2009.06.19.
Reneszánsz ember-Győrben
Albert
Miklós Magyar Kézműves Remek díjas orgonaépítő mester
sikeres szakmunkásvizsga után, hivatalosan 1983-ban kezdte el
orgonaépítő- és javító tevékenységét. Ezt megelőzően
azonban már készített egy kétmanuálos és pedálos 15
regiszteres, mechanikus orgonát. Ezután került Szakács István
győri orgonaépítő mester műhelyébe, ahol a vizsgához szükséges
gyakorlati időt töltötte. Az elmúlt 25 év során számos javítást,
restaurálást végzett és 25 új orgonát épített. Szakmai
fejlődése érdekében több külföldi cég munkájával
ismerkedett meg: 1984-ben a zürichi Metzler orgonaüzemben (Svájcban),
majd 1992-ben a rothenburgi orgonaépítőnél, Dieter Noeske-nél
járt (Németországban). 1989-ben részt vett a szekszárdi Művészetek
Házában felállított Jemlich orgona szerelési, intonálási és
hangolási munkáiban. Minden tanulmányutat saját erőből
finanszírozott. Munkájának különlegessége, hogy fiatalabb éveiben
festészettel, grafikával és képzőművészeti technikákkal
foglalkozott. Így a műhelyében javított, restaurált orgonák
homlokzati rajzai, műszaki tervei minden esetben az adott
hangszerre jellemző, egyedi kivitelben készülnek el. Fontos
volt emellett egy európai szintű műhely létrehozása, mely
jelenleg már lehetővé teszi a korszerű mechanikus orgonák megépítésével
járó összes szakmai feladat megoldását. Ezért nagyon ritka a
külföldi alkatrészek és fő egységek felhasználása az itt készült
hangszerekben. A közeljövő legfontosabb feladata a szakmai színvonal
és az elvégzendő munkák követelményeinek megfelelő
szakembergárda megteremtése. Ennek érdekében is szeretne a
mesterségre fogékony és alkalmas fiatalok szakmai képzésével
foglalkozni. 1994-ben bocsátott útjára egy erdélyi
fiatalembert, Bors Lászlót, aki műhelyében tanulta ki az
orgonaépítő mesterséget és sikeres segédvizsgát tett.
Tagja
a Győr-Moson-Sopron Megyei Kézműves Kamarának. 1994-ben
sikeres mestervizsgát tett. Mestervizsgabizottsági tag. Az Egyházzenei
Társaság orgonás tagozatának tagja. A Magyar Orgonaépítők Társaságának
tagja. Nevéhez fűződik még a magyarországi orgonamotor gyártás
gondolata és az elindulásban történő tevőleges segítség.
2001. október óta a szabadalmi eljárás végeztével
bejelentett szabadalma van, Ajakregál néven.
Kiállítások
és szakmai előadások:
2003.
Öcs -orgonarestaurálás, Kapolcsi művészeti fesztivál
katolikus templom
2004.
Győr - Galgóczi Erzsébet városi könyvtár és kiállító
terem „Életmű kiállítás”
2005.
Monostorapáti. Kapolcsi művészeti fesztivál kiállítás és
előadás
A
mesterség népszerűsítése érdekében számtalan helyen
tartott előadást.
Médiaszereplések:
Petőfi Rádió, Fúzió Rádió, Győri TV, TV2, Duna TV,
Katolikus Rádió.
-Hivatásának,
vagy szakmájának tekinti az orgonaépítést?
-Hivatásomnak, mert maga a hangszer egy olyan kézműves művészi
produktum, ami azt segíti szolgálni, hogy a nagy zeneszerzők műalkotása
a legmagasabb szinten szólaljon meg. Ekkor az orgona, mint
hangszer is műalkotásnak számít, melynek készítője olyan
ember, aki hivatását már piciny gyerek korától fogva komolyan
veszi. Először még nem tudatosul teljes egészében a gyerekben
a hivatás és az azzal járó feladatsor, erre a fogódzók
megtalálása után kerül sor. Ez akkor optimális, ha az adott
személyt a Jóisten olyan tálentummal ajándékozza meg, ami az
orgonaépítéshez alkalmassá teszi.
-A régi
rendszerben az orgonahangversenyek helyszíne főleg a templom
volt. Tehát ön –gondolom – templombajáró emberként
ismerte meg a hangszerek királynőjét.
-Természetesen. Hivatásomnál fogva is sokat tartózkodom
templomokban. Ha templomban dolgozunk, munkatársaimat mindig
figyelmeztetem arra, hogy úgy viselkedjenek: egy szakrális helyről
van szó. Az Úr mindenütt jelen van, de a templomban akkor érezzük
igazán erejét, ha az oda betérők magukban hordozzák imádságukkal
az Istent.
