2009.06.12.
Szennyez az emléke is
(Adalékok a Zsolt Béla-jelenséghez)
Néhány
éve volt születésének 110., az idén pedig halálának 60. évfordulója,
de nagy némaság vette körül e két jeles alkalmat: úgy tűnik,
maguk a zsidók is szégyellik Zsolt Bélát, mert minden jobb érzésű
ember számára kínos és szalonképtelen mindaz, amit 1945 után
– rövid élete utolsó négy évében – a magyar írótársadalom
és a magyar nemzeti eszmélkedés ellen elkövetett a hírhedetten
rasszista, mert kizárólag zsidó érdekeket, értékeket, és
zsidó bosszút hirdető, hetente megjelenő Haladás hasábjain.
Zsolt Béla számára a zsidó szellem és entitás mindenek előtt
levősége nem valamiféle elfogult alapelv volt – (ami egy amúgy
normális értelmiségi sajnálatos túlzásaként is értelmezhető
lenne) –, hanem hagymázas rögeszme, amely nem ideológiákon,
hanem minden magyar megnyilvánulás zsigeri gyűlöletén és
csitíthatatlan indulatokon alapult. Pedig, ha valaki ifjúkori
indulásának korszakát elemzi, semmi jelét nem találja a később
kiformálódó beteges gyűlölködőnek: örök rejtély, hogy
miből lesz a cserebogár.
Életút
Ahány
adatforrás annyi évszám (1895, 1896, 1898), de legvalószínűbb,
hogy 1895. január 8-án született Komáromban (Igmándi út 2.)
– eredeti családi neve: Steiner – és az ottani bencés főgimnáziumban
érettségizett. Gimnazistaként már verselgetett Kis József
lapjában, a Hétben. A budapesti tudományegyetem filozófiai
fakultását látogatta, miközben „magyar-latin szakos tanárnak
készült”. Hegedüs Géza tapintatos megfogalmazásából következik,
hogy nyilván nem lett az, csakhogy a Zsolt Béla-típusú személyiségek
esetében a legrejtettebb tervet is úgy szokás emlegetni, mint
elért eredményt. (Én például valaha orvosnak készültem, de
ott hagytam az egyetemet. Ezt a próbálkozásomat kudarcként
kezelem. Zsolt Bélát viszont illik úgy tekinteni, mint felkészült,
nagy hozzá értésű klasszika filológust, mivel állítólag
akart az lenni. Ilyen alapon magam a főorvosi titulusnál nem
adom alább.) Részt vett az első világháborúban, megsebesült,
egészségi okokból leszerelik, ezután Nagyváradon telepszik
le, ahol számos lapban publikált (Nagyváradi Napló, Nagyvárad,
Nagyváradi Estilap) illetve 1920-ban szerkeszti a nagyváradi
Tavasz folyóiratot. (Ez nem keverendő össze a szintén ekkor
megjelenő pozsonyi Tavasz-szal, amelynek munkatársa volt Márai
Sándor, Mécs László és Hamvas Béla is.) Csak 1920-ban kerül
fel Budapestre – az 1918-19-es események Nagyváradon érik
–, itt 1921-től a Világ vezércikkírója, és a Magyar Hírlapban
is publikál, 1929-ben saját folyóiratot indít A Toll címen,
1933-tól az Újság munkatársa. A második világháború alatt
munkaszolgálatos Ukrajnában, ahol is egy „paraszt keretlegénnyel”
– (micsoda halmozása a borzalmaknak) – vitája támad, innentől
kezdve pokollá válik az élete. Bajcsy- Zsilinszky Endre közbenjárására
hozzák haza, a katonai bíróság lázadásért elítéli (1943),
néhány hónapig politikai fogoly a Margit körúti fegyházban,
majd Nagyváradra internálják. (Bajcsy-Zsilinszky önzetlen segítségéről
1992-ben azt állapítja meg Szalai Pál, hogy annak motivációja
„nem a humánum volt, hanem a nemzeti öncélúság”.)
1944-ben a németek elhurcolják, a bergen-belseni koncentrációs
táborba kerül, ám „kalandos úton” Svájcba szökik(?),
ahol szanatóriumi kezelésben részesül. Vitathatatlanul
atipikus történet. 1945-ben gyógyultan tér haza és nyakig
belemerül a demagóg politikába: 1947-ben a Csécsy féle Magyar
Radikális Párt országgyűlési képviselője lesz. Nota bene:
ez a szélső baloldali, bolsevista párt köszönő viszonyban
sincs Bajcsy-Zsilinszky egykori Nemzeti Radikális Pártjával!
