2009.07.25.
Horvát offshorozás
Július
közepén Davorin Kobakot, a Horvát Vasutak (H) volt elnökét,
Biserka Robićot, a H leányvállalatának, az AGIT-nak a volt
igazgatónőjét és még három vezetőt vett őrizetbe a zágrábi
rendőrség azzal a gyanúval, hogy több millió euróval károsították
meg a vállalatot.
Az
ügyészség az üggyel kapcsolatban egyelőre csak annyit közölt,
hogy négy hónappal ezelőtt tettek feljelentést a vasúti vezető
ellen. Az egész akkor kezdődött, amikor tavaly februárban
Kobakot menesztették a vasúttársaság éléről, és a helyébe
lépő vezető szabálytalanságokat tapasztalt, amiről tájékoztatta
is júniusban a hivatalos szerveket.
Miután
az ügyet megszellőztették a sajtóban, Robić és Andrija arić
kereskedelmi vezető 2008-ban távozott az AGIT-tól. A gyanúsítottak
a vád szerint 2003 és 2008 között legalább 2,9 millió eurót
sikkasztottak, amit aztán ciprusi, nagy-britanniai, szerbiai és
Marshall-szigeteki off-shore cégekbe fektettek be, majd a pénzt
onnan boszniai és ausztriai bankokba utalták át. A korrupció
elleni harc az egyik legfontosabb kritérium, amelyet az európai
uniós tagságra való felkészülés folyamán Horvátországnak
is teljesítenie kell. Az idén a bíróságok 173 korrupciós ügyben
hoztak ítéletet. Közben Horvátországban folyik a privatizáció.
A horvát kormány most már hivatalosan is döntött a nemzetközi
hajógyári privatizációról: a hat hajógyárból négyet jelképes,
egy kúnás kikiáltási áron hirdetnek meg, egyedül a spliti,
speciális objektumokat gyártó hajóüzemet (BSO) kínálják
18,6 millió kúnás nyitóáron. Az egyetlen nyereséges üzem, a
pulai hajógyár versenypályázatát később, néhány hét múlva
írják ki. A potenciális vevőnek üzleti tervet kell benyújtania,
amelyben az adott hajógyár tervezett átalakítási költségeinek
mintegy 40 százalékára kell fedezetet biztosítania, valamint
friss tőkét a műszaki korszerűsítéshez. A hajógyárak összadóssága
a bankok felé 8,2 milliárd kúna, ezenkívül még 1,5 milliárd
kúnára lenne szükségük a gyártás fenntartásához.
(Forrás:
hmdk.hr)
|