2009.07.31.
A dal, a nóta és a szalonzene éltetője
Beszélgetés
Pere János előadóművésszel
– Ebben az évben jelent meg a
Herkulesfürdői emlék c. CD-je. Ez a dalokat tekintve mennyiben
különbözik az 1991-es nagylemeztől?
– Mivel egy CD-re több anyag fér rá, mint egy
hanglemezre, így három számmal többet tartalmaz az idei
hanghordozó. Ez számomra is az újdonság erejével hatott, mert
elfelejtettem, hogy több dalt is felénekeltem akkoriban, de nem
mindegyik fért rá a lemezre. Ezt a CD-t úgy szándékoztam összeállítani,
hogy bebizonyítsam: a magyar nótának van nemzetközi változata
is. A polgárosodással kapcsolatos fejlődés minden országban
nyomon követhető. Nálunk ez a fejlődés az ismert történelmi
okok miatt igen későn vette kezdetét. A polgárosodás során a
falusi fiatalok bejöttek a városba dolgozni, és hozták
magukkal a kultúrájukat. Ez az oka a népdalszerű, de már városban
íródott nótáknak. Ugyanez a nápolyi dal, a francia sanzon és
a bécsi keringő története. De elmondható mindez az orosz románcra
is, aminek igaz szerzője van, s nem a népköltészetbe tartozik,
de a népdalhoz hasonlít.
– Azt veszem észre, hogy az olaszok
jobban megbecsülik a nápolyi dalt, mint mi a magyar nótát.
– Az ok: nálunk a polgárosodás túl későn indult el.
Egy nyugati társadalomban a polgári házakban anno mindig volt
zongora, így a hangszer köré kialakulhatott a polgári házimuzsikálás.
– Az olasz dalok világhírűek, míg a
magyar nóták nem. Ennek politikai okai vannak?
– Nem hinném. Bár az biztos, hogy mikor sok magyar nótát
sugároznak, az valamilyen engedménynek a jele. Én is akkor kerültem
be a „vérkeringésbe”, mikor kissé lazult a rendszer, s
kellett a magyar nóta, s annak fiatal előadóira is szükség
volt. A kérdésre válaszolva: az olaszoknál kialakult az
otthoni, polgári zenekultúra. Nálunk viszont nagyon tehetséges
cigányzenészek vették át azt a polgári zenélési formát,
amit Itáliában, vagy Bécsben nem romák alakítottak. Nálunk a
tehetséges romazenészek vállalták fel, hogy kísérik a nótákat;
így a zongorán komponált magyar nóták köré kialakultak a
cigányzenekarok.
– Térjünk vissza a CD-re. A címadó
dal, a keringő az 1976-os film zenéje volt?
– Nem. Sándor Pál Herkulesfürdői emlék c. filmje egy
nagy átverés volt. Kérdés: miért adták ezt a címet egy
olyan filmnek, aminek semmi köze sincs a Herkulesfürdői emlékhez.
A film a Tanácsköztársaság után játszódik, pedig a dal az
1900-as évek elején született. A filmben a keringőt egy
sarokban játssza el egy kislány. Tehát a film nem a világhírű
keringőről szól, a zene sincs az alkotás fókuszában.
– Ön mikor énekelte először ezt a
keringőt?
– Amikor megengedték végre, hogy megszólalhasson a dal.
A Herkulesfürdői emlék sokáig tabu volt, s a keringő egy
tiltott dal volt. A filmmel talán azt is el akarták érni: ha
kimondjuk, hogy Herkulesfürdői emlék, ne a keringő csodás
dallama jusson az eszünkbe.
– A dalt Pazeller Jakab szerezte. Róla
mit kell tudni? Egyműves zeneszerző volt?
– Majdnem… Írt ezen a keringőn kívül még mást is
– játékoperettet, katonaindulót –, de csak ez a műve lett
ismert. Viszont ez világhírű lett. Jelenleg a szerző unokája
vette kézbe a nagypapa műveinek gondozását, s így új kiadások
jelennek meg. Pazeller Jakab, az aradi 33. közös gyalogezred
karmestere a Cserna völgyében lévő Herkulesfürdőn komponálta
a Herkulesfürdői emlék című kis dallamot, amelyet még az is
hallott, aki azt állítja, hogy nem. Pazeller Jakab 1903 júliusának
egyik délelőttjén véletlenül ráért egy kicsit, mert nem
volt délelőtt próbájuk. Így bement a fürdő szalonjába, leült
a zongorához, és saját kedvtelésére játszani kezdett.