Meglepő módon ezekben a hónapokban indulatosan kikel a párizsi
békeszerződés minket előnytelenül érintő passzusai miatt,
és javasolja, hogy a kormány azt ne írja alá. Valami
hihetetlen, beteg, elhatalmasodó gyűlölet, a vélt és valós
zsidó sérelmek miatti bosszúvágy lett úrrá rajta 1945 után,
de már a paranoia szintjén. Nem hagy kétséget afelől, hogy az
egész magyar nemzetet fasisztának tekinti, amelynek nagyon
komoly átnevelésre van szüksége. Nyilván nagy szimpátiával
olvasta Vásárhelyi Miklós dühödt cikkét, hogy a kormány nem
ad elég pénzt a fasisztákat átnevelő kényszermunkatáborok létrehozására,
így aztán az országban tombolhat a reakció. (Szabad Nép,
1945. okt. 7.). Zsolt Béla világnézete a szó legrosszabb értelmében
volt radikális: nem is akar tárgyilagos lenni, kóros indulatok,
minden árnyalt ítéletet nélkülöző vádaskodások jellemzik
írásait, érthetően több irányból is dühöket korbácsolt
fel maga ellen. Még a vele nagyon rokonlélek E. Fehér Pál is kénytelen
elismerni: „alig-alig látott különbséget a csendőr és a
csendőrök által megvert Veres Péter között.” (Népszabadság,
1995. feb. 7.). Zsolt szemében ez is magyar, az is magyar volt,
pontosabban fogalmazva: ez sem zsidó, az sem.
A legmeglepőbb számomra, hogy az 1945. március 25-én
induló Szabad Nép legelső számában, a mindig is a kommunisták
véleményét szajkózó Darvas József – nevének leírása nélkül
– figyelmezteti őt, nincs az úgy jól, hogy a zsidóság egy része
fajvédő szerepet öltött magára és „új keretlegényi
magatartással” lép színre. Nem érdeklik a balról jövő
figyelmeztetések sem, nem változtat stílusán, de talán, hogy
kiengesztelje az új gazdát, a Fehér Könyvben (1945) mélyen
benyal Rákosinak: hosszú esszéjében a legnagyobb magyar történelmi
alakok közé emeli, sőt siet azt is kijelenteni, hogy „Rákosi
Mátyás minden csak nem demagóg.” (Nem áll tőle távol az
effajta hízelgés, mert, amikor annak volt ideje, a ’30-as években
dicsérő tanulmányt zengett Bethlenről, sőt Gömbösről is.)
Most viszont mindenbe beleszól, és mindenütt fasisztákat
leplez le. Oda hat, hogy az Írószövetség mellőzésével a
minisztérium törölt egy csomó reakciós írót az ösztöndíjasok
sorából. Közöttük találjuk Szitnyai Zoltánt, Liszt Nándort,
Dövényi- Nagy Lajost, Marschalkó Lajost vagy Erdélyi Józsefet
is. Erről így nyilatkozott: „Zsolt Béla szerint a listán
olyanok is vannak, akiket Magyarországon legalábbis karanténba
kellene utalni, de a külföldön például már nem is élnének
ezek a jobboldalt és a németeket kiszolgált emberek.”
(Megjelent: Kossuth Népe, 1945. aug. 28.) 1947 decemberében üdvözli
az „új hazát”, de kijelenti: ő maga nem tervezi, hogy
Izraelbe költözzön. Közszereplése, nem morálisan vagy
jogilag, kizárólag politikailag, taktikailag egyre kínosabb
lett mindenkinek, kérdés, hogy meddig tartott volna ki Rákosi türelme
vele szemben, hiszen jól tudjuk, hogy Sztalin rossz szemmel nézte
a zsidóság magyarországi regnálását, sőt a Moszkvából
hazatért vezetői négyes fogat zsidó mivoltát is. A sors aztán
mindent megoldott: Zsolt 1949. február 6-án, 54 évesen meghalt
Budapesten. Váratlan halálának okáról, körülményeiről
semmit sem tudok. Az utolsó cikk, amit írt és publikált néhány
nappal korábban, a szovjet koncepciós perek ügyészeinek stílusában
az évek óta börtönben lévő, sokszorosan megkínzott
Mindszenty bíboros példás megbüntetését követeli a bíróságtól.
Sírja a Kozma utcai zsidó temetőben található.
