2009.07.31.
Marie Jones: Kövek a zsebben
(Fülke Színház – Tűzraktér)
Az
Egyetemi Színpadok Szemléjét 2007 óta – kora nyáron és késő
ősszel – félévente rendezik meg azzal a határozott céllal,
hogy számba vegyék ezeket a félprofi, alternatív együtteseket.
Az idei „első felvonást” május 16-tól 20-ig, immár
negyedik alkalommal Budapesten tartották meg. Három helyszínen
zajlottak az események: az erzsébetvárosi Sirályban és Tűzraktérben,
valamint az óbudai Prizma Színházban. Nem csupán színi
produkciókra ülhettek be az érdeklődők, hanem az előző napi
előadásokat, sőt az egész rendezvénysorozatot értékelő
beszélgetésekre, zenehallgatásra is. Az idén tovább bővült
a kínálat, ugyanis négy színi tanoda is bemutatkozhatott,
valamint a határon túli felsőoktatási intézmények színjátszói
is lehetőséget kaptak. A Színváltások szervezői szerint a
leginkább figyelmet érdemlő, legérdekesebb produkció a Részletek
a bolyongás meséiből című darab, ami a 200. előadását éppen
ezen a sorozaton belül érte el. Ezt a sepsiszentgyörgyi Osonó
Színházműhely tagjai játszották, akik a Mikes Kelemen Líceum
Osonó Diákszínház drámatagozatának és a Művészeti Népiskolának
a hallgatói. Zsűri nem volt, mert nem összehasonlítani, vagy méricskélni
akarták egymást, hanem megismerni és ösztönözni. A fellépők
döntő többségének nem az a célja, hogy hivatásos színész
legyen, hanem tanulmányaik alatt ez az önkifejezési eszközük,
úgy is mondhatnánk a hobbijuk. Mindegyiküknek lesz polgári
foglalkozása: tanár, ügyvéd, vagy mérnök. Marie Jones édes-bús,
hol kesernyés, hol elgondolkodtató történetét május 17-én,
vasárnap délután adta elő Benkő Bence és Márton Kristóf.
Tavaly alapították meg a kétszemélyes Fülke Társulatot, éppen
vonaton ültek, s ez adta a névadás az ötletét. A pesti Szent
László Gimnáziumban mutatták be 2008. október 10-én a Kövek
a zsebben-t, s ez idő óta számtalan helyen felléptek vele.
A
Tűzraktérben is oly nagy érdeklődés nyilvánult meg a vígjáték
iránt, hogy ülőalkalmatosság gyanánt sörösládákat kellett
behozni. Az 1951-ben Belfastban született és jelenleg is ott élő
Marie Jones (alsó képen) kortárs ír nemzetiségű írónő a
Stones in His Pockits – Kövek a zsebben – című darabjának
ősbemutatója 1999-ben volt Belfastban a Lyric Színházban.
Innen indult világhódító útjára. Bejárta a földgolyót, a
londoni West Endtől kezdve, ahol már az 1000. előadáson is túl
vannak, a Broadway-en át Sydney-ig mindenütt játsszák.
Magyarországon is számtalan színház és amatőr társulat tűzte
műsorára. Mi ennek a darabnak a titka? Miért veszik fel repertoárjukba
a színházak? Az egyik ok, hogy az összes szerepet két férfiszínész
játszhatja el, s ez olyan lehetőséggel ajándékozza meg őket,
amiben igazán megcsillanthatják mesterségbeli tudásukat, a másik,
hogy a történet ugyan mai, de mondanivalója általános érvényű.
Az írországi Kerry megye valamelyik eldugott falujában amerikai
filmesek forgatnak, s hollywoodi magasságukból valamiféle
csodabogaraknak, alsóbbrendű lényeknek tekintik a helyi lakosságot,
akik a tömegjelenetek résztvevői. Ősi ír kultúrájukra úgy
néznek, mint valami ártatlan és aranyos furcsaságra, ahogyan a
rezervátumokban tengődő indián őslakosság hiedelmeire. Az
egyik statiszta öngyilkos lett, jókora köveket tett a zsebébe,
s így ugrott a tóba. Megrendült partnerei szeretnének a temetésére
elmenni, de az érzéketlen stáb hallani sem akar erről, mert a
munkából kieső idő, - az a bizonyos órácska - plusz kiadást
jelent, s ez megnöveli a forgatás költségeit. Végül az
„amcsik” elengedik az embereket, akik megadhatják társuknak
a végtisztességet. De a Kövek a zsebben nemcsak erről szól,
hanem a színészek egymás közötti alá-és fölérendeltségi
viszonyáról, a kiszolgáltatottságról, zsarolhatóságról,
titkokról, érzelmi viharokról, valamint az amerikai konzumkultúra
megállíthatatlan terjedéséről, a felszínességből eredő kíméletlenségről,
a pénz uralta világ gőgösségből. Benkő Bence és Márton
Kristóf alakítja az összes, közel 20 szerepet. Van, amikor
csak másodpercekre bújnak az adott figura bőrébe, de mégis
minden pillanatban lehet tudni, éppen melyik karaktert viszik színre.
Ebben az átváltozásban csupán néhány kellék, például paróka,
sál, sapka segíti őket. A publikum tagjait is bevonják a
cselekménybe, a darabbéli statiszták az előadás nézői, akik
ha kell, ásnak, esznek, ülnek, vagy tapsolnak. A két ifjú színész
játékán semmiféle görcsösség, lámpaláz nem érződik,
rutinosan, profi módon oldják meg feladatukat.
Ezeknek
a jóformán semmi díszletet, alig valami kelléket, minimális
jelmezt igénylő rendezvényeknek, amatőr vagy csak félig-meddig
az társulatoknak is van helyük a mai magyar színházi kínálatban.
Darabjaikkal méretes kőszínházak széksorait ugyan nem lehet
megtölteni, de kevesebb nézőt befogadó kisszínpadokat, stúdiókat,
alternatív játszóhelyeket igen, mert a közönség bizonyos rétege
igényli ezeket a műveket, és mindig akad bő ötven ember, aki
szívest-örömest beül ezekre a produkciókra.
Dr. Petővári
Ágnes
|