Egyszer csak érdekes téma bontakozott ki a rögtönzésből, egy
keringő, könnyű kis bódulat. Ez lett a Herkulesfürdői emlék,
amit még aznap hangszerelt, s két napra rá be is mutatták.
Puccini már a Herkulesfürdői emléket kérte néhány év múlva
a fővárosi pavilonban a zenekartól. Később magyar szöveget
Zerkovitz Béla írt a dallamhoz „Nézz a szemembe” címmel.
Érdekes, hogy a keringőt az „agyonhallgatás korszaká”-ban
is lemezre vették nagyzenekari változatban. Annyira népszerű
volt, hogy Ferencsik János és az Állami Hangversenyzenekar1978-
as „Promenad concert” c. lemezéről nem maradhatott le.
Pazeller mesternek köszönhetjük a szintén a helyi légkör bűvöletében
született Akácos út című nótát, amelyet helybéli román
dalok ihlettek. Az ősz katona soha életében nem tanult meg
rendesen magyarul, de magyar lányt vett el feleségül, majd
nyugdíját megvonták és kitelepítették, s 1957-ben Budapesten
fejezte be életét. Nem is akárhol: a Pál utcában. Érdekes módon
1957-ben még kedvezőbb megítélés alá esett ez a keringő,
mint később, az Aczél-érában. Az unoka azon is fáradozik,
hogy a szerzőt ismerjék el hivatalosan magyar zeneszerzőnek.
Tervbe vette, hogy CD-n kiadja a nagypapa műveit. Pazeller Jakab
életútja nagyban hasonlít Lehár Ferencéhez – mindketten
katonakarmesterek voltak –, de az utóbbinak nagy szerencséje,
hogy közelebb volt Bécshez, mint Pazeller.
– Manapság egy CD piacra dobásából
nem lehet megélni, főleg nem ebben a műfajban. Akkor ezt nem pénzkeresetből
tette. Az ön CD-jén a címadó dalon kívül még milyen számok
hallhatók?
– Erdélyi virágének, francia sanzon, csárdások, orosz
románc, olasz dal, de még Schubert szerenádjának szalonzenei változata
is – és egy cigányzenés változatban sohasem hallható gyönyörű
szép, korabeli magyar nóta.
– 1991-ben már magánénekes volt?
– A hanglemez megjelenése idején futottam be igazán énekesként.
Elég nehezen tudtam fórumot szerezni a szalonzene „újraélesztéséhez”,
mert ez a rádió régi műsorszerkezetébe sem fért bele.
Egyszer Török Mari – aki nosztalgiaműsorokkal foglalkozott
– behívott egy éjszakai műsorba, ahol őszintén megmondtam a
véleményemet a Herkulesfürdői emlékről és a többi szép
– de feledésre ítélt – sanzonról, magyar nótáról, dalról.
Ezt követően felkeresett az akkor induló Juventus Rádió, hogy
magyarnóta-műsorokat vezessek élőben, ahol magam is énekelek,
mint műsorvezető- szerkesztő. Első fecske lettem, mert addig
csak énekelni volt szabad egy énekesnek. Ezt így, ebben a formában
nem vállaltam fel, hanem egy „szívküldi-jellegű”,
operettel, szalonzenével is kibővített műsor készítésére,
vezetésére ajánlkoztam, azzal a többlettel, hogy információkat
is adok a hallgatóknak a dalokról. Ezt elfogadták, s műsoromnak
nagy sikere lett. Még most is emlegetik a műsor címét:
Pere-tere-fere. Amikor a Horn-éra idején eladták a Juventust,
elkerültem onnan. Az ok: az új, amerikai tulajdonos azt mondta
nekem, hogy rám szükség van a mikrofonegyéniségem miatt, de a
zenéimre nincs. Azt mondták: beíratnak engem angol
nyelvtanfolyamra, s majd angolul konferáljam be az általuk kiválasztott
zenéket. Ezt nem vállaltam el.
