2009.06.12.
A
szerencse fia
Berkes
János operaénekes
1946-ban Szentesen született. Muzsikus családból származik, édesapja
szintén énekes. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolát Réti
József és Révhegyi Ferencné tanítványaként végezte el, s
1971-ben szerzett diplomát. Még abban esztendőben szerződtette
a Magyar Állami Operaház, s az Anyegin Lenszkijeként debütált.
Azóta a dalszínház tagja, emellett pedig 1981-84 között a bécsi
Raimund Theaternek is a magánénekese volt. A Nemzetközi Toti
dal Monte Énekversenyen 1976-ban az első díjat kapott, a Belga
Televízió Opera és Énekversenyén pedig a nemzetközi zsűri különdíját
nyerte el, 1979-ben. 2007-ben a Magyar Köztársaság Érdemes Művésze
kitüntetést és Optimus díjat kapott. 2005-ben kiemelkedő művészi
tevékenységéért, a város hírnevének öregbítéséért, önzetlen
segítő munkájáért Szentes „Városért” emlékéremben részesült.
Főbb szerepei: Mozart: Don Giovanni (Don Ottavio), Rossini: A
sevillai borbély (Almaviva), Donizetti: Lammermoori Lucia (Edgardo),
Donizetti: A szerelmi bájital (Nemorino), Erkel: Bánk bán (Ottó),
Csajkovszkij: Anyegin (Lenszkij), Leoncavallo: Bajazzók (Beppo),
Puccini: Pillangókisasszony (Pinkerton), Puccini: Tosca ( Mario
Cavaradossi), Verdi: Traviata (Alfredo Germonte), Verdi: Nabucco (Ismael),
Verdi: Falstaff (Fenton), Strauss: A denevér (Alfréd), Strauss:
A cigánybáró (Barinkay). Közös CD-je Kállay Borival: A nóta
szerelmesei I.
-Zeneszerető családból származol. Édesapád is énekes
volt.
-Úgy van, az Operaház énekkarában töltötte el élete
nagy részét, ám bizonyos körülmények miatt nem sikerült előbbre
jutnia. Gyönyörű, természetes tenor hangja volt. Őrzök róla
otthon egy szép újságcikket. 1940-ben Szentesen nyaralt
rokonainál az Operaház akkori igazgatója. Nála énekelt próbát
édesapám. A cikk szerint a direktor el volt ragadtatva apámtól,
mert a magas C felett szárnyalt a hangja. Meg is hívta apámat
egy pesti próbaéneklésre. Apám a katonaság után a jogi
egyetemre járt, s a háború után már nem volt egyenes útja az
Operaházba. Először Szentesen volt gimnáziumi énektanár,
majd a szegedi színház, később az Operaház férfikarának
lett a tagja. 1945 után egy rövid ideig az Operettszínházban
is szerepelt. Az Operettszínházban mindig kiállt az énekkarért,
s az együttes szószólója lett. Ezért meg is gyűlt a baja a
színház vezetésével. Ezt követően került át az Operaházba.
Akkoriban rangot jelentett az, ha valaki a dalszínház énekkari
tagja volt. A régi világ stílusa akkor még tovább élt. A háború
előtt egy énekkari tagnak hitele volt, s nagy tisztelet övezte.
Hajdan az Operaházban a karigazgató volt a harmadik titulus, remélem,
hogy mostanra visszaáll ez e régi rend. Csak vegyük elő a régi
műsorfüzeteket, s láthatjuk: vezető, nagy karmesterek voltak a
karigazgatók. Nagymamáddal, Érsek Máriával, a színház
karigazgatójával is sokat dolgozott együtt apám, s baráti
kapcsolatban voltak.
-Előfordult, hogy
édesapáddal együtt léptél fel a színpadon?
-Apám a ’80-as évekig énekelt, így többször is volt
együttes fellépésünk, így az Anyeginben is.