Életmű
Első
verses kötete 1915-ben jelent meg (Zsolt Béla verses könyve), a
második Nagyváradon 1921-ben (Hiába minden), a harmadik (Igaz könyv)
már Budapesten 1923-ban, ezt követi az 1925-ös Vadvizek. Ezeken
kívül tucatnyi regényt – Lohengrin bukása (1918), Házassággal
végződik (1926), Budapesti fiatalember (1927), Gerson úr és
neje (1930), Bellegarde (1932), A királynő családja (1932), Kínos
ügy (1935), Polgári házasság (novellák,1935), A Wesselényi-utcai
összeesküvés (1936), A dunaparti nő (1936), Kakasviadal
(1939), Napraforgó (1943), Kilenc koffer (1947) –, illetve féltucat
színművet írt – Forgószél (1919), Anna hazajött (1920),
Erzsébetváros (1928), 15000 pengő jutalom (1930), Oktogon
(1932), A párizsi vonat (1934), A virányi válóper (1936),
Nemzeti drogéria (1947). Kivétel nélkül csakis kiábrándult,
fanyar, szenvedő és szenvelgő, asszimilálódni akaró vagy nem
akaró, de asszimilációra egyként képtelen magyar zsidók sorsábrázolásával
foglalkozik. Még az életműért rajongó Hegedüs Géza is kénytelen
belátni: „Nincs ezekben az érdekes történetekben egyetlen
vonzó alak sem.” Nyugodtan kijelenthetjük, hogy regényei és
színdarabjai felejthetőek, jelentéktelenek. Ami irodalmi munkásságából
időtállónak minősíthető, az ifjúkori lírája – (kiemelném
a halott Adyt merészen megszólító (A rend földjén), és a két
háború közötti életérzést töményen visszaadó (Csárda
Európa országútján), vitathatatlanul jól megírt verseket.
Ezzel együtt le kell szögeznem: Zsolt Béla életművének lényegét
és legnyomósabb elemét a politikai publicisztika teszi ki.
Ezeknek nagyobbik része máig nem került kötetbe, bár az
1942-ben megjelent, naplószerű Tanulságok, reménységek
tekinthető ilyennek, miképpen az 1992-ben kiadott cikkgyűjtemény
is (A végzetes toll).
Kortársak
között
Ady
Endrének Zsolttal a világon semmiféle kapcsolata nem volt, mégis
nagyon árulkodó a kettejük szívélyes szakmai viszonyának mítoszát
kiépíteni akaró erőfeszítés. A Zsoltért rajongó Hegedüs Géza
addig megy baráti elfogultságában, hogy A magyar irodalom arcképcsarnokában
kijelenti: az ifjú Zsolt Bélát, „mint költőt, a kezdetek
kezdetén elismerte Ady”. Kétségtelen, az irodalomtudományban
könnyű lódítani, handabandázni, de azért ekkorát még ott
sem lehet. Ha csupán egyetlen pillantást vet a naptárra a
professzor úr, maga is belátta volna, hogy állítása nehezen
hihető. Tudjuk, hogy Zsolt Béla 17 évvel volt fiatalabb, a nagy
beteg Ady pedig élete utolsó, zilált esztendejében már aligha
olvasott kezdőket. Zsolt Béla pályaíve, neve és ismertsége
Ady halála után erősödött fel. Kizártnak veszem, hogy
gimnazista kori zsengéit – ha eljutottak hozzá egyáltalán
– Ady különösebben értékelte, „elismerte” volna. Ugyan
már mit kellett volna elismernie Adynak az egyetemista korú ifjú
költő opuszaiban? De azt is tudjuk, hogy Zsolt Béla életében
először – és utoljára – 1918. július 4-én találkozott
Adyval a csucsai kastélyban. Ez már a frontról való visszatérés,
és a nagyváradi újságíróskodás kezdetének időszaka. Fehér
Dezső volt a főszerkesztője, őt kísérhette el. nyilván kikönyörögte
– Csucsára, és a lassan haldokló Ady – aki félév múlva már
nem élt –, talán azt sem tudta, hogy ő ott van, vagy hogy ki
ő egyáltalán. Viszont szerzőjére nézve több mint figyelemre
méltó, egyenesen árulkodó az a néhány oldal, amelyen Zsolt
beszámol a csucsai vizitről. Ugyanis ezen beszámoló 1942-ben,
vagyis a látogatás után 24 évvel kapja meg végső formáját
(Tanulságok és reménységek), és az a 24 év alaposan megváltoztatta
az Adynál tisztelgő ifjú költő egykori értékrendjét. Zsolt
emlékeiben Ady egy delirium tremens határán tántorgó, agresszív
és gátlástalan antiszemita kötekedő, aki, miután ránéz a
szobába belépő Zsolt Bélára, akit életében nem látott –
de akit Hegedüs szerint maximálisan „elismert” –, ezt a kérdést
teszi fel köszönés helyett: – Zsidó vagy? De ott tartózkodásuk
egész ideje alatt Ady, ha megszólalt csakis zsidózott, mint egy
esze ment, más témája nem volt. Zsolt érzékelteti velünk,
hogy kezdetben Ady azért volt ilyen kirekesztő, mert még nem
ivott eleget, később azért, mert már túl sokat. (Hiába na,
ilyenek a gójok.) Egy biztos: tizenegy évre rá Zsolt Béla példásan
megbünteti az őt lezsidózó Adyt, amikor 1929 nyarán folyóiratában
elindítja az „Ady-revízióként” elhíresült irodalmi vitát
a tíz éve halott költő helyéről és értékéről, és ennek
keretében 1929. július 14- én helyt ad Kosztolányi – nyilván
A Toll által megrendelt és ösztönzött – minősíthetetlenül
aljas, féltékeny, sárral dobálódzó, szobordöntögető, Adyt
diszkreditálni próbáló esszéjének (Az írástudatlanok árulása.
