2009.07.25.
Hajbókolás helyett
A
MIÉP a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez fordul,
hogy a felügyelet törvényben meghatározott feladatának
megfelelően, a ma is hatályos jogszabályok alapján, állásfoglalásával
tisztázza a banki ügyfelek jogait. Nem fogadhatjuk el, hogy a
bankok és egyéb pénzintézetek az alapvető erkölcsi értékekkel,
de még a hatályos jogszabályokkal is dacolva, büntetlenül
csapják be kiszolgáltatott ügyfeleiket. A parttalan beszéd
helyett eljött a tettek ideje. Bár a Gyurcsány–Bajnai-kormány
folyamatosan beszél a bankok felelősségvállalásáról és ál-
megállapodásokat köt a bankszövetséggel, a hitelintézetek
Európában ismeretlen előjogokkal élve csapják be és semmizik
ki ügyfeleiket. Nem tartalmatlan kódexeket és üres ígéreteket,
hanem a törvények betartását kell számon kérni a pénzintézeteken.
Bajnai Felcsúti Péterrel, a Magyar Bankszövetség elnökével
állapodott meg a semmiről, miközben a nyilvánosságot kihasználva,
Felcsúti minden fórumon elmondta, hogy a bankok már eddig is
menynyit segítettek a devizahiteleseknek. Mi pontosan tudjuk:
semmit. Azt mondták, hogy a bajbajutottak néhány hónap haladékot
kapnak – addig nem kell fizetniük a megnövekedett törlesztőrészleteket
–, illetve a futamidő hosszabbításával kisebb lesz a havonta
befizetendő összeg. Mindkét bejelentés hamis volt. A
gyakorlatban ezeket a kedvezményeket azok kérhették, akiknek
nem volt elmaradásuk, és azok is csak hónapok múlva kaphattak
némi kedvezményt. Már ha kaptak, mert a többség csak elutasításra
talált. Nyilvánvaló, hogy többnyire azok vannak bajban, akik
nem tudják fizetni a részleteket és elmaradásuk van. Adjunk
inni a szomjazóknak, de csak azoknak, akiknél van egy liter
kristályvíz. Ez röhej. A MIÉP megalapozott beadványokkal
fordul a PSZÁF-hez, és amennyiben a felügyelet új vezetése
sem hajlandó betartatni a törvényeket a pénzintézetekkel és
nem védi meg az állampolgárokat, úgy a MIÉP megszervezi, hogy
minden létező jogi fórumot a lehető legtöbb beadvánnyal bombázzanak
a magyar emberek jogainak védelmében.
A MIÉP első beadványa
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
részére
Tisztelt
Felügyelet!
A
banki jelzálogalapú ingatlanfinanszírozási gyakorlat olyan –
véleményem szerint – megengedhetetlen elemeket tartalmaz,
melyek kimerítik a 2008. évi XLVII., a fogyasztókkal szembeni
tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló törvény 7.
§ (1) bekezdésében megfogalmazott tilalmat.
A
hitelintézethez forduló ügyfelet a hitelintézet munkatársa tájékoztatja
a hitel feltételeiről. A hitelbírálat első lépése az
ingatlan értékbecslése. Az értékbecslést a hitelintézet által
kijelölt értékbecslő végzi átlagosan 30 ezer forintért. Az
értékbecslés díját az ügyfél fizeti, annak ellenére, hogy
az értékbecslésig a többi feltétel számára nem tisztázott.