-Sose vonzott más
pálya, mint az énekesi?
-Már fiatalon
elhatároztam, hogy operaénekes leszek, s ebbéli elképzelésem
megingathatatlan volt. Gimnáziumi tanulmányaimig nem tanultam énekelni,
mert tudtam azt, hogy vár rám az énekesi pálya. Mikor a
katonaság „fenyegetett”, hirtelen mindent beleadtam az énektanulásba,
majd sikerrel felvételiztem a Zeneakadémiára. Akkor kezdtem el
csak magánúton énekelni tanulni, mikor felvettek. Posszert Emília
művésznő volt a tanárnőm, s hozzá nem csak kezdők, hanem
„befutott” énekesek –így Simándy József, Tarnay Gyula-
is jártak. Nagyon jó hangképző tanárnő volt, de sajnos a főiskolán
a pedagógia területén már visszaesés következett be. Réti József,
nagyszerű, született énekes volt, de éppen ezért nem volt jó
tanár. El sem tudta képzelni, hogy az, ami nála természetes,
az másnál probléma lehet. Réti sokat utazott, így nem is
tudtam igazán dolgozni vele. Ezt követően kerültem át Révhegyi
Ferencné, Olga nénihez. Ebből tanulva én sem vállalok tanítást.
Ha valaki kéri, meghallgatom, tanácsot adok neki, s rávilágítok
olyan dolgokra, amit a főiskolán nem tanítanak. Az igazi énektanítás
nagyon időigényes és igényli az intimitást. Ez azt jelenti,
hogy a jó énektanár ismerje meg növendéke lelki világát,
minden búját és örömét. Ezért nem is lehet ezt összehasonlítani
egy matematika-korrepetálással. Az a jó, ha egy énekműhelyt
alakít ki a tanár, ahol a diákok elleshetik a mesterektől, a
nagyobbaktól a tudást.
-Kiderült a főiskolán,
hogy lírai, vagy hőstenor lesz belőled?
-Már a felvételinél eldőlt, hogy lírai tenor leszek.
Fura dolog a Zeneakadémia, mert egy olyan nagy volumenű énekesnőt,
mint Sass Sylvia nem vettek fel elsőnek. De tudok mondani erre a
nemzetközi zenei életből is példát. Mario del Monaco híres
olasz tenoristának azt tanácsolták, tanuljon a Santa Cecilia
akadémiáján, hogy kultúráltabb, finomabb legyen a hangja.
Almaviva grófot akartak vele énekeltetni a Sevillai borbélyból.
Ebbe aztán majdnem tönkrement a hangja.
-Neked viszont első
szerepeid közé tartozik Almaviva.
-Hogyne,
még én énekversenyt is nyertem vele. Az első az Anyegin
Lenszkije volt. Ebben a produkcióban Miller Lajos és Marton Éva
volt a partnerem. Ez a régi, szép Anyegin volt, amit tönkretettek
azóta. A díszleteket feldarabolták és elégették.
-De az előadás
szellemét is elégették, elég ha a mostani Anyeginre gondolunk.
-Igaz,
de azt is meg kell említeni, hogy az a produkció olcsó volt. A
régi nagyok: Oláh Gusztáv és Nádasdy Kálmán értettek az
akusztikához, a rendezéshez. Tudták, hogy mi az, ami szépen
mutat a színpadon.
-Ha jól tudom,
szinte csak főszerepet énekeltél.
-Azért énekeltem a Bánk Ottóját és a Bajazzók Beppóját
is, melyek nem főszerepek, de jelentős koncentrálást és
hangtechnikát igényelnek. Nem jó, és el tudja rontani az előadást,
ha az előadás másik tenoristája indiszponáltan énekel. Ráadásul,
annak aki egy kis szerepet elront, nincs sok lehetősége kijavítani
az előadás közben a hibáját.
-Mint említettük:
Lenszkijként debütáltál az Operaházban. Bedobtak a mély vízbe?
