2009.06.05.
Migray József esete a sietős Leninnel
Minden
jel arra mutat, hogy a legalapvetőbb emberi jogért, a szólásszabadság
védelméért kiállók – (ők azok, akik törvényileg nem korlátoznának
semmiféle véleménynyilvánítást, az ún. „gyűlöletbeszédet”
sem, mert az vagy igaz, és ezáltal jogosult a nyilvánosságra,
vagy hazug, minek következtében úgyis kipukkad) – ügye globális
méretekben vesztésre áll. A jelek szerint nem is annyira a
politika, hanem a történészek, régészek és egyéb hivatalos
ódondászok szaktudományát kezdi szigorú kontroll alá vonni a
hatalom – minden hatalom, mindenfelé –, mert rájöttek, hogy
ki a múltat uralja, azé a jelen. Kezdetben csak a zsidó
holokauszttal kapcsolatosan megfogalmazott óvatos kételyek és kérdések
minősültek főben járó bűnnek, de mert az ezen kérdéseket
kiiktatni szándékozó hatalom nagyon is eredményesen tudta távoltartani
a szkeptikusokat, napjainkra kezd ráébredni a világ, hogy
milyen hasznos is tud lenni a nem kívánatos okoskodás, kérdésfeltevés,
átértelmezés, újratárgyalás elnémítása a múlt ügyeit
illetően. Kérdéseknek helye nincs, mert a válaszok már régen
készen vannak! Élen jár a törvényileg behatárolt, szükség
esetén szankcionálható történettudományi nézetek elfogadtatása
terén a Kreml új elnöki garnitúrája. Szegény Gorbacsov fűnek-fának
panaszkodik, hogy az általa már két évtizeddel ezelőtt
bevezetett demokratikus szólásszabadság („glasznoszty”)
lassan már nyomaiban sincsen meg Oroszországban. És, hogy ne is
legyen, azt a Roj Medvegyev utasítására felállított
Nariskin-bizottság garantálja: árgus szemmel figyelnek és
torolnak meg minden olyan állítást, amely „történelemhamisításként”
értelmezendő. Szolzsenyicin hívei mindenesetre örülhetnek,
hogy még a glasznosztyos években oroszul is megjelent a Gulág,
ugyanis ma már nem jelenhetne meg. A bizottság munkája szigorú,
de egyszerű: történelemhamisítás minden olyan tényállítás
vagy következtetéslevonás, amely eltér a hivatalos történetírás
vonatkozó passzusaitól. Mondok egy érthető példát: a
szovjet-orosz történetfelfogás szerint 1945-ben a Vörös
Hadsereg Magyarországot felszabadította. Mi, 1989 óta azt
mondjuk, hogy megszállta. Na már most, ez, a Nariskin-bizottság
szerint történelemhamisítás, amit Oroszországban nem is
lehetne publikálni. Sőt – és ez hab a tortán, mert előrelépés
a holokauszttagadás büntethetőségét illetően –, ha egy efféle
tudománytalan nézeteket hirdető, a Szabadság téri szovjet emlékmű
eltávolítását követelő magyar történész vagy publicista
Oroszországba téved, ott akár bíróság elé is citálhatják
történelemhamisításért! Hoppá, ez egészen új! Legalább
annyira ismerős a helyzet, mint amennyire ősi: évezredek óta
ezt a szellemi stratégiát folytatja a teológia, csakhogy ott a
hivatalosan kanonizált állításokat dogmának nevezik, az ezt
őrző tudományágat dogmatikának, módszeres képviseletét
pedig skolasztizmusnak. A világ olyan irányba halad, hogy a történészek
egyre jobban dogmatikusokká alakulnak át, aki pedig mégsem, azt
tekinti majd minden korok, minden nációk éppen kompetens
Nariskin-bizottsága eretneknek. Ma Európa leghíresebb történész
eretneke David Irving, és Williamson püspök, az USA-é Chomsky
professzor, L. LaRouche közgazdász, de legújabban Mearsheimer,
Walt, Finkelstein egyetemi tanárok, a Nobel-díjas Joseph
Stiglitz közgazdász, M. Scheuer diplomata, és a világhírű író,
John Le Carré. (Nem tudom észrevették-e, de a korlátlan
szabadság hazájában hamarébb eretnekké nyilváníttatik az,
aki gondolkodik.) Nekem valahogy erről az egészről mégsem ők,
hanem a rég elfelejtett magyar költő, Migray József
(1882-1938) és Lenin elvtárs esete jutott az eszembe. Migray
katolikus munkáscsaládban született, kezdetben kőművesként