Az értékbecslés után a hitelintézet által előírt jogi
aktusok és dokumentumok hiánytalan benyújtása, illetve az
eredetileg közölt feltételeknek történő teljes megfelelés
esetén a hitelintézet ún. végső hitelbírálatot végez. A végső
hitelbírálatkor a hitelkérelmet a hitelintézet elutasíthatja
és rendszeresen el is utasítja, olyan feltételeknek való nem
megfelelésre hivatkozva, melyről az ügyfélnek előzőleg tudomása
nem volt. Ilyen lehet az ügyfél munkaadójának valamely paramétere,
pl. a foglalkoztató vállalkozás nem működik egy éve, annak
adó-, vagy járulékelmaradása van, akkor is, ha a hitelt jövedelemigazolás
nélkül magasabb kamatra kívánja felvenni, de lehet az ügyfél
kora, sőt több hitelintézet meg sem indokolja az elutasítást,
belső titkos szabályzatra hivatkozva. Hangsúlyozom, hogy
mindezt azután közlik az ügyféllel, miután annak már jelentős
költségei keletkeztek a hitelintézet megtévesztő tájékoztatása
alapján. A feltételek folyamatos változása érinti a
hitelezett összeget, a teljes hitelmutatót, a törlesztőrészletet,
és bizonyos esetekben a futamidőt is. Mindezt azután, hogy a
hitelintézet a hitel nyújtásának feltételeként az
ingatlan-nyilvántartáshoz benyújtott érvényes adásvételi
szerződést kér. Azaz az ügyfelet polgári jogi szerződés létrehozására
kényszeríti, melyben a vételár, illetve az intézet által nyújtandó
hitel összege, sőt a teljesítés határideje is rögzített.
Majd ezután következmények nélkül, sikertelen hitelbírálatra
hivatkozva a bank a hitelezéstől eláll, vagy a hitel feltételeit
megváltoztatja. Az így gazdasági és jogi kényszerhelyzetbe
került ügyfél nem tehet mást, minthogy a hitelintézet feltételeit
elfogadja. Meg kell jegyeznem, hogy az ügyfél az ingatlan eladójával
szemben is előnytelen helyzetbe kerül, hiszen a hitelintézet
elutasítása esetén, az eladó jogosan tart igényt a foglaló
összegére, annak ellenére, hogy az adásvételi szerződés létrejötte
a hitelintézet megtévesztő tájékoztatásának köszönhető,
hiszen az ügyfél, aki ebben a jogviszonyban egyben a vevő is,
abban a hitben vállalja a kötelezettséget, hogy a hitelintézet
feltételeinek megfelelt. A helyzet lényegében a klasszikus
akarathiba esete, melyet a hitelintézetek bevett gyakorlata alakít
ki. A szerződés érvénytelenítése ugyanakkor meglehetősen körülményes
és kétséges, elsősorban a foglalós ügyleteknél. A hitelintézettel
szembeni kártérítési eljárás sikeres lefolytatására a
magyar bírói gyakorlat nem ad lehetőséget. Ez a helyzet az ügyfelek
számára olyan súlyos érdeksérelemmel jár, mely véleményem
szerint indokolja a PSZÁF, mint felügyeleti szerv állásfoglalását.
A fentiek alapján, kérem a T. Felügyeletet, hogy állásfoglalásában
tegye egyértelművé, hogy a 2008. évi XLVII., a fogyasztókkal
szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló
törvény előírásaiba ütközik a hitelintézetek hitelbírálati
gyakorlata, amennyiben: – a hitelintézet nem közli írásban a
hitel- nyújtás részletes feltételeit, – a hitel felvevőjének
kötelezettségvállalását, illetve díjfizetéssel járó szolgáltatás
igény bevételét írja elő, mielőtt tisztázná, hogy a felvevő
személyében megfelel-e a hitelezés feltételeinek,– a hitel
felvevőjét kötelezettségvállalás, illetve díjfizetéssel járó
szolgáltatás igénybevétele után tájékoztatja a hitelnyújtás
feltételeinek változásáról, úgymint hitelösszeg-, futamidő-,
kamat-, törlesztőrészlet-változás, illetve a hitelnyújtás
feltételeként egyéb szolgáltatások igénybevételét írja elő
(pl. biztosítások stb.).
Tisztelettel:
Csurka
István, a MIÉP elnöke
|