-Így van.
Akkoriban szükség volt fiatal tenoristákra. Róka István,
Kelen Péter, Hormai József és jómagam voltunk az ifjú generáció
tagjai. Kezdetben „középszerepeket” is énekeltem, így
Monteverdi operáiban is. Nagyon hiányolom, hogy jelenleg nem játszunk
olyan szép darabokat, mint a Poppea megkoronázása.
-Két énekversenyen is sikeresen szerepeltél a ’70-es
években. Fontosnak tartottad, hogy részt vegyél ilyen megmérettetéseken?
-Kollégáim mondták,
hogy van erre lehetőség, s a színház küldött ki ezekre a
versenyekre. Igaz, Moszkvába is kiküldtek, de akkor az utazás
előtt néhány nappal nem éreztem jól magam, s közöltem: nem
megyek ki. Eléggé haragudtak rám ezért a minisztériumban. Az
énekeseknél, a művészeknél sokat számít a hangulat. Arra
gondoltam: miért menjek ki a moszkvai versenyre, ha egyszer nem
vagyok jól.
-A díjakat hazahozva, megnőtt itthon az ázsiód?
-Ha egy tenorista
Olaszországban első díjat kap egy nemzetközi énekversenyen,
az igen jelentős dolog. Akkor ebbe bele sem gondoltam. S mi történt?
Egy rövid terjedelmű cikk számolt be erről az egyik újságban,
majd a Szinetár által az MTV-ben rendezett Sevillai borbélyban
kaptam meg a tenor főszerepet. Ma, ha egy magyar énekes egy
ilyen versenyt nyerne meg, máris tele lenne vele a sajtó, s
minimum Liszt-díjat kapna. Amikor főiskolás voltam eszembe sem
jutott, hogy külföldre menjek, azt sem tudtam, hogy létezik az
Interkoncert. Egy burokban nőttünk fel. Láttam, hogy a régi
nagy énekeseket hatalmas tisztelet veszi körül, megbecsülik őket,
s apám is sokszor említette: nagy rang magánénekesként az
Operaház tagja lenni. A napokban volt egy műsor a Rádióban,
mely két nagy énekesnőről szólt. Az egyik Házy Erzsébet, a
másik Nagykovácsi Ilona. Házy azt nyilatkozta: számára az
jelentette a legtöbbet, hogy a dalszínház magánénekese
lehetett. Remélem, hogy most is rang ez. Én ennek tudatában élek.
-Ma, aki teheti, a jobb megélhetés reményében
nyugat-európai dalszínházakhoz szerződik, még akkor is, ha
azok nem mind olyan nívósak, mint a Sacala, vagy a MET. A lényeg
tehát a pénz.
-Ez a fiatalabb generáció tagjaira érvényes. Mi nem
menekülünk, mert bennünk él a hajdani nagy művészek
szelleme. Olyan hatalmas nevekkel léptem fel, mint Mátyás Mária,
Házy Erzsébet, Melis György.
-Ezekre
a díjakra, az érdemes művészire, vagy az Optimus-díjra vagy a
büszkébb?
-Az érdemes művészi
kitüntetésnek egyszeri anyagi vonzata van. Többször fel voltam
terjesztve a Kossuth-díjra, s egyszer át is mentem az első rostán,
de felsőbb szinten kihúztak, s érdemes művészi kitüntetés
lett belőle. Nem szomorodtam el ettől, mert a legfontosabb az,
hogy most is tudok a színpadon énekelni, egészséges vagyok,
nincs okom panaszra. Talán a szerencse gyereke vagyok. Lehet:
Nyugaton többre vihettem volna, de nem biztos, hogy ez boldoggá
is tett volna engem. Ki tudja, hogy mi a jó? Ráadásul ebben az
országban belénk nevelték a rettegést. Féltünk: mi van
akkor, ha egy szerep, egy színpadi gyakorlaton való megfelelés
nem sikerül. Amikor először Nyugaton énekeltem, láthattam,
hogy a külföldi kollegák nem izgulnak, hanem hatalmas önbizalommal,
vidáman mennek fel a színpadra egy-egy próba, vagy előadás
alkalmából. Az általad említett Optimus-díjat a kollegák
titkos szavazatai alapján ítélik oda, de már –tudtommal –
szüneteltetik ennek a díjnak az odaítélését. Először a közelmúltban
elhunyt tenorista B. Nagy János kapta meg ezt a díjat, majd én
kaptam meg a megtisztelő elismerést.
