisvállalkozó nem!
–
Véletlen-e az, hogy nem sikerült húsz év alatt országarculatot,
márkát kiépíteni?
–
Véletlen-e az, hogy – idegenvezetőink szinte minden szakmai
klubnapon szóvá teszik – a turista nem érzi, mert, nincsenek
jelei annak, hogy Magyarországon van?
–
Véletlen-e az, hogy húsz éve általában az első negyedév végén
fogadják el a tárgyévi marketingtervet, amikor minden iskolában
tanítják, hogy a programokat egy két évvel előbb kell
meghirdetni és eladni?
–
Véletlen-e az, hogy senkit nem érdekel mi volt az eredménye az
előző évi marketingterv elemzésének, amit minden évben meg
kellene csinálni és nyilvánosságra hozni, mivel a befektetett
pénz hozadéka a terv helyességét vagy hibáját igazolja. A két
év múlva megvalósítandó programot már most tudni és
hirdetni kellene.
–
Véletlen-e, hogy egyetlen kérdés sincs a magyar vendéglátás,
a gasztronómia magyar áruval való ellátásával kapcsolatban
– pedig a turizmus bevételének kétharmadát hozza – és köztudott,
hogy a gasztronómia mára a turizmus legfőbb vonzereje világszerte.
–
Véletlen-e, hogy itthon még ezt mindig nem veszik észre? Ki a
felelős ezért?
–
Véletlen-e, hogy a 680 milliárdos bevételt produkáló ágazatnak
nincs döntéshozó irányítása húsz éve.
–
Véletlen-e a gyermekétkeztetés helyzete, amely ugyanannyi adót
fizet, még mindig, mint egy ötcsillagos szálloda. Nem ismerik
szociális érzékenységű képviselőink és szakértőik,
mennyire támogatják, milyen fontosnak tartják az ifjúság egészsége
szempontjából e kérdést a világban?
–
Véletlen-e a parlamenti idegenvezetés, ahol olyan tájékoztatást
adnak a magyar történelemről, a Szent Koronáról, amin már rég
túllépett a világ. Csodálkoznak vendégeink, hogy pont
Magyarországon hallják ezt?
–
Véletlen-e, hogy egy 1100 éves ország esetében nem foglal el
fontos helyet a történelmi örökség, mint turisztikai vonzerő.
A 2007-es Reneszansz évben „csak” Mátyás királyt felejtették
ki a marketingünkből.
–
Véletlen-e,hogy az Árpád-házi szenteket egész Európában ünnepelték
és százezres látogatószámot vonzott, másutt. Nálunk nem.
–
Véletlen-e, hogy kérdés erre vonatkozólag sincs
szakpolitikusaink részéről!
–
Véletlen-e, hogy csak nálunk nem tudják, hogy se turizmus, se
idegenvezetés, se patrióta gazdaság sincs identitástudat nélkül.
–
Véletlen-e, hogy a húzóágazatnak kikiáltott turizmus problémái
húsz éve lesöpörtetnek? Lehet úgy egy ágazatot eredményesen
irányítani, hogy sokszor azt sem tudtuk éppen melyik öszvér
minisztériumhoz tartoztunk az elmúlt hét évben?
–
Véletlen-e, hogy sem a bal, sem a jobboldali sajtóban, tv-ben és
tájékoztatásban a kijelölt megmondó emberek véleményétől
eltérő állásfoglalás nem jelenhet meg.
–
Véletlen-e, hogy félnek az újságírók? Különös sajtószabadság
ez! Talán csak nem azért, mert ezeknek az egyetértésben lévő
bizottságoknak az idilli állapotát elrontaná, ha kiderülne,
hogy egyaránt súlyos felelősségük van abban, hogy ide
jutottunk!
–
Véletlen-e, hogy nem hiányzik a képviselőinknek egy demokráciában
a jogaitól megfosztott szakmai, kamarai érdekképviselet? A gyanús
az, hogy a kamarai vezetés is hallgat e kérdésről!
–
Véletlen-e, hogy amikor vidéken tartok egy-egy előadást és
akkor véleményemmel a szakmában dolgozó vállalkozók mindig
egyetértenek, de erről a sajtó semmit vagy annyit hoz le, hogy
KT ismertette a szakma, a vendéglátás helyzetét. Pedig milyen
egyszerű lenne azt nyilvánosan cáfolni, ha nem tényeken
alapulna a vélemény. De a vita leleplező lenne! Bár egyre erőteljesebben
érzékeljük minden téren, hogy az elhallgatás szokásos fogás
nálunk az igazság elkendőzésére! Minél közelebb van valaki
az igazsághoz, annál szélsőségesebb.