– Az interneten csak szép kritikákat
olvastam a CD-ről, pl.: „Pere János gyönyörű, érzékeny
orgánummal rendelkezik, s ez a lágyan férfias, leginkább a letűnt
húszas-harmincas évek ideáljait megidéző énekhang szinte
predesztinálja őt arra, hogy megidézze az említett időket.”
Mennyiben befolyásolja az adott kor a dalok születését?
– Minden adott kornak megvannak az adott embertípusai.
Jelenleg nem törődünk egymással, s nincs szeretet bennünk. Régebben
viszont az érzelmekre építettek. A mai dalokban szinte tilos,
hogy érzelmeket is tolmácsoljanak.
– Menjük vissza az időben. Amikor ön
megszületett, milyen dalokat kedveltek szülei?
– Az operettet, ami akkor érte el hazánkban a zenitjét.
A pécsi színházban gyakran játszottak operettet, s ezekre az
előadásokra engem is elvittek. Emlékszem egy olyan előadásra
is, melyben Jávor Pál szerepelt.
– Először zongorázni tanult. Majd jött
a nagy színpadi szerep, a János vitéz. Meséljen erről…
–
Ezt a daljátékot nem ismertem előtte. Pécsett működött egy
ifjúsági színház, melyet –büntetésképpen – a hajdani híres
pesti színigazgató, Németh Antal is vezetett. A színháznak
nem volt külön épülete, hanem az egyik gimnázium dísztermében
voltak az előadások. A János vitézt egy magyar tanár
rendezte. Meghallgattak, s enyém lett a címszerep. Tizenhat éves
voltam, mikor csak részleteket adtunk elő a darabból, s egy évre
rá – a siker miatt – bemutattuk az egész daljátékot három
felvonásban, díszletekkel, kórussal és zongorakísérettel.
– Akkor már „beállt” a hangja?
–
Dehogy. Bevallom: fogalmam sem volt arról, hogy mit csinálok.
Voltak zenei ismereteim, mert már hatéves koromtól zongorázni
tanultam. Először még magánúton, később pedig zeneiskolában.
– Pécsre járt magánének-szakra?
– Tanáraim javaslatára, mert otthon nem vetődött fel,
hogy énekes legyek. Családom tagjai nem is gondoltak arra, hogy
a zenélésből, éneklésből meg lehet élni. Édesapámnak egy
kis élelmiszerüzlete volt, én pedig segítettem neki.
Szorgalmas embernek neveltek, s belém plántálták a munka becsületét.
Azt szerették volna, hogy fogtechnikus legyek. Féltettek is később
az énekesi pálya buktatóitól. Később Pécsett megalakult az
operatagozat. A színházi énekkarban többször kisegítettek a
magánének- szakos hallgatók. Ez nekünk akkor nagyon jó pénzkereseti
lehetőség is volt. Negyven forintot adtak előadásonként és
próbadíjat is kaptunk. A főiskola után Pestre kerültem.
– Könnyen felvették a Magyar Rádió
Énekkarába?
– Nem volt könnyű a felvételi, hiszen 1967- ben több
száz jelentkezőből csak egyet vettek fel, s az éppen én
voltam. Erre álmomban sem gondoltam. Tenor kettő szólamot énekeltem
akkor.
– Az énekkarral sok klasszikus
darabban is részt vehetett.
– A Rádió énekkara jelentősebb és jobb iskola volt a
főiskolánál. Egyszer egy interjúban, Sapszon Ferenc karnagyunk
jelenlétében, azt mondtam: köteleznék mindenkit, aki a zeneművészeti
főiskolát elvégzi arra, hogy a Magyar Rádió Énekkarához kerüljön
egy-két éves gyakorlatra. Ez persze fikció, és megvalósíthatatlan.
Előfordult, hogy az egyik este Bachot énekeltünk, majd másnap
reggel be kellett mennem, hogy egy kisebb kórussal, Psotával előadjuk
a Két kicsi kecskét. Ez is bizonyítja, hogy nekünk szinte
minden műfajban járatosnak kellett lennünk.
– Miért akart magánénekes lenni?
–
Úgy éreztem, hogy többet is le tudnék tenni az asztalra.
