2009.07.31.
Kisalföld, nagy csúsztatás
Higgyék
el, nem káröröm részemről – annál sokkal több: magas erkölcsi
elégtétel –, szemtanúként látni a létrejötte óta hazug,
kártékony, nemzetparazita SZDSZ végvonaglásait, figyelni a
bukott személyiségek kétségbeesett civakodását a még
temetetlen holt tetem körül. A fűnek-fának nyilatkozó Pető
Iván tehetetlen dühe, vagdalkozó törzsi indulata a legárulkodóbb
számomra – hiába, hogy ő volt 1988-ban és még azt követően
sokáig az SZDSZ esze, arca és magyar hangja –, fogcsikorgatva
kénytelen tudomásul venni, hogy ennek a szadeszos szép mesének
itt a vége. Egyet tehet: fusson el véle és az emlékeivel, de
minél messzebb. (Volna ötletem is, egy Európán kívüli destinációra.)
Az SZDSZ hazugságlufija együtt pukkant szét a pénzvilág
hazugságlufijával. A négyéves ovisok talán még elhiszik,
hogy ez véletlen egybeesés, de az ötévesek már nem. Hát még
az 1100 éves magyar nemzet, hogyan hihetné? Az történt ezzel a
nemzetidegen párttal, aminek szükségszerűen történnie
kellett vele: elsodorta az idő. Ez jó hír, és győzelem. Az
viszont tragédia, hogy minden ilyen történelmi igazságszolgáltatásnál
nagyon lassúak azok a bizonyos isteni malmok: két évtizedünk
elveszett, mert ők, a nagyon szabadok és nagyon demokraták, úgy
ideológiailag, mint operatíve, tényleges gátjai voltak a
rendszerváltozás utáni magyar kibontakozásnak. Köszönjük,
Uram, hogy igazságot tettél, de tehetted volna hamarább! Valójában
mi is történt? Egy bizton kikerülhetetlen és várható fejleményre
került sor: a süllyedő párt élére nem azok közül raktak
vissza valakit, aki a lékekért felel, hanem egy eddig csendes háttérember
– Cicero az ilyeneket nevezi homo novusnak –, bizonyos Retkes
Attila zenetörténész lett a főnök. Azzal kezdte, hogy pártja
nevében bocsánatot kért mindenkitől az elmúlt két évtized következetesen
rossz politikájáért, az MSZP-vel kötött koalíciókért, a
vidék ignorálásáért és azért, mert „megfeledkeztek a
hazaszeretetről”, továbbáazért, mert nem voltak képesek
egyként képviselni a hazaszeretetet és a szabadelvűséget.
(Pető azonnal le is antiszemitázta szegényt a Magyar
Narancsban, példát adva ezzel az autentikus szadeszos kultúrreflexre,
amely attól szabadelvű, hogy betegesen eltiporhat minden az övétől
eltérő véleményt.) Ezt követően felszólította az SZDSZ-ben
ugyan Benjaminnak tekinthető, de pökhendiségben, gátlástalanságban
és hataloméhségben felülmúlhatatlan Kókát, hogy mondjon le
a frakció vezetéséről, mert az általa vitt politika nem vállalható
a jövőben. Na, ekkor robbant a bomba, és a Pető megálmodta röptető
szabad madarai – kicsik, nagyok, díszpintyek és dögevők egyként
– károgó méltatlankodással kivonultak az oltalmazó fészekaljból.
Ugyanis látták, ott már nem terem nekik sem babér, sem biztonság,
márpedig ők fenemód hozzászoktak e kettő bőségéhez. Megszólalt
Magyar Bálint is, aki – tőle merőben szokatlan módon –
tett néhány figyelemre méltó megjegyzést. Ha a népszerűségi
listákról már le is szorult ez az élő politikai kövület,
szememben még mindig ő vezetné a kártékonysági listát –
ha lenne ilyen. A pártlét egyik legnagyobb csapdájáról beszélt:
„A rendszerváltás után viszont választani kellett volna az
értelmiségi és a politikusi szerep között. (…) És miközben
számon kérik az értékvezérelt politizálást, közben állandóan
sóvárognak az eredménycentrikus politizálás iránt is.”
Nagy igazság, amit mi itt, a MIÉP-nél a kezdetek óta tudunk és
ügyelünk: elvi alapvetéseinket soha nem áldoztuk fel a
politikai sikeresség oltárán. Igyekeztünk eredményesek lenni,
de nem mindenáron. A liberális párt viszont hatalmi alkut kötött
– ezt a közbeszédben koalíciónak titulálta – legnagyobb
ideológiai ellenfelével. Eladta magát, és most megkapta a számlát.
