2009.06.05.
Kiss Csaba: Esti próba (Zampano és Gelsomina)
(Pinceszínház)
Az
1960-ban Marosvásárhelyen született Kiss Csaba mögött komoly
színházi múlt áll. 1992-ben dramaturg szakon fejezte be a
budapesti Színház és Filmművészi Főiskolát úgy, hogy előtte
1984-ben elméleti fizikusként végzett Kolozsvárott a
Babes-Bolyai Tudományegyetemen. Irodalmi életünkben 1995-óta
van jelen, akkor mutatták be – felolvasószínház keretén belül
– Debrecenben a KonzervArtaudrium Színházi Műhelyben első drámáját,
az Animus és Animát. Azóta eltelt 14 évben még – többnyire
saját rendezésében – hét művét és számtalan drámaadaptációját
vitték színre. Önálló darabot legutoljára a Debreceni
Csokonai Színházban mutattak be tőle, s ez a 2007-ben színre
vitt Kun László volt. Az Esti próba alkotásai sorában a
harmadik helyet foglalja el, 1999-ben írta, és 2003. november
28-án tartották a premierjét a Győri Nemzeti Színházban. A
pesti Pinceszínház pedig ez év április 24-én tűzte műsorára.
Az
Esti próba cselekménye Federico Fellini legismertebb,
leggyakrabban játszott, érzelemgazdag filmjének, az először
az itáliai Velencében, 1954-ben vetített La strada-nak, azaz az
Országúton-nak a nyomán halad. Kiss Csaba nem a filmet „színházasítja”
meg, az Országúton csak az Esti próba kerettörténetét adja,
csupán egy-két motívuma kap helyet a drámában. Az Esti próbának
két szereplője van, akik Fellini legendás filmjét akarják eljátszani,
ezt próbálják. A két főhős életkora azonos az Országúton
szereplőinek éveivel, társadalmi helyzetük azonban gyökeresen
más. Az Esti próba férfi szereplője a jó hatvanas Doráti György,
aki a nagydarab, faragatlan Zampanót személyesíti meg. Doráti
híres színész, sőt érdemes művész, karrierje csúcspontján
ugyan már túljutott, de most élete fő alakítására készül:
Zampano megformálásával akarja úgy istenigazából megmutatni
azoknak, akik már leírták őt, hogy mire képes. A másik
szereplő Konkoly Zsuzsa, harmadéves színi növendék, aki
Gelsomina érzékeny, törékenysége ellenére is erős karakterét
játssza a darabban.
Egy
idősödő férfi, egy sokak által körberajongott sztár – többek
között Zsuzsa édesanyjának is kedvence – és egy, pályája
elején járó, zöldfülű lány késő este találkozik a színész
válása óta otthonaként is funkcionáló ütött-kopott öltözőjében.
Személyesen nem ismerik egymást. Zsuzsa, az ismeretlen izgalmától
csupa kíváncsiság és érdeklődés, tiszteletteljesen fogadja
Dorátit, azt sem tudja, miként szólítsa, hogyan köszöntse,
mit mondjon neki. Doráti viszont fensőbbségesen viselkedik,
lehengerlő módon utasítgatja a lányt, időnként, mint egy
cselédet, úgy ugráltatja. Ahogy elkezdik próbálni az Országúton
jeleneteit, úgy oldódik a közöttük lévő feszültség,
Zsuzsa egyre inkább feltalálja magát, belemelegedik a játékba,
már nem néz istenként a férfire, lassan-lassan fölébe
kerekedik, sőt incselkedni kezd vele, próbálgatja rajta női
vonzerejét. Doráti háttérbe szorul, kicsúszik kezéből a
gyeplő, nem tudja kénye-kedve szerint irányítani a lányt. Ettől
mindketten összezavarodnak, mert egybemosódnak a magánéletet
és a próbált darab eseményei, nem tudnak különbséget tenni
a valóság és a szerep között. Nem képesek mindig Zampano és
Gelsomina bőrébe bújni, van, amikor Doráti György, a férfi
és Konkoly Zsuzsa, a nő áll szemben egymással.
Újlaki
Dénesnek a színészmesterség minden csínja-bínja a kisujjában
van. Ő személyesíti meg Zampano Doráti Györgyöt. Ez olyan
jutalomjáték, amit az ő karakterére írt Kiss Csaba. Alakításában
benne van a bizonytalankodó, ugyanakkor hajdani önmaga nagyságától
eltelt, de parkoló pályára küldött színész gőgössége és
a kiszolgáltatott, érzelmi válságokon, viharokon átmenő férfi
esendősége is. Tar Renáta kelti életre Gelsomina Konkoly Zsuzsát.
A színésznő méltó társa Újlaki Dénesnek. Neves partnerétől
nem illetődik meg, szerepmegformálásában csak időnként lehet
a merevséget érezni. Azt az ezerarcú nőt, azt az örök Évát
jeleníti meg a színpadon, aki egyszerre tud megszeppent kislány,
szerelmes fruska, harcias amazon, csupa odaadás asszony, könnyűvérű
nőcske, mondén dáma, konyhatündér és kibírhatatlan hárpia
lenni. Ez a Kiss Csaba által rendezett másfél órás előadás
az első percétől az utolsóig leköti a nézők figyelmét,
mert változatos a cselekménye, megfelelő arányban keverednek
benne a lágy meg a kemény részek, és rendkívül tudatos a színészvezetése.
Túlmutat Fellini moziján, mert nem csak a férfi és a nő
kapcsolatát, ennek a pokolba taszító és mennyekbe emelő
viszonynak folytonos változását mutatja be, hanem azt a gyötrelmekkel
és örömökkel teli alkotói folyamatot is, ami közben áldott
fájdalmak és kínok között megszületik a mű.
Dr. Petővári
Ágnes
|