–
Véletlen-e, hogy a tények a mi piacgazdaságunkban nem
publikusak.
–
Véletlen-e, hogy ha képviselőink nem megfelelően szavaznak,
akkor esetleg a cégük, vagy önkormányzatuk kimarad a következő
közpénzes támogatásból.
–
Véletlen-e, hogy turizmusunkat szinte a magárahagyott vidéki
lokálpatrióták működtetik.
Ennek
legfőbb oka, hogy szakmánkat „szakpolitikusok” irányítják
szakemberek helyett, ahogy az országot is! Azt a tévhitet
terjesztve, hogy milyen jó ez nekünk, hiszen jobban tudnak
lobbizni az érdekeinkért. A tények kedvéért fontos
megjegyezni, hogy ágazatunk vezető szakpolitikusai a szakmánkban
sohasem dolgoztak! Ugyanis egy demokratikus társadalomban a képviselőknek
az lenne a feladata, hogy a törvényes jogokkal felruházott
szakmai szervezetek (Kamara, Ipartestület, stb.) egyeztetésével
a közérdeket képviseljék. Ne a politikai háttércsoportok és
szponzorok vagy pártjaik akaratát. Ma frakciófegyelemről van
szó pénzbüntetéssel, azelőtt úgy mondták, hűség a párthoz!
Ezek a kérdések tolultak fel bennem a turisztikával foglalkozó
interjú során. Egy meghívót adok át ezennel. Bánki úrnak.
Szeretettel várjuk a MATUR budapesti szervezetének klubnapjára,
hogy ismertesse pártja turisztikai szakértői anyagát. Kérjük,
fogadja el meghívásunkat, hallgassa meg elképzelésünket. A
MATUR budapesti tagozata, ahol a turizmusszakma minden területéről
gyakorló és bizonyíthatóan profi szakemberek dolgoznak,
megalkuvás nélkül képviselve az itt tagként szereplő hazai vállalkozók
jelentős rétegét, csak az idén a turizmus egészére vonatkozó
négy szakmai állásfoglalást tett közzé. Bánki úr Magyar Fórumnak
adott interjújából úgy érzem, komolyan érdekelné ágazatunk
és az általunk képviselt emberek helyzete. . Nem úgy, mint a
volt OIB, most Nemzeti Turisztikai Bizottság elnöke, Ujhelyi
István, akiről elterjesztették kinevezésekor,hogy milyen jó
lesz a szakmának, majd nekünk fog lobbizni! Kormánya pont az
ellenkezőjét teszi, mint amit szakmánk érdeke kívánna és
hidegen hagyja,hogy egész Európa másként cselekszik ebben a
helyzetben. A jó lobbista elintézte, hogy a szállodaipar
minimum 10%-kal több áfát fizet, mint európai versenytársai!
Köszönjük
Emese!
Bánki
úr itt kifejtett véleményével egyetértek, de jelzem,hogy ezek
csak napi kérdések és most már az alapkérdésekkel kellene
foglalkozni szakmánkban is, amelynek hiánya vezetett a mai tűrhetetlen
állapotokhoz. Elő kell készíteni a turizmustörvényt, érdekképviseleti
törvényt, koncesszióstörvényt. Meg kell vitatni a hatósági
jogkör lehetőségét a kamarák, az ipartestületek számára.
Hogy a jövőben ne a politika komisszárjai intézzék a
dolgokat, hanem mindent törvények szabályozzanak a hazai vállalkozó
érdekének figyelembevételével. Nem lehetne bevásárlóközpontok,
külföldi láncok özönét árdiktátummal nyitni a hazai vállalkozásokra,
kiskereskedőre! A politikusainknak, bizottságainknak egy
feladatuk van, hogy megvédjék hazájuk, választóik érdekeit.
Ma már csak erről kell beszélni, mert a pillanatnyi feszültséglevezetésből,
a cirkuszokból a hazai vállalkozónak, turizmusszakmának és a
választóknak is elege van. Ennek a politikának eredménye a
teljes kiszolgáltatottság, a gazdasági csődhelyzet lett, amely
miatt ma már a létünk került veszélybe! Az emberek egységesen
a felelősségre vonást követelik!
Károvits Tamás
|