-Három évig az egyik bécsi színháznál énekeltél.
Operákat, vagy operetteket?
-A Raimund Theaterben operettekben léptem fel. Az egyik
nemzetközi verseny után keresett fel a Raimund Theater
menedzsere. Akkor történt az Operaház felújítása, így csak
az Erkel Színházban játszott az együttesünk. Kevesebb volt a
hazai fellépési lehetőség, s úgy gondoltam: anyagilag sem árt,
ha Bécsben operettet éneklek. A klasszikus operett nem könnyű
műfaj; a Cirkuszhercegnővel kezdtem. Volt, hogy egy hónapban 24
előadásban énekeltem Mr. X szerepét.
-Nem gondoltál arra, hogy külföldön élj hosszabb
ideig?
-A bécsi szerződés pont erről szólt. Három évig éltem
kint Bécsben. Ott már sztárnak számítottam, amikor családomat
kiengedték hozzám a magyar hatóságok. Egyszer fellépésem
volt Bécsben, de haza akartak hívni egy olyan otthoni előadásra,
melynek tenor szerepét más is el tudta volna énekelni. Végül
a bécsiek miniszteriális szinten intézték el, hogy ne kelljen
Pestre utazni- akkor már a határon voltam-, hiszen az osztrák fővárosban
egy-szereposztásban játszottuk az adott előadást.
-Nagy lokálpatrióta lehetsz, hiszen megkaptad a Szentes
„Városért” emlékérmet.
-Sok rokonom él
Szentesen, s a helyi Szent Anna –templom javára jótékonysági
hangversenyeket, a városháza udvarára pedig operettgálákat
szervezek. A helyi zenei életet viszont időhiány miatt nem
tudom figyelemmel kísérni. Idén Busa Tamás, Kállay Bori, és
Pászthy Júliának, a Zeneakadémia tanárának növendékei
fognak fellépni július 24-én a templomban.
-Ha jól számolom, 38 éve vagy a színpadon.
-Nem, hanem 39 éve, hiszen főiskolásként egy kis
szerepet játszottam a Rózsalovagban. Jövőre lesz a 40 éves
jubileumom. Az még kérdés, hogy egy gálaesttel, vagy egy egész
operával ünnepeljem meg az évfordulót. Igaz, már nem énekelek
olyan gyakran, mint régebben, de nekem ez is elég. Egész életemben
kétszer kértem csak szerepet, meg is kaptam a Cavaradossit a
Toscából és a Lammermoori Lucia Edgardoját. Az már gyakrabban
előfordult, hogy visszaadtam olyan szerepet, ami nem hangomnak
való. Kortárs, modern darabokban sem vettem részt. A Tosca, a
Bohémélet és a Szerelmi bájital tenor főszerepeit elénekelni
igen szép és kényes feladat. A jövő évadban pedig Pinkertont
éneklek Puccini Pillangókisasszonyában, s a Denevérben is fellépek.
Jó érzéssel tölt el, hogy készülhetek ezekre a fellépésekre,
s az is, ha visszagondolok a sikerekre. Arra tettem fel életemet,
hogy élő előadásban, zenekarral, operát énekeljek. Ez
a mi igazi műfajunk, s ez a legnehezebb.
-Minek tudható be, hogy ennyi év után még mindig főszerepeket
énekelsz?