Az SZDSZ agóniája a Kisalföld cikkírójának figyelmét sem
kerülhette el, aki – megítélésünk szerint nem túl átgondoltan
– a következőkkel zárja írását. „Ekkora sárdobálás,
lecsalózás és lehazugolás talán akkor hangzott el utoljára,
amikor Csurka István kivált az MDF-ből, s megalakította a MIÉP-et.
A kiválások Magyarországon nem sok sikerrel kecsegtetnek, a MIÉP
is történelem lett, ahová az SZDSZ is tart. Ne csodálkozzunk
azon, hogy Magyarország indulatország, a felforrt agyúak országa.
Ha a közélet emberei is, ráadásul valamennyien liberálisok,
el tudják veszíteni a fejüket, akkor mit várhatunk, mire számíthatunk
az alsóbb régiókban? Illúzióink ne legyenek: a túl sok jót
nyugodtan töröljük a lehetséges válaszok sorából.” (2009.
júl. 17.) Abban mindenképpen igaza van a Kisalföld munkatársának,
hogy hazánkban a politikai kultúra, a vitakészség, a civilizált
eszmecsere sok kívánnivalót hagy maga után. Szomorú tény, de
nem tragikus, ugyanis olyan ez, mint az úszás vagy a golfozás:
gyakorolni kell és menni fog. Abban is igaza van, hogy ezen társadalmi
szótértésben elvileg éppen a toleráns liberálisoknak illene
élenjárniuk, viszont láthatóan ők a legkevésbé vitaképesek,
hiszen még maguk között sem értenek szót. A kolléga úr többi
észrevétele viszont felszínes, nem mélyreható elemzésen,
sokkal inkább ama bizonyos „felforrt agy” indulatain
alapszik. Felfogni nem tudom, hogy milyen politikai vagy társadalmi
szimmetriák alapján állítja párba a cikkíró az SZDSZ-t és
a MIÉP-et. Semmi, mondom, semmi nem azonos e két párt létrejöttében,
történetében, ideológiájában, és jelenében. Ha valaki mégis
úgy szeretné feltüntetni, hogy igen, az pontosan a lényeget
nem érzékeli, és néhány látványos, de felejthető momentum
alapján („sárdobálás”) egyenlőségjelet tesz a kettő közé.
Nagy politikai hiba. Miként azon megállapítást sem tudom követni,
hogy „a kiválások Magyarországon nem sok sikerrel
kecsegtetnek”. Én ennek az ellenkezőjét tapasztalom: Csurka
elszánt kiválása az MDF-ből 1993- ban a MIÉP megszületését,
a nemzeti radikalizmus példátlan felfutását, népszerűsödését,
és 1998–2002 között a törvényhozásba jutását hozta el. A
mai társadalmi diskurzus, a közbeszéd szótára – ha nemzeti
radikalizmusról van szó – azokat a fogalmakat, eszméket és célokat
emlegeti, amiket Csurka István írásaiból szemelgetett, amiket
a MIÉP vezetője hozott be, tett legitimmé és máig élővé a
köztudatban. Ha ez nem sok siker, akkor mi a siker? Ami pedig a
szabad demokraták mostani kiválásait illeti, igenis nemzeti
siker, hogy ez a párt végre eltűnik, vagy ha nem, hát
megtisztul és elfogadhatóbbá szelídül. De van még valami,
ami zavart a cikk vége felé. Miután utal a szerző a liberálisok
kiábrándító fejvesztettségére, megkérdezi: „mire számíthatunk
az alsóbb régiókban?” Nos, ez több, mint lekezelő, hiszen,
ha nem tévedek, idesorolható Magyarországnak úgy a 90 százaléka.
Nyilván a Kisalföld publicistája nem hallott róla, hogy 1928
őszén Bethlen István miniszterelnök egy szerencsétlen beszédében
kifogásolta „az alsóbb társadalmi rétegek” tudatlanságból
fakadó hálátlanságát. A Párizsban tartózkodó Szabó Dezső,
miután kezébe jutott a beszéd, mérhetetlen haragra gerjedt és
– (Bajcsy-Zsilinszky lapjának vezércikkírója volt akkoriban)
– egy olyan gyilkos pamfletben oktatta ki Bethlent az „alsóbb
társadalmi rétegek” milyenségéről, hogy hetekig arról beszélt
Budapest. Bethlen pedig így került be az irodalomtörténetbe.
„Indulatország”
lennénk? Nem hiszem, mert még 1956-ban sem voltunk túlzottan
indulatosak. Sőt, szerintem az a baj, hogy nagyon is türelmesek
vagyunk. Már-már birkatürelmű ez az alsóbb régió.
Mindenesetre nemcsak a politikai kultúra van deficitben a Kárpát-medencében,
néha az újságírói kultúra is.
Szőcs Zoltán
(Megjelent a Magyar Fórum 2009. évi 29-es számában.)
|