Különvélemény Ady Endréről). Ez a gyalázatos kirohanás
egyetlen magyar folyóiratban sem jelenhetett volna meg, szerencsére
Zsolt Béla és A Toll Kosztolányi rendelkezésére állt. (Hogy
mit szólt ehhez a példátlan áruláshoz Osvát, aki ezen a nyáron
még élt, és a Nyugat fő munkatársai között tartotta nyilván
Kosztolányit, az maradjon az ő titka.) Kosztolányi 1923-ban a
Nyugat hasábjain – nem egészen ok nélkül – lelkesedik az
új Zsolt versekért (Igaz könyv), mert azokból örök „emberi
és magyar” értékeket vél kihallani. Ha csak tíz évvel tovább
élt volna szegény Kosztolányi, szembesülhetett volna Zsolt
„emberi és magyar” elkötelezettségével, bár nem biztos,
hogy szabadlábon tehette volna ezt. De talán még az örök naiv
„bús férfiban” is megszólalt valami vészcsengő, mert
figyelmeztet rá: a puszta szakmai és formai elvárások teljesítése
kevés a hiteles alkotás létrejöttéhez, ahhoz ugyanis „erkölcsi
fedezet és lelki végzetszerűség” is kell. Nem mondja ki,
hogy ez Zsoltból hiányzik, de lebegteti. Szomorú, hogy önmagára
nem vonatkoztatta ezt, és néhány évre rá, éppen Zsolt ösztönzésére
neki támadt Adynak. Németh László az induló Tanú (1932.
szept.) kritikai rovatában A királynő családja című zsidó
családtörténet kapcsán elemzi Zsoltot: „E regényt a jó regénytől
az elmaradt művészi metamorfózis választja el: nem varázsolta
el a fölszedett elemeket. A regénynek van szerkezete, de nincs
belső szervülése.” Ugyanakkor elismeri, hogy Zsolt
rendelkezik mindazon ismeretekkel, ötletekkel, stílussal, ami a
jó regény létrejöttének feltételei. Illyés Gyula egészen
biztosan ismerte Zsolt Béla nevét, mivel az egy cikkében példátlanul
flegma logikai sorral vélte bizonyítani Illyés antiszemita
mivoltát. Zsolt három lépésben oldotta meg a feladatot:
1.)