-Milyen előfeltétel
kell ahhoz, hogy valaki orgonaépítő legyen? Ismerni kell pl. az
asztalos mesterséget?
-Az a szerencsés,
ha a jelentkező fiatal az általános érdeklődése mellett, egy
asztalosnál kézműves szakmát tanul. A zene iránti fogékonyság
is lényeges. Még a szakma tanulása közben is el lehet sajátítani
a zenei alapokat. Tudjuk, hogy a legnagyobb orgonaépítőnk, a pécsi
Angster József is asztalosként kezdte. Majd vándorló kézműves
legényként bejárta Európát, hogy elsajátítsa a mesterséget.
Így egy sokirányúan képzett, művelt emberként vált orgonaépítővé.
Lett volna esélye arra, hogy Párizsban nagy karriert építsen,
de hazája javáját akarta szolgálni. Pécsett, egészen az államosításig
működött az orgonakészítő cége. Visszatérve az alapkérdéséhez:
intuitív képesség kell hozzá, hogy előre tudjuk, mitől jön
létre a sípok szép hangzásvilága. Ehhez zenei érzék, intonációs
készség is szükséges. Ha látom már magam előtt, hogy mit
szeretnék megépíteni, akkor lerajzolom. S a rajz már egy
nagyon jó segítség lesz a további munkafolyamatok alatt. Érdekesség,
hogy a hangszer megépítéséig az adatok nagy részét milliméter
pontossággal a fejünkben őrizzük. Annyira bele kell mélyülni
a szakmába, mint egy igazi színésznek, aki már a premier előtti
főpróbán tökéleteset alakít.
-Jó, ha valaki
mesterré válása előtt művészettörténeti tanulmányokat is
folytat?
-Ha nem is intézményi
keretek közt, de autodidakta módon fontos, hogy megismerjük a
jelentős építészeti stílusokat. Ugyanígy nélkülözhetetlen
a született esztétikai és vizuális készség. Jómagam rajzban
és politechnikai ismeretekben ügyesnek mutatkoztam, s tanáraim
ezért felfigyeltek rám, s külön foglalkoztak velem. Piciny
gyermekkoromban már lerajzoltam az udvart, és szülőfalum tájait.
Ezt követően szobrászkodtam, rajzoltam, festettem. Ez volt az
egyik indulási pont az orgonaépítés felé, a másik pedig a
barkácsolás. Kézművesek, szakmunkások, elektrotechnikusok
keze alatt dolgoztam. Mindekét testvérem nagyon ügyes kezű
ember, s annak idején a faluban mindent megjavítottak. Öcsém
most is mellettem dolgozik. Családunkban benne van az alkotás iránti
vágy.
-A következőt olvastam az önök prospektusán: „a közeljövő
legfontosabb feladata a szakmai színvonal és az elvégzendő
munkák követelményeinek megfelelő szakembergárda megteremtése.”
Tanít is fiatalokat?
-Tanítok, s keresem az „igazgyöngyöket”. A minap hívott
fel egyik erdélyi tanítványom, aki már profi orgonaépítő, s
- jelenleg éppen egy kétmanuálos és pedálos mechanikus orgona
építésén dolgozik - bejelentette, hogy a közeljövőben meglátogat.
Segítségemet is kérte, mert Erdélyben nem minden kapható az
orgonaépítéshez. Tavaly Erdélyben Berszán Lajos atyánál jártam,
s ott egy gyimesfelsőloki zenében és kézművességben is
tehetséges fiatalembert ajánlottak nekem. Gyimesfelsőlokon egy
felsős gimnazista osztályban, majd 170 gyereknek egy kápolnában
beszéltem arról: mit jelent számomra az orgonaépítő mesterség,
s kiket várok tanítványomnak. Kértem, hogy aki hallja, adja
tovább. Sajnos az a tapasztalatom, hogy a fiatalok körében a kétkezi
munka nem örvend népszerűségnek. Tudjuk: ha a család – mint
a legkisebb szociológiai egység – jól működik, akkor megvan
rá az esély, hogy a társadalom is jól funkcionáljon. Viszont
évtizedek óta azt halljuk, hogy a szülők azt mondják a
gyereknek: tanulj, s akkor nem kell dolgoznod. Így elveszik a
munka becsülete. Maga a kézművesség ott veszti el a nagyságát,
s azért is halhat ki egy szakma, mert lenézik a munkát. Rendben
van: tanuljanak a fiatalok minél tovább, de mi lesz akkor, mikor
már oda fajulnak a dolgok, hogy a túlélésért dolgozni kell?
