2009.06.19.
Politikai műveletlenség vagy határtalan pimaszság?
A
kiválók nem biztos, hogy kiválóak. Jutott eszembe annak kapcsán,
hogy az MKP három parlamenti képviselője: Bugár Béla az MKP
volt elnöke, A. Nagy László a Magyar Polgári Párt volt elnöke
és Gál Gábor az MKP Országos Elnökségének tagja 2009 áprilisában,
nem sokkal húsvét után kivált, azaz kilépett a párt
parlamenti frakciójából. Tették ezt állítólag azért, mert
nem értenek egyet a párt politizálásával, illetve a stílussal.
Felsorolták kifogásaikat, amelyek azonban nem a stílusra
vonatkoztak, hanem a munkamódszerekre. Megismételni ezeket nincs
értelme, hiszen rövidesen kiderült, hogy a szavak jelentésének
a félreértése miatt nincs összhang a kifejezés és a tartalom
között, mert egyszer csak kibújt a szög a zsákból: mondjon
le az elnök. Eszerint mégis a stílussal van bajuk, mert a stílus,
maga az ember. Tehát az a megfelelő elnök, aki a komoly
politikai tárgyalásokon papírgalacsinokat lövöldöz kávéskanalával
és nem az, aki nyelvileg helyesen fejezi ki gondolatait – ez
valóban stílusbeli kérdés.
Amikor a hármas fogat végre felfogta, hogy ultimátumukat
az elnök lemondatására nem fogadhatja el a párt, amelynek
kongresszusi küldöttei tizenkétezer tag nevében választották
meg az elnököt, és elutasította az elnök által a saját személye
ellen felkínált bizalmi szavazást is – mondván: az elnöknek
úgyis bizalmat szavaz a kongresszus –, fordult a kocka. Levették
a napirendről az elnök leváltásának követelését és a párt
Országos Tanácsa ülésének reggelén, május 16-án egy merőben
más javaslattal álltak elő. A megegyezést az teremtheti meg
– mondták –, ha az MKP módosítja az alapszabályát. Egyetért
egy politikai platform létrehozásával, ami az Ő platformjuk
lenne, és ami egyetlen platformként működhetne a pártban. Az
országos tanács (és az elnökség) feladata az lenne, hogy kötelezi
magát, hogy a párt őszi kongresszusán az általuk előterjesztett
javaslat szerint módosíttatja az alapszabályt, illetve az OT
határozatot fogad el arra vonatkozóan, hogy azonnal megkezdődhet
a politikai platform szervezése. Ez a javaslat azonban ugyanúgy
ultimátumszerű volt, mint az elnök leváltásának a követelése.
Az OT tagjainak sorában nagy felháborodást váltott ki.
Lássuk azonban, mit akart valójában ez a negyedik, a
sugalló személyének szellemét megtestesítő háromság?
Először tisztázni kell, mi a platform, ugyanis a javaslat
előterjesztői ezt vagy nem tudták, vagy egy mérhetetlen
pimaszságról tettek tanúbizonyságot.
A platform általánosságban valaminek a támogatására,
megerősítésére, megszilárdítására, egyensúlyi állapotának
megteremtésére, értékének biztosítására létrehozott elem,
szerkezet, program vagy szervezet. A politikai platform pedig egy
olyan egyesítő, célokat és elutasításokat megfogalmazó
program, ami köré csoportosulnak a párt tagjai, amivel tagokat
toboroznak, amivel megszólítják a választókat.
A politikai platform tehát maga a párt, programjával és
működési elveivel egyetemben.
Egy párton belül ezért nem létezhet egy további
politikai platform, mert az a párton belüli pártot jelentené.
Volt erre már példa a kommunista mozgalomban még a 19. században
a libertinista platform létrehozásával, ami azonban anarchiához
vezetett.
A
pártszakadást többnyire nem szokta megelőzni alapszabályzatilag
rögzített platformosodás, mert ilyenkor az átcsoportosulás általában
spontán módon és gyorsan, erővel jön létre. A párton belüli
politikai platform kialakításának szabályban való követelése
leginkább az ezt követelők gyengeségére utal, akik ily módon
kívánnak megerősödni és olyan pozíciókhoz jutni a pártban,
amelyeket egyébként sem egyénileg, sem csoportosan nem érhetnének
el. Az így megszerzett hadállásokból kívánják átvenni a párt
irányítását vagy felkészülni egy új párt megalakítására.