Illyés Gyula a népi irodalom kapcsán a parasztság helyzetének
javításán fáradozik. 2.) A parasztság Magyarországon túlnyomórészt
magyar, tehát Illyés fajtájával foglalkozik. 3.) Ezzel egy másik
fajtát, nevesen a zsidóságot mellőzi és támadja, tehát Illyés
antiszemita. (Magyar Hírlap, 1934. jún. 3.). Egyenesen briliáns
logika! Komlós Aladár többet dorgálja, mint dicséri őt abban
a Szép Szó-beli kritikában (1936), amelyben Zsolt Béla „zsidó
meghasonlottságát” elemzi: „Zsolt szemlélete egy kamaszé,
aki még férfi korában is meg van sértődve, mert valaha
irgalmatlanul kiábrándították…. Zsolt az első, aki keresztények
helyett, ha szabad e szóval élnem, „gój”-okat rajzol. S még
annyi udvariasság sincs benne, hogy mint ez szokás, „gójait”
sváboknak mondaná.” Komlós rámutat Zsolt Béla regényeinek
fullasztó mivoltára: „Az ő selejtes kispolgárairól csupa
hitványság derül ki.” Tisztelet Komlósnak, ugyanis talán ő
az egyetlen, aki már akkor, a harmincas évek közepén ráérzett
arra az irodalommal össze nem egyeztethető, indulatos légkörre,
ami írónk 1945 utáni szerepléseit jellemzi majd: „Szeretem
is Zsolt elszánt igazságszeretetét, kemény szókimondását s
nemreszkető vonalait. Mégis félek, módszerét még az író
nagyszerű megfigyelőképessége sem menti meg…” Számomra
nem meglepőek Komlós Aladár fenntartásai a zsidóságába
egyre jobban bele szűkülő Zsolt világnézetével kapcsolatban,
ugyanis a szintén zsidó Komlós ezzel az elegáns – és Zsolt
számára nyilván elfogadhatatlan, mert megérthetetlen –
mondattal foglalta össze egy alkalommal saját önképét:
„Zsidó a vérem, magyar a bőröm és ember vagyok.” Szabó
Dezső a ’20-as években felfigyelt a fiatal íróra, sőt egy
nyilatkozatában a három legtehetségesebb fiatal között
nevezte meg: Gulácsy Irén és Mécs László mellett (Nagyvárad,
1926. okt.3.). Ezt Zsolt azzal hálálja meg, hogy 1937. okt. 10-én
az Újságban kifejti, hogy lényegében az egész magyar közélet
fasizálódásáért Szabó Dezső az egyszemélyi felelős. Ez a
felvetés akkor még nem volt veszélyes, inkább mosolyogtató.
Ha szegény Szabó Dezső nem hal meg időben – az alább közölt
repertórium ismeretében elképzelhetjük, miféle útszéli támadásokat,
vádaskodásokat rendezett volna ellene a Haladás. (Két gyalázkodással
megúszta, mivel már nem élt, és a bosszú igazából csak az
élőkön volt kéjes Zsolt Bélának.) Radnóti hallomásból
ismerte, de taszítónak találta és tartott tőle. A fiatal Szabó
Lőrinc, aki harminc év múltán a Haladás első számú célpontjainak
egyike lesz, naplójában baráti lelkesedéssel emlegeti őt,
mint költőtársat. Szegény, ha sejtette volna, hogy olyan támadások
fogják érni Zsolt Béla és lapja által, melyek miatt az élete
is veszélybe kerül, és bujkálnia kell majd vidéken, mint egy
szökött fegyencnek. Veres Péter bölcs lényeglátással a zsidó
honfoglalás rejtett erőit vélte látni mögötte. Schöpflin
Aladár nem tekintette kiemelkedő jelenségnek: „Bródy Sándor
és Kóbor Tamás vonalát folytatja Zsolt Béla”. Várkonyi Nándor
megemlíti A modern magyar irodalomban: „Passzív, majdnem egészségtelen
lélek, mint például regényének főalakja is; szuggesztivitása
csak a költői kifejezés külső eszközeit hatja át; a hatékony
és kielégítő, föltétlen cselekvésre képtelen s a látszatmozgásban
éli ki magát.”
A fényes tollú író és a Haladás
Az
a szellemiség, amit Zsolt Béla valójában képviselt, csak élete
utolsó négy évében, „a felszabadulás után” tudott
kibontakozni a maga korláttalan teljességében. A rámenős, erőszakos
Zsolt már a kezdetek kezdetén kiszorította a hozzá képest
csendes, arisztokratikus, de bizonytalan, óvatoskodó Csécsy Imrét
úgy a Magyar Radikális Párt, mint a párt lapjaként induló
Haladás című hetilap vezetéséből. Így aztán az 1945 októberében
induló Haladásnak csak november 30-ig volt Csécsy a főszerkesztője,
innentől Zsolt Béla vette át a kapitányi posztot. Íme néhány
jeles név munkatársi gárdájából: Rónai Mihály András, Bóka
László, Faragó László, Antal Gábor, Fenyő Miksa, Gyárfás
Miklós, Fedor Ágnes, Kósa László, Márkus László, Komlós
Aladár. (Ez utóbbi nevet meglepve és értetlenkedve írtam a
sor végére, mert kilóg onnan.) A lap valami kevéssel túlélte
Zsoltot: 1950. júniusában megszűnt. Jobb is ez így, hiszen
„a fényes tollú Zsolt Béla” nélkül – (Rónai Mihály
András aposztrofálta őt így) – már amúgy sem lehetett az
igazi. Hogy milyen volt az igazi Haladás? Pontosan olyan, mint
azok a haladók, akik írták és akiknek írták: az uralkodó
hang a zsidóság sérelmeinek napirenden tartása, a bosszú és
elégtétel követelés volt. Kérlelhetetlen hangon, minden európaiságot
és jogállamiságot semmibe véve támadta a népi írókat, árnyaltságot,
disztinkciót nem ismerve lefasisztázott és leháborúsbűnösözött,
esetenként menekülésre vagy félelemre kényszerített minden
olyan – nem zsidó – magyar írót és művészt, aki már
1945-ben nem lépett be a szerveződő baloldal valamelyik pártjába.