Ha nem lesz mit eladni, mert nem lesz, aki elkészíti a tárgyakat,
akkor a PR – menedzserekre, s az egyéb divatos szakmákat űzőkre
sem lesz szükség.
-Erről nem csak Erdélyben, hanem Kapolcson is beszélt.
-Így van, a kapolcsi Művészetek Völgye fesztiválon is
tartottam előadást. Olyan még nem fordult elő, hogy rögtön
az előadásom után jelentkeztek volna a műhelyembe. Egy
hosszabb érési folyamatról van szó. „Elhintem a magot”, s
bízom benne, hogy később majd termőre fordul.
-Ezeken az előadásokon feltették-e azt a prózai kérdést:
megéri-e orgonaépítőnek lenni?
-A rendszerváltás előtt, amikor a mesterség még csak
megtűrt volt – akár az egyház -, butaságnak tűnt orgonaépítést
tanulni. Nem is volt kinél tanulni. Önmagamnak, műkedvelőként
kellett felfedezni a szakmát. Sokat olvastam, s rajzoltam, így készítettem
el magánúton első orgonámat. Annyira beleszerettem a
hangszerbe, s annak elkészítésébe, hogy végérvényesen eldöntöttem:
orgonaépítő leszek. Első orgonámat Lehotka Gábor művész úr
avatta fel. Ez az a korszak volt, mikor Lehotka Gábor nagyon közismert
volt az orgonaművész szakmában. Így ő volt az, aki közreműködött
az orgonaépítés újraindításában és orgonák restaurálásában.
Pártkönyvének segítségével több, mint tíz orgona épült
az országban. Tehát Lehotka pozitívuma, hogy párttagságát jó
célokra használta fel. Még a Kádár-korszak időszakában a
Zeneművészek Szövetségének összejövetelén volt ugyan egy
merész kijelentése, miszerint az orgona elsősorban koncerttermi
hangszer, de ezt a tévedését leszámítva vannak elévülhetetlen
érdemei. Szerintem az orgona rendkívül bonyolult összetett és
egyben sokoldalú hangszer, hogy a világon bármilyen magánszemély,
bármilyen intézmény valaha is csak magának sajátítsa ki. Az
orgona Krisztus születése előtt 225-ben keletkezett; Ktesibios
görög feltaláló nevéhez fűződik az első hangszer megalkotása.
Talán egy-két száz évvel készülhetett az első Magyarországon
megtalált hidraulis (víziorgona), amelyet a római légiók vezéreinek
szórakoztatására használtak. Királyi fejedelmi ajándékként
a középkorban jelentős uralkodók udvarának kelléke volt. II.
Constantinus bizánci császár például Kis Pipin frank uralkodónak
küldött ajándékba orgonát, a középkorban az egyház először
ünnepi körmeneteihez, később az orgonakarzaton énekvezetésre
és énekkíséretre bevonta az orgonát a liturgiába. Ma pedig
Magyarországon működik Európa legnívósabbnak tartott
koncerttermi orgonája a maga 96 regiszterével, a Művészetek
Palotájában. Visszatérve a kérdésre: minden eszközt
megragadtam azért, hogy orgonaépítő legyek. Szükséges ehhez
a mesterséghez az elhivatottság, s az, hogy senki sem tudjon
lebeszélni céljaimról. Nem szükséges feltétlenül sztárként
élni, az nem is biztos, hogy boldogít, nem úgy, mint egy olyan
beteljesedett élet, mint az enyém. Ebben a szakmában nem leszünk
sosem milliomosok, viszont nagyon nagy erkölcsi és szakmai
jelentőséggel bír, ha valaki fenn tud tartani egy nívós
orgonakészítő műhelyt, értéket, és nyomot hagy maga után.
-Mikor vette fel a kapcsolatot Szakács István győri
orgonaépítő mesterrel?
-Az első orgonakészítésem után, mikor a vizsgához szükséges
gyakorlati időt kellett letöltenem. Minisztériumi engedéllyel
a nála eltöltött idő után sikeres magánvizsgát tettem. Ezt
követően önálló vállalkozó lettem, s orgonaépítő céget
hoztam létre.
-Régebben főleg németek, szászok voltak a nagy orgonaépítők,
mostanra megváltozott a helyzet?