Egy-egy
párt politikai platformja az idő és a társadalmi változások
függvényében változik – ezt nevezik program-módosításnak.
De változhat választási ciklusonként is – ekkor beszélünk
választási programról vagy manifesztumról. A politikai
platform egyes részei külön-külön is kaphatnak hangsúlyosabb
szerepet a körülmények és az igények hatására, mint pl. az
MKP regionális szerepének nyomatékos megjelenése a 2009. május
16-án elfogadott Rozsnyói Nyilatkozatban. De egy kiáltvány
vagy egy kézzelfogható nagy cél is betöltheti a platform
szerepét a köréje szerveződő erők számára – mint például
1994-ben megszervezett szlovákiai magyar önkormányzati nagygyűlés.
Csak az nem lehetséges, hogy egy politikai párton belül szabályzatilag
szerveződhessen meg egy különálló politikai platform, mert ez
a párt belső ellenzékének vagy egy hatalomra törő
csoportosulásnak a szervezett megjelenését tenné lehetővé és
ez vagy a párt végét, vagy a belső harcok állandósulását
jelentené.
Létezhetnek azonban más, nem politikai platformok a pártban.
Pl. értékrendi platformok, a párt politikájának egyes területeit
hangsúlyozó platformok. A pártok túlnyomó többsége ideológiai
párt, még a néppártok is annyiban, hogy a centrumtól jobbra
esnek. A néppártok esetében az ilyen, említett platformok
kialakulása elképzelhető, de ez nem járhat együtt belső
hatalmi törekvésekkel, mert akkor létének nem a párt erősítése
az eredménye, hanem a gyengülése. Elképzelhető egy jobboldali
néppárt esetében pl. egy keresztény-szociális, környezetvédelmi,
családpolitikai, regionalista stb. platform kialakulása. Annyi
azonban ebben az esetben is leszögezhető, hogy a platformosodást
meg kell előznie a programalkotásnak, de a program nem lépheti
túl a párt politikai platformjának, azaz a pártprogramnak a
kereteit. Törekvése azonban irányulhat a párt programjának a
módosítására vagy egyes részkérdéseknek az előtérbe
helyezésére, továbbgondolására.
A Magyar Koalíció Pártjában 1998-tól eredetileg két
eszmei platform alakítására nyílt lehetőség. Ezeket azonban
2003-ban az alapszabály módosításkor az akkori elnök, Bugár
Béla javaslatára a kongresszus törölte. Ez akkor éppen időben
történt, mert a liberális platform alakításának a lehetősége
gondot okozott az Európai Néppárt számára, aminek az MKP
akkor már teljes jogú tagja volt. A 2007 óta érvényes
alapszabály szerint tagozatok létrehozására nyílik lehetőség.
Ez azért került napirendre, mert több javaslat kérte a nők
szerepének a megerősítését a pártszerkezetben. Ebből született
az ötletet, hogy ne csak a nők tagozata megalakulását segítsük
az alapszabállyal, hanem szakmai tagozatok előtt is nyíljon tér
a szervezett működésre.
A
parlamenti frakcióból kivált három személy a tagozatok alapításának
a példájára utalva, de a tagozatként való szerveződés
elutasítása mellett javasolta, hogy alakuljon a pártban egy
politikai platform az alábbi szempontok szerint:
a/ járásonként a párt 10 tagja alakíthassa meg a
platformot. Ez pl. azt jelenti, hogy ha egy járásban ezer törzskönyvezett
tagja van a pártnak, akkor a tagok 1%-a már platformot alakíthat.
b/ ha legalább 6 járásban (az MKP által szervezett járások
egy harmadában) megalakult a platform, létrejöhet az országos
testülete. Ez azt jelenti, hogy a 12 ezer törzskönyvezett
taggal szemben legalább 40 tag, az összes tag 0,33%-a országos
testületet hozhat létre.
c/ a járási platformmal a járási konferencia (kötelezően)
egyezséget köt mindazon ügyben, ami a járási konferencia hatáskörébe
tartozik. Ez azt jelenti, hogy a szuverén járási konferencia
nem hozhat semmilyen elvi és személyi döntést a platform
beleegyezése nélkül. Ugyanez vonatkozna a kerületi tanácsokra
is.
d/ a platform országos testületével az MKP Országos Elnöksége
(kötelezően) egyezséget köt azokról a javaslatokról,
amelyeket az országos tanács elé kell terjesztenie jóváhagyásra.