Az alábbiakban, a teljesség igénye nélkül, lapozzunk bele a
Haladás 1945-47 közötti számaiba, és tekintsük át, hogy
Zsolt fényes, valamint munkatársainak kevésbé fényes, de
ugyanolyan gyilkos tolla kiket vett célba a nemzeti kultúra óriásai
közül, kik voltak útban nekik, kiket tekintettek főveszélynek:
1945.
dec. 1. 2. old.: Márai naplójának pocskondiázása. 2. old.: Támadás
Kodolányi és Szabó Lőrinc ellen. 5. old.: Támadás Veres Péter
ellen. 1945.dec. 8. 4. old.:Támadás Kodolányi ellen. (Szellemi
bénaság, vagy fasiszta fürgeség?) 5. old.: Támadás Nyirő József
ellen. 1945. dec. 22. 2.old.: Támadás Kodolányi és Németh László
ellen. (Cím: Kinevezték az Országos Szabad Művelődési Tanács
tagjait) „Németh László – mi még emlékezünk – megírta
kedves tanárjáról Pintér Jenőről, hogy ők ketten találták
fel az antiszemitizmust, és ők ketten – már mint Németh László
és Pintér Jenő – már akkor is büszkén és tudatosan
antiszemiták voltak, amikor a magyarság még az 1918-as demokrácia
fertőjében fetrengett. Hja persze ezt egy-két év előtt írta,
ma már bizonyára ő is máskép ír. De hogy hogyan osztogat tanácsokat
az országos szabad művelődést illetőleg, azt még nem tudjuk.
Vagy talán az olyan tanács lesz, ami a félfasiszta írókat
csempészi vissza a magyar országos szabad művelődésbe?”
6.
old.: Támadás Márai ellen. 1946. jan. 5. 1. old.: Támadás
Veres Péter ellen. (Vezércikk) 2. old.: Támadás Veres Péter
ellen (Maradás rovat) 1946. jan. 12. 4.old.: Támadás Cs. Szabó
László ellen. 1946. jan. 31. 8. old.: Támadás Veres Péter
ellen. 1946. már. 21. 1. old.: Támadás Veres Péter ellen. (Vezércikk)
6. old.: Támadás Németh László ellen. (Rónai Mihály András:
Németh László új szezonja elé): „Egy ország kis híján
hamvába holt, s a hamuból és üszökből megélemedett egy sápadt
és szorgalmas kis főnix: Németh László… kinek steril spekulációi
a feledhetetlen „mélymagyar-hígmagyar” elmélet emelkedett
halandzsájában váltak menthetetlenül kéjgázzá, előadást
hirdet ismét… …nem kerülne különös fáradtságomba, ha kétségbeejtően
művelt és betegesen grafomán „életművén” végigmenve,
klinikai demonstrációt tartanék, – nem is arról a nehezen
kihámozható valamiről, amit mond, hanem arról, ahogy mondja:
arról, ahogy nem szabad… …Fontosnak azonban csak hatása
fontos. Juventutem cor rumpere – ezt a munkát az utóbbi évtizedben
senki sem végezte oly sikerrel, mint ő, akinek műfajteremtő,
henye gondolatokkal, tetszetős stílusban játszadozó nyegle
„esszéizmusa” végzetes időkben s rossz csillag alatt, tehát
végzetes következményekkel találkozott egy módszeresen tudománytalanul
nevelt… ifjúság tudattalanságával… … az már bizony baj,
hogyha Magyarország ezentúl is megmarad olyan Mucsának, ahol ez
a műveltség, ez a nívó, ez a jövendőre szóló útmutatás…
ha nem veszik észre, hogy a népből nemzet, nemzetből nép,
magyarból mélymagyar és így tovább – a szellemi olcsójánosságnak
ez a városi zsebtükörfoncsora sehol a világon nem kelendő,
csak íme nálunk…”
8.
old.: Támadás Veres Péter ellen. 1946. már. 28. 3. old.: Támadás
Veres Péter ellen. 4. old.: Támadás Veres Péter ellen. 1946.