-Az orgonaépítészetben még mindig meghatározó a dél-német
minta. A németeknél a barokk korban teljesedett ki tökéletesen
az orgonakészítés. A romantikus és a klasszicista stílus már
kevésbé befolyásolta a német orgonaépítést. Az orgonák felépítésében
így nagyon változatni már nem lehet. A magyar orgonakészítők
tehát sok újdonsággal nem tudtak szolgálni, attól függetlenül,
hogy vannak hazai találmányok. Az enyém, lehet, a hangszínvilág
változásához hozzá fog járulni. A tudományos és technikai
forradalom az orgonaépítés területére is betört; mechanikus
helyett pneumatikus orgonákat kezdtek építeni. S mikor az
elektromosítás általánossá vált, elektromotorral hajtott
ventilátor kezdte a levegőt termelni, elektro-pneumatikus vezérlésre
állítottak át orgonákat. Ekkor a jó értelemben vett gigantománia
nyert teret, s egyre nagyobb orgonákat kezdtek el építeni. A
romantikában már a francia orgonaépítészet a meghatározó.
Érdekes, hogy a nemzeti sajátosságok, habitusok megfigyelhetők
az orgonaépítészeten is. Az északi orgonák hangja éles, szúrós,
akár a jégcsap. A délieknél bő menzúrák vannak, a sípok
melegebb hangokat árasztanak. Ezen kívül minden egyes mester
egyénisége benne van a hangszerben. Gondoljunk bele, hogy egy
hegedűnél is felismerhető, ha pl. Stradivari készítette a
hangszert.
-Gondolom éppen a német minta miatt járt ön a
’80-as évek közepén Svájcban és 1992-ben Rothenburgban.
-A hazai ismeretek nem voltak számomra elegendők, ezért
új szakmai megoldásokat akartam elsajátítani a külhoni
mestereknél. Ezeket a tanulmányutakat magam finanszíroztam, úgy,
hogy ne legyen deficit a családi költségvetésben. A külföldi
mesteremberek annyira megkedveltek, hogy sok szakmailag titkos
adathoz – műhelytitokhoz - juthattam hozzá. Ezek a mesterek
nem csak az orgonát tervezik meg, s határozzák meg annak menzúráit,
hanem a helyszíni akusztikai körülmények között minden
adatot leírnak: mitől lett olyan a hangszer, amilyen. Ilyen
adatokat kaptam meg pl. Svájcból.
-Ahogy a régi cégeknél, önöknél is kell mestervizsgát
tenni?
-Így van. Meg kell alkotni a mesterdarabot. Ehhez szükséges,
hogy széles látókörűek legyünk, s több európai mester műhelyében
dolgozzunk, lessünk el a szakmai fortélyokat.
-Olvastam, hogy külföldi alkatrészeket alig használnak
műhelyében.
-Nem olyan összeszerelő-üzem vagyunk, ami a külföldi
alkatrészek árát ráterheli a megrendelőkre. Így az orgona ára
sokkal drágább lenne. Mi viszont mindent létrehozunk a saját műhelyünkben.
Minden szerénytelenség nélkül állíthatom: a hazai
orgonamotor-gyártást én indítottam el Könyves úrral együtt
Győrben. Ezt a szakma kezdetben bizalmatlanul fogadta, s két-három
év múlva, amikor összevetettük a mienket a német berendezéssel,
láthatták, hogy alig van különbség a kettő közül. Ekkor törte
át a közönyösség falát a győri „Könyves és fia”
orgonamotor-készítő cég. Erre büszke lehet Magyarország.
-Életművére, vagy egyik munkájára kapta meg a Magyar
Kézműves Remek díjat?
-Ezt kiemelten a pannonhalmi apátság szentélyében lévő
260 éves kis orgona restaurálásáért kaptam. Akkor történt
ez a restaurálás, mikor a győri kézműves kamara pályázatot
hirdetett: minden szakmában lehetett kézműves remek díjra
nevezni. Elfogadták nevezésemet, s a hangszeres kategóriában
megnyertem a Magyar Kézműves Remek díjat, amit használhatok
logóként reklámfelületemen.
-Műhelyében a munkák nagy része géppel, vagy kézzel
történnek?
-Sok mindent lehet gépesíteni, de mivel a sípsorok egyedi
méretekkel rendelkeznek, s minden orgona más és más, ezért
egyensablont nem lehet használni. Mi minden orgonához egyedi
sablonokat gyártunk. Géppel csak a darabok fő formáit adjuk
meg.
-Ebben az esetben mennyi ideig tart egy orgona építése?
Vegyük példaként a miskolci református deszkatemplom orgonáját.