Ezek
-
a párt költségvetése,
-
az országos parlamenti és az európai parlamenti képviselőválasztás
jelöltállítási
feltételei és jelöltjei,
-
a kötelező érvényű határozati javaslatok,
-
a koalíciókötés,
-
az államigazgatási szervekbe javasolandó személyek,
-
a kongresszus által megválasztott, de időközben megüresedett
tisztségekbe javasolandó
személyek.
Ugyanezekben
a kérdésekben az OT is köteles egyezségre jutni a platformmal.
Ez annyit jelent, hogy az MKP Országos Tanácsa csak akkor
hozhat döntést ezekben az ügyekben, ha (kötelezően)
megegyezik a platform országos testületével.
A
javaslat szerint tehát a párt (MKP) úgy működne mint annak
idején Szovjetunió Kommunista Pártja: a politikai platform
lenne a politbüró, a választott testületek pedig legitimálnák
a döntéseit.
Ezen
felül a javaslat tartalmazott egy bújtatott lehetőséget is,
ami arra vonatkozott, hogy
-
a politikai platform nyitott szerveződés, tehát tagja
lehet bárki, aki a pártnak nem tagja
-
a politikai platform, tagjai számának megfelelő arányban állíthasson
jelölteket a párt listáján a helyhatósági, megyei,
parlamenti és európai parlamenti választásokon.
A
kiváló háromság politikai platformjavaslata tehát nem csak
szakmai, de tartalmi okok miatt is elfogadhatatlan volt, elfogadása
esetén súlyosan sérült volna a demokrácia, a párton belül
eluralkodott volna az anarchia, illetve az irányíthatatlanság.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy platformalakításról nem lehet
beszélni.
A párton belüli kisebbségi véleménynek a kinyilvánítására
azonban nem szokás létrehozni platformot, sőt erre a platform
nem is alkalmas, mert az ellenzék intézményesüléséhez
vezetne. A kisebbségi vélemény megjelenítése és figyelembe vétele
a nyugati típusú demokráciákban – meghatározott kisebbségi
arányok esetében, pl. ha a kisebbségben maradt vélemény legalább
egyharmados támogatottságot élvez – az egyeztetéses demokrácia
módszereinek alkalmazásával lehetséges,. Ilyen esetben
egyeztetéssel kell újratárgyalni az ügyet és közelíteni a véleményeket,
majd újra szavaztatni a javaslatról, amikor már a többségi vélemény
a döntő. Ennek az eljárásnak az az előnye, hogy nagyobb teret
enged a kisebbségi vélemény érvényesülésének, mintha pusztán
„csak” az aritmetikai többségen alapuló demokrácia szabályait
követnénk. A kisebbségi vélemény ilyen esetben felértékelődik,
de a szavazatok egyenértékűségének alapvető szabálya nem sérül
és legvégül a döntés többségi véleményként születik
meg. De egyeztetni is csak véleményről, javaslatról
(ellenjavaslatról) lehet. Az egyszerű leszavazása a kisebbségnek
nem elegendő az egyeztetési eljárás megindítására.