ápr. 3. 6. old.: Tajtékzó támadás Féja Géza ellen. (Írta:
Fedor Ágnes) 1946. ápr. 11. 6.old.: Támadás Német László
ellen. (Cím: Egy cinkosság felmondása. Írta: Rónai Mihály
András): „Nevezzék mások, jóhiszemű és taktikus elvtársaim
bárminek: a természetellenes, a morálisan igazolhatatlan… szövetséget,
melyet azokkal az organikusan antidemokratikus erőkkel kötöttek,
amelyekhez… többek között Németh László is odatartozik….
…a felszabadulás után döbbenten s bizalmatlanul figyeltem,
mint bukkan fel rendre egymásután hol Sinka, hol Németh László,
hol Kodolányi.” 1946. ápr. 20. 2. old: Támadás Veres Péter
ellen. 8. old.:Legyintés Zelk Zoltán felé, mert védte Németh
Lászlót – ugyanis az a vészkorszakban bújtatta őt. (Írta:
Rónai Mihály András) 1946. ápr. 25. 1. old.: Támadás Veres Péter
ellen. (Fenyő Miksa vezércikke) 7. old.: Támadás Szabó Lőrinc
ellen. (Írta: Faragó László) 1946. jún. 13. 7. old.: Támadás
Féja Géza ellen. 1946. jún. 19. 5. old.: Támadás Németh László,
Kodolányi és Sinka ellen. (Cím: Magyar állami írók?, Írta:
Kósa János): „Manapság az a helyzet, hogy néhány félfasiszta
írónktól, Németh Lászlótól, Kodolányi Jánostól, Sinka
Istvántól vagy Féja Gézától eltekintve, írói mivoltából
senki meg nem élhet.” 1946. júl. 4. 3. old.: Támadás Németh
László ellen. (Cím: Köteleznek Debrecen ősi hagyományai):
„Az Író-kongresszus kiáltványáról nem sokat tudunk… A főtéma,
melyről legalább két óra hosszat vitáztak, az volt, szabad-e
Németh Lászlónak írni, vagy sem. Veres Péter volt az
„igen”, Lukács György a „nem”-párt vezére. 1946. júl.
11. 8. old.: Támadás Szabó Dezső ellen. (Cím: Mauzóleumot a
felbujtónak?) 1946. júl. 25. 5. old.: Össztámadás a népi írók
ellen. (Bóka László) 1946. aug. 15. 10. old.: Támadás Németh
László ellen. (Cím: Németh László visszatér. Írta: Árgus.
Az álnév mögött valószínűleg Barta Lajos rejtőzködik.):
„…nevét azok közt emlegették, akik nálunk előkészítették
a fasizmus úttörésének lehetőséget… A magyar pedagógia történetében
példa nélkül való, hogy tanári diplomával nem rendelkező
embert beengedjenek a középiskolába.” 1946. aug. 22. 1. old.:
Aljas támadás Illyés Gyula ellen. (Zsolt vezércikke) 1946.
aug. 29. 6. old.: Támadás Veres Péter és Illyés Gyula ellen.
1946. okt. 3. 1. old.: Támadás Veres Péter ellen. (Zsolt vezércikke)
1946. okt.10. 11. old.: Támadás Hamvas Béka ellen. (Írta:
Antal Gábor). 1946. okt. 24. 1. old.: Támadás Keresztury Dezső
ellen. (Zsolt vezércikke) 3. old.: Támadás Veres Péter ellen.
1946. nov. 7. 5. old.: Támadás Keresztury Dezső ellen.
1946.nov.14. 1. old.: Támadás Szabó Dezső ellen. (Vezércikk)
1946. nov. 21. 3. old.: Támadás Illyés, Szabó Lőrinc, Németh
László és Kodolányi ellen. (Cím: Korok és emberek. Írta:
Faragó László.): „Csodálkozás nélkül, de némi gúnnyal
állapíthatjuk meg, hogy irodalmunkat megint Illyés Gyula, Szabó
Lőrinc, Németh László és Kodolányi János reprezentálja.”
1947. jan. 2. 1. old.: Támadás Németh László, Szabó Lőrinc
és Kodolányi ellen. (Cím: Kétféle cenzúra. Írta: Bóka László.)
1947. jan. 9. 3. old.: Támadás Veres Péter és Keresztury
ellen. 1947. jan. 23. 1. old.: Támadás Veres Péter ellen (Vezércikk)
2. old.: Támadás Veres Péter ellen. 6. old.: Támadás Veres Péter,
Kodolányi és Sinka ellen. (Cím: Csőd előtt áll a „Független
Ifjúság”.) 1947. jan.30. 1. old.: Támadás Veres Péter
ellen. (Vezércikk) 5. old.: Támadás Németh László ellen. (Cím:
A megdicsőült író. Írta: Bóka László.): „Jóhiszeműen,
mert tájékozatlanul, de a mindenben jártasság naiv hitével
terjesztette a zűrzavart… Ne Németh Lászlót hibáztassuk,
hanem azokat, akik az után indultak, aki saját, zavaros önmagát
kínálta mértékül.”