-Öröklött és
természetes hangomnak. Szerintem a főiskola hibája, hogy rögtön
művészeket akar nevelni, ahelyett, hogy az alapokat jól megtanítaná.
-Láttalak
az Erkel Színházban a Travaiátában, a Pillangókisasszonyban
és a Szerelmi bájitalban is. Nem sajnálod, hogy sikereid egyik
színhelye az enyészeté lett?
-Fura: azt hallottam, hogy statikailag az Erkel Színháznak
nincs semmi baja. Bizonyára spórolás miatt játszunk csak az
Operaházban. S ha már itt tartunk pont az NDK-ás elemekkel
hanyagul felújított Operaház az, ami inkább felújításra
szorul.
-Ráadásul az Erkel Színház árai még megfizethetők
voltak.
-Így van, s
nagyon sok ifjúsági előadást tartottunk. A tanárok, a szervezők
egy matinéra elvittek akár 2000 gyereket. Ha belőlük csak százat
érint meg a műfaj, akkor már nem volt hiábavaló játszanunk.
Ez a gyakorlat megszűnt, s félő, hogy nem lesz valóban értő
közönségünk.
-Sokat énekeltél külföldön. Milyen érzésvolt Bánk
nagyáriáját előadni a New York-i Carnegie Hallban?
-Felemelő, hiszen az 1956-os szabadságharc 50. évfordulóján
történt ez külföldi magyarok számára, telt ház előtt és
nagy zenekar kíséretével. Egy koreai karmester vezényelte a
darabot nagy hozzáértéssel és átérzéssel.
-Egy CD is bizonyíték arra, hogy szereted a magyar nótát.
Még él egy olyan vélemény, miszerint egy operaénekes csak pénzszerzési
akcióból kirándul a nóta birodalmába.
-Ez egy hamis
dolog, mert nincs sok pénz pénz a magyar nótában. A műfajt
alig játsszák már a közszolgálati adókon. Az biztos, hogy a
nótaéneklés népszerűsíti az előadót és populáris is.
-Ez olyan, amikor egy olasz operaénekes nápolyi dalokat
énekel?
-Hasonló, csak az olasz énekes jobb helyzetben van, mert a
nápolyi dalok népszerűek, s nincsenek hanyatlásnak indíttatva.
-Voltak olyan művészek, kik lapunk hasábjain azt
nyilatkozták, hogy az operett és a magyar nóta hungarikum.
Egyetértesz velük?
-Igen, de ez főleg
a magyar nótára vonatkozik. Kálmán és Lehár művei már
nemzetköziek. A magyar nótát autentikusan előadni viszont csak
mi, magyarok tudjuk. Akinek nem magyar az anyanyelve, az erre képtelen.
-Hogyan érzed magad ebben a felgyorsult világban?
Hogyan tudsz feltöltődni, elvonulsz a világ zajától?
-Nem kell feltöltődnöm, mert nem merülök ki. Mindig
vigyáztam magamra, nem élek felgyorsult életet, konzervatív
vagyok ezen a területen.. Ez abból adódik, hogy a régi nagy elődök
életmódját követem. Gyermekkoromban az ünnepeknek is megadtuk
a módját. Nem a vásárlás volt az elsődleges, hanem a családi,
meghitt együttlét. Ez hiányzik, kezd kiveszni a mai társadalomból.
-Szerinted jelenleg
a politika, vagy a pénz irányítja a művészeti életet?
-Mindent és mindenkor a politikai irányít(ott). A pénz
is a politika függvénye. Akinek pedig sok pénze van, az bele
tud folyni a politikába. De honnan lehet olyan sok pénze? Onnan,
hogy egyes politikusok szemet hunynak a kétes akciók felett. Tehát
ez egy ördögi kör. Nincs érzékem az üzlethez, soha nem
akartam gazdag ember lenni. Számomra annak van értéke, amiért
megdolgozom.
Medveczky
Attila
|