Olvastam a faliújságon, hogy próbát lehet énekelni népdalból.
Elmentem, s másnap Grabócz Miklós, a Népzenei Osztály vezetője
közölte velem: „maga nálunk nótákat fog énekelni.” Addig
nem ismertem jól ezt a műfajt.
– Ezt a műfajt azért tanulni is kell.
Sokan abban a hiszemben élnek, hogy nótát énekelni mindenki
tud.
– Így van. Egy olyan stílusról van szó, amit meg kell
tanulni. Abban az intézményben, amiben most tanítok, a Dalénekes
Iskolában, magyarnótaéneklést is tanítunk. Sanzonokat is
szerettem volna énekelni akkoriban, de nem engedték nekem. Már
több hanglemezfelvétel is mögöttem állt, amikor előálltam a
hanglemezgyár akkori vezetőinél ötletemmel: szalonzenei
anyagot szeretnék a legközelebbi hanglemezemen énekelni. Nem
volt sikere az ötletemnek, mert azt a választ kaptam, hogy
„Kalmár Pálok már nem kellenek!”
– Mikor szakított a Magyar Rádióval?
– A ’80-as évek elején. Ezt követően rögtön tanítani
kezdtem. A ’70-es évek végén a Milánói Scalában adtuk elő
Schönberg Mózes és Áron c. operáját. Kint jöttem rá arra,
hogy ez a szakma, a karénekesi, nem fog engem kiszolgálni. Szerénytelenség
nélkül mondom, hogy hírértéke volt annak: Pere otthagyja a Rádiót.
Ekkor kerestek meg a Rácz Aladár Zeneiskolától, hogy magánéneket
oktassak.
– Tudtommal nem volt akadálymentes a
bekerülése.
– Igen, mert egy zárt világról volt szó. A szakfelügyelőnő
még a Rákosi-klikkhez tartozott. S maga a szakfelügyelet is inkább
politikai felügyeletet jelentett. Lenézően vizsgálatot indítottak
ellenem azzal az érvvel, „hogy kerülhet egy magyarnóta-énekes
Állami Zeneiskolába ”? Talán azt hitte a szakfelügyelőnő,
hogy nincs diplomám. Pedig – utóbb kiderült – neki nem
volt.
– Közben voltak fellépései is?
– Igen, csak nehéz volt egyeztetni a tanítással. Egy héten
háromszor tanítottam, így hétvégeken fel tudtam lépni. A
fellépéseket az ORI szervezte, s elég sok előadást csináltunk.
– Elhagyta a Rácz Aladár Zeneiskolát
is.
– Az állami zeneiskolák fejkvótarendszere szinte
lehetetlenné teszi az állami finanszírozás rendszerében
tartani a magánénekszakos növendékeket. Ki kellett volna rúgni
tehetséges növendékeket, erre nem voltam hajlandó, inkább én
álltam tovább. A Dalénekes Iskolában – melyet a Magyar Zeneművészek
és Táncművészek Szakszervezete működtet – idősebb növendékeim
vannak, olyanok, akiknek lelki felüdülést jelent a magyarnóta-
éneklés. Remélem, 2009 őszétől beindul az a csoport is, ahol
20-30 év közötti fiatal növendékekkel „klasszikus könnyűzenét”tudok
énekeltetni: operettet, szalonzenei dalokat. Mint amilyeneket
magam is énekelek a magyar nóták mellett.
– Mennyire elfoglalt jelenleg? Sok
helyre hívják fellépni?
– Beszélgetésünket követően megyek ki Csíkszeredába
fellépni. Voltam már ebben a városban, sőt mesterkurzust is
tartottam. Sok helyre hívnak, de csak kevés fellépésre vállalkozom.
Ezek a fellépések már nem azok, amire előadóként szükségem
van. Arra kérnek, hozzak CD-t, s tátogjak rá. Megteszem persze,
mert – ha ebben a formában is – mégiscsak a magyar kultúrát
népszerűsítem, de ebben a helyzetben nem igazán érzem jól
magam. Egy dolog biztat: gyönyörű zenei kultúránk sohasem fog
feledésbe merülni, valaki mindig életben fogja tartani
dalainkat, operettjeinket és a magyar nótát is.
Medveczky
Attila
|