1947.
feb. 6. 4. old.: Támadás Illyés és Cs.Szabó ellen. 1947. feb.
27. 3. old.: Támadás Szabó Pál ellen (Írta: Bóka László.)
1947. ápr. 10. 1. old.: Támadás Németh László és Illyés
ellen. (Zsolt vezércikke.): „Lemészárolt apákat és nagyapákat,
sőt a falhoz csapdosott unokákat sértenénk meg, ha rehabilitálnánk
őket!” „Illyés és Németh László a magyar demokrácia és
a magyar szellem legfeketébb napjaira emlékeztetnek.” 6. old.:
Támadás Németh László ellen. 1947. ápr. 17. 5.old.: Támadás
Veres Péter ellen. (Írta: Kiss Dezső.) 1947.máj. 8. 11.old.: Támadás
Féja Géza ellen. (Írta: Rónai Mihály András.) 1947. máj.
15. 3. old.: Erdélyi József perét üdvözlik. 1947. jún. 12.
8.old.: Támadás Sinka István ellen. (Írta: Márkus László.)
1947. okt. 2. 9.old.: Támadás Veres Péter honvédelmi miniszter
ellen.
A törzsi gyűlölködés nagymestere
A
fenti, alig két évet átfogó Haladás repertórium – (ma már
nagyon nehéz hozzájutni ezekhez a bűnös, fasisztoid, uszító
sajtótermékekhez) – tartalmát számokban fejezzük ki, az
legalább olyan árulkodó, mint a politikai vagy morális elemzés.
Mindösszesen 16 népi-nemzeti írót támadott meg a Haladás
1945 decembere és 1947 októbere között az alábbi gyakorisággal:
Veres Pétert 20, Németh Lászlót 12, Kodolányi Jánost 7, Illyés
Gyulát 6 cikkben, Szabó Lőrincet, Sinka Istvánt, Keresztury
Dezsőt, Féja Gézát 3-3 cikkben, Szabó Dezsőt, Márai Sándort,
Cs. Szabó Lászlót 2-2 cikkben, Nyírő Józsefet, Zelk Zoltánt,
Hamvas Bélát, Szabó Pált, Erdélyi Józsefet 1-1 cikkben támadja
meg, kivétel nélkül útszéli, gyalázatos stílusban. Közülük
egyedül Zelk volt zsidó, de ő csak áttételesen kapott egy baráti
legyintést, mert védelmébe merte venni Németh Lászlót, így
valójában Némethet püfölték akkor is, amikor Zelket szidták.
Nagyon árulkodó, hogy ki volt az első négy célszemély:
Veres, Németh, Kodolányi, Illyés. Vagyis a magyar parasztság
sorsáért leginkább aggódók. Veres Pétert olyan ószövetségi
dühvel támadta Zsolt, hogy egy lapszámon belül akár három
vagdalkozás is helyet kapott ellene. Ez a kampány még akkor is
folytatódott, miután honvédelmi miniszter lett Veres. Jól érzékelhető,
hogy Zsolt parttalan, féket nem ismerő gyűlölködése nem csupán
ideológiailag vagy etikailag, tehát minőségileg volt minden mértéket
felrúgó, de megjelenési gyakoriságban, azaz mennyiségileg is.
És a Haladást főszerkesztő Zsolt Béla véleményhatékonysága
abban a korban felért egy halálos ítélettel. (Emlékeztetnék
a lap rágalmai miatt vidéken bujkáló Szabó Lőrinc félelmeire.)
Volt egyszer egy Zsolt Béla, aki ma már hála Istennek nincs. Ha
bárki másról lenne szó, keresztényi alázattal azt mondanám,
nyugodjék békében. Esetében erre nem vagyok hajlandó. Kártékony,
veszélyes, nemzetgyilkoló paranoiás volt, amíg élt, s nyilván
az is marad – műveinek tükrében. Magam sem értem, miért
foglalkoztam vele ennyit, hiszen szennyezi a lelket az emléke is,
mégpedig jobban, mint a hajdani Sztalinváros füstöt okádó kéményei
szennyezték egykoron az eget.
Szőcs Zoltán
(Megjelent
a Havi Magyar Fórum 2009. májusi számában.)
|