2009.06.12.
Off-shore királyok országa
Különleges
technikái alakultak ki Magyarországon az adóoptimalizálásnak.
A legfurmányosabb esetek közé tartozik az, amikor a magas vezetői
pénzeket nem munkabérként, hanem egy adóparadicsomban
bejegyzett cég tanácsadói szerződéseként fizetik ki. Az Oszkó
Péter vezette Deloitte olyan kiváló tanácsadókat alkalmazott,
hogy nem csodálkozhatunk azon sem: a hétmilliárd forint árbevételű
cégnek, mire a köz kasszájához járult, csupán ötmillió
forint adófizetési kötelezettsége maradt. Ugyanezt a módszert
alkalmazzák a nyereség minimalizálására az off-shore-beszállítókat
foglalkoztató cégek, azaz az importált számlák révén a jövedelmet
kiszivattyúzzák, így a profit olyan adóparadicsomokban jelenik
meg, ahol nincs vagy alacsony a társasági adó. Időnként aztán
ezek a pénzek „külföldi működő tőkének” álcázva érkeznek
vissza Magyarországra, főként olyan területeken, ahol állami
támogatás is segíti hasznosulásukat. Boros Imre közgazdászt
a magyarországi off-shorosokról kérdeztük.
– Bűn-e a mai
magyar társadalom szemében off-shore cégekben tartani a
vagyont?
–
Először beszéljünk egy szűkebb csoportról, az úgynevezett
vezető hármasról, az ország legfontosabb irányítóiról. Ez
a miniszterelnök, a pénzügyminiszter, és a Magyar Nemzeti Bank
elnöke. Ők, akik a törvényeket kezdeményezik, és ők azok,
akik az ország pénzével bánnak. Most ez a három személy
Bajnai Gordon, Oszkó Péter és Simor András, a hatalom
megtestesítői: „off-shorosok”. Először is tisztázzuk, mi
az az off-shore. Ezt annak idején Amerikában dolgozták ki,
abban az időben, amikor a dollár kezdett házon kívül is
forogni. Elsősorban Európában, az úgynevezett euró-dollár.
Az amerikai bankoknál elkezdődött egy olyan könyvelés, amely
egy bizonyos művelet on-shore, tehát otthon lekönyvelt, és az
off-shore, a parttól távol, tehát máshol lekönyvelt. Azok a vállalatok
tartoznak e kategóriába, amelyek a helyben tevékenységet nem
folytató cégekre nagyon alacsony, vagy akár nulla kulcsos társasági
nyereségadót alkalmazó adózó helyeken vannak bejegyezve –
ezáltal a nem helyben keletkezett üzleti nyereségük után nem,
vagy alig kell adót fizetniük. Mivel az adók mindenhol változnak
és változtak, erre az akcióra sok kis ország, illetve területek,
amelyek viszonylagos szuverenitással rendelkeznek, rárajtolt. Észrevették,
hogy ha tevékenységet nem felmutató cégeket, egyszerűen
kereskedelmi és adó elkerülési tételeket engednek lekönyvelni
kvázi vállalatokban, de ezek nem vállalatok, csak egy könyv
vagy egy postafiók, abból ők is jól járnak. Kevés adót
szednek, de a nagy forgalom, kicsi hasznon elve jól hoz ezeknek a
területeknek a konyhára. A semmiből kapnak pénzt. Ez így állandósult
a világ különböző részein.
– Ezek az úgynevezett
adóparadicsomok?
– Később megkapták ezt a nevet. Magyarország jelenlegi
vezetői azt mondják, Ciprus nem ilyen hely. Ciprus az ilyen típusú
számlák adóztatását az EU-csatlakozás után is fenntartotta,
vagyis élt ezzel a jogával. Nyilván a hatszázezres szigetnek
nem állt érdekében megválni ettől a könnyű pénztől. Mást
ne mondjak, Oroszország kis túlzással Cipruson lakik. Ameddig
Jelcin alatt lehetett fosztogatni gátlástalanul és büntetlenül,
mindenki ciprusi cégekbe mentette át a piszkos pénzeit. Ide
telepedtek be a mi derék embereink is, most ezt fedezte fel a közvélemény.
Ők azt mondják ez nem off-shore. De lényegét tekintve
ugyanolyan adómenekítés ez, mint volt korábban.