Ezzel szemben a kiválók által előterjesztett modell sajátosan
értelmezi a demokráciát akkor, amikor túlmegy a kisebbségi véleménynek
a demokráciákban még elfogadható felértékelésén és a
nyugati típusú demokráciákban példátlan módon bevezeti a súlyozott
szavazatok intézményét. Ha pl. a járási konferenciáknak kötelezően
egyezséget kell kötniük az akár 1 %-os kisebbséggel, az azt
jelenti, hogy ez az akár 1 %-os kisebbség minden körülmények
között azonos pozicióba kerül a döntő többséggel. Ennek
alapján nem az azonos értékű szavazattal rendelkező,
demokratikus eljárásban megválasztott tisztségviselők többsége
döntene a hatáskörébe tartozó ügyekben, hanem két azonos
hatalmi pozícióban levő csoport, ahol az egyiknek mindig meg
kell győznie a másik csoportot javaslatai helyességéről, a másik
csoport pedig alanyi jogon érvényesítheti azt az akaratot,
amely akár homlokegyenest ellentmond az egyébként döntésre
jogosultak többsége véleményének. A kiválók „platformjának”
tagjai szavazata ilymódon többszörösen többet érne, mint az
„egyszeri” konferenciaküldöttéé. Ez a demokratikus játékszabályok
fejreállitása a célból, hogy egy, még csak nem is ideológiailag
elkülönülő, hanem hatalmi érdekek mentén szerveződő és
hatalmi jogosítványok megszerzését és bebetonozását megcélzó
csoport olyan jogosítványokat szerezzen, amelyeknek gyakorlása
a nyugati típusú demokráciákban a mindenkori többség joga, függetlenül
a személyi körülményektől.
Az
MKP Alapszabálya 2007-ben változott. A módosítás előkészítése
során ismét felvetődött a platformok alakításának a lehetővé
tétele. Ezt akkor a módosítást előkészítő munkacsoport Bugár
Bélához kötődő tagjai határozottan elutasították. Most,
mivel ismét napirendre került a platformalapítás kérdése, érdemes
újra megfontolni a lehetővé tételét, de csak a párt alapvető
eszmei programjának és célkitűzéseinek a keretei között, a
döntéshozó szervek hatásköreinek korlátozása nélkül, az
egyeztetéses demokrácia elvét érvényesítő mechanizmus
bevezetésével és nem egy párton belüli hatalmi csoport kialakításának
a lehetőségével.
Bugáréknak
a parlamenti frakcióból való kiválásától eltelt egy hónapban
az MKP Országos Elnöksége, Országos Tanácsa valamint az Elnökök
Tanácsa többször leült velük tárgyalni visszatérésük érdekében.
A véleménycserék azonban egyértelműen bizonyították, hogy a
párt egyik testülete sem hajlandó elfogadni az ultimátumokat:
lemondásra kényszeríteni a párt elnökét vagy egyetérteni a
politikai platform alakításával. Érdemes emlékeztetni, hogy
ezeken az egyeztetéseken eszmei, értékrendi, programalkotási kérdésekről
nem esett szó, csak hatalmi kérdések szerepeltek napirenden.
Utólag bebizonyosodott, hogy Bugár soha sem gondolta
komolyan a megegyezést, hiszen május 16-án, amikor a politikai
platform kialakításának a javaslatát tették, már be volt
jegyezve annak az alakítandó új pártnak a nevét viselő
honlap, amit június 9-én jelentettek be a sajtónak.
Ha röviden áttekintjük az alakuló új párt körül tömörülő
csoportot, egyértelmű, hogy a pártütés (nem szakadárság)
indítékai személyes jellegűek. Bugár és Simon Zsolt pozícióvesztés
miatt sértődtek meg. A belső kört azok alkotják, akik korábban
– az MKP kormánybéli szerepe révén – személyes gazdasági
érdekből kötődtek a párthoz és úgy ítélték meg, hogy az
MKP-ban 2007-ben bekövetkezett tisztújítással Bugár bukása
miatt elvesztették politikabefolyásolási lehetőségüket. Követőik
egy részét pedig azok teszik ki, akik ezekhez a személyekhez
kapcsolódtak valamilyen anyagi, vállalkozási érdekeikkel. A
kemény magot azok alkotják, akik az 1998-as pártegyesüléskor
az utolsó pillanatig akadályozták az egyesülést vagy helyette
egy olyan lazább köteléket képzeltek el (pl. az eleve szétesésre
ítélt választási pártot), ami szabad kezet adott volna a közösségi
érdektől eltérő érdekérvényesítésre, illetve azok, akik
csak azért támogatták a három párt egyesülését, mert rájöttek,
hogy így nyílik számukra lehetőség az egyéni érdekérvényesítésre.
A politika eredendő oka: a közösségi érdekérvényesítés
javítása és a közszolgálat fokozottabb igénye nem lelhető
fel a pártütés okai között. Az indítékai tehát pénzelvűek
és hatalomelvűek.
Duray Miklós
Pozsony, 2009. június 10.
(Forrás:
duray.sk)
|