dolgozott, később tanítóként Budapesten és Aradon. Alakja,
élete Táncsicsot idézi. 18 éves korában jelent meg első
verseskötete, tehetsége figyelmet érdemlő volt. Közben újságíróskodik
(Előre) és nyomdai korrektor lesz. A benne élő erős
szolidaritás hamar a politikai balra sodorja, de soha nem érzi jól
magát az erősen elzsidósodott, törzsi miliőben. Egyetértünk
egyik méltatójával: „Migray a tételes szocializmus és a
patriarkális élet között hánykolódó, bölcselkedésre hajló
lélek. Jelentékeny formaérzéke van.” Könyveit egymás után
jelenteti meg a tekintélyes Táltos kiadó. Ég felé törő, fény
felé szárnyaló, lelkes költészete erősen emlékeztet Komjáthy
Jenő poézisére, mintegy annak folytatása. A Károlyi-féle,
majd a kunbélás forradalomban is kompromittálta magát, ezért
Horthyék 2 évi börtönre ítélték. Leülte. Szabadulása után
a Népszava munkatársa lesz, de 1928-ban súlyos politikai vitái
miatt Peyer Károly kizáratja a szocdem pártból. Prófétai
alkatát – (gnosztikus, tolsztojánus nézeteket vallott egész
életében) – eredendően leginkább a keresztényszocializmus
vonzotta, de mert úgy látta, hogy a krisztusi erkölcstant képviselő,
„gyakorlati kereszténységet” csakis a nemzeti szocialista
eszmék jelentik Magyarországon, abba az irányba orientálódott.
1932-ben megjelenteti A marxizmus csődje című könyvét. Röviden
ennyit kell tudni róla, na és még valamit: 1907-ben és
1912-ben, a Budapesten átutazó Lenin nála lakott. Ez a tény
ugyan nem volt soha titok – ugyan ki tudta volna akkoriban, hogy
az a bizonyos kopaszodó, negyvenes, középmagas orosz minden idők
egyik leggaládabb diktátora és gyilkosa lesz néhány éven belül?
Akkor lett belőle ügy, amikor 1935. január 6-án a Nemzeti Újság
közzétette, hogy lejárt rendőrségi iratok selejtezése közben
előkerült a budapesti főkapitányság bejelentő hivatalában
az a karton, amelyen 1907 áprilisában bejelentkezik egy bizonyos
Vlagyimir Iljics Uljanov, aki 1870-ben született Szimbirszkben, közli,
hogy átutazóban érkezett Budapestre, háromnégy nap múlva
indul tovább Svájcba, és addig Migray Józsefnél lakik majd.
(1912-ben sietősebb volt neki, akkor csak egy éjszakát töltött
Migraynál.) Az előkerült hír hallatára az újságírók
megrohanták költőt törzshelyén, a Baross kávéházban.
Mindenkinek elmondta, igen, igaz, Lenin – aki akkor még nem
volt Lenin – nála lakott, de különösebben nem büszke rá,
mivel Szovjetunióból
– ami akkor szintén nem volt még – „gyár- és fegyházállamot”
csináltak. Migray sosem tagadta, többször megerősítette a hírt:
lelkes, fiatal mozgalmárként, Lenin szállásadója volt
Budapesten. És ezen a ponton visszatérhetünk a történettudományok
és a dogmák szoros rokoni kapcsolatára. Ugyanis soha, sehol,
egyetlen létező hivatalos Lenin-biográfia sem említi, hogy a
nagy vezér valaha Budapesten járt. A hírről, amivel 1935-ben
teli volt a magyar sajtó, semmit sem hallottak a moszkvai Lenin
Intézet, Archívum vagy Múzeum fontos elvtársai. És, noha nyílván
tudott erről a szakrális eseményről Rákosi is – (ha
engedik, boldogan emelt volna bazilikát Lenin szállása fölé)
–, Kádár is, ők sem merték a moszkvai elvtársaknál erőltetni
ezen eretnek tény létét: ugyanis valami okból Moszkva úgy döntött,
hogy Lenin sosem járt Budapesten, és történelemhamisításként,
politikai elhajlásként vették volna, ha valaki ennek ellenkezőjét
meri állítani, netán bizonyítani. Pedig akkor még nem működött
a történelmi igazságot aggódva féltő Nariskin-bizottság. Az
öreg Dénes Zsófia egy memoárkötetének ezt a címet adta: Úgy,
ahogy volt. Ma már ezt kellene címül írnia: Úgy, ahogy lennie
kell. És, hogy mit hadovázott össze a zavaros lelkű Migray,
minél hamarébb tessenek elfelejteni, mert még baj lehet belőle.
Szőcs Zoltán
|