– Bajnai nyolc
oldalon keresztül magyarázta, hogy neki nem off-shore működésű
a cége.
– A megmagyarázási technikájuk fantasztikus. Két dolog
van, amiben a baloldal nagyon jól működik. Az egyik a letagadás,
a másik a megmagyarázás. Amikor tetten érik őket, a három T
mozdul (annak idején Lenin mondta: „tanulni, tanulni,
tanulni”): „tagadni, tagadni, tagadni”. Ez mindig akkor lép
életbe, amikor nem tudnak már valamit megmagyarázni.
– Ezek sújtják az embereket újabb adókkal, megszorító
csomagokkal, közben ők kimentik magukat a terhek alól. Az adóhatóság
is csak a kisembert üldözi.
– Ennek felderítése, megbüntetése az adóhatóság
feladatköre lenne. Az adóhatóság a kisembereket néhány
forintért képes zaklatni, perelni, üldözni, ahelyett, hogy azt
vizsgálná ki, hogy teljesítés és indoklás nélkül, milyen
milliárdok, százmilliárdok tűnnek el évente. Az adóhivatal
ezekkel nem foglalkozik, de azt csak halkan mondom, a Pénzügyminisztérium
irányítja az adóhatóságot. Régen azt mondták „Pártunk és
Kormányunk” most valahogy úgy lenne helyes: az MSZP onshore
hazai pártunk, és van egy offshore kormányunk.
– Tulajdonképpen megértem a miniszterelnököt és a
pénzügyminisztert, hogy ilyen adók mellett nem szívesen adóznak
Magyarországon.
– És máshol sem, vagy ha nagyon muszáj, akkor lehetőleg
nagyon keveset. A megszorítás már régóta folyik az országban.
A Bajnai-csomaggal csak egy újabb, keményebb fejezet kezdődött.
Nézzük meg, mit szoktak ilyenkor magyarázkodni. Azt mondják, a
magyar adószint még mindig alacsonyabb százalékosan, mint
egyes helyeken. Adott esetben ez lehet igaz is, tehát a
megtermelt jövedelem kevesebb százalékát viszik el itthonról,
mint mondjuk Svédországban. Viszont rohamosan csökken az ellátás
szintje, amit Svédországban fenntartanak, sőt önként növelnek.
Ilyen az iskolába járás, a betegellátás, a hátrányos szociális
helyzetűek kezelése. Nálunk ez fordítva történik. Tehát egy
meghatározott adószinthez, egy megfelelő ellátási szint
tartozna, viszont nálunk csökkenő ellátás tartozik növekvő
adóhoz. Egyértelmű, hogy amikor már csak a lakosság (ezt ők
mondják, én azt mondom a magyar nép) áll ott áldozati bárányként,
meg egynéhány ágról szakadt magyar kis- és középvállalat,
és ezektől elveszik a pénzt, akkor mindenki pánikba esik. Ebből
az következik, hogy a magyar vállalat első körben lemarad a
fejlesztésben, tehát a külföldi konkurencia lehagyja, második
menetben kénytelen a termelését csökkenteni, mert elviszi az
állam a pénzét. Az emberek pénzének elvétele pedig azt
jelenti, kevesebbet fognak vásárolni, így kevesebb termelésre
lesz szükség. A nem létező keresletre nem szabad termelni. Ez
ma már olyan termékekre is vonatkozik, amelyek a mindennapos élethez
kellenek, például az élelmiszer. Az élelmiszervásárlás a múlt
év számaihoz képest már most nyolcszázalékos mínuszban van.
Az autóknál nem olyan rég jött ki hírként, hogy az idén kétharmada
tűnik el a vásárlói keresletnek. Tehát ez a csomag generálja
a munkanélküliséget, és nyomorítja a népet.
– A kormányváltás után valamiből újra el kell
kezdeni fejleszteni, termelni, növekedni. De hogyan?