-Annak a hangszernek az elkészítése kilenc és fél hónapot
vett igénybe a tervezéstől a kivitelezésig. Az orgonamotor és
a német cégtől hozott három nyers sípsor kivételével
mindent mi készítettünk az orgonához.
-Egy orgonaépítésnél mennyi időt vesz el a műhelymunka,
s a helyszíni?
-Műhelyünk olyan méretű, hogy ott műszakilag az orgona
teljesen elkészülhet, s kaphat ún. alapintonációt, s a majd a
helyszíni akusztikához igazodva állítjuk be a sípok végleges
hangi értékeit. Tehát a műhelyben szinte 95 %-ban meg lehet építeni
a hangszert. Az mindig a helyszíni adottságoktól függ, hogy
mennyi időt vesz el a nem műhelyi munka. Ha különleges terepről
van szó, akkor az orgonaszekrényt a helyszínen kell megformálni.
-Gyermekei mivel foglalkoznak?
- Veronika leányom ügyesen rajzol, s most Angliában kertépítészetet
és virágkötést tanul. Nóra lányom óvodapedagógia szakot
tanult, jelenleg saját gyermekeit neveli, később pedig visszatérve
a munkájába az óvodában az apró gyermekpalántákat igazítja,
„nyesegeti” jó kertész módjára. Fiam orgonaművész, s a közeljövőben
Stuttgartban kapja meg második diplomáját. Mindhárman tehetségesek,
szorgalmasak; büszke vagyok rájuk.
-2005-ben megalkotta a zenélő boradagoló orgonasípot.
Milyen kapcsolat lehet a borászat és az orgonaépítés között?
-A templomban a bor és az orgonasíp is szakrális kellék.
Egészséges fogyasztás mellett a bor jókedvre derít, énekeltet.
Az orgona a kereszténység életében nagy jelentőséggel bír
és segíti az énekhang minél előnyösebb érvényesülését,
tehát az is énekeltet. Ez a szerkezet segíthet ünnepeinket
szebbé és érdekesebbé tenni. Egyesíti a régi kézműves értékeket
a mai modern technikával. Tehát egy digitális zenélő
szerkezet került megalkotásra. A zenei programok pedig részenként
távkapcsolóval kikereshetőek. Ezt a szerkezetet lehet használni
borászati eseményeken, ünnepi asztalokra felállítva, sőt készíthető
hagyományos orgonasípokkal felszerelt formában is, automatikus
zenélő mechanikával.
-Hogyan látja egy neves orgonaépítő mester a hazai
kulturális életet?
-A hazai orgonakészítő szakma nem panaszkodhat. Sok szép
megbízatást kapott minden magyarországi jeles cég, mid javítás
és restaurálás, mind új orgonák építése terén. Jelenleg cégemnek
másfél évre előre van munkája. Ha ez a tendencia nem változik,
cégünk át tudja menteni a szakmát a túlsó partra. Mind az
egyház és egyben az orgonák gazdái, mind az orgonaépítők,
orgonaszakértők, egyházzenészek, orgonaművészek az utóbbi húsz
évben nagyon sokat tettek azért, hogy az orgona, mint a kézművesség
egyik legművészibb kézműves terméke megfelelő rangot
foglaljon el az egyházi zene és zeneművészetben használt
hangszerek között. Ennek ellenére sok tennivalónk van még, ha
az észak-nyugati és északi demokratikus berendezkedésű államokat
vesszük alapul mintának. Az orgona és az orgonakultúra iránt
való érdeklődés növekedéséért Varnus Xaver is sokat tett a
maga módján. Észre kell venni, hogy az orgonakultúra a reneszánszát
éli, ezért erősíteni kéne az egyházzenei képzést. Általánosságban:
olyan dekadens áramlatokra lehet felfigyelni, ami a kultúra
prostituálódásához vezet minden kulturális téren. Kezd általánossá
válni, hogy valódi akusztikus orgona helyett az olcsóbb,
elektronikus, digitális hangkeltésű orgonával veszik le a lábukról
a megrendelőket. Rövidtávon olcsó, hosszú távon zenei igényesség
és zenei ízlés romboló hatása van. Mind a Magyar Orgonaépítők
Társasága, mind a magam nevében mondhatom, hogy a magyarországi
orgonaépítészet eddig elért eredményeihez képest mindenki
magasabbra szeretné tenni a mércét, még ha a körülmények
nehezülnek is. A mindennapi hajtás, munka szünetében töprengjünk
el azon: mi az amiben hibáztunk, s mit tudnánk egyénileg tenni
Magyarország felvirágoztatása érdekében.
Medveczky
Attila
|