– Ez az a kérdés, amit a jelenlegi vezetés fel sem
tesz, mert teljesen bizonyos afelől, hogy nem tudja, és nem is
érdekli a válasz. Itt a következő események zajlottak: elvették
az emberek pénzét, bekurtították adósságok fedezetére, vagy
máshova, de már ez is kevés. Annyira „sikeresen” hajtották
ezt végre, hogy nincs jövedelem már arra sem, hogy az államnak
a különféle sarcokat megfizessék. Ezért a tulajdonokra megy rá
a hatalom. Legutóbb Oszkó Péter már azt mondta: a nyugdíjasok,
ha nem tudják megfizetni az ingatlan- vagy vagyonadót, akkor nem
gond, ráterhelik az ingatlanra, és fizet majd az unoka. Ha nem
tud fizetni az örökös, sebaj, akkor el tudják venni. Magyarul
a lakóingatlanokból és a földingatlanokból ki kéne már üldözni
ezeket a magyarokat.
– Ha hagyjuk, hajléktalan nemzet leszünk?
– Van már így is hajléktalan bőven. A múltkor Ausztriában
jártam, ott egy osztrák tévé tényfeltáró műsora a Budapest
környéki erdőkben lakó hajléktalanokkal foglalkozott. Megszólaltattak
embereket, és nem csak buta lumpenek voltak közöttük. Diplomások,
lecsúszott okos emberek is hajléktalanná váltak. Ezeknek a száma
szaporodhat, ha minden így folytatódik. Ez az intézkedés most
azt a két-háromszázezer családot támadja meg, akik az úgynevezett
középosztályt képviselik. Akik a nyomorral még soha nem
szembesültek, annak családra, szellemre, egészségre ható
dolgait nem ismerik. Ezek az intézkedések beindíthatnak a társadalomban
egy pánikfolyamatot, ami aztán kezelhetetlenné válhat.
– Nem látni az utcán tiltakozó embereket. Ez nem
aggasztó?
– Én még rosszabbnak látom a helyzetet. Kiábrándultság
van az országban, de rendkívül nagyfokú az apátia. Az emberek
nem hisznek abban, hogy a magyar alkotmányosság keretein belül
megoldható bármi. Valami külső, nagyobb segítségre számítanak,
úgy érzik, hogy ők megtették már többször, hogy
szavazataikkal kimondták a véleményüket, de semmi, sőt az
ellenkezője történt annak, amire szavaztak. Valamit kéne
kapniuk, de nem kapnak, úgy látják, hogy ez nem vezet sehova.
– Jöhet valami változás június 7-e után?
– Göncz Kinga, az MSZP listavezetőjének kijelentése,
miszerint június 7-e után június 8-a jön, arra szolgál, hogy
minél kevesebben menjenek el szavazni. Ha nem lesz 50 százalékos
részvétel, azt mondják majd, az ország másik fele jól érzi
magát. A másik dolog, hogy a nagyon hosszú útnak nagyon sok a
mérföldköve. A magyar társadalmat már nem a következő mérföldkő
érdekelné, hanem az, mikor fogy el már ez az út, mikor érünk
oda. Azt nem tudom mikor lesznek a választások, de az biztos,
hogy az alkotmány úgy szól, ha az ügyészség megkeresi a
parlamentet, az kétharmados döntéssel kiadhatja azt a képviselőt
vagy minisztert, aki ellen vádat emelnek. Jelenleg az van, hogy
az MSZP és SZDSZ nem adja ki a képviselőit. Az hogy mikor lesz
a választás, őket nem izgatja, csak szeretnék saját biztonságukat
továbbra is biztosítani.
– A felelősségre vonást a rendszerváltoztatás óta
mindegyik jobboldali párt hangsúlyozta, majd ahogy kormányra
került, elfelejtette az ígéretét.
– Egy új kormány számára, amennyiben az országot lendületbe
akarja hozni, ha az emberek erőfeszítéseiből szeretné ezt
megtenni, és a társadalom támogatásából akar előnyt kovácsolni,
elengedhetetlen feltétel a bukott hatalom elszámoltatása. Ha ez
nem így történik, akármilyen kormány, akármilyen aránnyal
kerül hatalomra, annak népszerűsége le fog zuhanni. Sokan
szokták emlegetni Al Caponét, az amerikai maffiavezért. Őt sem
fő bűnei miatt kapták el és börtönözték be úgy, hogy ott
is fejezte be az életét, hanem adócsalásért.
Oláh János József
(Megjelent
a Magyar Fórum 2009. június 4-ei számában.)
|